TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Tips voor als het vriest...

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Keezje, Jan 17, 2016.

  1. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Zomaar een ongemak dat kan worden voorkomen als je het bij een ander hebt gezien:

    IMG_20160117_095420.jpg

    Liep goed af, maar niet fijn. Even opletten dus, voortaan!
     
  2. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,516
    Location:
    Breda, Netherlands
    Hoe ontstaat dat dan?
     
  3. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Weet het niet precies, maar de deuren zaten een pietsie aangevroren. Het voorportier ging gewoon dicht, maar het raampje kwam niet goed omhoog, ik hoorde en voelde de wind, moest met het knopje verder dicht. Het achterportier had ik gewoon dichtgedaan, ik had niets gemerkt, en snap ook niet hoe dit kan. Bij het openen van het portier moet het raam toch iets omlaag zijn gegaan; daarna misschien direct teruggeschoten??
     
  4. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Raam was met de vocht aan de buitenkant vastgevroren. Komt ook bij ICEs voor :rolleyes: . Alleen bij Tesla makkelijke oplossing: zet met de app tijdig de kachel aan. Geen ruiten krabben en geen vastgevroren ramen e.d., en al helemaal geen beslagen ramen meer... :cool:
     
  5. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Ik had de kachel idd vooraf aangezet en het was 18C binnen. Het was dan ook niet dat het portier echt vast zat.
    Vraag blijft hoe het raam zo hoog kon staan toen het portier dichtging... Niets gedaan behalve openen, tas achter de stoel, en weer sluiten.
     
  6. DLB

    DLB It's him!

    Joined:
    Sep 22, 2013
    Messages:
    61
    Location:
    The Netherlands
    Ik heb het ook gehad! Als je de deur opent gaat de ruit even naar beneden, maar omdat het zo koud is gaat de ruit trager omhoog bij het dichtdoen van het portier (beetje ijs ertussen etc.). Te traag omhoog, zit de deur al dicht, maar...ruit zit opeens aan de "buitenkant".
     
  7. WIDEMOT

    WIDEMOT Member

    Joined:
    Jan 16, 2016
    Messages:
    36
    Location:
    Waar brabant zeeland kust
    Herkenbaar! Weliswaar rijd ik pas 3 maanden Tesla, maar de Mito van mijn vrouw (eveneens geen raamstijlen) komt dit ook voor. Heb daarom altijd een ruitenontdooier-spuitbus beschikbaar (buiten de auto...!) om ter hoogte van de rubbers even in te spuiten alvorens de deur te openen. Niet onbelangrijk (althans bij de kwalitatief zeer hoogwaardige italiaanse auto's, ugghe ugghe) is dat het motortje van de raambediening snel hierdoor kapot gaat bij indien de ruit regelmatig vast zit. Ik acht de kans bij de Tesla kleiner, maar gezien de post hierboven is die kans dus nog wel aanwezig :wink:
     
  8. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,880
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Maar het lijkt er dus op de de ruit juist te snel weer omhoog gaat [emoji15]
     
  9. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,122
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Ja, dacht ik ook, of erger: helemaal niet bewogen heeft...
     
  10. WIDEMOT

    WIDEMOT Member

    Joined:
    Jan 16, 2016
    Messages:
    36
    Location:
    Waar brabant zeeland kust
    Eens! Ik vermoed dat de ruit nooit omlaag is gekomen (en dus uit wat geforceerd uit de sponning is getrokken bij het openen van de deur)
     
  11. DLB

    DLB It's him!

    Joined:
    Sep 22, 2013
    Messages:
    61
    Location:
    The Netherlands
    Ja, sorry - ik vertel het verkeerd, de ruit beweegt bijna helemaal niet als hij vastgevroren is, dus je trekt hem eruit en hij gaat niet naar beneden of slechts heel beperkt.
     
  12. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    #12 Keezje, Jan 17, 2016
    Last edited: Jan 17, 2016
    Kijk nog eens op de foto, hij moet wel op zijn minst een stukje gezakt zijn, want zo hoog alstie op de foto zit, krijg je de deur niet open...
     
  13. flatlander

    flatlander Member

    Joined:
    May 12, 2015
    Messages:
    173
    Location:
    Den Haag
    Ik heb het al een paar keer gehad. Raam komt wel (deels) omlaag om uit de sponning te komen en de deur te kunnen openen. Maar niet genoeg om weer terug er in te kunnen. Enige oplossing is inderdaad goed voorverwarming. Ik heb het gek genoeg nooit gehad bij mijn Subaru Outback die ik ooit had. Maar ja, Subaru, zowat de meest doordachte en betrouwbare ICE die er bestaat.

    Ik vind het storender dat bij een bepaald soort vorst/ijzel de deurgrepen er niet uitkomen.......
     
  14. Robrecht

    Robrecht Member

    Joined:
    Sep 12, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp, Belgium
    Ik had gisteren en deze morgend ook last van het vriezen, 2 deurgrepen die er niet uitkwamen, spiegel aan de bestuurderskant ging niet open en de sierstrips aan de beide achterramen kwamen los bij het sluiten van de deuren/ omhoog komen van de ramen.
     
  15. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Bij mij draaide vanochtend ook een spiegel niet open aan de bijrijders zijde.

    Hoe doen de Noren dat dan? Daar is de populatie Tesla's groter dan hier en daar is de winter ook nog eens strenger en langer dan hier. Kan me niet voorstellen dat men daar de genoemde euvels allemaal maar voor lief nemen daar.
     
  16. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Nee de Noren zijn het gewend. Die zetten dus de interieurverwarming veel eerder aan / stellen hogere temperatuur in. En bij ijzel voor de handgrepen: keteltje handwarm water er rustig overheen gieten, en de ijzel smelt als... sneeuw voor de zon. :biggrin:
     
  17. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    781
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Vanmorgen ook ruim van tevoren opgewarmd(Heerlijk!) maar de deurgrepen waren nog niet ontdooid.. Toen ik in de buurt kwam kwamen ze natuurlijk al naar buiten (door het ijs heen). Volgende keer dus eerst zonder sleutel met wat warm water om te ontdooien of kunnen ze er wel tegen? Normaal staat de auto overigens langs het huis geparkeerd en heb ik er geen last van..
     
  18. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,286
    Location:
    Third rock from the sun
    Hogere temperatuur instellen en langer voorverwarmen kan de truc zijn. Ik hoop dat Tesla uiteindelijk het subzero pakket uitbreid met warmte elementen in de spiegelmotoren en handgrepen. Gisteravond bij de Volvo V60 met standkachel lekker voorverwarmd, maar deuren en spiegels ook heel moeilijk tot niet open te krijgen. Helaas dus een algemeen probleem bij auto's en vrieskou.
     
  19. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Ik zou het automatisch inklappen uit zetten in deze omstandigheden om schade te voorkomen. Het materiaal zou er tegen moeten kunnen maar better safe than sorry.
     
  20. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Gisteren voor gehad: aangevroren sneeuw op de bumpers en de PDC slaat tilt, als ook geen autopilot mogelijk

    Ook vervelend: sneeuw blijft op de frunk liggen, moet hele tijd met de wissers aan rijden omdat het opspringt. Iedereen zit je te begapen
     

Share This Page