Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Toezichthouder onderzoekt klachten over plots versnellende Tesla's

This site may earn commission on affiliate links.
creep is vreselijk dom en oudewets, iets uit vorige generaties, als een bestuurder bewusteloos of 'de macht over het stuur kwijt is' rijdt de auto dus weg. top. wil je echt niet.

Dat het gebruikt wordt snap ik wel, maar is dus oude gedachte, nieuwe generatie; geen pedalen en alle de stappen die nodig zijn om naar de volgende generatie te groeien ( we zitten nu ergens halver wegen met 'bijna' 1-pedal-driving ) is een tussenstap in generatie naar geen-pedaal generatie.

Reden dat ik dit zeg; de besturing en dus bediening wordt steeds minder, de model 3 heeft al minder pookjes om het stuur, straks is de richtingaanwijzer is de volgende pook die weg gaat.
 
creep is vreselijk dom en oudewets, iets uit vorige generaties
Helemaal mee akkoord.

Daarom ook dat ik het in het begin uit had staan.

Maar ik vond het gaspedaal tijdens precisiewerk heel moeilijk te doseren. Ik kwam van een handbak en daar heb je het samenspel van het gaspedaal en de koppeling, en dat vond ik dan beter te doseren. Dat klinkt misschien gek, maar ook met een handbak kan je 'creep' gebruiken door langzaam de koppeling op te laten komen en met de koppeling te doseren.

Ik heb erna nog een paar keren zonder creep geprobeerd maar ik vind het comfortabeler om met creep te rijden. Ik weet natuurlijk dat het een oude technologie simuleert, maar misschien net omdat het die precisie geeft, is het nog aanwezig in Tesla's.
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik gebruik normaal ook nooit creep en op een M3 met het volledig naar 0 afremmen bij het los laten van het e-pedaal is het helemaal onnodig.

Echter met een X of S heb je sommige situatie waar het extreem krap is en waar je anders extreem snel tussen het e-pedaal en de rem moet wisselen. Daar is het wel handig. Al kan je daar ook rijden zoals je in een kart zou doen. Rechts e-pedaal en en links de rem.
 
Al kan je daar ook rijden zoals je in een kart zou doen. Rechts e-pedaal en en links de rem.
Mag... MAAR alleen als je echt ook een ervaren go-karter bent ;-)

voor wie het niet weet; je rechtervoet is veel 'gevoeliger' als je linker (geen idee of dit goed omschrijf, zal vast mooie naam hebben), je ziet dus bij het karten (waar je dus altijd met links remt) dat er altijd en mega veel mensen de rem blokkeren en absoluut niet goed zijn in de kart op vloeiende manier te remmen, omdat je wel hard moet remmen,maar toch ook vloeiend... omdat je linker voet een zware perdaal verwacht (muscle memory van de auto) - om dat af te leren kan je een uitdaging aangaan met jezelf;

De uitdaging (voor de grap); ga eens met je linkervoet de acceleratiepedaal bedienen( of met je rechtervoet de koppeling, als je die kans nog hebt) -- dit dan wel in een veilige omgeving, anders wordt er een 'toezichthouders' politie-rapport opgemaakt! :rolleyes: -- > het resultaat als je het lukt de pedalen goed te bedienden is nogal awkward gevoel.

Wat ik dan wel weer grappig vindt; in onze model 3 sta ik altijd te vroeg stil op een parking ;-) de model 3 remt ietje harder als een S, en een model 3 stopt ook waarbij de S nog onder de 5km/h geen regeneratie heeft, ik hoop dat de S ook snel de stop functie krijgt, immers kan doet de autopilot dat ook al; afremmen tot stilstand.

maar nu stop ik met offtopic posten, sry.
 
De stoplichtsprinters onder ons zullen dit advies wel niet opvolgen, helaas.

Inderdaad. :D Maar hoezo helaas? Ik zie persoonlijk creep alleen maar als hulpmiddel voor mensen die net de omwisseling maken van een handgeschakelde benzine/diesel auto naar elektrisch. Verder zie ik de toegevoegde waarde van creep niet echt. Heb het zelf dan ook nog niet gebruikt. Waarschijnlijk ook omdat ik al een EV gewend was die geen creep en zelfs geen regen heeft. ;) Ik vind het ook veel logischer dat een auto niets doet als je zelf geen input geeft. Filerijden ook veel makkelijker zonder creep lijkt me.



We hebben overigens dankzij @SnowLeopard iets meer inzage in hoe de logs precies uitzien, zie zijn posts in Model 3 afleveringen. Rede waarom hij de logs heeft helaas niet zo leuk maar wel erg informatief.
Model 3 - Afleveringen
Model 3 - Afleveringen

Meerdere keren per seconde wordt er een log gemaakt, alle data van stuur, stand pedaal, TACC of AutoPilot aan of uit en nog veel meer worden geregistreerd hierbij. Let wel, dit is een crash log, kan dus misschien anders zijn dan normale logs. Maar de logs gaan terug in de tijd voor de crash dus lijkt me op zich logisch dat de data hetzelfde uit ziet voor de normale logs.

Dus om toch nog maar eens op de logs terug te komen, je kunt er heel erg veel in terug zien. Daarom dat Tesla bij onderzoek hiernaar dus ook kan aantonen wat de oorzaak is geweest. Nogmaals dus de tip voor @MaSansky en @MvN.on.Tour om precies op te schrijven wanneer dit gebeurt (zodra het dus weer een keer voor komt) en deze timestamps aan Tesla door te geven. Zij kunnen dan precies zien wat er op die tijd is gebeurd.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Helaas omdat er nu eenmaal meer ‘plotselinge onbedoelde acceleratie’ plaatsvindt bij mensen met hun voet op het gaspedaal, dan bij mensen met hun voet op de rem, @Firehuntah.

Ik noemde de status van Creep Mode als aanvullende factor in het beter begrijpen en mogelijk daardoor beperken van SUA incidenten in het rijtje van @Carl (onervaren, bejaard, vrouw, laag opgeleid, zondagsrijder, etc.). In de US hoort in dat politiek totaal incorrecte lijstje ook nog of iemand van Aziatische afkomst is. NB: eventueel gevonden correlaties duiden niet per se op causaliteit...
 
Helaas omdat er nu eenmaal meer ‘plotselinge onbedoelde acceleratie’ plaatsvindt bij mensen met hun voet op het gaspedaal, dan bij mensen met hun voet op de rem, @Firehuntah.

Ik noemde de status van Creep Mode als aanvullende factor in het beter begrijpen en mogelijk daardoor beperken van SUA incidenten in het rijtje van @Carl (onervaren, bejaard, vrouw, laag opgeleid, zondagsrijder, etc.). In de US hoort in dat politiek totaal incorrecte lijstje ook nog of iemand van Aziatische afkomst is. NB: eventueel gevonden correlaties duiden niet per se op causaliteit...

Ah op die manier, klopt dan wel ja. Als je ook echt zelf de rem in blijft houden tenminste. Zoals @wooter al aangaf gaat die bij inhouden van de rem nog vanzelf op hold dus dan hoef je je voet niet op de rem te houden. En dan krijg je weer hetzelfde denk ik, voet toch weer boven het stroompedaal. ;) Heb er zelf echter nog geen problemen mee gehad, alleen maar plotselinge bedoelde acceleraties tot nu toe. :p Maar misschien inderdaad voor de mensen in dat rijtje wel een probleem ja. :D
 
Ik had tijdje geleden melding gedaan bij de RDW onderstaande kreeg ik terug van ze
 

Attachments

  • Screenshot_20200608-202341.png
    Screenshot_20200608-202341.png
    301.7 KB · Views: 45
  • Screenshot_20200608-202356.png
    Screenshot_20200608-202356.png
    255.9 KB · Views: 29
  • Like
Reactions: RobsEV
de volgende statement is al enige tijd op de website van tesla te zien, ze geven netjes aan dat ze al jaren onderzoek uitvoeren naar de meldingen.

We are transparent with NHTSA, and routinely review customer complaints of unintended acceleration with them. Over the past several years, we discussed with NHTSA the majority of the complaints alleged in the petition. In every case we reviewed with them, the data proved the vehicle functioned properly.
van There is no “unintended acceleration” in Tesla vehicles
 
Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Ik heb zelf een model s uit 2018. Rijd er al 3 jaar lang met veel plezier in. Tot gisteren dacht ik zelf ook dat Phantom acceleratie onzin is en veroorzaakt door de bestuurder of het per ongeluk activeren van AP oid.

Totdat ik het gisteren zelf ervoer. Ik reed
rustig achter een ander voertuig. Toen opeens de auto begon te acceleren. Het was een rustige versnellingen waarop ik automatisch reageerde door op de rem te trappen. Het was kortstondig (seconde of twee) en na het remmen was voorbij.

Voor de zekerheid de hendel van AP/Cruise control gecheckt. Maar die stond niet gewoon uit. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet, vermoedelijk melden bij Tesla?

P.s. ik ben geen bejaarde die per ongeluk met zijn voet op het gaspedaal trapt ipv de rem, of die de techniek van de AP niet snapt 🤣
 
Totdat ik het gisteren zelf ervoer. Ik reed
rustig achter een ander voertuig. Toen opeens de auto begon te acceleren. Het was een rustige versnellingen waarop ik automatisch reageerde door op de rem te trappen. Het was kortstondig (seconde of twee) en na het remmen was voorbij.
Dus:
1) Autopilot stond uit
2) Auto voor je bleef op dezelfde snelheid rijden.
3) Je gaf zelf gas/stroom?

Welke stand staat je 'Object Aware acceleration'? Tesla houdt 'gas in' als er auto voor je rijdt welke je weg blokkeert. Dit merk je vooral voor het stoplicht als je achter iemand accelereert, dan houdt de auto in.

Raar verhaal. Ik zou een service ticket bij Tesla aanmaken met het tijdstip. Misschien kunnen ze de logging nalopen voor je.
 
Het zou een wereldprimeur zijn.
Waarschijnlijker is dus toch dat je zelf iets fout hebt gedaan, of een instelling zodanig hebt staan dat dit kan gebeuren.
Als je echt denkt dat er iets fout is met de auto, gelijk melden bij Tesla, met tijdstip, zodat ze de logs kunnen bekijken.
 
ik had het ook al in het 2021.32 topic gemeld maar past beter bij dit topic:
Als je bij Autopilot settings aangeeft dat de snelheidsinstelling vast moet zijn en niet obv de limiet wordt ik toch regelmatig onaangenaam verrast als autopilot toch bij een overgang naar een hogere snelheidslimiet naar de nieuwe limiet gaat accelereren.
 
Last edited:
ik had het ook al in het 2021.32 topic gemeld maar past beter bij dit topic:
Als je bij Autopilot settings aangeeft dat de snelheidsinstelling vast moet zijn en niet obv de limiet wordt ik toch regelmatig onaangenaam verrast als autopilot toch bij een overgang naar een hogere snelheidslimiet naar de nieuwe limiet gaat accelereren.
Deze persoon geeft aan niet op AP of Cruise te rijden.