Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trilling MY2023: reeds uitgebalanceerd

This site may earn commission on affiliate links.
Goedeavond allen

een vraagje ivm trilling van de Model Y RWD 2023. Ik kom van een S met lucht vering dus moet sowieso nog even wennen aan het rijcomfort van de Y. Echter was er bij levering al redelijk wat trilling voelbaar. Niet zozeer via stuurwiel, eerder de hele wagen.

Naar SC gegaan en daar hebben ze opnieuw uitgebelanceerd.

Nu een goeie 200 km gereden maar de trilling blijft aanwezig. Nu weet ik niet of ik weer moet wennen aan het ‘voelen van de wagen’ (een S voelt vooral als een boot :))

Ik zie nu wel dat 1 wieltje redelijk wat gewichtjes heeft gekregen. Is dit wat ‘veel’ naar jullie mening of is dit binnen de norm?

De rode stip zit wel op de gele sticker, dus dat lijkt wel oké.

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Attachments

  • DF40768A-F0DF-4438-9E8A-99C17A74E290.jpeg
    DF40768A-F0DF-4438-9E8A-99C17A74E290.jpeg
    77.2 KB · Views: 225
  • 79D1B4C0-0F33-428D-8FD7-C195B6E9B843.jpeg
    79D1B4C0-0F33-428D-8FD7-C195B6E9B843.jpeg
    100.4 KB · Views: 145
Goedeavond allen

een vraagje ivm trilling van de Model Y RWD 2023. Ik kom van een S met lucht vering dus moet sowieso nog even wennen aan het rijcomfort van de Y. Echter was er bij levering al redelijk wat trilling voelbaar. Niet zozeer via stuurwiel, eerder de hele wagen.

Naar SC gegaan en daar hebben ze opnieuw uitgebelanceerd.

Nu een goeie 200 km gereden maar de trilling blijft aanwezig. Nu weet ik niet of ik weer moet wennen aan het ‘voelen van de wagen’ (een S voelt vooral als een boot :))

Ik zie nu wel dat 1 wieltje redelijk wat gewichtjes heeft gekregen. Is dit wat ‘veel’ naar jullie mening of is dit binnen de norm?

De rode stip zit wel op de gele sticker, dus dat lijkt wel oké.

Alvast bedankt voor de hulp!
Voor een nieuwe velg is het veel voor een al veel gebruikte velg acceptabel.
 
Voor een nieuwe velg is het veel voor een al veel gebruikte velg acceptabel.
Was ook wel mijn idee. Ik lees wel dat het kan komen door de foam die loskomt in de band en zo voor de onbalans zorgt. De velg zelf is 170km oud dus echt nieuw.

Hoop op meer ervaringen hier. SC zal niet graag van ‘een leek’ horen dat er te veel lood (het is geen echt lood meer, I know :)) aanwezig is voor een nieuw wiel.
 
Mij MYLR heeft een ook een trilling in het stuur, ook als ik stil sta. Dat wordt dan wel weer minder als ik ga rijden. Tesla geeft aan dat er een probleem in het stuurhuis zou zitten dat met een software-update opgelost zou moeten zijn. Een update is er nog niet geweest, dus ik moet het nog even aankijken.
Is overigens niet alleen een trilling. Rechtuit sturen vraagt doorlopend kleine stuurcorrecties.
 
Was ook wel mijn idee. Ik lees wel dat het kan komen door de foam die loskomt in de band en zo voor de onbalans zorgt. De velg zelf is 170km oud dus echt nieuw.

Hoop op meer ervaringen hier. SC zal niet graag van ‘een leek’ horen dat er te veel lood (het is geen echt lood meer, I know :)) aanwezig is voor een nieuw wiel.
Een uur na de laatste zomer-winter bandenwissel lag er een strip plakkood op mijn oprit te blinken… Bandenboer heeft ze van mij alle 4 opnieuw mogen doen. Om maar te zeggen dat die ook niet altijd feilloos werk afleveren…
 
Ik heb een MYP met trillingen. Auto is gebalanceerd bij Tesla. Heeft niet geholpen. Stuur trilt en stoel trilt ook.

Ik heb 21” inch velgen en originele banden zonder stoepschade.

Reeds 19.000km stand.
 
8B34A95C-64E8-4118-AC83-A9C59B15F00D.jpeg


5C71F5A7-E0D8-44A3-8ECA-0D5DD0107CC8.jpeg


01E03928-366D-4DC3-B96F-07136C3EC4AA.jpeg


A5C37460-9B43-4AF6-BCAE-BBDBA8057717.jpeg


Even gechecked bij mijn RWD. 1 wiel heeft nog meer plaklood dan dat. Dit is wel al met winterbanden via mijn garagist.
Links zit alles tegenover het ventiel, rechts alles bij het ventiel.

🤷

Geen trillingen hier voor de rest sinds die 500km. Inmiddels 8.500km op de klok.
 
Last edited:
View attachment 918225

View attachment 918226

View attachment 918227

View attachment 918228

Even gechecked bij mijn RWD. 1 wiel heeft nog meer plaklood dan dat. Dit is wel al met winterbanden via mijn garagist.
Links zit alles tegenover het ventiel, rechts alles bij het ventiel.

🤷
Dankje voor de foto’s! En geen trillingen meer dus na wat gereden te hebben? En het zijn ook de Hankooks (zomerbanden) die je hebt waar de trilling weg gegaan is? Dan wacht ik gewoon nog eventjes denk ik. Had schrik dat de foam losgekomen zou zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Lood op de 3e foto is wel heel veel, ook voor gebruikte velg. Ik zou teruggaan. Ziet er ook nog eens niet uit. Ze kunnen ook zwaardere loodjes gebruiken en achter de spaken plakken, goede machine ziet de spaken en rekent voor je uit wat achter welke spaak moet. Lijkt me overigens eerder de band, die velgen zijn massaproductie.

Of gewoon fout gedaan, zelf al eens meegemaakt: leerling had bergen lood geplakt. Opnieuw laten doen en er zat bijna niks meer op.
 
Was ook wel mijn idee. Ik lees wel dat het kan komen door de foam die loskomt in de band en zo voor de onbalans zorgt. De velg zelf is 170km oud dus echt nieuw.

Hoop op meer ervaringen hier. SC zal niet graag van ‘een leek’ horen dat er te veel lood (het is geen echt lood meer, I know :)) aanwezig is voor een nieuw wiel.
Ik rij zelf op banden zonder foam en weet zeker dat de Y stiller is dan de oude S. Falken banden (zomer) zijn qua geluid echt een aanrader. qua totaal aan km moet ik nog ontdekken. Heb er nu ruim 10k km mee gereden. Ze gaan er straks op als het weer warmer wordt.
 
Ik rij zelf op banden zonder foam en weet zeker dat de Y stiller is dan de oude S. Falken banden (zomer) zijn qua geluid echt een aanrader. qua totaal aan km moet ik nog ontdekken. Heb er nu ruim 10k km mee gereden. Ze gaan er straks op als het weer warmer wordt.
Volgende keer neem ik er zonder foam maar goed, deze zitten er nu op… Ik kan bevestigen dat de Y veel minder geluid heeft dan mijn S (2020)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Na de levering van een MYLR is er soms een trilling in het stuur bij het rijden op wegbelijning. Ik dacht eerst dat het door de belijning kwam en niet zozeer door een fout in de wagen. Echter begin ik te twijfelen en ga het probleem proberen na te bootsen.
Het is een hele snelle trilling alsof de voorwielen links/rechts gaan. Gevoel van een vibratie.
Als ik het kan nabootsen schiet ik een service request in. Mischien dat iemand zich hier in herkent.