Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt. Fiscaal afschrijven over 60 maanden met 10% restwaarde. Enige waar je rekening mee moet houden, is dat de boekwinst die je maakt als je hem over 5 jaar verkoopt op basis van de terugkoopgarantie wel weer fiscaal belast wordt. Je zou ook nog kunnen kiezen voor een constructie via de Vamil, willekeurig afschrijven (ook hier 10% restwaarde in je berekening meenemen), bijvb 75% in het eerste jaar, resterende 25% in de overige 4 jaren. Zijn maar wat ideetjes. Ik denk dat jouw accountant hier wel wat voor heeft ;)
Succes! :)

Is het niet zo dat je de auto privé kunt overnemen, tegen de op dat moment afgeschreven waarde. De winst bij verkoop maak je dan privé, buiten de onderneming.
 
Daar kwam ik ook op uit. "Onze X is even duur als een Renault Espace diesel van 60K", zeg ik altijd tegen mensen die denken dat een Tesla duur is. Ik vind die Renault ook een goede vergelijking, omdat wij een 6 persoons auto nodig hebben (4 kindjes).
Maar met de Tesla rijd je wel relatief schoon. Plus nog een lange lijst met fijne dingen, die niet op deze pagina past.

Klopt helemaal; ik moet mijn MS nog krijgen, juni waarschijnlijk, maar ik heb dit argument ook al klaar liggen 'ter verdediging': ik rijdt momenteel privé (overgenomen uit mijn BV toen hij 6 jaar oud was) een Volvo V70 D5 van destijds 60K. De MS is in ieder geval niet duurder wanneer ik deze in de BV ga rijden. Geldt wel bij kilometrage van ca 40.000km (zakelijk en privé).
 
Nee, je moet de auto overnemen tegen de waarde in het economisch verkeer. Anders zou je 'm kunnen afschrijven tot een laag bedrag en 'm voor dat lage bedrag kunnen overnemen.

Dat is precies wat mijn accountant gedaan heeft bij overname van mijn Volvo V70 uit de zaak: hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen om als overname waarde enkel het resterende BPM bedrag als waarde aan te houden! Hierover heb ik ook slechts BTW betaald.

Bij aanschaf van de Volvo werd dit ook in de berekeningen meegenomen door de accountant; hij beweerde zelfs dat de meeste ondernemers op die manier (priveovername tegen boekwaarde) met de prive gemaakte winst de bijtelling 'konden wegstrepen'.
Het betreft een gerenomeerd accountantskantoor, mijn accountant is fiscalist.
 
Excuses voor deze vraag in dit draadje, maar ik wilde liever niet een nieuw draadje aanmaken en het gaat hier over de MIA.
Ik heb in September een Model S in ontvangst genomen en daar MIA voor aangevraagd en akkoord voor gekregen. Mijn vraag is of ik deze MIA verplicht ben om toe te passen in 2017, of mag ik hem bijvoorbeeld bewaren en over 2018 toepassen? Ik denk dat het antwoord nee is aangezien ik hier niks over lees, maar ik dacht met willekeurige afschrijving dat dit wellicht mogelijk was.
 
Dat is precies wat mijn accountant gedaan heeft bij overname van mijn Volvo V70 uit de zaak: hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen om als overname waarde enkel het resterende BPM bedrag als waarde aan te houden! Hierover heb ik ook slechts BTW betaald.

Bij aanschaf van de Volvo werd dit ook in de berekeningen meegenomen door de accountant; hij beweerde zelfs dat de meeste ondernemers op die manier (priveovername tegen boekwaarde) met de prive gemaakte winst de bijtelling 'konden wegstrepen'.
Het betreft een gerenomeerd accountantskantoor, mijn accountant is fiscalist.
En nu maar hopen dat je geen controle krijgt...
 
Excuses voor deze vraag in dit draadje, maar ik wilde liever niet een nieuw draadje aanmaken en het gaat hier over de MIA.
Ik heb in September een Model S in ontvangst genomen en daar MIA voor aangevraagd en akkoord voor gekregen. Mijn vraag is of ik deze MIA verplicht ben om toe te passen in 2017, of mag ik hem bijvoorbeeld bewaren en over 2018 toepassen? Ik denk dat het antwoord nee is aangezien ik hier niks over lees, maar ik dacht met willekeurige afschrijving dat dit wellicht mogelijk was.
Inderdaad, MIA toepassen in het jaar waarin de investering in gebruik genomen is, tenzij je winst lager is dan je MIA aftrek, dan mag je het verschil in het volgende jaar opvoeren.
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Dat is precies wat mijn accountant gedaan heeft bij overname van mijn Volvo V70 uit de zaak: hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen om als overname waarde enkel het resterende BPM bedrag als waarde aan te houden! Hierover heb ik ook slechts BTW betaald.

Bij aanschaf van de Volvo werd dit ook in de berekeningen meegenomen door de accountant; hij beweerde zelfs dat de meeste ondernemers op die manier (priveovername tegen boekwaarde) met de prive gemaakte winst de bijtelling 'konden wegstrepen'.
Het betreft een gerenomeerd accountantskantoor, mijn accountant is fiscalist.

Volgens mij is het zo, als de regels intussen niet zijn veranderd, dat je bij een overheveling van de zaak naar privé op z’n minst een taxatierapport hebt liggen, om de waarde te kunnen onderbouwen van de omzetting zaak naar privé. In theorie zou je anders de auto tot €1 kunnen afschrijven en hem naar jezelf kunnen verkopen, om vervolgens tegen de reële waarde door te verkopen.
Check dan toch maar even of je op je belastingaangifte iets als dividend in natura hebt staan (even van uitgaande dat je een bv hebt, in geval van een eenmanszaak zou dit een priveontrekking zijn).
 
Ik heb sinds 1 maand een 2ehands Tesla S. Hiervoor reed ik een BMW 325ci. Heerlijk een cabrio in de zomer. Maar het was er ook eentje uit 2000. Daar heb ik toch een hoop kosten aan gehad. Ik heb hem nu op de zaak staan maar overweeg hem toch tzt naar prive te trekken. Ik heb zo'n hekel aan bijtelling. Maar die rekensom moet ik nog maken. Wellicht rij ik te weinig.
 
Jij durft ... met een nieuw draadje aanmaken betreed je hier sinds kort 'heilige grond'...;)
(Tesla lease huurkoop & eenmanszaak ?)
Is niets mis met een nieuw topic starten mits de titel en vraagstelling duidelijk zijn. Niet alle informatie is altijd goed terug te vinden in andere topics.

Zolang topics ontopic blijven kunnen ze kort en bondig de juiste informatie delen met de relevante personen.

Zie ook: Welkom: Forum etiquette
 
Ik heb sinds 1 maand een 2ehands Tesla S. Hiervoor reed ik een BMW 325ci. Heerlijk een cabrio in de zomer. Maar het was er ook eentje uit 2000. Daar heb ik toch een hoop kosten aan gehad. Ik heb hem nu op de zaak staan maar overweeg hem toch tzt naar prive te trekken. Ik heb zo'n hekel aan bijtelling. Maar die rekensom moet ik nog maken. Wellicht rij ik te weinig.
Een BMW uit 2000 zal toch heel weinig waarde hebben. Die kun je veel beter naar privé halen. Of ... verkopen want als je privé steeds hoge kosten voor je kiezen krijgt word je ook niet heel blij.
 
?? Bijtelling zal niet meer dan 50 euro zijn en de onderhoudskosten op de zaak, goedkoper gaat denk ik niet
Is de auto ouder dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dat is de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.
Als jouw 50 euro zou kloppen zou de auto minder dan 150 euro waard mogen zijn.
 
Is de auto ouder dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dat is de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.
Als jouw 50 euro zou kloppen zou de auto minder dan 150 euro waard mogen zijn.

Denk dat er iets fout gaat in jou berekening. Bmw 325ci 2000 waarde economisch verkeer zo’n 3500 euro tegen 35% bijtelling met een inkomensschijf van zeg 50% maakt (3500x35%=1225x50%=612,5/12=51 euro)
 
Is de auto ouder dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dat is de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.
Als jouw 50 euro zou kloppen zou de auto minder dan 150 euro waard mogen zijn.
Sinds je zo'n gepolariseerde avatar hebt, is de scherpte er ook wel een beetje vanaf, W.
Het gaat natuurlijk over € 50 per maand.
 
Zoals de oorspronkelijke auteur van dit draadje twijfel ik momenteel ook over de aanschaf van een Model S. Ik ben ZZP'er (eenmanszaak) met een tot nu toe stabiele omzet en rijdt momenteel een Volvo V60 plugin hybrid. Begin volgend jaar schiet deze in de 22% bijtelling en ben dan ook aan het kijken naar een vervanger. In eerste instantie keek ik naar een Audi A5 omdat ik niet het idee had dat een Model S haalbaar was.

Ik heb een Excelsheet gemaakt waarin ik de aanschaf van een Model S en Audi A5 met elkaar vergelijk over een looptijd van 5 jaar, waarbij alle jaren uitgesplitst zijn zodat ook het nieuwe belastingstelsel (2 schijven box 1) vanaf 2019 erin zit. Verder zit de afschrijving, MIA brandstof vergelijking, verrekening BTW prive gebruik en motorrijtuigbelasting erin.
De Model S blijkt dan een stuk goedkoper dan de Audi A5. Nu ben ik er niet helemaal zeker van of ik e.e.a. juist heb gecalculeerd en of de werkelijke Model S prijs reeel is, waardoor ik ook niet zeker genoeg ben om tot de aanschaf van een Model S over te gaan.

Zijn er mensen die mijn Excelsheet is zouden willen beoordelen? Hij is hier toegankelijk:

Dropbox - calculatie.xlsx

Ben benieuwd naar de reacties. De aanschaf van een Model S hangt er vanaf ;-)
 
  • Helpful
Reactions: nico180