Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen donderdag werd ik gefeliciteerd met ‘mijn aankoop’ : Autopilot Beta op mijn Tesla. Nooit besteld en mij is niet helder of het in de updates thuis hoort of per abuis is aangezet. Sinds donderdag maar eens gaan testen en afgelopen weekend de Autopilot uitgezet. Voor mij is het niets, ik rij te graag zelf en genoot tot op heden van iedere kilometer met mijn Tesla.

De afgelopen dagen ook volop getest met de TACC (Adaptieve Cruise Control) en ook dit zou ik graag compleet uit willen zetten. Ik hoop dat Tesla mij de ‘oude’ cruise control kan teruggeven. Vandaag twee keer ruim 100km gereden en ik heb > 15 Phantom Breaks gehad. Schaduwen van matrixborden, hectometerpaaltjes, enz. van alles raakt de TACC in de war. Ook rijbaanwissels vindt de TACC niet fijn. Wanneer ik een auto inhaal en weer terugkeer naar de lege rechterrijbaan kreeg ik meerdere keren een remingreep. Het rijgedrag van de TACC is alsof je meerijdt met een deelnemer van De slechtste chauffeur van Nederland” en is bijzonder passagier onvriendelijk en irritant voor ander verkeer.

In de afgelopen 20 jaar heb ik diverse auto’s gereden en altijd met CC en ik maakte hier waar mogelijk gebruik van (ik schat 90% van de kilometers). Met de pause-/resumeknop kon ik volop anticiperen en zonder remmen rijden. Bij de overgang naar de Tesla was het ontbreken van de resumeknop even wennen, maar ik had met het rechterwieltje op het stuur al snel een prima bedieningsmethode (paar km langzamer en bij vrije baan er weer een paar bij). Tot de installatie van TACC gaf ik de Tesla een 9 voor rijplezier, maar met TACC is het een krappe 6 geworden. Tesla: geef me mijn Cruise Control terug en ga nog een jaar of wat testen met die zelfrijdende ambities.
 
  • Like
Reactions: jevadol and Dan84
Ik vind het bizar dat AP1, die uit 2014 stamt en slechts 1 camera en 1 radar gebruikt, het nog steeds veel beter doet dan de nieuwste versies van de AP. Hij rijdt veel vloeiender, inhaalacties zijn vloeiender, eigenlijk is al het sturen, remmen, optrekken, volgen in files, etc veel vloeiender dan de nieuwste versies. Ook heb ik met AP1 nog nooit een phantom brake meegemaakt. in de M3 al een paar keer in het stuur gebeten.
Met andere woorden, het is spijtig dat Tesla bij MobileEye weggegaan is. Hadden ze dat niet gedaan, dan waren we nu een stuk verder geweest.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Wim S. and Eriksc
Ik vind het bizar dat AP1, die uit 2014 stamt en slechts 1 camera en 1 radar gebruikt, het nog steeds veel beter doet dan de nieuwste versies van de AP. Hij rijdt veel vloeiender, inhaalacties zijn vloeiender, eigenlijk is al het sturen, remmen, optrekken, volgen in files, etc veel vloeiender dan de nieuwste versies. Ook heb ik met AP1 nog nooit een phantom brake meegemaakt. in de M3 al een paar keer in het stuur gebeten.
Met andere woorden, het is spijtig dat Tesla bij MobileEye weggegaan is. Hadden ze dat niet gedaan, dan waren we nu een stuk verder geweest.
Precies mijn ervaring. Wel had ik zondag een pittige onverwachte remactie bij het naderen van een vliegtuigviaduct op de A5 bij Schiphol. Alle toeters en bellen in het rood op het instrumentenpaneel.
Nog nooit eerder zo'n remactie meegemaakt. Op de terugweg onder hetzelfde viaduct ging alles goed.
Ik hoop dat Tesla de problemen in de nieuwste versies niet ook introduceert in AP1.
 
Ik vraag me wel eens af hoe eerlijk en objectief die Youtube filmpjes uit de VS zijn, vooral als ze een referal proberen te krijgen ...

Ik rij niet super veel, maar als ik grote afstanden afleg dan is dat laat / 's nachts, en dan rij ik ook makkelijk 99% op Autopilot. Autopilot werkt heel erg goed als het rustig is. Het is een drama als het te druk wordt op de weg.

Dat schijnt ook het grote verschil te zijn.. In US is het een stuk rustiger, in- en uitvoerstroken zijn langer, je hebt niet van die rare rijstroken die samengevoegd worden zoals we die hier in NL hebben (waar Autopilot niets mee kan), etc, etc.
 
Afgelopen donderdag werd ik gefeliciteerd met ‘mijn aankoop’ : Autopilot Beta op mijn Tesla. Nooit besteld en mij is niet helder of het in de updates thuis hoort of per abuis is aangezet. Sinds donderdag maar eens gaan testen en afgelopen weekend de Autopilot uitgezet. Voor mij is het niets, ik rij te graag zelf en genoot tot op heden van iedere kilometer met mijn Tesla.

De afgelopen dagen ook volop getest met de TACC (Adaptieve Cruise Control) en ook dit zou ik graag compleet uit willen zetten. Ik hoop dat Tesla mij de ‘oude’ cruise control kan teruggeven. Vandaag twee keer ruim 100km gereden en ik heb > 15 Phantom Breaks gehad. Schaduwen van matrixborden, hectometerpaaltjes, enz. van alles raakt de TACC in de war. Ook rijbaanwissels vindt de TACC niet fijn. Wanneer ik een auto inhaal en weer terugkeer naar de lege rechterrijbaan kreeg ik meerdere keren een remingreep. Het rijgedrag van de TACC is alsof je meerijdt met een deelnemer van De slechtste chauffeur van Nederland” en is bijzonder passagier onvriendelijk en irritant voor ander verkeer.

In de afgelopen 20 jaar heb ik diverse auto’s gereden en altijd met CC en ik maakte hier waar mogelijk gebruik van (ik schat 90% van de kilometers). Met de pause-/resumeknop kon ik volop anticiperen en zonder remmen rijden. Bij de overgang naar de Tesla was het ontbreken van de resumeknop even wennen, maar ik had met het rechterwieltje op het stuur al snel een prima bedieningsmethode (paar km langzamer en bij vrije baan er weer een paar bij). Tot de installatie van TACC gaf ik de Tesla een 9 voor rijplezier, maar met TACC is het een krappe 6 geworden. Tesla: geef me mijn Cruise Control terug en ga nog een jaar of wat testen met die zelfrijdende ambities.

Helemaal eens, maar ik ben bang dat je kan fluiten naar een gewone CC. Gelukkig is AP en TACC niet mogelijk op classics.
 
In US is het een stuk rustiger, in- en uitvoerstroken zijn langer, je hebt niet van die rare rijstroken die samengevoegd worden zoals we die hier in NL hebben (waar Autopilot niets mee kan), etc, etc.
Huh? Van de zomer nog in Silicon Valley gereden - ook in LA - en daar is het vergelijkbaar druk als in NL op de wegen. Ook rijdt men daar steviger dan op het platte land. Invoegstroken zijn soms belachelijk kort - zodat je soms moet stoppen voordat je oprijdt. M.a.w. in Tesla's geboortegebied is het echt mega druk op de snelwegen.
 
Ik heb de AP nog niet uitgebreid getest maar ik moet iedere minuut mijn stuur een keer vastpakken. Dan kan ik net zo goed zelf gaan sturen toch? Of doe ik iets verkeerd..?

Ja dat is met dank aan figuren die in het verleden niet zulke slimme dingen hebben gedaan (op de achterbank gaan zitten, in slaap vallen of erger).

Overigens kun je of een hand losjes aan het stuur laten hangen (9 uur of 3 uur positie) of alleen met je duim en wijsvinger heel licht aan stuur draaien, of zelfs met je knie/bovenbeen enige frictie opwekken.

Hij meet een draai-kracht(je), drukken helpt niet.
 
Ja dat is met dank aan figuren die in het verleden niet zulke slimme dingen hebben gedaan (op de achterbank gaan zitten, in slaap vallen of erger).

Overigens kun je of een hand losjes aan het stuur laten hangen (9 uur of 3 uur positie) of alleen met je duim en wijsvinger heel licht aan stuur draaien, of zelfs met je knie/bovenbeen enige frictie opwekken.

Hij meet een draai-kracht(je), drukken helpt niet.

Sinds een update(?) is de benodigde kracht om tegen "Autosteer" in te drukken een stuk geringer. Een correctie in geval er een motor langs komt zoeven oid is dus wat minder heftig geworden ;).

Daarnaast hoef ik niet perse op 9 uur of 3 uur te "hangen" maar kan ik m'n hand ook rustig onder aan het stuur laten rusten. Zelfs zonder speciale bewegingen voelt de Model 3 dan tijdens het sturen dat je "aanwezig bent" M'n been tegen stuur laten rusten is ook voldoende maar is wat krampachtiger en minder veilig (in 1% van de gevallen is het toch fijn om snel in te kunnen grijpen :))
 
Ik ken de ervaring van OP ook. Ik vind autopilot met NOA wel veilig, maar moet gewoon vaak ingrijpen/overnemen.
De auto is gewoon veel voorzichtiger dan een manuele ervaren bestuurder. Sommige dingen zijn heel irritant, zoals natuurlijk
de phantom brakes (al zijn die echt veel minder geworden) en ook het afremmen als je naar rechts wil.
De afgebroken lane changes komen volgens mij vooral van de Europese regels (inhaalactie moet na 5 seconden starten). Als je nog in je lane zit krijg je gewoon een melding, maar als de manoeuvre al begonnen is, kan de auto terug schieten in de baan.
Als het neurale netwerk systeem echt goed werkt, dan heeft dit allemaal waarde en zijn wij uitstekende testers voor het voeden van de data die hiervoor nodig is.
Mijn conclusie is ook dat Autopilot en NOA op dit moment niet geschikt zijn voor een "reguliere" bestuurder, je moet gewoon veel te vaak corrigeren en dat vinden alleen tech freaks en early adapters leuk om te volgen/analyseren.
Misschien is de algemene veiligheid wel omhoog gegaan, omdat je nog veel beter moet opletten dan voorheen met de eerdere versies van autopilot. Elke keer dat je een inhaalpoging initieert is het afwachten wat er gaat gebeuren. Gaat ie ervoor, komt er niet toch een auto ergens vandaan waardoor er wordt afgebroken (en je een sullige chauffeur lijkt.. :)), remt ie eerst af, schiet ie terug, moet je overnemen..
Al met al ben ik zeer goed aan het opletten.

Hoort vast allemaal bij het ontwikkel process en ik heb er wel geduld voor.
Mijn grootste wens is toch wel dat het geheel veel vloeiender gaat worden (smooth), zoals een ervaren manuele bestuurder kan rijden/anticiperen. Maar ook dit is subjectief denk ik. Ik zit regelmatig naast chauffeurs die zenuwachtig rijden, continue het gaspedaal schokkerig bedienen, waardoor je na een tijdje zelfs misselijk kan worden. De zenuwachtige autopilot doet het waarschijnlijk al beter dan die categorie chauffeurs.. Voor rijden met passagiers is autopilot misschien toch nog niet zo geschikt helaas, ik krijg veel commentaar als ik het gebruik.
 
Ik ken de ervaring van OP ook. Ik vind autopilot met NOA wel veilig, maar moet gewoon vaak ingrijpen/overnemen.
De auto is gewoon veel voorzichtiger dan een manuele ervaren bestuurder. Sommige dingen zijn heel irritant, zoals natuurlijk
de phantom brakes (al zijn die echt veel minder geworden) en ook het afremmen als je naar rechts wil.
De afgebroken lane changes komen volgens mij vooral van de Europese regels (inhaalactie moet na 5 seconden starten). Als je nog in je lane zit krijg je gewoon een melding, maar als de manoeuvre al begonnen is, kan de auto terug schieten in de baan.
Als het neurale netwerk systeem echt goed werkt, dan heeft dit allemaal waarde en zijn wij uitstekende testers voor het voeden van de data die hiervoor nodig is.
Mijn conclusie is ook dat Autopilot en NOA op dit moment niet geschikt zijn voor een "reguliere" bestuurder, je moet gewoon veel te vaak corrigeren en dat vinden alleen tech freaks en early adapters leuk om te volgen/analyseren.
Misschien is de algemene veiligheid wel omhoog gegaan, omdat je nog veel beter moet opletten dan voorheen met de eerdere versies van autopilot. Elke keer dat je een inhaalpoging initieert is het afwachten wat er gaat gebeuren. Gaat ie ervoor, komt er niet toch een auto ergens vandaan waardoor er wordt afgebroken (en je een sullige chauffeur lijkt.. :)), remt ie eerst af, schiet ie terug, moet je overnemen..
Al met al ben ik zeer goed aan het opletten.

Hoort vast allemaal bij het ontwikkel process en ik heb er wel geduld voor.
Mijn grootste wens is toch wel dat het geheel veel vloeiender gaat worden (smooth), zoals een ervaren manuele bestuurder kan rijden/anticiperen. Maar ook dit is subjectief denk ik. Ik zit regelmatig naast chauffeurs die zenuwachtig rijden, continue het gaspedaal schokkerig bedienen, waardoor je na een tijdje zelfs misselijk kan worden. De zenuwachtige autopilot doet het waarschijnlijk al beter dan die categorie chauffeurs.. Voor rijden met passagiers is autopilot misschien toch nog niet zo geschikt helaas, ik krijg veel commentaar als ik het gebruik.
Geheel met je eens, de updates zijn an zich per individuele update niet zo schokkend. Toch als je over langere periode kijkt worden er hele grote stappen gezet.

Vooral valt mij op als ik iemand in auto heb die eerder AP heeft getest (zeg een jaar verschil) dan zijn de verwchillen abnormaal veel verbeterd.

Het is alleen niet stabiel genoeg voor een regulier gebruiker, hier mee doel ik op stabiliteit en relaxed rustig gedrag van AP. Immers is het nog soms wat spartaans of bruusk.
 
  • Like
Reactions: pvandamcom
Tesla heeft wat nieuws verzonnen tegen de klachten over de EAP en NOA.
We schakelen gewoon alles uit, dus geen TACC, geen EAP en geen NOA meer.
Het is dan natuurlijk wel vervelend als je klaagt over het feit dat je iets mist wat toch al niet fatsoenlijk werkt.

We geven het gebruik van de Sentry mode hiervan de schuld en dus mag je nu kiezen of je auto beveiligen of de AP gebruiken.

Het zou om een bug in de Sentry mode gaan waardoor de AP volledig kan uitvallen.
Volledig bezopen natuurlijk dat er weer eens software wordt vrijgegeven die blijkbaar niet getest is en tot onveilige situatie kan leiden.
 
Volledig bezopen natuurlijk dat er weer eens software wordt vrijgegeven die blijkbaar niet getest is en tot onveilige situatie kan leiden.

Is dat zo? Als dit probleem optreed kun je AP toch uberhaupt niet aanzetten? Alsin, het is niet alsof het halverwege de rit ineens uitvalt. Het werkt al niet vanaf het moment dat je instapt.

Bovendien was het natuurlijk al zo dat je met AP aan enorm moet opletten op wat voor gekke capriolen het allemaal uithaalt. (phantom brakes, rijstrookverplaatsingen die afgebroken worden, weet ik het allemaal wat)
 
Is dat zo? Als dit probleem optreed kun je AP toch uberhaupt niet aanzetten? Alsin, het is niet alsof het halverwege de rit ineens uitvalt. Het werkt al niet vanaf het moment dat je instapt.

Bovendien was het natuurlijk al zo dat je met AP aan enorm moet opletten op wat voor gekke capriolen het allemaal uithaalt. (phantom brakes, rijstrookverplaatsingen die afgebroken worden, weet ik het allemaal wat)

Je hebt idd gevallen dat je hem niet eens kunt starten maar wie zegt dat ook juist de extreme veelheid aan ****ups niet het gevolg is van het tijdelijk uitvallen.

En vergeet niet dat hij je ook zomaar uit het niets de vangrail in kan sturen.
Ook al heb je dan het stuur vast dan is toch de kans dat het ineens mis gaat.
Net als op phantom braking ben je dan altijd te laat ook al heb je het stuur stevig vast.
Ik heb zo al een keer met 4 wielen driften de auto met 150 op de AP uit de vangrail gehouden, ik reeds toen gelukkig op de rechterbaan toen hij ineens vol naar links stuurde en met 80 op de linkerbaan waarbij ik nog net een paar reflectoren van de vangrail heb geraakt.
Het zou komen doordat er soms een camera op zwart gaat. Zelfs sorry zeggen is dan te veel gevraagd laat staan dat we het kunnen hebben over de gevolgen van het niet functioneren / bewust in gevaar brengen van de inzittende.

Net zoals je ook met het stuur mag vechten als je alleen op de TACC rijdt en ruimte wil maken voor de hulpdiensten. Ja, de lane departure warning en de AP staan uit en toch stuurt hij dan weer naar het midden van de weg. Meerdere keren gehad en zelfs video opgestuurd aan Tesla. Uiteraard ook hierop geen reactie.

Om het te voorkomen mag Sentry niet aan staan en mag er, volgens Tesla, ook niets in de USB poorten zijn aangesloten dus voorlopig ga ik het maar eens testen zonder TeslaCam en Sentry mode.
 
Tsja, het systeem heeft z'n manco's. Maar de Volvo loaner die ik laatst had was helaas niet veel beter. Dat ding detecteerde een rijdende auto voor mij niet in start-stop verkeer, wat mij enorm verbaasde. Het was nota bene nog een Volvo ook die voor me zat, en dan ook nog zo'n dikke XC90 die toch niet over het hoofd te zien is. Hij knalde er niet op, maar gaf een melding met 'pilot assist uitgeschakeld omdat er geen voorligger is gedetecteerd' of iets in die trant.

't Volvo systeem heeft er bovendien een handje van om heel subtiel een rijbaan te verlaten zonder dat het dat aangeeft. Als je dus even niet oplet rij je zo ineens half op de weg of op 2 rijstroken.

Kortom, nee Tesla's autopilot is niet foutloos, maar ik vond dat Volvo systeem echt gevaarlijker dan Autopilot.