DutCH_CourA_64
Member
Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden.
Ik vraag me wel eens af hoe eerlijk en objectief die Youtube filmpjes uit de VS zijn, vooral als ze een referal proberen te krijgen ...
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden.
Precies mijn ervaring. Wel had ik zondag een pittige onverwachte remactie bij het naderen van een vliegtuigviaduct op de A5 bij Schiphol. Alle toeters en bellen in het rood op het instrumentenpaneel.Ik vind het bizar dat AP1, die uit 2014 stamt en slechts 1 camera en 1 radar gebruikt, het nog steeds veel beter doet dan de nieuwste versies van de AP. Hij rijdt veel vloeiender, inhaalacties zijn vloeiender, eigenlijk is al het sturen, remmen, optrekken, volgen in files, etc veel vloeiender dan de nieuwste versies. Ook heb ik met AP1 nog nooit een phantom brake meegemaakt. in de M3 al een paar keer in het stuur gebeten.
Met andere woorden, het is spijtig dat Tesla bij MobileEye weggegaan is. Hadden ze dat niet gedaan, dan waren we nu een stuk verder geweest.
Ik vraag me wel eens af hoe eerlijk en objectief die Youtube filmpjes uit de VS zijn, vooral als ze een referal proberen te krijgen ...
Afgelopen donderdag werd ik gefeliciteerd met ‘mijn aankoop’ : Autopilot Beta op mijn Tesla. Nooit besteld en mij is niet helder of het in de updates thuis hoort of per abuis is aangezet. Sinds donderdag maar eens gaan testen en afgelopen weekend de Autopilot uitgezet. Voor mij is het niets, ik rij te graag zelf en genoot tot op heden van iedere kilometer met mijn Tesla.
De afgelopen dagen ook volop getest met de TACC (Adaptieve Cruise Control) en ook dit zou ik graag compleet uit willen zetten. Ik hoop dat Tesla mij de ‘oude’ cruise control kan teruggeven. Vandaag twee keer ruim 100km gereden en ik heb > 15 Phantom Breaks gehad. Schaduwen van matrixborden, hectometerpaaltjes, enz. van alles raakt de TACC in de war. Ook rijbaanwissels vindt de TACC niet fijn. Wanneer ik een auto inhaal en weer terugkeer naar de lege rechterrijbaan kreeg ik meerdere keren een remingreep. Het rijgedrag van de TACC is alsof je meerijdt met een deelnemer van De slechtste chauffeur van Nederland” en is bijzonder passagier onvriendelijk en irritant voor ander verkeer.
In de afgelopen 20 jaar heb ik diverse auto’s gereden en altijd met CC en ik maakte hier waar mogelijk gebruik van (ik schat 90% van de kilometers). Met de pause-/resumeknop kon ik volop anticiperen en zonder remmen rijden. Bij de overgang naar de Tesla was het ontbreken van de resumeknop even wennen, maar ik had met het rechterwieltje op het stuur al snel een prima bedieningsmethode (paar km langzamer en bij vrije baan er weer een paar bij). Tot de installatie van TACC gaf ik de Tesla een 9 voor rijplezier, maar met TACC is het een krappe 6 geworden. Tesla: geef me mijn Cruise Control terug en ga nog een jaar of wat testen met die zelfrijdende ambities.
Ik vind het bizar dat AP1, die uit 2014 stamt en slechts 1 camera en 1 radar gebruikt, het nog steeds veel beter doet dan de nieuwste versies
Huh? Van de zomer nog in Silicon Valley gereden - ook in LA - en daar is het vergelijkbaar druk als in NL op de wegen. Ook rijdt men daar steviger dan op het platte land. Invoegstroken zijn soms belachelijk kort - zodat je soms moet stoppen voordat je oprijdt. M.a.w. in Tesla's geboortegebied is het echt mega druk op de snelwegen.In US is het een stuk rustiger, in- en uitvoerstroken zijn langer, je hebt niet van die rare rijstroken die samengevoegd worden zoals we die hier in NL hebben (waar Autopilot niets mee kan), etc, etc.
Ik heb de AP nog niet uitgebreid getest maar ik moet iedere minuut mijn stuur een keer vastpakken. Dan kan ik net zo goed zelf gaan sturen toch? Of doe ik iets verkeerd..?
Ik heb de AP nog niet uitgebreid getest maar ik moet iedere minuut mijn stuur een keer vastpakken. Dan kan ik net zo goed zelf gaan sturen toch? Of doe ik iets verkeerd..?
Dat is waardeloos.. hopelijk gaan ze dit nog veranderen!
Ja dat is met dank aan figuren die in het verleden niet zulke slimme dingen hebben gedaan (op de achterbank gaan zitten, in slaap vallen of erger).
Overigens kun je of een hand losjes aan het stuur laten hangen (9 uur of 3 uur positie) of alleen met je duim en wijsvinger heel licht aan stuur draaien, of zelfs met je knie/bovenbeen enige frictie opwekken.
Hij meet een draai-kracht(je), drukken helpt niet.
Geheel met je eens, de updates zijn an zich per individuele update niet zo schokkend. Toch als je over langere periode kijkt worden er hele grote stappen gezet.Ik ken de ervaring van OP ook. Ik vind autopilot met NOA wel veilig, maar moet gewoon vaak ingrijpen/overnemen.
De auto is gewoon veel voorzichtiger dan een manuele ervaren bestuurder. Sommige dingen zijn heel irritant, zoals natuurlijk
de phantom brakes (al zijn die echt veel minder geworden) en ook het afremmen als je naar rechts wil.
De afgebroken lane changes komen volgens mij vooral van de Europese regels (inhaalactie moet na 5 seconden starten). Als je nog in je lane zit krijg je gewoon een melding, maar als de manoeuvre al begonnen is, kan de auto terug schieten in de baan.
Als het neurale netwerk systeem echt goed werkt, dan heeft dit allemaal waarde en zijn wij uitstekende testers voor het voeden van de data die hiervoor nodig is.
Mijn conclusie is ook dat Autopilot en NOA op dit moment niet geschikt zijn voor een "reguliere" bestuurder, je moet gewoon veel te vaak corrigeren en dat vinden alleen tech freaks en early adapters leuk om te volgen/analyseren.
Misschien is de algemene veiligheid wel omhoog gegaan, omdat je nog veel beter moet opletten dan voorheen met de eerdere versies van autopilot. Elke keer dat je een inhaalpoging initieert is het afwachten wat er gaat gebeuren. Gaat ie ervoor, komt er niet toch een auto ergens vandaan waardoor er wordt afgebroken (en je een sullige chauffeur lijkt.. ), remt ie eerst af, schiet ie terug, moet je overnemen..
Al met al ben ik zeer goed aan het opletten.
Hoort vast allemaal bij het ontwikkel process en ik heb er wel geduld voor.
Mijn grootste wens is toch wel dat het geheel veel vloeiender gaat worden (smooth), zoals een ervaren manuele bestuurder kan rijden/anticiperen. Maar ook dit is subjectief denk ik. Ik zit regelmatig naast chauffeurs die zenuwachtig rijden, continue het gaspedaal schokkerig bedienen, waardoor je na een tijdje zelfs misselijk kan worden. De zenuwachtige autopilot doet het waarschijnlijk al beter dan die categorie chauffeurs.. Voor rijden met passagiers is autopilot misschien toch nog niet zo geschikt helaas, ik krijg veel commentaar als ik het gebruik.
Volledig bezopen natuurlijk dat er weer eens software wordt vrijgegeven die blijkbaar niet getest is en tot onveilige situatie kan leiden.
Is dat zo? Als dit probleem optreed kun je AP toch uberhaupt niet aanzetten? Alsin, het is niet alsof het halverwege de rit ineens uitvalt. Het werkt al niet vanaf het moment dat je instapt.
Bovendien was het natuurlijk al zo dat je met AP aan enorm moet opletten op wat voor gekke capriolen het allemaal uithaalt. (phantom brakes, rijstrookverplaatsingen die afgebroken worden, weet ik het allemaal wat)