Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren heb ik een 90D met AP1 die deed geen lane change als ik hem niet doordrukte. Ik denk dat er dus wel 2 systemen zijn. Ik heb wel vaker een AP1 wagen gereden en tikte dus gewoon aan maar deze deed het niet.
Verder vond ik hem eigenlijk best smooth rijden. Als ik mijn AP2 achter een vrachtwagen laat invoegen met lagere snelheid duikt hij in de regen terwijl deze comfortabel de snelheid aanpaste. Gewoon blijven rijden Wim met je AP1!
Blijf ik zeker doen. AP1 is werkelijk de enige reden dat ik niet voor een nieuwe ben gegaan. Ook de Bilstein luchtvering en de Brembo remmen spelen een positieve rol. Gelukkig heb ik ook geen rammelende voorassen, er zit bij mij geen motor voorin. Mijn S is nu bijna vier jaar zonder enige storing. Alle klachten over slechte bereikbaarheid van Tesla gaan aan mij voorbij.
 
  • Disagree
Reactions: Timmm
Ook helemaal eens. S85 met AP1 veel relaxter.
Heb nu Model 3 en zit steeds weer met spanning te wachten op de volgende stommiteit.
Had op 2x2 baans 100km weg (N11) dat hij ineens remde omdat hij ineens de max snelheid 40 vond. Om vervolgens weer direct 100km aan te geven.
Wisselen van strook ook soms onverklaarbare remacties.
NOA met V10 wel iets soepeler.
 
Sinds een week de m3 en al wat mindere ervaringen met TACC. Gisteren op de a4 laat naar huis en bij schiphol opeens hard remmen van 130 naar 100 en daarna flink accelereren naar 130. Auto heel ver weg invoegen van meest rechter baan naar 2e baan van rechts waar ik op zat en direct remmen flink. AP ook een paar keer geprobeerd maar wat onrustig door bovenstaande. Van de week in de file even proberen bij wat lagere snelheden. Misschien even wennen maar de TACC in de Tesla zit ik veel minder rustig dan voorheen in de audi.
Helaas hier dezelfde ervaring. Het is niet comfortabel rijden in het Nederlandse verkeer. Misschien wel als je alleen op de rechterbaan achter een truck blijkt hangen maar voor normaal autorijden doen de andere merken het echt veel beter. Niet normaal zo abrupt en stevig als de M3 in de ankers gaat als je een viaduct nadert of om welke andere reden dan ook (kan er zelf bijna nooit een vinden. Hij doet het ook op lege wegvakken ‘s avonds en in het weekend). En even soepel van baan wisselen is er niet bij.
 
Dat veel mensen een AP1 en een de systemen van andere beter vinden heeft er mee te maken dat de huidige systemen van Tesla heel veel verder zijn. Dit lijkt erg onlogisch maar dat is het niet.

Neem als voorbeeld de lane change van een AP1. Wanneer je de lane change initieert dan gaat de auto gewoon ongeacht of het kan.
ACC systemen van andere fabrikanten kijken alleen naar hun eigen rijbaan en wanneer er een auto tussen schuift of tussenuit gaat is er een grote kans dat het mis gaat als dit ook gepaard gaat met een grote snelheidsveranderingen hiervan zijn genoeg testjes op youtube te vinden.

De laatste versies van de AP van Tesla controleert dit allemaal wel en neemt daarbij ook geen risico's zoals even kort achter een auto langs schuiven om dat je er op gokt dat deze toch geen noodstop maakt precies als je er achterlangs schuift is een actie die de AP niet maakt. Wij mensen doen dit wel omdat het in 999 van de 1000 geval goed gaat. Wil je echter ooit de stap kunnen maken naar FSD en daarin ook zonder bestuurder je kinderen naar school laten brengen dan wil je een systeem dat super defensief rijdt en zeer risicomijdend is.

Soms lijkt dit op dit moment als een stap achteruit omdat het in een aantal gevallen leidt tot het afbreken van lane changes die je zelf gewoon gemaakt had en ook het volgen van een voorligger op standje 1 (is ca. 1 seconde) leidt in de Randstad tot veel tussen voegers die eigenlijk gewoon er een gestoord rijgedrag op nahouden.

De EAP gaat alleen van baan wisselen als de ruimte hiervoor genoeg is zoals dit ook veilig wordt geacht bij je rijexamen. Zeg maar CBR-proof.
Ook langs een file rijden doet hij langzamer dan een AP1 omdat de EAP rekening houdt met de baan ernaast. Ook is de EAP een heer in het verkeer. In een file laat hij extra ruimte als hij ziet dat de bijv. op de rechterbaan iemand een knipper aan doet.

Er zijn overigens best wel verbeteringen te wensen maar als je de huidige beperkingen van het systeem kent en weet waar hij op let dan kan je er redelijk goed mee rijden. Dit vraagt alleen den nodige gewenning en vooral het afleren van noem maar het Audi / BMW rijgedrag. Waarvan ik kan stellen dat ik mij dat tot in de puntjes had eigen gemaakt en waarvan je jezelf moet realiseren dat een AP dat nooit gaat doen en dat moet je ook zeker niet willen.
 
  • Like
Reactions: Timmm
Merkte ook dat de eap in duitsland en oostenrijk wat nerveus is bij invoegstroken, die zijn daar relatief kort en de auto’s komen daar vaak met een 90 graden bocht op, optisch lijkt het alsof de auto gaat oversteken, eap houdt dan heel even in.
 
De poll waar dit draadje mee gestart was, is aardig. Maar nu hebben we wel twee draadjes waar AP/EAP/NOA/FSD wordt besproken. Is het een idee deze te sluiten en verder te gaan in V9 danwel V10?
 
Gelukkig heb ik ook geen rammelende voorassen, er zit bij mij geen motor voorin.

Je suggereert ten onrechte dat je geen rammelende assen hebt, OMDAT je geen d hebt. Ik heb wel een d, maar ook geen rammelende assen. Ook nooit gehad en ik ben echt geen uitzondering.

De d heeft een betere efficiënty, betere tractie, beter grip en een torque verdeling. Ik zou nooit meer anders willen.
 
Dat veel mensen een AP1 en een de systemen van andere beter vinden heeft er mee te maken dat de huidige systemen van Tesla heel veel verder zijn.

Denk dat dat wel mee valt. Tesla is wellicht juist nu on-par met MobileEye m.b.t. positionering. We zouden het eens moeten testen :)

Met betrekking tot de rijbaanwissels heb je ook deels gelijk. AP1 heeft enkel sonar en ja, dat geeft maar een beperkte input.

Wil je echter ooit de stap kunnen maken naar FSD en daarin ook zonder bestuurder je kinderen naar school laten brengen dan wil je een systeem dat super defensief rijdt en zeer risicomijdend is.

Niet mee eens want dan kom je nooit aan op je bestemming. Het moet juist NIET super defensief rijden en risicomijdend zijn want anders veroorzaakt het juist veel gevaar.

De EAP gaat alleen van baan wisselen als de ruimte hiervoor genoeg is zoals dit ook veilig wordt geacht bij je rijexamen. Zeg maar CBR-proof.

Dit vind ik ook echt een uitspraak waar ik niet achter sta. lane change assist voert heel veel aborts uit in volkomen "CBR proof" situaties. Dergelijke aborts zouden er voor zorgen dat je direct kan fluiten naar je rijbewijs.
 
Denk dat dat wel mee valt. Tesla is wellicht juist nu on-par met MobileEye m.b.t. positionering. We zouden het eens moeten testen :)

Met betrekking tot de rijbaanwissels heb je ook deels gelijk. AP1 heeft enkel sonar en ja, dat geeft maar een beperkte input.



Niet mee eens want dan kom je nooit aan op je bestemming. Het moet juist NIET super defensief rijden en risicomijdend zijn want anders veroorzaakt het juist veel gevaar.



Dit vind ik ook echt een uitspraak waar ik niet achter sta. lane change assist voert heel veel aborts uit in volkomen "CBR proof" situaties. Dergelijke aborts zouden er voor zorgen dat je direct kan fluiten naar je rijbewijs.

Als je alleen quote wat je quote en niet de gehele tekst dan ben ik het met je eens.

De AP1 heeft idd alleen de parkeersensoren om zijdelings te kijken deze hebben echter maar de helft van het bereik van de parkeersensoren die een HW2,5 heeft welke dan ook nog een camera's heeft.
Niet voor niets geeft de auto met AP1 in het scherm achter het stuur aan dat je zelf moet kijken of het kan.

De EAP gaat er vanuit dat hij geen voorrang mag nemen en of er vanuit gaan dat de ander wel zal remmen of uitwijken. Dat is defensief rijden.
Dat vind je wellicht ongewenst maar te prefereren boven gaan en maar hopen dat het goed gaat. Staat vandaag een stuk ik het AD dat 95% van de ongevallen komt door menselijk falen waarbij de grootste factor is het nemen van te grote risico's.
Een mens mag falen maar als je dadelijk FSD gebruikt wil je dat bij ieder incident de schuld bij de ander ligt anders gaat het nooit toegestaan worden.

Het CBR-Proof trek je hier volledig uit zijn verband. Ik kan inmiddels door de file op de ruit van Rotterdam rijden zonder dat de EAP ook maar één keer de lane change afbreekt. Je moet dan wel de ruimtes kiezen waarin hij deze kan maken. Je moet zelf dan ook CBR-Proof keuzes maken waar je Lane Change initieert de auto zelf doet dat immers niet. Dus als hij bij jou zo vaak afbreekt rij jij niet CBR-Proof en weigert de auto daaraan mee te werken. ;)
 
Last edited:
Het CBR-Proof trek je hier volledig uit zijn verband. Ik kan inmiddels door de file op de ruit van Rotterdam rijden zonder dat de EAP ook maar één keer de lane change afbreekt. Je moet dan wel de ruimtes kiezen waarin hij deze kan maken. Je moet zelf dan ook CBR-Proof keuzes maken waar je Lane Change initieert de auto zelf doet dat immers niet. Dus als hij bij jou zo vaak afbreekt rij jij niet CBR-Proof en weigert de auto daaraan mee te werken. ;)

Ik rij ongeveer enkel maar op de ruit van Rotterdam en dan voornamelijk A20, A4, A15 :)

Als ik op NOA rijd, dan zou ik niet gas moeten geven of moeten remmen. Het systeem moet met rijbaansuggesties komen zodra deze vind dat een rijbaanwissel moet plaatsvinden en ik dien deze vanwege veiligheids/verzekerings kwesties te bevestigen. De CBR-proof keuze dient de lane change suggestie te zijn en zeker niet ik. Maar ok, natuurlijk door die irritante 5 seconde regel is het wel heel erg moeilijk geworden dus ik wacht netjes af.

Wat dacht je van de volgende eigen opname? Super CBR proof, maar een abort zonder reden.


Toegegeven, dit is de laatste V9 versie. De lane changes die ik heb geprobeerd met NOA/AP wilden in z'n geheel nog niet met V10 :). Tot nu toe is het even beroerd met de lane change assist functie.
 
Ik rij ongeveer enkel maar op de ruit van Rotterdam en dan voornamelijk A20, A4, A15 :)

Als ik op NOA rijd, dan zou ik niet gas moeten geven of moeten remmen. Het systeem moet met rijbaansuggesties komen zodra deze vind dat een rijbaanwissel moet plaatsvinden en ik dien deze vanwege veiligheids/verzekerings kwesties te bevestigen. De CBR-proof keuze dient de lane change suggestie te zijn en zeker niet ik. Maar ok, natuurlijk door die irritante 5 seconde regel is het wel heel erg moeilijk geworden dus ik wacht netjes af.

Wat dacht je van de volgende eigen opname? Super CBR proof, maar een abort zonder reden.


Toegegeven, dit is de laatste V9 versie. De lane changes die ik heb geprobeerd met NOA/AP wilden in z'n geheel nog niet met V10 :). Tot nu toe is het even beroerd met de lane change assist functie.

De reden van de abort hier is dat er een auto de baan in komt en als jij ook zou gaan, zou je er erg kort op zitten.
Mensen denken hij gaat harder dus de ruimte zal snel groter worden. Bij een AP is te krap te krap en geen discussie of extra risico.
Overigens wanneer je op je examen zou doorzetten bij deze baanwissel en je komt dan te kort op een ander die hem er gewoon voor plempt dan zak je gewoon voor te weinig afstand houden overigens voor het afbreken ook. Daar zakken er veel op in de praktijk hier. Het algemene rijgedrag hier is echt een cashcow voor het CBR.

Ik rij ook elk dag A20, A4, A15 en A16.

De suggestie is zeker niet CBR-proof. Dit wordt vooral duidelijk als hij een suggestie geeft terwijl hij ook gelijk een dodehoekwaarschuwing geeft.
De suggestie moet dan ook niet gezien worden dat het kan maar dat het navigatie technisch een goed moment is.
Wellicht zou het beter zijn als hij zou aangeven dat het ook kan. Maar goed ik gaf al aan dat er best dingen verbeterd kunnen worden.
 
De reden van de abort hier is dat er een auto de baan in komt en als jij ook zou gaan, zou je er erg kort op zitten.

Die betreffende auto voegt VOOR de tesla in op dezelfde rijbaan met een hogere snelheid. Dat moet naar mijn mening geen reden tot abort zijn zeker gezien AP het ook toestaat dat andere auto's echt behoorlijk dicht voor je kunnen invoegen. Maar dat is waarschijnlijk een eindeloze discussie en voegt niets toe. Ik begrijp waarom jij vind dat de abort terecht was.

De suggestie moet dan ook niet gezien worden dat het kan maar dat het navigatie technisch een goed moment is.

Ik ben het met je eens dat je het op dit moment zo moet behandelen. Sterker nog, zo doe ik het ook. Als ik NOA rijd en NOA komt met een rijbaansuggestie die ik niet logisch of te krap vind dan selecteer op op het scherm "Cancel lane change". Het is niet dat ik alles zomaar accepteer maar bij een suggestie doe ik dus altijd of een cancellation of een bevestiging in de hoop dat deze informatie terug gaat naar het moederschip.
 
4de optie ingevuld. snap zelf ook niet helemaal waarom zoveel de 2de optie hebben gekozen.
Wat ik zo op forums lees, is dat enkelen van deze mensen zeer ervaren rijders zijn die veelal of dezelfde stukken of lange stukken op de snelweg rijden - maar wat de rest voor ervaring heeft waarom ze altijd AP/FSD/NoA probleemloos gebruiken, snap ik (nog) niet.

Wat ik zelf fijn vind aan AP+FSD is dat als het werkt, het ook erg ontspannen is (maar altijd met een aantekening). Zoals file-rijden (zonder NoA), baan-wisselen (als ie reageert), file-rijden (zonder NoA), de juiste oprit nemen (als ik zelf al op tijd aan de rechterkant ben gaan zitten). Dus misschien denken de tevreden rijders wel zo: weten wat je precies aan en uit moet zetten per situatie, en dan is het prettig.

Dit is mijn negatieve ervaring met 2019.32.2 met AP+FSD op de snelweg, vooral de A10 ring (West en Oost) van Amsterdam:
  • Bij invoegen op de snelweg met geen auto voor me, wordt prioriteit gegeven aan snelheid ipv invoegen. Ik mocht 80km/u maar het was druk en men reed er 60 km/u. Ik had al van tevoren een plekje uitgezocht waar ik tussen kon en halverwege de opweg FSD aangezet. Ipv in te voegen, ging de auto ging enorm vaart maken toen de auto voor me in had gevoegd.
  • Vrachtauto's links lijken wel roofdieren. Totaal onvoorspelbaar hoe gereageerd gaat worden op die enge dingen.
  • Auto's die willen invoegen van rechts worden totaal genegeerd. Normaal ga je plaats maken naar de tweede baan of je maakt ruimte, afhankelijk van de drukte.
  • Auto's met knipperlichten aan worden pas gezien als ze halverwege de baan zitten, waardoor schokkerig en erg laat wordt gereageerd.
  • Filerijden met NoA is continu "wil baan wisselen" want we rijden 70 km/u te langzaam.
  • Voor korte stukjes rij ik graag rechts, maar met AP wordt er fiks rechts ingehaald als er de ruimte is (geen idee hoeveel boetes ik nu heb, maar flink lopen schelden op de auto). Dit is de hoofdreden dat ik nu liever zonder AP/NoA/marketingterm rijdt.
  • Bij uitvoegen ga ik graag gelijk de baan op zodat ik de baan afsluit voor rechts rijders. Met NoA werd vaak halverwege de afslag pas van baan gewisseld met dus kans dat die baan al vol is. Zeker wanneer de snelheid niet maximaal is, niet handig. Ik heb een vermoeden dat bij te lange invoegstroken AP toch pas maximaal 100 of 200 meter vantevoren reageert.
  • Tijdelijke gele strepen is chaos. Niet proberen.
  • De maximale snelheid aanpassen is onbetrouwbaar. Met AP gaat de snelheid niet omhoog, maar blijft some ook hangen op de hoge snelheid - ik moet echt veel te vaak herstellen (pedaal omhoog, pedaal 2x omlaag) en dat is vermoeiend en gevaarlijk.
  • Als ik uit de AP ga, dan kan is het niet makkelijk op te vangen. Ik rem daardoor vaak teveel.
  • Zeer onnauwkeurig met lokale max snelheid. Zit er soms wel 500 meter naast. In de stad zijn 30km-zones al helemaal niet in de database. Misschien een taak van de overheid om de data digitaal betrouwbaar aan te leveren, maar het probleem is er wel.
  • De navigatie is erg laat en dat vind ik erg spreken voor het hele systeem. Auto rijden is anticiperen en dat is wat zo'n systeem op ingesteld zou moeten zijn. 50 meter voor de splitsing "hou rechts aan" is gevaarlijk, want ik moet steeds op dat scherm kijken hoe de weg loopt. En ik moet het juist overnemen als NoA niet voldoende anticipeert.
Hopelijk in V10 gaat mijn Tesla straks niet meer met 80km/u op een rotonde afstuiven, wel de snelheden van borden aflezen en vooral begrijpen wat een rood stoplicht is. Dat rijden op de vluchtstrook (NL ding) en te scherpe bochten (EU wetten) nu even niet kunnen, begrijp ik wel, maar ik had toch veel meer verwacht na zoveel jaar beloftes.

Ik ben geen brandjesblusser maar lange termijn-denker, en zo is mijn rijstijl ook - uiteraard kan ik in jakker-stijl prima de hendeltjes bedwingen, maar dat vind ik gewoon niet prettig. Van een autopiloot verwacht ik een nette stijl als standaard instelling, en dus een anticiperende AI.
 
Vandaag mijn aanname over de positief gestemden uitgetest. Ritje Amsterdam naar Amersfoort. En ik begrijp het nu, want de rit was op NoA gewoonweg geweldig! Op lastige stukken pakte ik het gewoon over, wat slechts een paar procent was. In Amsterdam Ring West is de helft lastig, dus dan is NoA niet bruikbaar.

Wat wel steeds irriteerde is dat met NoA het niet mogelijk is om van banen te wisselen als ik teveel links bleef hangen. Dan was het AP uit, corrigeren, AP weer aan - en ik schommel gewoon de eerste seconden als ik het weer overneem en dat is onprettig voor mezelf en storend voor mijn mede-weggebruikers.

Dus als ze bij Tesla het banen wisselen wat makkelijker maken, dan is FSD in Europa op denlange stukken best bruikbaar.

Klopt mijn aanname dat de rijders die positief zijn veelal lange stukken rijden en degenen die AP niet prettig vinden vaker kortere stukken rijden en vlakbij knooppunten e.d. wonen/werken?
 
Ik rij ongeveer enkel maar op de ruit van Rotterdam en dan voornamelijk A20, A4, A15 :)

Als ik op NOA rijd, dan zou ik niet gas moeten geven of moeten remmen. Het systeem moet met rijbaansuggesties komen zodra deze vind dat een rijbaanwissel moet plaatsvinden en ik dien deze vanwege veiligheids/verzekerings kwesties te bevestigen. De CBR-proof keuze dient de lane change suggestie te zijn en zeker niet ik. Maar ok, natuurlijk door die irritante 5 seconde regel is het wel heel erg moeilijk geworden dus ik wacht netjes af.

Wat dacht je van de volgende eigen opname? Super CBR proof, maar een abort zonder reden.


Toegegeven, dit is de laatste V9 versie. De lane changes die ik heb geprobeerd met NOA/AP wilden in z'n geheel nog niet met V10 :). Tot nu toe is het even beroerd met de lane change assist functie.
Voor mij is dit heel verhelderend. Nu begrijp ik waarom jij EAP veel negatiever beoordeelt dan ik. Niet lullig bedoeld (voor ik op jou ook niet meer mag reageren, zie V10 draadje), maar ik vind het volkomen logisch dat de lane change hier afgebroken wordt. Ookal zou ik het zelf waarschijnlijk wel zo doen, omdat ik zie dat de invoegende auto een hogere snelheid heeft dan ik, dus de welllicht wat korte afstand tussen de voorligger en mij in het begin wordt snel groter, dus waarom zou ik eerst afremmen, of wachten met invoegen.

Maar nu even aan het worst-case scenario denken. De afstand is te kort op de voorligger aan het begin van de manoeuvre. Stel nu dat die voorligger nét op dat moment in de ankers gaat (om wat voor reden dan ook, dat doet niet terzake, kan zelfs voor een overstekende mier zijn). Dan zit je er zo bovenop, en is dat wel jouw schuld. Ik denk dat EAP/NoA daarom terecht de lane change afbreekt.
 
Klopt mijn aanname dat de rijders die positief zijn veelal lange stukken rijden en degenen die AP niet prettig vinden vaker kortere stukken rijden en vlakbij knooppunten e.d. wonen/werken?

Dat weet ik niet, maar dat het afhangt van én lokatie én rijstijl dat is duidelijk. Tel daarbij op dat niet iedere auto hetzelfde is (model, HW enz) en last but not least, de perceptie van wat goed / aanvaardbaar / slecht is.
 
Klopt mijn aanname dat de rijders die positief zijn veelal lange stukken rijden en degenen die AP niet prettig vinden vaker kortere stukken rijden en vlakbij knooppunten e.d. wonen/werken?

Ik vind EAP zeer prettig en ontspannen rijden. Ik rij zakelijk door heel Nederland naar klanten en rij dus eigenlijk nooit korte ritjes woon-werk verkeer. Om het autorijden leuk te houden rij ik rustig en ontspannen. Ik gebruik EAP daar waar het kan en waar ik lastige situaties vermoed (weefvakken, klaverbladen) zet ik hem gewoon even uit. Ik accepteer ook dat ik af en toe 90 rij achter een voorligger terwijl je harder mag. Ik kan me ook niet meer druk maken over mensen die voor mij gaan rijden op mijn baan terwijl ik veel afstand hou. Ik heb de afstand in EAP meestal op 3 of 4 staan. Dat komt overeen met 2 à 3 seconden afstand tot je voorligger.

VOlgens mij is het dus vooral rekening houden met de beperkingen van het systeem, accepteren dat het een 'domme' assistent is en een relaxte mindset.
En niet te vergeten: ik maak de camera's en sensoren regelmatig schoon!
 
  • Like
Reactions: balblas