Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het ronduit bizar dat mensen zo totaal verschillende ervaringen kunnen hebben met autopilot. Ik begrijp er niets van.

Er zijn mensen (waaronder ik) die autopilot in zijn huidige vorm quasi onbruikbaar en ronduit gevaarlijk vinden.

- Phantom braking: enkele keren gehad (in de zeer beperkte hoeveelheid tijd dat ik de EAP af en toe eens eventjes gebruik om uit te testen), out of the blue beslist hij ineens te remmen omdat hij een schaduw gezien heeft of zo. Onder andere tijdens het inhalen van een vrachtwagen, waarbij hij plots schrik lijkt te hebben dat die vrachtwagen op hetzelfde vak zit of iets dergelijks. (De vrachtwagen deed helemaal niets speciaals en reed keurig op zijn vak).
- Remmen tijdens rijstrookverandering: Ik rijd op het linkervak, het middenvak is volledig vrij, ik pink naar rechts... REMMEN! Tot grote schrik van de auto die ik net heb ingehaald, uiteraard. Doet hij bijna elke keer.
- Weigeren/afbreken van rijstrookverandering. Ik pink naar rechts, de auto weigert eerst (ook al ben ik al ruimschoots voorbij de ingehaalde auto en rijd ik sneller zodat er geen enkel risico is), daarna beslist hij er toch maar voor te gaan... om dan halverwege bijzonder brutaal terug naar het oorspronkelijke vak te snokken met een "timeout"-boodschap.
- Gewoon volgen van een andere auto: constant abrupte kleine aanpassingen tussen acceleratie en regeneratie die het rijden erg oncomfortabel maken en bovendien energie vreten.

Hierbij ben ik lang niet de enige, zo zag ik hier al mensen klagen dat de TACC in hun Volvo zo veel vloeiender was en dat hun passagiers klagen in hun Tesla. En bovenstaande problemen met phantom braking en rijstrookveranderingen worden om de haverklap bevestigd door anderen.

Maar... anderzijds zijn er ook mensen die laaiend enthousiast zijn. Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden. Ik dacht even dat het een verschil was tussen de Amerikaanse en Europese versies, maar ook hier in België en Nederland zeggen sommigen dat ze bijna uitsluitend op AP rijden en schrijven ze dingen als "ik wil nooit meer een auto zonder EAP".

Dus... ik begrijp er helemaal niets van. Hoe kan het verschil in ervaring zo groot zijn?

Is er zo'n groot verschil tussen autopilot-versies? Hebben sommige auto's een ongedetecteerd hardware- of softwareprobleem waardoor ze zo slecht rijden terwijl sommige andere het veel beter doen? Test Tesla verschillende autopilot-persoonlijkheden die totaal anders rijden om te zien welke er beter zijn? Hebben mensen gewoon drastisch verschillende standaarden? Voelen sommigen niet hoe hun auto constant accelereert en decelereert? Ik heb wel al meermaals taxichauffeurs meegemaakt die de hele tijd versnelden en vertraagden terwijl ze gewoon zelf reden, dus misschien zijn sommige mensen hier ongevoelig voor en merken ze het gewoon niet?

Zelfs Bjørn Nyland lijkt al niet meer zo enthousiast als je zijn video over Navigate On Autopilot ziet (
). Als er iemand is die je Tesla Fanboy zou kunnen noemen, is hij het wel. Maar anderzijds zijn er mensen die beweren dat ze een uur door het spitsuur van Los Angeles gereden hebben van oprit tot afrit zonder ooit een correctie te moeten doen. Dat kan je toch moeilijk geloven na de video van Bjørn?

Zie dit bericht a.u.b. niet als afbrekende kritiek op Tesla of op fanboys: ik wil gewoon oprecht begrijpen wat er aan de hand is, want het contrast tussen positieve en negatieve ervaringen is zo gigantisch groot dat ik het bijna niet kan geloven.
 
Zelfs Bjørn Nyland lijkt al niet meer zo enthousiast als je zijn video over Navigate On Autopilot ziet ([MEDIA=youtube said:
C3jSZzhp-OY[/MEDIA]). Als er iemand is die je Tesla Fanboy zou kunnen noemen, is hij het wel. Maar anderzijds zijn er mensen die beweren dat ze een uur door het spitsuur van Los Angeles gereden hebben van oprit tot afrit zonder ooit een correctie te moeten doen. Dat kan je toch moeilijk geloven na de video van Bjørn?

Zie dit bericht a.u.b. niet als afbrekende kritiek op Tesla of op fanboys: ik wil gewoon oprecht begrijpen wat er aan de hand is, want het contrast tussen positieve en negatieve ervaringen is zo gigantisch groot dat ik het bijna niet kan geloven.

In de file doet deze het probleemloos bij mij, dat in LA kan ik wel geloven
 
Het is heel simpel: gebruik AP binnen de kaders waarin het dient te functioneren en het werkt gewoon top.

Een erg fijne functie voor langere ritten.

Ga je het systeem uittesten in een omgeving die niet passend is, dan loop je tegen beperkingen aan.

Zoals dus met ieder product.
Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel. En ik wil jou hier zeker geen kritiek geven, maar jij behoort dus tot het kamp dat vindt dat de AP "gewoon top" werkt.

- Je ervaart dus niet dat hij plots zwaar in de remmen gaat terwijl je gewoon een vrachtwagen aan het passeren bent of een brug nadert of zoiets (op de autosnelweg, binnen de kaders waarin het dient te functioneren)?
- Je ervaart niet dat hij plots sterk vertraagt als je van rijstrook verandert terwijl beide rijstroken gewoon helemaal vrij zijn?
- Je ervaart niet dat hij weigert van rijstrook te veranderen als er ruimschoots plaats is, of dat hij er eerst wel aan begint en dan ineens brutaal terugsnokt met een timeout?
- Je vindt ook niet dat hij de hele tijd zit te vertragen en versnellen tijdens het volgen van een auto die gewoon aan constante snelheid rijdt?

Dit zijn allemaal dingen die bij mij frequent gebeuren, in situaties waar AP gebruikt wordt "binnen de kaders waarin het dient te functioneren" maar waar het dus mijns inziens duidelijk NIET naar behoren functioneert.

Dus vraag ik me af: heb jij een andere autopilot? Of doen wij iets verschillends? Of gebeurt er hetzelfde maar stoor jij je er niet aan dat hij weer eens onnodig zwaar afremt terwijl ik me er blauw aan erger? Of misschien rijd jij gewoon altijd 90 op het rechtervak achter een vrachtwagen met tussenafstand 6?

Het is zeker niet mijn bedoeling er een welles-nietes-spelletje van te maken, "hij werkt goed" - "hij werkt niet goed", maar ik begrijp gewoon niet hoe verschillende mensen zulke totaal verschillende ervaringen kunnen hebben, en wil erachter proberen komen waar het verschil zit. Is het perceptie, doen we iets verschillends, of rijden de auto's verschillend?
 
In de file doet deze het probleemloos bij mij, dat in LA kan ik wel geloven
Als hij gewoon zijn rijvak moet volgen, ja. Maar in- en uitvoegen? Ik heb zelf nog niet de Navigate On Autopilot, maar enkele anderen hier op het forum hebben hem wel en ook daar zijn de ervaringen bijzonder wisselend. Hij heeft blijkbaar vooral een heel groot gat nodig voodat hij van vak durft te veranderen. Ik heb ik LA gereden op het spitsuur, en het is weliswaar beschaafder dan hier in Antwerpen maar toch weer niet van die aard dat je overal een zee van plaats hebt om in te voegen. En de video van Bjørn Nyland was ook al een zodanige ramp dat ik me niet kan voorstellen dat dezelfde autopilot het in LA wel goed zou doen. Bovendien las ik op andere forums al berichten dat de NOA-versie zonder bevestiging plots besliste om van het linkervak nog verder naar links te gaan naar een onbestaande rijstrook waarbij de bestuurder maar nipt kon verhinderen dat hij tegen de betonblokken zat...

Over file gesproken: dit is waarschijnlijk bewust zo geprogrammeerd, maar ik erger me eraan dat hij bij stilstand zo verschrikkelijk veel plaats laat achter zijn voorligger. Als er niemand achter je is, is dat wel een goed idee (in geval ze je langs achter aanrijden) maar eens je in de file staat, is het echt niet nodig om anderhalve autolengte achter je voorligger te laten. Je kan de file een pak korter maken door maar een metertje over te laten. Als iedereen dat doet, zijn mensen achteraan je dankbaar omdat ze dan hun aftrit kunnen nemen in plaats van te moeten wachten tot al dat ongebruikt beton voldoende naar voren geschoven is. Bovendien geeft het meer flexibiliteit om snelheidsveranderingen uit te vlakken: terwijl ik de laatste meters achter mijn stilstaande voorligger nog langzaam aan het dichtrijden ben, begint die vaak al terug te vertrekken zodat ik helemaal niet tot stilstand hoef te komen. Autopilot remt echt veel te hard af of dan meer dan anderhalve autolengte open te laten, vaak tot verrassing van mijn achterliggers die geen reden zien waarom mijn auto zo hard op de rem gaat. Er is toch plaats genoeg om veel langzamer te vertragen?
 
Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel. En ik wil jou hier zeker geen kritiek geven, maar jij behoort dus tot het kamp dat vindt dat de AP "gewoon top" werkt.

- Je ervaart dus niet dat hij plots zwaar in de remmen gaat terwijl je gewoon een vrachtwagen aan het passeren bent of een brug nadert of zoiets (op de autosnelweg, binnen de kaders waarin het dient te functioneren)?
- Je ervaart niet dat hij plots sterk vertraagt als je van rijstrook verandert terwijl beide rijstroken gewoon helemaal vrij zijn?
- Je ervaart niet dat hij weigert van rijstrook te veranderen als er ruimschoots plaats is, of dat hij er eerst wel aan begint en dan ineens brutaal terugsnokt met een timeout?
- Je vindt ook niet dat hij de hele tijd zit te vertragen en versnellen tijdens het volgen van een auto die gewoon aan constante snelheid rijdt?

Dit zijn allemaal dingen die bij mij frequent gebeuren, in situaties waar AP gebruikt wordt "binnen de kaders waarin het dient te functioneren" maar waar het dus mijns inziens duidelijk NIET naar behoren functioneert.

Dus vraag ik me af: heb jij een andere autopilot? Of doen wij iets verschillends? Of gebeurt er hetzelfde maar stoor jij je er niet aan dat hij weer eens onnodig zwaar afremt terwijl ik me er blauw aan erger? Of misschien rijd jij gewoon altijd 90 op het rechtervak achter een vrachtwagen met tussenafstand 6?

Het is zeker niet mijn bedoeling er een welles-nietes-spelletje van te maken, "hij werkt goed" - "hij werkt niet goed", maar ik begrijp gewoon niet hoe verschillende mensen zulke totaal verschillende ervaringen kunnen hebben, en wil erachter proberen komen waar het verschil zit. Is het perceptie, doen we iets verschillends, of rijden de auto's verschillend?

Ik kan niet over jouw auto oordelen. Maar als bv de uitlijning van de radar niet juist is kun je al een hoop gekkigheid verwachten (had ik bij de RS6 met acc... wat een ramp was dat, niet in het minst omdat de dealer bijna 500 euro vroeg om het weer goed uit te lijnen...).

Kortom: serviceafspraak maken als je dit ervaart.
 
Ik kan niet over jouw auto oordelen. Maar als bv de uitlijning van de radar niet juist is kun je al een hoop gekkigheid verwachten (had ik bij de RS6 met acc... wat een ramp was dat, niet in het minst omdat de dealer bijna 500 euro vroeg om het weer goed uit te lijnen...).
Kortom: serviceafspraak maken als je dit ervaart.
Dat kan natuurlijk ook het probleem zijn. Of een camera die niet in de juiste richting wijst of iets dergelijks. Ik zie tijdens het rijden op het scherm de auto's naast mij allerlei gekke bewegingen heen en weer maken, is dat normaal? Ze bewegen vloeiend, totdat ze naast mij komen, en dan springen ze wat heen en weer, soms overlappen twee vrachtwagens elkaar zelfs gedeeltelijk.
 
Laat ik je gerust stellen Michel, je bent heus niet de enige. Alles wat jij beschrijft heb ik ook gehad. Meermaals stevig zitten vloeken op dat gedrag. Wat ik wel merk is dat het bij elke update een stukje beter wordt. Ik blijf het wel gebruiken, want elke ingreep die ik doe wordt geanalyseerd door Tesla om het systeem te verbeteren. Maar er zijn genoeg situaties waarvan ik heb gemerkt dat ik het beter zelf kan overnemen.
 
Goed topic.
Er zijn enkele auto’s waar AP2 niet goed werkt, wellicht slecht gekalibreerd of een storing in een signaal, maar bij 99,9% van de Tesla’s is het gedrag van AP2 uniform.

En dat gedrag is niet zo goed. Levensgevaarlijk soms, maar meestal van het niveau “slechte chauffeur” of “rare rijder”.

Er posten hier inderdaad mensen ervaringen als “heerlijk 800km op Autopilot gereden”, gevolgd door “wel 6x een phantom brake gehad”.

Onbegrijpelijk.

Het lijkt erop dat dit soort uitspraken met name komen van tech/gadget freaks. Er is bewondering voor wat de auto allemaal kan, en, eerlijk gezegd, het is ook een knap staaltje techniek. Als dat soms niet zo goed werkt wordt dat door de vingers gezien.

Het geloof dat autonoom rijden dichtbij is, is een soort evangelie, het neuraal netwerk is De Verlosser, en gelovigen zijn niet bereid aan te nemen dat het systeem anno 2019 hopeloos vaak faalt of zeer matig functioneert.

Mij is in ieder geval duidelijk dat de gemiddelde mens niet in staat is goed om te gaan met een autopilot systeem dat af en toe faalt. Het blijven opletten terwijl het een half uur feilloos werkt lokt bij de mens onoplettendheid uit.

Ik maak mij ernstig zorgen als straks verkeerslichtherkenning wordt released. Zou dat dan ook eerst jarenlang “in beta” zijn? Wie dat durft te doen moet achter slot en grendel.
 
  • Like
Reactions: sybo and MusQueTear
Ik kan je geruststellen dat ik precies dezelfde issues heb als jij, topicstarter, en dat ik het ook enkele keren in het Model 3 draadje heb geventileerd.

Ikzelf heb een LR AWD, drie weken inmiddels. Na enig onderzoek op Google en YouTube ben ik erachter gekomen dat ze er ook in Amerika last van hebben. Ook bij ome Bjorn inderdaad meermaals bevestigd gekregen sinds hij zijn witte Model 3 heeft.

Kortom, ik hoop echt dat ze het eens goed updaten, want 90% van de tijd rijdt AP/TACC goed, maar uit het niets knalt ie op de rem, of doet ie met voorliggers dat constante lichtelijk accelereren/decelereren gedoe.

Uit mijn onderzoekje bleek dat de eerste klachten in de US zo rond de zomer 2018 begonnen, met versies 2018.24.x met vooral de Model 3, maar zeker ook de S en X met AP2.5. Een Brit deed een testrit met een nieuwe X met HW3 en hij schrok van de phantom brakes en zei erbij dat hij dat met zijn huidige X met HW2.0 (dus niet 2.5) niet heeft.

Dit doet me vermoeden dat het een HW2.5+ issue is. Tussen 2.0 en 2.5 verschillen in ieder geval de camera's. De eerste zijn andere type en hebben zwartwit filter (daarom hebben ze ook geen dashcam en sentry mode en HW2.5 wel).

Wellicht kunnen ze de software meer optimalizeren voor 2.5 zodat er minder spookmeldingen en false positives door de computer gegenereerd worden.
 
Volgens mij is het en combinatie van heel veel factoren;

- Hardware: S3X, MCU1/MCU2 en natuurlijk HW1 / HW2 / HW 2.5 en HW3
- Software: veel verschillende firmwares
- Instellingen: bijvoorbeeld afstand 1 of 7 ....
- Rijgedrag/stijl: van bumperklever tot vrachtwagen
- Tolerantie: van Gadget freak (alles wat werk is bonus) tot 'Moet veilig zijn' (moet 100% werken)...

Ik herken zeker de nadelen van AP, met name phantom braking en schokkerig rijden, maar denk zelf dat dat is gekomen met het niet meer rechts inhalen. Dat heeft hem ook bij links inhalen (cq auto's op de uitvoegstrook passeren) wat 'touchy' gemaakt.

En inderdaad: wij betalen heel veel geld om betatester te zijn....:D

Maar ... ik ben een 'gelovige': ooit komt 100% FSD er, al denk ik niet met de huidige S3X. Dat wordt mi latere modellen, waarbij bepaalde functies dubbel, driedubbel zijn uitgevoerd ed.

Toch gaat het het ook op de huidige auto's sterk verbeteren. Laten we vandaag eens kijken wat Musk uit de hoge hoed tovert...

Tesla is hosting a cleverly coined “Autonomy Investor Day” on Monday, April 22, 2019, which purportedly will showcase their new Full Self-Driving (FSD) system that serves to replace an earlier core computer in Tesla cars, and those attending will be treated to rides in Tesla’s outfitted with the FSD. In addition, there will be speeches and apparently an indicative “road map” that lays out the future elements and timetable for the attainment of true driverless capabilities.
 
Goed topic.
Er zijn enkele auto’s waar AP2 niet goed werkt, wellicht slecht gekalibreerd of een storing in een signaal, maar bij 99,9% van de Tesla’s is het gedrag van AP2 uniform.

En dat gedrag is niet zo goed. Levensgevaarlijk soms, maar meestal van het niveau “slechte chauffeur” of “rare rijder”.

Er posten hier inderdaad mensen ervaringen als “heerlijk 800km op Autopilot gereden”, gevolgd door “wel 6x een phantom brake gehad”.

Onbegrijpelijk.

Het lijkt erop dat dit soort uitspraken met name komen van tech/gadget freaks. Er is bewondering voor wat de auto allemaal kan, en, eerlijk gezegd, het is ook een knap staaltje techniek. Als dat soms niet zo goed werkt wordt dat door de vingers gezien.

Het geloof dat autonoom rijden dichtbij is, is een soort evangelie, het neuraal netwerk is De Verlosser, en gelovigen zijn niet bereid aan te nemen dat het systeem anno 2019 hopeloos vaak faalt of zeer matig functioneert.

Mij is in ieder geval duidelijk dat de gemiddelde mens niet in staat is goed om te gaan met een autopilot systeem dat af en toe faalt. Het blijven opletten terwijl het een half uur feilloos werkt lokt bij de mens onoplettendheid uit.

Ik maak mij ernstig zorgen als straks verkeerslichtherkenning wordt released. Zou dat dan ook eerst jarenlang “in beta” zijn? Wie dat durft te doen moet achter slot en grendel.

Gisteren op en neer naar Charlerois op de ap. Foutloos.

Niet dat ik nooit eens phantom braking meemaak en ik heb ook al eens één keer meegemaakt dat hij een oplegger in de file niet herkende en er dus doorheen wilde rijden, maar dat is echt bij mij uitzonderlijk.

Je kan zeggen wat je wil, maar bij Tesla beseft men dat het systeem zich veel sneller op deze manier kan ontwikkelen. En wie merkt dat hij niet de concentratie kan houden op lange ritten moet gewoon wat vaker pauzeren. Dat is dan ook een probleem op lange ritten zonder ap, want op zichzelf verandert het weinig aan de taak ‘opletten’ of je nu wel of geen ap aan hebt staan.
 
Tesla is hosting a cleverly coined “Autonomy Investor Day” on Monday, April 22, 2019, which purportedly will showcase their new Full Self-Driving (FSD) system that serves to replace an earlier core computer in Tesla cars, and those attending will be treated to rides in Tesla’s outfitted with the FSD. In addition, there will be speeches and apparently an indicative “road map” that lays out the future elements and timetable for the attainment of true driverless capabilities.
Eerlijk gezegd, me baserend op de inhoud van de "end range anxiety"-voorstelling, denk ik dat dit weer een enorme tegenvaller gaat worden. Een paar slides met beloftes (elke Tesla die vandaag geleverd wordt, heeft nu echt echt wel degelijk de hardware voor de toekomstige FSD ook al zeiden we dat een paar jaar geleden ook al en was het niet waar), een roadmap, de aankondiging dat er ergens in de toekomst een live testrit georganiseerd gaat worden (die eigenlijk al voor vorig jaar gepland was), veel geblaat over wat de huidige testversies al allemaal kunnen, een op voorhand opgenomen filmpje waarop je niet echt kan oordelen wat er nog allemaal mis gaat op een gemiddelde rit (zoals het versnelde filmpje van vorig jaar), en hartelijke dank aan alle medewerkers die dit allemaal mogelijk maken. Gevolgd door een daling van het aandeel richting $200.

Ik hoop dat ik mis ben en dat ze daadwerkelijk een Tesla langs de thuisadressen van drie willekeurig gekozen mensen in het publiek sturen of iets dergelijks (dat zou pas een echte test zijn), maar ik vrees dat we daar niet op moeten hopen.
 
Klagers klagen meer dan tevreden mensen complimenten uiten. Simple as that.

Ik ben tevreden, al is de ap zeker niet prefect. Op de snelweg rij ik 99% op ap, daarbuiten amper.

- Phantom brakes: zeer zelden. In het verleden wel vaker
- afgebroken lane changes. Soms. Houdt er rekening mee dat de ap veel meer ruimte nodig heeft dan we in nl gewend zijn. Maar draai de wereld eens om; zo kort op elkaar als we in nl rijden. Hoe veilig is dat nu eigenlijk?
- inhouden bij lane changes: altijd een klein beetje, maar dan is maximaal 1 a 2 km/u. Niet netjes, maar ook niet extreem hinderlijk
- afstand tot voorligger varieert idd. Het steeds versnellen/vertragen wijt ik meer aan beperkingen van de auto voor me dan aan de ap. Maar los daarvan houdt de ap geen constante afstand tot de voorligger. Irritant? Mwah...

Ik denk dat de ap veel beter presteert op rustige wegen dan in de spits op, bijvoorbeeld, de a12. Ik rij bijna dagelijks vanuit Utrecht naar Arnhem door de spits en dat gaat prima. Maar als het druk en nerveus op de weg is kan ik me voorstellen dat de ap veel ruimte en tijd nodig heeft, en daardoor minder effectief is. Toch zie ik de ap als de standaard die we zouden moeten aanhouden voor onderlinge afstand.

Dus ja, ik ben er van overtuigd dat de ap veiliger is dan zonder. En bovendien is de ap een enorme gave ontwikkeling waar ik graag aan bijdraag!
 
Mijn laatste phantom brakes dateren van V8 (AP1).
Op de autoweg gaat hij bij rustig verkeer op 125km/u en zou hij kunnen op blijven tot de volgende afrit. Wisselen van vak doe ik met de richtingaanwijzer.
Enige keren dat ik hem nog uit zet, is als hij niet (snel genoeg) van vak wil wisselen: zwarte voegstrook, te kleine ruimte en iemand zit in mijn gat te pushen, ik wil invoegen in de snellere file ende ruimtes zijn te klein voor AP...
Ook geef ik vaak wat ‘watts’ bij om sneller iemand in te halen die rond de 123-127 zit te svhommelen of om het gat voor mij kleiner te maken.