Ik vind het ronduit bizar dat mensen zo totaal verschillende ervaringen kunnen hebben met autopilot. Ik begrijp er niets van.
Er zijn mensen (waaronder ik) die autopilot in zijn huidige vorm quasi onbruikbaar en ronduit gevaarlijk vinden.
- Phantom braking: enkele keren gehad (in de zeer beperkte hoeveelheid tijd dat ik de EAP af en toe eens eventjes gebruik om uit te testen), out of the blue beslist hij ineens te remmen omdat hij een schaduw gezien heeft of zo. Onder andere tijdens het inhalen van een vrachtwagen, waarbij hij plots schrik lijkt te hebben dat die vrachtwagen op hetzelfde vak zit of iets dergelijks. (De vrachtwagen deed helemaal niets speciaals en reed keurig op zijn vak).
- Remmen tijdens rijstrookverandering: Ik rijd op het linkervak, het middenvak is volledig vrij, ik pink naar rechts... REMMEN! Tot grote schrik van de auto die ik net heb ingehaald, uiteraard. Doet hij bijna elke keer.
- Weigeren/afbreken van rijstrookverandering. Ik pink naar rechts, de auto weigert eerst (ook al ben ik al ruimschoots voorbij de ingehaalde auto en rijd ik sneller zodat er geen enkel risico is), daarna beslist hij er toch maar voor te gaan... om dan halverwege bijzonder brutaal terug naar het oorspronkelijke vak te snokken met een "timeout"-boodschap.
- Gewoon volgen van een andere auto: constant abrupte kleine aanpassingen tussen acceleratie en regeneratie die het rijden erg oncomfortabel maken en bovendien energie vreten.
Hierbij ben ik lang niet de enige, zo zag ik hier al mensen klagen dat de TACC in hun Volvo zo veel vloeiender was en dat hun passagiers klagen in hun Tesla. En bovenstaande problemen met phantom braking en rijstrookveranderingen worden om de haverklap bevestigd door anderen.
Maar... anderzijds zijn er ook mensen die laaiend enthousiast zijn. Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden. Ik dacht even dat het een verschil was tussen de Amerikaanse en Europese versies, maar ook hier in België en Nederland zeggen sommigen dat ze bijna uitsluitend op AP rijden en schrijven ze dingen als "ik wil nooit meer een auto zonder EAP".
Dus... ik begrijp er helemaal niets van. Hoe kan het verschil in ervaring zo groot zijn?
Is er zo'n groot verschil tussen autopilot-versies? Hebben sommige auto's een ongedetecteerd hardware- of softwareprobleem waardoor ze zo slecht rijden terwijl sommige andere het veel beter doen? Test Tesla verschillende autopilot-persoonlijkheden die totaal anders rijden om te zien welke er beter zijn? Hebben mensen gewoon drastisch verschillende standaarden? Voelen sommigen niet hoe hun auto constant accelereert en decelereert? Ik heb wel al meermaals taxichauffeurs meegemaakt die de hele tijd versnelden en vertraagden terwijl ze gewoon zelf reden, dus misschien zijn sommige mensen hier ongevoelig voor en merken ze het gewoon niet?
Zelfs Bjørn Nyland lijkt al niet meer zo enthousiast als je zijn video over Navigate On Autopilot ziet (
). Als er iemand is die je Tesla Fanboy zou kunnen noemen, is hij het wel. Maar anderzijds zijn er mensen die beweren dat ze een uur door het spitsuur van Los Angeles gereden hebben van oprit tot afrit zonder ooit een correctie te moeten doen. Dat kan je toch moeilijk geloven na de video van Bjørn?
Zie dit bericht a.u.b. niet als afbrekende kritiek op Tesla of op fanboys: ik wil gewoon oprecht begrijpen wat er aan de hand is, want het contrast tussen positieve en negatieve ervaringen is zo gigantisch groot dat ik het bijna niet kan geloven.
Er zijn mensen (waaronder ik) die autopilot in zijn huidige vorm quasi onbruikbaar en ronduit gevaarlijk vinden.
- Phantom braking: enkele keren gehad (in de zeer beperkte hoeveelheid tijd dat ik de EAP af en toe eens eventjes gebruik om uit te testen), out of the blue beslist hij ineens te remmen omdat hij een schaduw gezien heeft of zo. Onder andere tijdens het inhalen van een vrachtwagen, waarbij hij plots schrik lijkt te hebben dat die vrachtwagen op hetzelfde vak zit of iets dergelijks. (De vrachtwagen deed helemaal niets speciaals en reed keurig op zijn vak).
- Remmen tijdens rijstrookverandering: Ik rijd op het linkervak, het middenvak is volledig vrij, ik pink naar rechts... REMMEN! Tot grote schrik van de auto die ik net heb ingehaald, uiteraard. Doet hij bijna elke keer.
- Weigeren/afbreken van rijstrookverandering. Ik pink naar rechts, de auto weigert eerst (ook al ben ik al ruimschoots voorbij de ingehaalde auto en rijd ik sneller zodat er geen enkel risico is), daarna beslist hij er toch maar voor te gaan... om dan halverwege bijzonder brutaal terug naar het oorspronkelijke vak te snokken met een "timeout"-boodschap.
- Gewoon volgen van een andere auto: constant abrupte kleine aanpassingen tussen acceleratie en regeneratie die het rijden erg oncomfortabel maken en bovendien energie vreten.
Hierbij ben ik lang niet de enige, zo zag ik hier al mensen klagen dat de TACC in hun Volvo zo veel vloeiender was en dat hun passagiers klagen in hun Tesla. En bovenstaande problemen met phantom braking en rijstrookveranderingen worden om de haverklap bevestigd door anderen.
Maar... anderzijds zijn er ook mensen die laaiend enthousiast zijn. Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden. Ik dacht even dat het een verschil was tussen de Amerikaanse en Europese versies, maar ook hier in België en Nederland zeggen sommigen dat ze bijna uitsluitend op AP rijden en schrijven ze dingen als "ik wil nooit meer een auto zonder EAP".
Dus... ik begrijp er helemaal niets van. Hoe kan het verschil in ervaring zo groot zijn?
Is er zo'n groot verschil tussen autopilot-versies? Hebben sommige auto's een ongedetecteerd hardware- of softwareprobleem waardoor ze zo slecht rijden terwijl sommige andere het veel beter doen? Test Tesla verschillende autopilot-persoonlijkheden die totaal anders rijden om te zien welke er beter zijn? Hebben mensen gewoon drastisch verschillende standaarden? Voelen sommigen niet hoe hun auto constant accelereert en decelereert? Ik heb wel al meermaals taxichauffeurs meegemaakt die de hele tijd versnelden en vertraagden terwijl ze gewoon zelf reden, dus misschien zijn sommige mensen hier ongevoelig voor en merken ze het gewoon niet?
Zelfs Bjørn Nyland lijkt al niet meer zo enthousiast als je zijn video over Navigate On Autopilot ziet (
Zie dit bericht a.u.b. niet als afbrekende kritiek op Tesla of op fanboys: ik wil gewoon oprecht begrijpen wat er aan de hand is, want het contrast tussen positieve en negatieve ervaringen is zo gigantisch groot dat ik het bijna niet kan geloven.