Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

UN/ECE 79

This site may earn commission on affiliate links.
ALKS can be activated under certain conditions on roads where pedestrians and cyclists are prohibited and which, by design, are equipped with a physical separation that divides the traffic moving in opposite directions. In its current form, the Regulation limits the operational speed of ALKS systems to a maximum of 60 km/h.
Het leest net als de marketing babble van Audi in 2017.
Der neue Audi A8 – hochautomatisiertes Fahren auf Level 3
Als erstes Serienautomobil der Welt ist der neue A8 speziell für hochautomatisiertes Fahren – nach den international gültigen Standards auf Level 3 – entwickelt. So übernimmt der Audi AI Staupilot auf Autobahnen und mehrspurigen Kraftfahrstraßen mit baulicher Trennung zur Gegenfahrbahn im zähfließenden Verkehr bis 60 km/h die Fahraufgabe. Der Fahrer aktiviert das System mit der AI-Taste auf der Mittelkonsole.

Verwacht niet dat Tesla hier snel aan mee doet, want hoewel de regelgeving level 3 belooft, wordt je wel in de gaten gehouden of je je ogen open houdt.
Car manufacturers must also introduce Driver Availability Recognition Systems, which monitor the driver's capability to take back control of the vehicle, including through spotting eye blinking and closure.
 
Een wassen neus:

"ALKS can be activated under certain conditions on roads where pedestrians and cyclists are prohibited and which, by design, are equipped with a physical separation that divides the traffic moving in opposite directions. In its current form, the Regulation limits the operational speed of ALKS systems to a maximum of 60 km/h."

Dus alle snelwegen waar je minder dan 60km/u mag rijden....

....

....
 
Een wassen neus:

"ALKS can be activated under certain conditions on roads where pedestrians and cyclists are prohibited and which, by design, are equipped with a physical separation that divides the traffic moving in opposite directions. In its current form, the Regulation limits the operational speed of ALKS systems to a maximum of 60 km/h."

Dus alle snelwegen waar je minder dan 60km/u mag rijden....

....

....

Dit krijg je dus als een groot internationaal committee iets dergelijks bedenkt. En dan de poeha waarmee het aangekondigd wordt.....
 
Op zich ben ik wel blij dat er nu eindelijk eens stappen worden gezet. Meeste wat ik lees kan ik mij ook nog wel wat bij voorstellen, met uitzondering van de 60km maximum snelheid.

En hoe Tesla eea gaat implementeren is natuurlijk ook weer een apart verhaal. Al wordt het gebruik van de interieur camera nu wel duidelijk....
 
Al wordt het gebruik van de interieur camera nu wel duidelijk....
Niet noodzakelijk. Tesla heeft altijd beweerd dat hun Driver Monitoring door het stuur gedaan wordt, en de camera in het midden van het plafond is op een andere plek geplaatst dan bijvoorbeeld het DMS van Cadillac dat echt de bestuurder in het oog houdt. Bij Cadillac zit die camera op het stuurhuis, bij Audi in het dashboard vlak voor de bestuurder.
 
Misschien om wat verwarring voor de meesten te voorkomen, maar het gaat hier echt om Level 3, dat wil zeggen: de bestuurder kan iets anders aan het doen zijn, de auto is aan het rijden. Maar wanneer de auto wilt dat de bestuurder gaat rijden, moet hij het direct kunnen overnemen (dus je mag niet achterin gaan zitten). Je zou echter wel Netflix kunnen gaan kijken. Zolang Netflix maar direct stopt wanneer je de boel moet overnemen.

We zitten momenteel op level 2 met AutoPilot, de bestuurder is aan het rijden, ondersteund door zaken zoals cruise control en lane keeping. Daarom zitten we ook nog vast aan de 'nags' elke 15 seconden en het bevestigen van baanwissels.

De regulering maakt het eigenlijk alleen mogelijk om op 50 wegen dit te gebruiken waarbij de tegenovergestelde rijbaan fysiek is gescheiden. Of in files waarbij de snelheid onder de 60km/u blijft.

De interieur camera kan wel degelijk worden gebruikt om te kijken of de bestuurder wakker is. Je moet namelijk aan één van de drie criteria kunnen voldoen:
1. Bestuurder kijkt met zijn ogen naar de rijrichting. (Moeilijk i.v.m. plaatsing camera, maar misschien mogelijk zoals Apple dit ook doet met FaceID).
2. Bestuurder kijkt in de achteruitkijk spiegel (mogelijk, daar zit de camera namelijk)
3. Bestuurder z'n hoofd is is in de richting van de rijrichting. (mogelijk, de camera kan het hele gezicht van de bestuurder zien en kan de waarschijnlijk herkennen hoeveel graden het hoofd van de camera af is gedraaid).

Ik verwacht dat Tesla dit gaat implementeren door NoA zonder 'nags' mogelijk te maken onder de 60km/u. Alleen moeten ze dan nog wel aan een paar voorwaarde gaan voldoen, zoals de camera en hoe de auto reageert in nood situaties.
 
  • Like
Reactions: Cely
Ik heb nog nooit in een M3 gezeten en weet niet wat de camera ziet. Maar afhankelijk hoe eea geïnterpreteerd moet worden gaat het toch alleen maar om te zien of je nog levend in de bestuurdersstoel zit? Beetje flauw vertaald, maar attent zijn is wel heel erg moeilijk meetbaar.

Ben benieuwd of er nog slimme dingen voor S en X worden verzonnen.
 
Mijn notes:
  • Automatisch uitwijken in baan oa om politie de ruimte te geven
  • Automatisch van baan wisselen
  • Meer tijd om van baan te wisselen.
  • Mogen versnellen tijdens automatische baanwisseling
  • Garantie dat bestuurder genoeg tijd heeft om over te nemen (moet in bestuurdersstoel zitten, geen cheatdevices)
  • Automaat zal niet boven max snelheid gaan.
  • Bij hartaanval mag de auto van baan wisselen voor hij stil gaat staan.
  • Automatische baan wissel om van snelweg te wisselen.

Ik moet zeggen dat ik ECE best begrijp. Je kan niet zomaar voertuigen 'autonoom' de weg op sturen, mensen moeten ook een rijbewijs hebben.

Als de voorstellen worden goedgekeurd én in NL geïmplementeerd én de autobouwers (voor ons Tesla) werken mee, dan zie eind 2021 L3 op snelwegen wel komen.

Ik zie een paar 'breekpunten':

(1) snelheidsdetectie: zolang de Tesla geen snelheidsborden kan lezen, gaat dit niet werken. Wellicht hebben jullie andere ervaringen, maar ik schat dat ruim 40% van de tijd er een verkeerde snelheid staat. Al neemt dat met een 100KM limiet qua percentage wel iets af....

(2) ik heb het al vaker geschreven: spitsstroken, volgens mij nergens ter wereld behalve in NL, zijn niet consequent. Oplossing: rijstrook van maken en afkruisen als ze niet gebruikt mogen worden.

Toch, al-met-al, zie ik behoorlijke vooruitgang.

Wel is het voor Tesla nu zaak om te zorgen dat HW3 breed wordt uitgerold voor FSD rijders en dat de MCU2 upgrade (niet noodzakelijk voor FSD, maar wel erg prettig qua visualisaties) snel in NL beschikbaar komt.
 
Ik moet zeggen dat ik ECE best begrijp. Je kan niet zomaar voertuigen 'autonoom' de weg op sturen, mensen moeten ook een rijbewijs hebben.

Als de voorstellen worden goedgekeurd én in NL geïmplementeerd én de autobouwers (voor ons Tesla) werken mee, dan zie eind 2021 L3 op snelwegen wel komen.

Ik zie een paar 'breekpunten':

(1) snelheidsdetectie: zolang de Tesla geen snelheidsborden kan lezen, gaat dit niet werken. Wellicht hebben jullie andere ervaringen, maar ik schat dat ruim 40% van de tijd er een verkeerde snelheid staat. Al neemt dat met een 100KM limiet qua percentage wel iets af....

(2) ik heb het al vaker geschreven: spitsstroken, volgens mij nergens ter wereld behalve in NL, zijn niet consequent. Oplossing: rijstrook van maken en afkruisen als ze niet gebruikt mogen worden.

Toch, al-met-al, zie ik behoorlijke vooruitgang.

Wel is het voor Tesla nu zaak om te zorgen dat HW3 breed wordt uitgerold voor FSD rijders en dat de MCU2 upgrade (niet noodzakelijk voor FSD, maar wel erg prettig qua visualisaties) snel in NL beschikbaar komt.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Zou dit wat stress zetten op de werkgroep?

https://twitter.com/alex_avoigt/status/1359463611635273728

upload_2021-2-10_12-35-16.png
 
  • Like
Reactions: Cely