Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
Niet met je eens. Als MCU1 eigenaar heb ik FSD aangeschaft.

Ik ben het met je eens. Is inderdaad een vreemde gang van zaken. MCU1 en HW3 zouden gewoon compatibel met elkaar moeten zijn. Dat test je eerst goed voordat je het gaat uitrollen.

Zelf heb ik toch besloten om de MCU2 upgrade te laten uitvoeren (staat voor morgen ingepland). Doorslag is de veel betere respons, meer FSD visualisatie en het zwaard van damocles tav eMMC.
 
Niet met je eens. Als MCU1 eigenaar heb ik FSD aangeschaft. Tesla komt er later achter dat ze met AP 2.5 geen FSD kunnen leveren, daarom krijgen de gebruikers van een te oude AP een upgrade naar AP 3.0. Tot zover het goede nieuws. Vervolgens werkt je MCU1 zeer buggy / laggy. De basis functionaliteit van je auto werkt slecht. Het is beschamend dat Tesla dit probleem niet onderkend maar met wat lapmiddeltjes de klant aan het lijntje aan het houden is. Natuurlijk kan ik weer de portemonnee trekken en de upgrade naar MCU2 kopen, maar het zou Tesla sieren door de problemen te erkennen en op zijn minst iets van coulance naar de eigenaren van een MCU1 zouden kunnen geven. Tesla kiest ervoor om dat niet te doen.

En voor de mensen die roepen bij merk X of merk Y had je (vul probleem hier in). Bij mijn ICE had ik inderdaad geen OTA updates en betaalde ik niet vooraf voor functionaliteit die wellicht ooit in de toekomst geleverd zou gaan worden. Bij mijn ICE wilde ik op den duur een nieuwe auto omdat je bepaalde functionaliteit niet had en een nieuw product wel. Het gekochte product bleef tenminste wel gewoon as designed werken. Bij Tesla is het andersom; men belooft allerlei functies die ervoor zorgen dat basis functionaliteit niet meer werkt (Pin 2 Drive, Spotify, navigeren, wegvallen geluid, wegvallen beeld.).
Ik snap je punt en ik ben er ook niet blij mee. Je ziet het ook vaak met telefoons. Software krijgt een upgrade en je telefoon is traag en praktisch onbruikbaar, dat is hier ook een beetje het geval. Tuurlijk, je kan doorrijden met MCU1 tot die het begeeft maar een pretje is het niet. Bovendien loop je de laatste (visualisatie) functies mis.
 
Waarschuwing voor de mensen met een MCU1 en recht op AP 3.0. Denk goed na of je dat wilt doen. Ik stap net van mijn principes af om de Infotainment upgrade uit te voeren; maar dat is dus nog niet mogelijk voor mensen met AP 3.0. Tesla keurt het verzoek af. 'Uw auto kan nog niet de upgrade krijgen, de afspraak is voor nu geannuleerd.' Ik zal mijn emoties over het disfunctioneren van een nog geen drie jaar oude auto achterwege laten...
 
Ik heb net alle SMS handelingen uitgevoerd en voor Tesla getest (we zijn tenslotte allemaal beta-testers :) ) :
  1. Spotify premium uit
  2. website op iets simpels
  3. USB er uit
  4. Teslamate afgesloten
  5. Navigatie historie bijna leeg
  6. Reboot
Na een paar keer testen kreeg ik alweer de melding "Microphone currently unavailable" in het dashboard. En de navigatie is nu vermoedelijk nog aan het rekenen hoe we in Parijs kunnen komen... Inderdaad... als je MCU1 hebt, denk HEEL goed na over de HW3 upgrade. Kun je beter MCU2 bestellen, dan krijg je HW3 er gratis bij. Denk dat de kans vrij laag is dat we FSD-beta hier voor de zomer gaan krijgen. Een gewaarschuwd mens...
 
We weten ook allemaal dat sinds de introductie van de unified interface van software v9 de echte ellende voor MCU1 is ontstaan. De user-interface is simpelweg gewoon te zwaar. Sterker, zelfs op MCU2 is de V9+ interface te zwaar en was alles vlotter met de v8 interface die niet gebaseerd was dat de navigatie kaart altijd zichtbaar was zonder overlay windows. Ook de visualisatie latency in het clusterscherm was met V8 kleiner.

V8…. de interface die ik kreeg toen ik de auto kocht en gewoon perfect was - correctie, IS - voor het S en X portret scherm met MCU1 en MCU2.
 
Ik heb nu een paar maanden HW3 in combinatie met MCU1 (Model X/2017). De auto is na de HW3 upgrade er niet stabieler op geworden. Regelmatig crashed de MCU en is ongeveer 5-10 minuten zwart. Ook Voice control werkt amper en de navigatie neemt minuten voor een zoekactie. Webbrowser was al onbruikbaar. Volgens Tesla heb een corrupte USB, foute website in mijn browser, mag ik niet spotify premium koppelen en is API gebruik af te raden.

Als ik de berichten zo lees had ik beter een MCU2 kunnen bestellen, dan had ik ook HW3 gehad. Vermoedelijk met minder problemen.

Zijn er meer mensen die met MCU1 / HW3 rijden (S/X)? Bij jullie wel stabiel?
Kom van 2.0 naar 3.0 weinig of geen verschil
 
Hoi iedereen, ik ben een paar maanden weg geweest van het forum en heb dus het nodige gemist.
Vraagje over de HW 3.0 upgrade. Verleden week de upgrade gekregen, maar hoe kan ik zien welke hardwareversie er nu is de auto zit? eerder wist ik het, maar ben het vergeten.
 
Ik heb afgelopen week ook de HW3.0/MCU2 upgrade laten uitvoeren, heel tevreden over.

Hierboven las ik over het actief worden van "Verkeerlicht- en stopbordherkenning (bèta)", maar bij mij lukt dat nog niet.
Kaarten zijn al geupdate, diverse reboots gedaan, auto nachtje laten staan, uitgezet.

Ook viel mij op dat de auto de games probeerde te downloaden, maar in een soort loop terecht kwam.
Leek steeds opnieuw te beginnen bij de game zag je dan dat ie aan het updaten was, maar aan het einde begon het opnieuw.
Is blijkbaar in een error state terecht gekomen, want de pogingen van de update van de games zijn gestopt en ze staan nog op wachten.

Ik wacht maar even op 2020.44 die ik vanochtend op de Model 3 kreeg, of dat opnieuw iets triggered.