Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update voor hw2 auto's

This site may earn commission on affiliate links.
dit is wat ik vanavond in beeld kreeg
 

Attachments

  • IMG_0688.JPG
    IMG_0688.JPG
    231.3 KB · Views: 82
Ik ga niet iedere dag een update geven over hetzelfde ;-) maar op de terugweg extra goed opgelet op het gedrag van andere auto's die de rijbaan opkwamen of er vanaf kwamen en het is duidelijk dat het zichzelf nog moet calibreren of finetunen: soms ziet hij een auto die al op de andere rijbaan zit nog 2-3 secondes voor hij uit mijn display verdwijnt, andersom ziet hij een auto die van de linker of rechter rijbaan komt pas als hij al voor de helft van zijn autobreedte op "mijn" rijbaan is, en soms pas als hij al voor 2/3 van zijn autobreedte op mijn rijbaan is. Ik kan mij voorstellen dat bij het meer binnenkomen van gebruiker data hij nauwkeuriger wordt. Idealiter zou zowel de rechter als de linker rijbaan meegenomen moeten worden in de reactie van de afstand behouden (dus remmen als een auto net voor je langs jouw rijbaan op komt - afsnijden). Nu is het systeem gewoon te laat met ingrijpen, maar de bestuurder moet natuurlijk gewoon zelf alert blijven.

Ik vraag mij wel af hoe Tesla aan voldoende gebruikers data komt mbt tot autosteer bij deze maximum snelheid van 70 km/u waarbij je momenteel autosteer kunt gebruiken. Het is te hopen dat het merendeel van de kilometers die we maken niet file rijden is ;-).

Wat ik niet kon proberen is de forward collision warning. Wat ik ook probeerde, ik kreeg geen waarschuwing terwijl ik in een aantal situaties kwam waarbij op zeker een aanrijding had plaatsgevonden als ik niet hard geremd had. Ik heb hem ingesteld op Early warning. Iemand wel ervaringen hiermee?
Vandaag toch weer twee nieuwe dingen mbt TACC:
1. wanneer TACC geactiveerd is past hij de snelheid in scherpe bochten aan. Vanochtend geen verkeer in de buurt en had TACC op 120 k/u gezet en ging een bocht in waar ik normaal gesproken 120 rijdt. TACC remde af tot 107 km/u en toen ik de bocht weer om was weet terug naar 120 km/u. Op te terugweg weer hetzelfde.
2. Bij een 4 matrix borden portalen op de A4 Amsterdam-Den Haag remde de auto hard voor een seconde ongeveer van 120 km/u naar 115 km/u. Ik schrok en de auto achter mij ook. Dat gebeurde later bij het viaduct bij Roelofarendveen weer. Wel schrikken als het zo plotseling gebeurt zonder dat er auto's in de buurt zijn.
 
Vandaag bij SeC Amsterdam geweest: camera's gecalibreerd en nu doet zowel de tacc als de autosteer het (stond file op de a9 dus kon hem gelijk even proberen). Top service van tesla en onder het wachten met 4 andere wachtende tesla liefhebbers gepraat...dus de tijd ging snel :)
 
Vandaag bij SeC Amsterdam geweest: camera's gecalibreerd en nu doet zowel de tacc als de autosteer het (stond file op de a9 dus kon hem gelijk even proberen). Top service van tesla en onder het wachten met 4 andere wachtende tesla liefhebbers gepraat...dus de tijd ging snel :)
Top! Aankomend weekend komt er een update die oa het calibreren fixt :)
 
Vandaag bij SeC Amsterdam geweest: camera's gecalibreerd en nu doet zowel de tacc als de autosteer het (stond file op de a9 dus kon hem gelijk even proberen). Top service van tesla en onder het wachten met 4 andere wachtende tesla liefhebbers gepraat...dus de tijd ging snel :)

top! ben vanochtend ook naar SeC Amsterdam geweest voor een nieuwe kentekenplaathouder ( collega die zijn auto er tegen geparkeerd had....), op de heenweg op de A9 deed autosteer het ook, dus kalibreren was niet nodig. Vanaf nu wordt elke update een nieuwe ervaring ;)
 
dit is wat ik vanavond in beeld kreeg
Soms krijg ik dezelfde melding bij het aanzetten van de auto. Het is niet consequent, het gebeurt niet altijd namelijk. Een reset van het scherm biedt ook geen oplossing. Als je de auto afsluit en uitzet en daarna en even later weer aanzet dan is het wel weer normaal. Het lijkt een bug te zijn, hoewel je over het algemeen dan verwacht dat het consequent zou optreden.
 
Soms krijg ik dezelfde melding bij het aanzetten van de auto. Het is niet consequent, het gebeurt niet altijd namelijk. Een reset van het scherm biedt ook geen oplossing. Als je de auto afsluit en uitzet en daarna en even later weer aanzet dan is het wel weer normaal. Het lijkt een bug te zijn, hoewel je over het algemeen dan verwacht dat het consequent zou optreden.

ik heb het ook nog steeds af en toe, hoewel ik daarna wel keer met autosteer heb kunnen rijden
 
ik heb het ook nog steeds af en toe, hoewel ik daarna wel keer met autosteer heb kunnen rijden
Ja, het is in mijn geval alleen bij het aanzetten van de auto dat het gebeurt. Als het werkt, dan werkt nu ook alles. Regelmatig de Foreward Collision Warning (maar alleen als ik hem op Early zet), TACC en vanmorgen onderweg van Rotterdam naar Utrecht ook Autosteering in de file. Hopelijk zal een een van de komende software updates weer eea verbeterd worden, zoals ze al hebben aangekondigd voor het auto-calibreren en het "waggelen" wat ik ook zie.
 
Vandaag even wakker geschud toen de tacc op een 50km weg in een vrij scherpe bocht ineens 'schrok' van een tegenligger (die dan inderdaad 'recht' voor je is) en vol in de remmen ging....om een fractie van een seconde later weer door te rijden.
 
Vandaag even wakker geschud toen de tacc op een 50km weg in een vrij scherpe bocht ineens 'schrok' van een tegenligger (die dan inderdaad 'recht' voor je is) en vol in de remmen ging....om een fractie van een seconde later weer door te rijden.

Dat is inderdaad een nogal vervelende situatie (gelukkig komt het volgens mij niet zo vaak voor). Hier zou meer samenwerking tussen radar en camera echt kunnen helpen, want ook op Autopilot kan dit voorkomen.
 
Dat is inderdaad een nogal vervelende situatie (gelukkig komt het volgens mij niet zo vaak voor). Hier zou meer samenwerking tussen radar en camera echt kunnen helpen, want ook op Autopilot kan dit voorkomen.
Vandaag weer regelmatig dit soort hele korte harde rem acties bij de matrix borden over de weg van en naar Utrecht (vanuit Spijkenisse). De auto ziet dat blijkbaar heel even als een gevaar. Over een kilometer of 8 file gereden op de AP(2) en dat gaat toch wel weer erg soepeltjes. Maar nog steeds zo dat een plotseling van links of rechts invoegende auto niet gezien wordt en ik zelf hard moest remmen. Hij ziet de auto pas wanneer die voor meer dan zijn auto breedte op mijn rijbaan zit en dat is dus gewoon te laat. Als je zelf niet remt zit die auto gewoon tegen de aan. AP1 auto's geven wel verkeer op de linker - en rechterbaan aan (en maakt onderscheid in auto's, vrachtauto's, motoren en voetgangers) in tegenstelling tot AP2 auto's. Dat is tot daaraan toe, maar het zou wel fijn zijn als hij ook zou reageren op auto's die voor je invoegen. Daar zou de nieuwe AI chip wel toe in staat moeten zijn. Jazeker, ik weet dat het een beta versie is, maar toch. Het zal uiteindelijk wel goed komen, en nu ik het weet hou ik daar extra rekening mee, maar die plotselinge rem acties blijft toch iedere keer weer schrikken.
 
duidelijk nog een leerling-chauffeur, die AP2.0
Misschien veiliger dat jullie (met AP2.0) achteraan een blauwe L aanbrengen ?;)
(kennen jullie dat in Nederland ook ?)
We hebben wel een witte L op een blauw bordje gehad hier in Nederland, maar dat was voor motoren en dat is alweer een poosje geleden dat ik daarmee gereden heb binnen de gemeente grenzen. Zowat in het zwart/wit tv tijdperk ;-).
Ik vraag me wel iets af: er zit in AP2 auto's de nieuwe AI chip en ik vraag me af of hij ook de eigen auto slimmer maakt door gebruik (ik rijd zo'n 60.000 km/jaar) of dat het alleen bedoeld is of het Tesla data lake te voeden en dat de zaken die daar geanalyseerd worden gebruikt wordt om de auto's via updates "slimmer" te maken.
 
Ik ben benieuwd wanneer de volgende update voor HW2 auto's eraan komt: die tussentijdse update voor calibratie (en hopelijk het "waggelen" in het scherm), verhogen van de maximale snelheid waarop autosteer werkt en "nieuwe" features om minimaal te krijgen wat HW1 auto's wel hebben. Ik snap dat naast de nieuwe hardware en een compleet nieuw platform het vergelijk met HW1 auto's krom is, maar toch. Tegen beter weten in had ik gehoopt, na de woorden van Elon Musk dat binnen 3 maanden maar zeker 6 maanden de HW2 auto's autonoom zouden kunnen rijden (afhankelijk van wetgeving), de updates in wat sneller tempo zouden komen. Niet om de woorden van Elon Musk te geloven, want dat zal wel naar een jaar of langer toegaan, maar wel om wat sneller meer features te krijgen. Of vraag ik nu te veel? Waarschijnlijk wel.... ;-)
 
  • Like
Reactions: davandy
Musk heeft niet gezegd dat binnen 3 tot 6 maanden autonoom rijden gereed zou zijn. Hij antwoorde op de vraag wanneer de prestaties van een auto met het autonoom rijden pakket merkbaar meer kan dan een auto met enhanced autopilot. Dat hoeft dus nog niet volledig autonoom rijden te zijn.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN