Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteravond tijdens het eten even een uurtje bijgeladen aan een SDE76 paal in het pittorreske Saint Romain de Colbosc. Volgens de info op ChargeMap en New Motion zou deze 22kW zijn op type2, maar kreeg er 14kW uit. Ik was de enige die aan het laden was, gezien de locatie van de laadplek en de grootte daarvan, had er alleen nog een Smart naast de onze kunnen staan :D. Kosten: Omgerekend net geen €0,13/kW
 
Voor de mensen die naar Le Havre willen gaan, Parking des Halles, is redelijk Tesla Model X proof. Inrit een beetje behoedzaam inrijden. Uitrijden zit een nasty verhoginkje, yups eerste kras op mijn velgje rechtsvoor :(
Plekken zijn wel een beetje krap, maar als je een plekje iets verder in de garage zoekt, dan kan je iets meer ruimte pakken.
In Étretat veel bekijks gehad, stond geparkeerd te laden bij het stadhuis. Veel mensen hadden er wel van een Tesla gehoord, maar nooit zo van dichtbij gezien. Ik denk dat ie op veel vakantiefoto’s terug te zien zal zijn. ;)
 
Aan alle deze zomer gaan laden in Senlis, intussen zijn de putten voor de oprit naar de straat zo diep geworden dat ze denk ik reeds 30 cm diep zijn, zelfs met ophanging op hoogste nog te diep. Dus opgelet bij donker, het vraagt wat behendigheid ze te ontwijken. Ik heb ze gisterenochtend niet ontweken en was een ferme klap, ik zie visueel niets maar moet dinsdag toch binnen voor een vervanging van een onderdeel dus kunnen ze eens kijken.

De staat van de weg is er in ieder geval erbarmelijk samen met het gehele traject van entree tot aan de stalls

Intussen staan er trouwens 12 stalls ipv 8!
 

Attachments

  • 90652804-1D57-4A3D-AD83-F15E0FBF94B3.jpeg
    90652804-1D57-4A3D-AD83-F15E0FBF94B3.jpeg
    552.6 KB · Views: 107
Last edited:
  • Informative
Reactions: Faiz71
Ik ga zelf van de zomer kramperen met de tesla in Frankrijk, jawel met een tent, omdat we dat leuk vinden. En heb al veel gelezen in het draadje. Ik zat ook een beetje in mijn maag met het laden op een camping als er niet direct een SuC in de buurt is en een chademo voor die ene keer is wat duur. Na lang zoeken heb zelf nu deze besteld ( ook 2,5 mm dik) en icm de welbekende verlengkabel van 25 meter moet het gaan lukken op 5 a hoop ik.

Caravan verlengsnoer met 1 caravan stopcontact, 2 gewone stopcontacten en zware rubberkabel H07RN-F 5 meter 3 x 2,5mm
 
  • Love
Reactions: vdvoorde
Ik ga zelf van de zomer kramperen met de tesla in Frankrijk, jawel met een tent, omdat we dat leuk vinden. En heb al veel gelezen in het draadje. Ik zat ook een beetje in mijn maag met het laden op een camping als er niet direct een SuC in de buurt is en een chademo voor die ene keer is wat duur. Na lang zoeken heb zelf nu deze besteld ( ook 2,5 mm dik) en icm de welbekende verlengkabel van 25 meter moet het gaan lukken op 5 a hoop ik.

Caravan verlengsnoer met 1 caravan stopcontact, 2 gewone stopcontacten en zware rubberkabel H07RN-F 5 meter 3 x 2,5mm
Ik ben vorig jaar wezen kamperen met de Tesla in zuid Frankrijk. Zag vooraf ook nog wel wat beren op de weg maar was achteraf totaal niet nodig. Ik neem een vrij standaard verlengsnoer mee (kan tot 3000w aan meen ik, en met 5A heb je maar 5 x 230 = 1150W nodig), want je kunt op de camping toch nergens op 16A laden. De eerste camping vorig jaar was behelpen met de UMC, want als daar iemand in het toiletgebouw een fohn aanzette stopte de UMC ermee, maar het lukte wel verder. De overige campings was het geen enkel probleem, alleen even goed opletten hoeveel A er beschikbaar is, en of dat is 'per paal' of per aansluiting.
Verder alleen superchargers gebruikt. Vooraf wel een aantal laadpassen aangevraagd maar had dus totaal niet gehoeven.
 
0B822E48-4C33-487A-B8F4-90B8B14C3A00.jpeg

Vorig jaar in Biarritz konden prima laden op de camping. De camping in de Dordogne ging lastiger, maar liet deze vooral s’nachts opladen.
Ik ben vorig jaar wezen kamperen met de Tesla in zuid Frankrijk. Zag vooraf ook nog wel wat beren op de weg maar was achteraf totaal niet nodig. Ik neem een vrij standaard verlengsnoer mee (kan tot 3000w aan meen ik, en met 5A heb je maar 5 x 230 = 1150W nodig), want je kunt op de camping toch nergens op 16A laden. De eerste camping vorig jaar was behelpen met de UMC, want als daar iemand in het toiletgebouw een fohn aanzette stopte de UMC ermee, maar het lukte wel verder. De overige campings was het geen enkel probleem, alleen even goed opletten hoeveel A er beschikbaar is, en of dat is 'per paal' of per aansluiting.
Verder alleen superchargers gebruikt. Vooraf wel een aantal laadpassen aangevraagd maar had dus totaal niet gehoeven.
 
Ik heb net een tolbadge aangeschaft en bij de registratie op de site las ik dat elektrische auto's 2 jaar gratis tol kunnen krijgen (http://www.area-enligne.com/Area/abonnement.aspx?site=AREA&lang=FR&page=VehiElec&section=VehiElec). Ik vermoed dat dit alleen voor Fransen is. Iemand enig idee of je daar als buitenlander ook gebruik van kan maken (ik heb al per mail een vraag gesteld).
Scherp van je! Waarom denk je dat dit alleen voor Fransen is?

Ik heb ook een tolbadge gekocht vorige week én ga volgende week naar Viva la France! Wil je het laten weten als je een reactie hebt gehad?
 
  • Like
Reactions: Superendo
Zal me kort even voorstellen: heb sinds mei een model x white 75d en echt helemaal blij mee!

Nadat ik aandacht het hele Frankrijk forum heb doorgelezen wil ik graag mijn ervaring delen.

We zijn een roadtrip voor Frankrijk aan echt maken. Met een vouwwagen (Holtkamper Kyte). Nog geen doel, we kijken wel .

Vanuit breda zijn we met 90 kilometer per uur naar Blankenberge gereden. Verbruik rond de 183.
Op de camping kunnen laden rond de 6 km per uur. In Brugge de auto tijdens een stadswandeling even volgeladen met 11kwh. Ik gebruik trouwens new motion pas.

Volgende doel was Normandië (ongeveer 30 kilometer van honfleur en trouville. We kwamen er al snel achter dat het verhogen van de snelheid gepaard ging met significant verbruik van de mx. We gingen van 180 naar 370 mij 130

Routeplanners van tesla stuurde ons via een 1 stopper: sailly- flibeacourt (1.10 uur laden) maar als snel bleek dat dit niet haalbaar was. Omdat dit mijn eerste roadtrip was op save gespeeld en gewoon met 130 doorgereden wat heeft geresulteerd met een driestopper:
- Calais: langs de snelweg vlakbij de Kanaaltunnel. 6 stalles. Een erg saaie locatie. Wel een hotelletje verder niets te doen. We hebben hier ongeveer 40 minuten geladen. Omdat we een vouwwagen achter de auto hebben was het wel even spannend of het druk was bij de sucs. Dan zou ik elke keer moeten afkoppelen. Gelukkig was het rustig en kon ik de auto "breed" wegzetten. Vanzelfsprekend, als het drukker wordt koppel ik de vouwwagen af en laad ik normaal.

Tweede stop was bij sailly- flibeacourt. Bij aankomst stond pen er nog twee andere ms-en en heb daarom de vouwwagen tactischer weggezet. Al snel was ik de enige lader. Ze zijn hier de restauratie aan het verbouwen. Prima gegeten en de mx lekke vol geladen. (80%)

Tot slot nog even geladen bij Rouen - 8 stalles. Achteraf had ik beter was rustiger kunnen rijden. De suc ligt net aan de verkeerde kant van de stad en zijn door de hele stad geleid. Suc is wat lastig te vinden en bevindt zich in novotel achter slagboom. Niet heel snel geladen. De kinderen konden wel lekker in het bos spelen. Max speed 411 km/u.

Met 120 kilometer op de camping aangekomen. Ik dacht op de camping lekker door te kunnen laden mar dat bleek niet het geval. We staand op een boeren camping max 6 ampère. Spanningswiselingen te hoog. Om het uur stopte het laden. Kreeg er wel wat stress van. Temeer caen de dichtstbijzijnde suc was op dit uur rijden.

We zitten in de buurt van epaignes. New motion pas die geeft wel veel laders aan op 30 kilometer. Wel spannend, als de pas niet werkt heb ik nog maar 90 op te teller... gelukkig werken de palen in honefleur, trouwville meer dan prima. Leverancier MobiSDEC. Goedkoop zijn ze niet. 75 cent starttarief en 10 cent per minuut. Laadt wel met 65 kilometer per uur. (22kw). Van 38% - 100% kost volgens de app 25 euro. Prijzig maar hoefde geen parkeergeld te betalen a 2,50 per uur :). Ben er alleen nog niet aan uit of de laadsessie duurt totaal de auto vol is of totdat ik de stekker uit de paal haal. (Weet iemand dit? Heb na vijf dagen nog geen afrekening gehad). Op 5 kilometer van de camping staat ook een andere leverancier (siege27). Met new motion (en Eneco pas) kan ik hier niet laden. Zou met pin of credit card ook moeten werken ging helaas niet.

Kortom mijn samenvatting: met een SUC en new motion pas redt ik het tot nu toe perfect. Laden op de camping niet op rekenen. Goede backup scenario beschikbaar maar niet goedkoop. Of je moet locale Franse palen pakken. 10kw.
 

Attachments

  • IMG_7040.jpg
    IMG_7040.jpg
    83.3 KB · Views: 68
  • IMG_7043.jpg
    IMG_7043.jpg
    93.9 KB · Views: 68
  • IMG_7044.jpg
    IMG_7044.jpg
    113.8 KB · Views: 64
@Meindert_x Leuke ervaring zeg! Omgeving Honfleur is voor ons geen onbekend terrein (mocht je nog in Honfleur willen gaan eten dan is La Leuitenance(even reserveren) in het centrum een aanrader, parkeren hebben wij gedaan voor €4 voor de hele dag op het terrein aan de andere kant van de vissersboten, de grote parking ga je omheen, bruggetje over en plekje zoeken) . Laden aan de straat is inderdaad wel een klein beetje puzzelen in verband met de snelheid die je zou willen. Toen wij er waren had je nog geen starttarieven of vrij lage starttarieven (ik meen iets van €0,25) en een tarief van een paar cent per minuut (afhankelijk van de gevraagde snelheid). Maar het tarief verschilt per gebied en energie aanbieder. In Étretat en Fecamp heb ik voor €1,80 per uur aan een 22kWh paal gestaan (zowel met de NewMotion als met de ChargeMap laadpas). (Parkeren in Fecamp is gratis :) , voor het geval je nog die kant op zou willen gaan ) Net even in de ChargeMap app gekeken en zag ook dat er op veel palen nu een starttarieven wordt berekend, wellicht in verband met de vakantieperiode?
Mocht je er nog zitten, fijne vakantie!
 
  • Informative
Reactions: HWS
Was inderdaad korte introductie :) ben bij een accountantskantoor in de buurt van Eindhoven verantwoordelijk voor it audit en IT advies bij MKB klanten. Heb een vrouw en twee kids van 9 en 7 en woon in prinsenbeek. Wilde eigenlijk 5 jaar geleden al een electrische maar mijn werkgever wilde hier toen nog niet aan. Was een van de eerste in 2013 in Nl met een PHEV (en laadde net zoals vele toen echt braaf bij alle palen). Nu ik de kans had op een Tesla gelijk met beide armen aangepast en o wat ben ik er blij mee!!

Sinds vorige post zijn we beland in Sant Malo. Zal in deze blog de details delen.

Zo positief als ik was over de lokale laadstations bij new motion zo lastig was de laatste dag. Ik dacht meer dan genoeg peut te hebben en hem tijdens het diner nog even bij te laden dus even lekker crossen over de Franse binnenwegen .... echter de paal deed het niet (mobidisc). De helpdesk gebeld en krijg daar een persoon aan de telefoon die later Frans spreekt. Dit werd echt helemaal niets ... wel een beetje balen. Op de camping nog een kilometer of 15 bij geladen (met 5 ampère, totdat de spanning er weer af sloeg...) dat wordt zuinigrijden. Gelukkig met dit forum geleerd hoe je met abetterrouteplanner en op de "lijn". Blijven rijden de bestemming exact nauwkeurig kan halen. Ook met een vouwwagen.Uiteindelijk de Suc van Caen geredt met nog 9%.

SUC is een mooie locatie. Naast een Mc donalds en een grill restaurant. Door de ruimte opstelling hoeft de vouwwagen niet afgekoppeld te worden. Uiteindelijk is er nog een Duitste S die wat bleek later met me op rijdt naar Saint Mont Michel. Ik weet niet hoe ik foto's moet inladen dus hang ze er maar aan. Het leuke van onze vouwwagen is dat we tijdens onze stop makkelijk even wat uit onze koelkast kunnen halen of wat eten kunnen maken :) daarnaast heeft de suc een aparte opgang wat veel bekijks gaf van bezoekers bij de grill. (Zie foto's 7209, 7211 en 7212)

Tijdens deze reis heb ik groefweg bekeken wat het verbruik is van de X75d met 4 personen en een volgeladen vouwwagen. Dit valt met lage snelheid reuze mee maar op de snelweg gaat het hard achteruit
- bij 80 kilometer: 183 wh/km
- bij 110 per uur: 370 wh/km
- bij 120 per uur : 380 wh/km
- bij 130 per uur : 415 wh/km
Moet deze getallen nog even finetunen maar geeft iig richting.

De volgende stop was Saint mont Michelle. We hoefden hier niet lang te laden maar wilde zeker weten dat ik met een half volle accu op de camping aankwam om niet weer tegen een laadprobleem op de camping aan te lopen.
Deze SUC staat een kilometer of 3-4 van de snelweg af; naast een Ibis budget. Is naast de ibis weinig te doen. Krijg de auto met vouwwagen daar ook net gedraaid en hoefde hem gelukkig niet af te koppelen. Ook de Duitser van de vorige SUC nog even gedag gezegd :) IMG7215

We staan nu in Saint Malo. In de new motion app lijkt het alsof de laadpalen hier gratis zijn ga ik ook even proberen :). Op de camping laden gaat hier een stuk beter. Met 13A en 10km per uur meer dan prima. Haal als ik water kook of de nespresso aanzet de auto even van het laden af anders schiet de zekering eruit. (Kan ook ampèrage lager zetten maar dit is net zo makkelijk, dan laadt hij daarna weer lekker door :)).
 

Attachments

  • IMG_7209.jpg
    IMG_7209.jpg
    72.9 KB · Views: 61
  • IMG_7211.jpg
    IMG_7211.jpg
    87.7 KB · Views: 64
  • IMG_7212.jpg
    IMG_7212.jpg
    106 KB · Views: 73
  • IMG_7215.jpg
    IMG_7215.jpg
    85.7 KB · Views: 65