Gisteren terug gekomen van een vakantie naar Mas-Nou, Spanje. 1450km enkele reis.
En ik dacht even mijn ervaringen te delen, en hoewel Spanje, lijkt dit draadje het meest actief.
Ik heb namelijk toch wel bijgeleerd op zo'n lange trip, en wellicht is het informatief voor anderen.
De heenweg;
Met 100% vertrokken thuis in Zeeland.
Superchargers;
Lille; Kort aan de snelweg, Novotel, waarbij wij bij iedere Novotel een prima lobby hebben gezien, met steeds een speelplaatsje voor de kids.
Senlis; lijkt wat afgelegen plek, ietwat van de snelweg vandaan, het regende en wij zijn even in de auto blijven wachten.
Rungis; achter slagboom bij Novotel; eerste uren gewoon gratis uitrijden.
Bourges; Achter Ibis hotel, wat afgelegen.
Clermont-Fl.; Achter Novotel, ook weer achter slagboom, met gratis uitrijden.
Albaret-Sainte-M.; Eerste waar de superchargers op een groot tankstation gelegen is; met daarbij alle voorzieningen, restaurant, etc. Ziet er allemaal splinternieuw uit. Prettige stopplaats.
Le Caylar; Schijnbaar nieuw, op de heenweg zat de helft nog in het plastic.
Prima stopplek ook, restaurant, tankstation, etc..
Narbonne; Novotel wederom.
Gerona; Krappe plek bij Novotel; achter slagboom, bij geen gehoor, hebben we zelf de losse slagboom maar opgetild ..
Kortom; het is allemaal prima, maar met name Albaret, en Caylar zijn wel het prettigste om te verblijven.
De andere liggen allemaal achter de hotels, en hoewel prima lobby's voelt het allemaal een beetje duister.
We hebben dan ook bijna overal alleen gestaan. Pas boven Caylar kwam ik weer andere Tesla's tegen.
Betreffende het verbruik en bereik; op de heenweg had ik mij bijna verslikt.. We hadden niet goed opgelet en bij Bourges niet volgeladen; een beetje omdat ik tegen vrienden zei (die gelijk opreden met een Mercedes) dat het allemaal geen probleem was.. echter.. het gaat richting Clermont-Fl, toch blijkbaar ongemerkt wat omhoog, en terwijl we lekker doorreden zag ik ineens een negatief % als voorspelde aankomst.. oeps.. Even stukje 110 gereden in plaats van 140... niets voor mij.. en zat flink te balen. En uiteindelijk met 8% aangekomen. Dat voelt de eerste keer wat vreemd bij een lange afstand.
Vanaf toen eens op de site van "daglievemensen.nl" gekeken wat de hoogte verschillen waren.. en dan wist ik wat er nog te wachten stond..
Van Caylar naar Narbonne.. prachtige weg, met name omlaag, en dan wist ik dus dat ik op de terugweg daar even moest opletten.
Uiteindelijk op locatie met de umc en 220v geladen voor de dagtripjes, en heerlijk als vrienden met z'n vieren in 1 auto, en de 2 kids op de achterzitjes.. Beviel prima, voor iedereen.
Wat ik uiteindelijk met name geleerd heb, en op de terugweg prima heb kunnen gebruiken;
Je tikt bij het laden de volgende Supercharger in, je ziet dan het verwachte percentage bij aankomst.
Op de meeste trajecten was dit bij 90% laden, ergens tussen de 20 en 30%.
Als je vervolgens gaat rijden, en je rijdt lekker door.. dan zie je dat percentage zakken.. Ik hield dan bijvoorbeeld 10-12% aan en dan liet ik de snelheid een beetje inzakken, tot hij op die 10 % bleef staan. Dat voelt dan als een prettige marge.
Soms duurt het even voor hij herberekend, terwijl je bijvoorbeeld al even een tijdje rustiger aan doet, een tip is om dan even opnieuw de route te laten berekenen. Soms stond hij bij mij op 7% en liet dan de snelheid zakken van bv 142 naar 130.. Toch blijft hij dan lang op die 7% staan, als je dan na een paar minuten even de route liet herbereken, dan stond hij weer op een prettige 12%..
Uiteindelijk kom je erachter dat je die percentage's prima kunt sturen, en dat het ondanks hoogte verschillen, ook daadwerkelijk het aantal % was waar je mee aankomt.
Zodoende op de terugweg heerlijk ontspannen doorgereden. En op de terugweg bijvoorbeeld ook Senlis overgeslagen.
Het is mij prima bevallen, en toch bijgeleerd.
Je kunt inderdaad niet meer als vroeger even 1000km in 1 stuk doen, en alleen maar jakkeren.. toch lekker kunnen rijden.. voor de kids was het ook prima af en toe te stoppen..
Op de heenweg hadden wij een hotel in Clermont. Fl. en op de terugweg in Bourges. (Ibis Styles.. 78,- incl. ontbijt.)
De echte uren dat we onderweg waren; 16 uur.
Onze vrienden met Ice (terug apart gereden, zij in 1 keer) hebben er uiteindelijk op de terugweg ook 16 over gedaan wegens wat file. Normaal doen ze het schijnbaar in 14.
]