Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Volgende keer doorrijden naar Lesquin (223 km) en dan evt in Gent nog een keertje laden. Reims-Nivelles is echt een behoorlijk eind.

Nou Lesquin 223 km is net aan. Reims -> Nivelles is 181 km Ik was niet helemaal vol in Reims omdat dat laatste stukje (kennelijk) op een lagere laadsnelheid gaat. In het begin is het meer dan 500 km/uur en het laatste 150 km/uur. Dus heeeel misschien had ik Lesquin kunnen halen. Nog een moraal voor de volgende keer: altijd maximaal laden.
 
Jeetje, niet de tripmeter op het scherm gezet?
Lijntje, bolletje, aan het eind boven nul houden; komt t altijd goed.
Verbruik 310: tja, de X wat meer, en die box slurpt ook wat. Snelheid maakt t af (en kan je redden, ipv terugrijden)
Maar, heen ging dus wel goed?

Inmiddels heb ik die tripmeter in gebruik.... nog nooit eerder gebruikt. Ik keek naar het aantal km's links onder voor mijn neus in dat groene batterijtje......

Ja heen ging goed omdat ik netjes volgde wat de Tesla navi aangaf. Maar ik dacht dus tijd te besparen door de snelweg te nemen. Was wel meer km's maar sneller. Maar 135 km/uur verbruikt dus veel te veel en dan komt het niet meer uit. zelfs niet toen ik naar 100 km//uur ging zou het niet uitkomen.....
 
Inmiddels heb ik die tripmeter in gebruik.... nog nooit eerder gebruikt. Ik keek naar het aantal km's links onder voor mijn neus in dat groene batterijtje......

Ja heen ging goed omdat ik netjes volgde wat de Tesla navi aangaf. Maar ik dacht dus tijd te besparen door de snelweg te nemen. Was wel meer km's maar sneller. Maar 135 km/uur verbruikt dus veel te veel en dan komt het niet meer uit. zelfs niet toen ik naar 100 km//uur ging zou het niet uitkomen.....
Op mij. Model S zit typical range rond de 110km/h. Op de Franse autostrade aan 135km/h haal je typical totaal niet.ik heb dit weekend enkele honderden km in Nederland gereden, en het viel me op dat je op veel plaatsen op de autostrade maar 100km/h mag. Het verwondert me dus totaal niet dat in Nederland typical range realistisch is, en in Frankrijk totaal niet. Dat alleen is al voldoende reden om de weergave op percenten/wh te zetten ip km, wegens km totaal onbetrouwbaar.
TIp: in V8 zie je in de navigatie hoeveel % je gaat overhebben (of tekort hebben) bij je volgende supercharger stop. Dat is hetzelfde getalletje als op de trip view.
 
@Art747 Daarom ben ik zo blij met de site van Merijn. Deze gebruik ik altijd op roadtrips. Ik zorg dat ik altijd voldoende laad om een verbruik van 260wh/km te mogen hebben.
Knipsel.JPG

Tesla | Hoogte tabel
 
  • Informative
Reactions: Art747
Gisteren terug gekomen van een vakantie naar Mas-Nou, Spanje. 1450km enkele reis.

En ik dacht even mijn ervaringen te delen, en hoewel Spanje, lijkt dit draadje het meest actief.

Ik heb namelijk toch wel bijgeleerd op zo'n lange trip, en wellicht is het informatief voor anderen.

De heenweg;

Met 100% vertrokken thuis in Zeeland.
Superchargers;

Lille; Kort aan de snelweg, Novotel, waarbij wij bij iedere Novotel een prima lobby hebben gezien, met steeds een speelplaatsje voor de kids.
Senlis; lijkt wat afgelegen plek, ietwat van de snelweg vandaan, het regende en wij zijn even in de auto blijven wachten.
Rungis; achter slagboom bij Novotel; eerste uren gewoon gratis uitrijden.
Bourges; Achter Ibis hotel, wat afgelegen.
Clermont-Fl.; Achter Novotel, ook weer achter slagboom, met gratis uitrijden.
Albaret-Sainte-M.; Eerste waar de superchargers op een groot tankstation gelegen is; met daarbij alle voorzieningen, restaurant, etc. Ziet er allemaal splinternieuw uit. Prettige stopplaats.
Le Caylar; Schijnbaar nieuw, op de heenweg zat de helft nog in het plastic.
Prima stopplek ook, restaurant, tankstation, etc..
Narbonne; Novotel wederom.
Gerona; Krappe plek bij Novotel; achter slagboom, bij geen gehoor, hebben we zelf de losse slagboom maar opgetild .. :)

Kortom; het is allemaal prima, maar met name Albaret, en Caylar zijn wel het prettigste om te verblijven.
De andere liggen allemaal achter de hotels, en hoewel prima lobby's voelt het allemaal een beetje duister.
We hebben dan ook bijna overal alleen gestaan. Pas boven Caylar kwam ik weer andere Tesla's tegen.


Betreffende het verbruik en bereik; op de heenweg had ik mij bijna verslikt.. We hadden niet goed opgelet en bij Bourges niet volgeladen; een beetje omdat ik tegen vrienden zei (die gelijk opreden met een Mercedes) dat het allemaal geen probleem was.. echter.. het gaat richting Clermont-Fl, toch blijkbaar ongemerkt wat omhoog, en terwijl we lekker doorreden zag ik ineens een negatief % als voorspelde aankomst.. oeps.. Even stukje 110 gereden in plaats van 140... niets voor mij.. en zat flink te balen. En uiteindelijk met 8% aangekomen. Dat voelt de eerste keer wat vreemd bij een lange afstand.

Vanaf toen eens op de site van "daglievemensen.nl" gekeken wat de hoogte verschillen waren.. en dan wist ik wat er nog te wachten stond..

Van Caylar naar Narbonne.. prachtige weg, met name omlaag, en dan wist ik dus dat ik op de terugweg daar even moest opletten.

Uiteindelijk op locatie met de umc en 220v geladen voor de dagtripjes, en heerlijk als vrienden met z'n vieren in 1 auto, en de 2 kids op de achterzitjes.. Beviel prima, voor iedereen.

Wat ik uiteindelijk met name geleerd heb, en op de terugweg prima heb kunnen gebruiken;

Je tikt bij het laden de volgende Supercharger in, je ziet dan het verwachte percentage bij aankomst.

Op de meeste trajecten was dit bij 90% laden, ergens tussen de 20 en 30%.

Als je vervolgens gaat rijden, en je rijdt lekker door.. dan zie je dat percentage zakken.. Ik hield dan bijvoorbeeld 10-12% aan en dan liet ik de snelheid een beetje inzakken, tot hij op die 10 % bleef staan. Dat voelt dan als een prettige marge.

Soms duurt het even voor hij herberekend, terwijl je bijvoorbeeld al even een tijdje rustiger aan doet, een tip is om dan even opnieuw de route te laten berekenen. Soms stond hij bij mij op 7% en liet dan de snelheid zakken van bv 142 naar 130.. Toch blijft hij dan lang op die 7% staan, als je dan na een paar minuten even de route liet herbereken, dan stond hij weer op een prettige 12%..

Uiteindelijk kom je erachter dat je die percentage's prima kunt sturen, en dat het ondanks hoogte verschillen, ook daadwerkelijk het aantal % was waar je mee aankomt.

Zodoende op de terugweg heerlijk ontspannen doorgereden. En op de terugweg bijvoorbeeld ook Senlis overgeslagen.

Het is mij prima bevallen, en toch bijgeleerd.

Je kunt inderdaad niet meer als vroeger even 1000km in 1 stuk doen, en alleen maar jakkeren.. toch lekker kunnen rijden.. voor de kids was het ook prima af en toe te stoppen..

Op de heenweg hadden wij een hotel in Clermont. Fl. en op de terugweg in Bourges. (Ibis Styles.. 78,- incl. ontbijt.)
De echte uren dat we onderweg waren; 16 uur.
Onze vrienden met Ice (terug apart gereden, zij in 1 keer) hebben er uiteindelijk op de terugweg ook 16 over gedaan wegens wat file. Normaal doen ze het schijnbaar in 14.


Verbruik.jpg
website.jpg
Beetje doorkarren.jpg
Albaret.jpg
Caylar.jpg
Narbonne.jpg
Onderweg.jpg
Verbruik.jpg website.jpg Beetje doorkarren.jpg Albaret.jpg Caylar.jpg Narbonne.jpg Onderweg.jpg
 
Last edited:
310 wH/km is inderdaad heel veel. Ik reed gisteren met een groot dakframe en daarbovenop een drie meter lange velomobiel 200 km met een verbruik van 225 wh/km.
Mijn verbruik over de laatste 6 maanden is gemiddeld 197 wH/km.
De stelt dat je navigeren aan de navigatie van Tesla over moet laten. Nou, ik zie dit toch anders. Gisteren reed ik van Lelystad naar Naarden. De navigatie van de Tesla wist totaal geen raad met de nieuwe situatie van de A6 naar de A1. Ik kwam, geheel volgens aanwijzingen van de Tesla navigatie in ... Weesp terecht. Toen maar Waze opgestart op de iPhone en die blijkt het veel beter te kunnen.
Vanaf Weesp naar Naarden de beide navigatiesystemen naast elkaar gehouden en dan zie je dat de Tesla navigatie er wederom niks van bakt.
 
Last edited:
Ja, weet ik eigenlijk ook niet precies... Het is een hele "vroege"
Ben er erg tevreden over..
Het gekke is dat toen ik hem gekocht had, met tip/hulp van "analysis, John.., en toen het vinnr..ging google'n..

Toen kwam ik hem tegen hier op het forum als "maandagochtendauto".. en zelfs een foto van mijn auto met schade.. :eek:

Jullie herinneren hem wellicht nog.. ik weet zo even de gebruikersnaam niet meer.. maar o.a. de voorbumper heeft er een keer afgelegen door een aanrijding in Amsterdam..

Ik heb destijds contact met hem opgenomen, maar nooit een reactie mogen ontvangen..

Anyway.. ze hadden lang nodig in Tilburg om hem als CPO waardig af te leveren begreep ik.. maar toen ik hem voor het eerst zag was het gewoon een plaatje..

Inmiddels wel wat kleine dingetjes gehad.. maar tot nu toe prima opgelost.. Voor mij is het geen maandagochtend auto in ieder geval.. en geniet er iedere dag van.. Tuurlijk wat minder isolatie etc.. vergelijkbaar met recente versie's.. maar daardoor was hij ook wat bereikbaarder voor mij !
 
Gisteren terug gekomen van een vakantie naar Mas-Nou, Spanje. 1450km enkele reis.

En ik dacht even mijn ervaringen te delen, en hoewel Spanje, lijkt dit draadje het meest actief.

Ik heb namelijk toch wel bijgeleerd op zo'n lange trip, en wellicht is het informatief voor anderen.

De heenweg;

Met 100% vertrokken thuis in Zeeland.
Superchargers;

Lille; Kort aan de snelweg, Novotel, waarbij wij bij iedere Novotel een prima lobby hebben gezien, met steeds een speelplaatsje voor de kids.
Senlis; lijkt wat afgelegen plek, ietwat van de snelweg vandaan, het regende en wij zijn even in de auto blijven wachten.
Rungis; achter slagboom bij Novotel; eerste uren gewoon gratis uitrijden.
Bourges; Achter Ibis hotel, wat afgelegen.
Clermont-Fl.; Achter Novotel, ook weer achter slagboom, met gratis uitrijden.
Albaret-Sainte-M.; Eerste waar de superchargers op een groot tankstation gelegen is; met daarbij alle voorzieningen, restaurant, etc. Ziet er allemaal splinternieuw uit. Prettige stopplaats.
Le Caylar; Schijnbaar nieuw, op de heenweg zat de helft nog in het plastic.
Prima stopplek ook, restaurant, tankstation, etc..
Narbonne; Novotel wederom.
Gerona; Krappe plek bij Novotel; achter slagboom, bij geen gehoor, hebben we zelf de losse slagboom maar opgetild .. :)

Kortom; het is allemaal prima, maar met name Albaret, en Caylar zijn wel het prettigste om te verblijven.
De andere liggen allemaal achter de hotels, en hoewel prima lobby's voelt het allemaal een beetje duister.
We hebben dan ook bijna overal alleen gestaan. Pas boven Caylar kwam ik weer andere Tesla's tegen.


Betreffende het verbruik en bereik; op de heenweg had ik mij bijna verslikt.. We hadden niet goed opgelet en bij Bourges niet volgeladen; een beetje omdat ik tegen vrienden zei (die gelijk opreden met een Mercedes) dat het allemaal geen probleem was.. echter.. het gaat richting Clermont-Fl, toch blijkbaar ongemerkt wat omhoog, en terwijl we lekker doorreden zag ik ineens een negatief % als voorspelde aankomst.. oeps.. Even stukje 110 gereden in plaats van 140... niets voor mij.. en zat flink te balen. En uiteindelijk met 8% aangekomen. Dat voelt de eerste keer wat vreemd bij een lange afstand.

Vanaf toen eens op de site van "daglievemensen.nl" gekeken wat de hoogte verschillen waren.. en dan wist ik wat er nog te wachten stond..

Van Caylar naar Narbonne.. prachtige weg, met name omlaag, en dan wist ik dus dat ik op de terugweg daar even moest opletten.

Uiteindelijk op locatie met de umc en 220v geladen voor de dagtripjes, en heerlijk als vrienden met z'n vieren in 1 auto, en de 2 kids op de achterzitjes.. Beviel prima, voor iedereen.

Wat ik uiteindelijk met name geleerd heb, en op de terugweg prima heb kunnen gebruiken;

Je tikt bij het laden de volgende Supercharger in, je ziet dan het verwachte percentage bij aankomst.

Op de meeste trajecten was dit bij 90% laden, ergens tussen de 20 en 30%.

Als je vervolgens gaat rijden, en je rijdt lekker door.. dan zie je dat percentage zakken.. Ik hield dan bijvoorbeeld 10-12% aan en dan liet ik de snelheid een beetje inzakken, tot hij op die 10 % bleef staan. Dat voelt dan als een prettige marge.

Soms duurt het even voor hij herberekend, terwijl je bijvoorbeeld al even een tijdje rustiger aan doet, een tip is om dan even opnieuw de route te laten berekenen. Soms stond hij bij mij op 7% en liet dan de snelheid zakken van bv 142 naar 130.. Toch blijft hij dan lang op die 7% staan, als je dan na een paar minuten even de route liet herbereken, dan stond hij weer op een prettige 12%..

Uiteindelijk kom je erachter dat je die percentage's prima kunt sturen, en dat het ondanks hoogte verschillen, ook daadwerkelijk het aantal % was waar je mee aankomt.

Zodoende op de terugweg heerlijk ontspannen doorgereden. En op de terugweg bijvoorbeeld ook Senlis overgeslagen.

Het is mij prima bevallen, en toch bijgeleerd.

Je kunt inderdaad niet meer als vroeger even 1000km in 1 stuk doen, en alleen maar jakkeren.. toch lekker kunnen rijden.. voor de kids was het ook prima af en toe te stoppen..

Op de heenweg hadden wij een hotel in Clermont. Fl. en op de terugweg in Bourges. (Ibis Styles.. 78,- incl. ontbijt.)
De echte uren dat we onderweg waren; 16 uur.
Onze vrienden met Ice (terug apart gereden, zij in 1 keer) hebben er uiteindelijk op de terugweg ook 16 over gedaan wegens wat file. Normaal doen ze het schijnbaar in 14.

]

Wat was jouw gemiddelde verbruik?
 
.
De stelt dat je navigeren aan de navigatie van Tesla over moet laten. Nou, ik zie dit toch anders. Gisteren reed ik van Lelystad naar Naarden. De navigatie van de Tesla wist totaal geen raad met de nieuwe situatie van de A6 naar de A1. Ik kwam, geheel volgens aanwijzingen van de Tesla navigatie in ... Weesp terecht. Toen maar Waze opgestart op de iPhone en die blijkt het veel beter te kunnen.
Vanaf Weesp naar Naarden de beide navigatiesystemen naast elkaar gehouden en dan zie je dat de Tesla navigatie er wederom niks van bakt.

Ja dat ben ik met je eens, ook de nieuwe A4 staat er niet op etc. Maar ja zoals Jappie911 hier boven stelt: je kan het beste de volgende SuC intikken en dan de Tesla navi volgen. Dat lijkt mij inderdaad de beste oplossing.

Ik had zelf een Garmin op het dashboard staan als back-up voor situaties zoals jij schetst bij de Nieuw A6/A1. Ik zou dan op de Garmin het zelfde aders intypen en als de Tesla dan iets vreemds voorstelt, zoals de snelweg af en ergens verder er weer op (dat gebeurt bv op de A4 tussen de A-16 en Roosendaal) dan kan je gewoon van de Tesla navi afwijken. Beetje zelf mee denken (het is net de AP).
 
klopt.. doorgaans reed ik zo rond de 140 km/h en had dan steeds een verbruik rond 260 over de laatste 10km in beeld staan..Maar inderdaad is het uiteindelijk toch 234 gemiddeld geworden..

De X - zeker met 22" velgen- is een grootverbruiker. Ik kon met pijn en moeite mijn voorgaande Tesla - P85D - zo rond de 225/30 wh/km houden. Mijn X verbruikt bij rustig woon-werk verkeer (snelweg / file) makkelijk richting de 260wh/km. En als je op de snelweg "echt" tempo gaat maken begint het (gemiddelde) verbruik ook echt met een 3.. (zoals bleek tijdens mijn afgelopen tripje naar Parijs -> OT weer). En dan heb je uiteindelijk echt niet zoveel range....:confused:
 
Bent u al eens op vakantie geweest met uw Tesla of overweegt u dit?
Wat zijn de voor- en nadelen? Welke bestemmingen staan op uw bucket list?

Voor ons afstudeerproject ontwikkelen we unieke, duurzame rondreizen met de elektrische auto. Wilt u 5-10 minuutjes vrij maken om de enquête in te vullen? Als dank, zal ik later de onderzoeksresultaten hier delen! Bedankt om deze link te volgen: www.electrips.be

Groetjes,
Elise