Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer zouden ze Senlis gaan upgraden. Drukke en belangrijke plek. Maar ben gewoon niet meer gewend om op 73 kW te laden met stall sharing. Daardoor is het ook gewoon druk want duurt langer.
Er is een V3 in aanbouw thv CDG. En halverwege Senlis en Valenciennes komt er ook een V3.
 
De laad ervaring tijdens een erg drukke zaterdag van Duitsland naar Italie: alleen op de kaart af en toe een SuC gezien met wachttijd 5 -10 min. Maar was makkelijk om heen te plannen.
Exact dezelfde ervaring afgelopen zondag van Sens via Clermont-Ferrand naar Bergerac. Op deze route hadden we geen moment volledig bezette SuCs; behalve die bij Brive-la-Gaillarde en Perigueux, <5 minuten wachttijd, maar toen we dichtbij waren kwamen er alweer plekken vrij. Uiteindelijk hebben we geopereerd voor Ionity langs de snelweg bij de Aire de Pays de Brive omdat we maar 15 min. hoeft en te laden om de eindbestemming te bereiken met wat extra SoC.

Op de A10 en A20 stonden behoorlijk wat SuCs met een klokje erbij de hele dag.

Op vrijdag zijn we van Amsterdam via Brussel en Reims naar Sens gereden en eigenlijk was dat een eventloze route. Geen files en geladen bij de SuC bij het ibis hotel in Charleville-Mézières. Bij aankomst op één auto na leeg, bij vertrek op één plek na vol.

In Sens aan een publieke paal geladen en voor het eerst dat de Shell Recharge pas niet geaccepteerd werd. Dus de Chargemap pas gebruikt.

De €/kWh vielen wel tegen. In Sens 55ct en de Ionity 75ct. Tegen de Tesla SuC prijzen van 32ct zou je eigenlijk alleen bij Tesla willen laden. Hier op bestemming (Club Les Ormes) betaal je als gast €5/uur en als passant €10/uur. Dat komt ongeveer overeen met 45 & 90ct/kWh. De lokale palen hier in de buurt zijn met SRS 23ct/kWh; maar chargemap rekent 11ct/min of 60ct/kWh dat is niet heel duidelijk.
 
  • Like
Reactions: Urbanus and job-lek
Twee handige uitbreidingen in Oosten van Frankrijk. Net voor kerst open en bezocht

A35 Saint Louis - Freibourg Airport. Net boven Basel (> Z kun je niet linksaf de parking op maar alleen binnenrijden via de rotonde bij McD)
Horeca de usual met 🍔McD +🥖🥪 Paul + 🛒 50m E Leclerc)
(prima alternatief voor de ellende die Prattln heet (navi laat je nog steeds verkeerd linksom ipv rechtsom het gebouw inrijden).

M57 Epinal - SuC aan de N57 richting Vogezen de N route onder Metz - Nancy
Horeca niet top met 🍽️ Leon , 🍕 moah ☕ wel 👍 Del arte , 🍔 KFC., 🛒 500m Carrefour (ook ⚡). Voor 🥖🥪 + ☕ to go zit aan W kant afrit een Boulancherie Feuillette

 
Last edited:
Binnenkort zal de FUD van denmainstrram media wel weer beginnen, krokus is in aantocht.

Persoonlijk denk ik dat het voor Tesla’s nog kan meevallen. Als er niet teveel andere auto’s met een suboptimale positie van laadpoort zijn.

Op de route vanuit BE en NL richting Oostenrijk is er het afgelopen jaar goed bijgebouwd.

Als je wil laden aan snelladers aan tankstations langs de snelwegen, dan kan het wel eens tegenslagen.
Ik heb afgelopen dinsdagavond rond 20:00 uur voor het eerst 3 Tesla's voor me gehad op de terugweg van Parijs bij de SuC Senlis. Volgens de Navi ca. 15 min wachttijd, maar in de praktijk nog geen 5 min hoeven wachten. Ik heb nog nooit bij een SuC hoeven wachten, ook niet op wintersport.

Wat me ook opviel was dat er in FR bij tankstations enorm veel DC laders bijgebouwd zijn, en dan heb ik het niet over 2 of 4 stalls, maar 8 of meer. Dus ook bij een tankstation laden wordt steeds aantrekkelijker, zeker als je maar 5-10 minuten hoeft te laden aangezien een SuC dan minder interessant is omdat die vaak wat verder van de snelweg liggen en je al gauw 5 minuten kwijt bent aan het omrijden om bij de SuC te geraken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb afgelopen dinsdagavond rond 20:00 uur voor het eerst 3 Tesla's voor me gehad op de terugweg van Parijs bij de SuC Senlis. Volgens de Navi ca. 15 min wachttijd, maar in de praktijk nog geen 5 min hoeven wachten. Ik heb nog nooit bij een SuC hoeven wachten, ook niet op wintersport.

Wat me ook opviel was dat er in FR bij tankstations enorm veel DC laders bijgebouwd zijn, en dan heb ik het niet over 2 of 4 stalls, maar 8 of meer. Dus ook bij een tankstation laden wordt steeds aantrekkelijker, zeker als je maar 5-10 minuten hoeft te laden aangezien een SuC dan minder interessant is omdat die vaak wat verder van de snelweg liggen en je al gauw 5 minuten kwijt bent aan het omrijden om bij de SuC te geraken.
Er is momenteel meer aanbod aan externe snelladers dan aan Tesla laders tussen de Belgische grens en Parijs. Dat was enkele jaren anders, met niet-Tesla's die voor de laatste elektron nog aan SuC Valenciennes gingen laden.

Met 250kW superchargers nu nabij CDG, Mons en vlakbij de Belgische grens zou je het misschien kunnen wagen om de 150kW superchargers te vermijden, of halverwege bij Engie of Fastned te laden.

1704963918947.png


1704963935562.png
 
Ik heb afgelopen dinsdagavond rond 20:00 uur voor het eerst 3 Tesla's voor me gehad op de terugweg van Parijs bij de SuC Senlis. Volgens de Navi ca. 15 min wachttijd, maar in de praktijk nog geen 5 min hoeven wachten. Ik heb nog nooit bij een SuC hoeven wachten, ook niet op wintersport.

Wat me ook opviel was dat er in FR bij tankstations enorm veel DC laders bijgebouwd zijn, en dan heb ik het niet over 2 of 4 stalls, maar 8 of meer. Dus ook bij een tankstation laden wordt steeds aantrekkelijker, zeker als je maar 5-10 minuten hoeft te laden aangezien een SuC dan minder interessant is omdat die vaak wat verder van de snelweg liggen en je al gauw 5 minuten kwijt bent aan het omrijden om bij de SuC te geraken.
ik heb afgelopen week bij de terug rit van Portugal een eerste keer moeten wachten. Aan de rand van Parijs aan een groot shopping Center.

1704965405369.png


in totaal 5 minuutjes moeten wachten, daarna steeds 3-tal plaatsen vrij.

Er zijn inderdaad hele laadpleinen bijgekomen langs de autosnelwegen richting zuiden. dat is zeker een verbetering voor zij die met een laadpasje van de baas mogen laden.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Met 250kW superchargers nu nabij CDG, Mons en vlakbij de Belgische grens zou je het misschien kunnen wagen om de 150kW superchargers te vermijden, of halverwege bij Engie of Fastned te laden.
Als je met CDG - Charles De Gaulle bedoelt. in het doorrijden ben ik daar gaan laden, in 1 trok vanuit antwerpen. Om 4u 's nachts geen probleem. Op de terug weg continue melding om naar een andere minder drukke SUC te rijden (is Vélizy-Villacoublay geworden).
Is overdag een zeer populaire plaats voor tesla taxi's. en op die manier wel een klein beetje een nadeel voor door reizend verkeer.
Een extra SUC tussen Senlis en lille zou nog wel nuttig kunnen zijn.
 
ik heb afgelopen week bij de terug rit van Portugal een eerste keer moeten wachten. Aan de rand van Parijs aan een groot shopping Center.

View attachment 1007894

in totaal 5 minuutjes moeten wachten, daarna steeds 3-tal plaatsen vrij.

Er zijn inderdaad hele laadpleinen bijgekomen langs de autosnelwegen richting zuiden. dat is zeker een verbetering voor zij die met een laadpasje van de baas mogen laden.
Velizy, daar staat ons hoofdkantoor. Daar heb ik ook wel vaker geladen laatste keer was het daar idd erg druk.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Er is momenteel meer aanbod aan externe snelladers dan aan Tesla laders tussen de Belgische grens en Parijs. Dat was enkele jaren anders, met niet-Tesla's die voor de laatste elektron nog aan SuC Valenciennes gingen laden.

Met 250kW superchargers nu nabij CDG, Mons en vlakbij de Belgische grens zou je het misschien kunnen wagen om de 150kW superchargers te vermijden, of halverwege bij Engie of Fastned te laden.
Heb inderdaad 2x bij een snellader van Total Energie geladen.

De eerste was bij Assevillers aan een 300kW paal, maar ik haalde niet meer dan 72kW (bij een SoC van 52%).
De tweede ging beter. Bij Total Energie bij Kalken aan en 175kW haalde ik max. 130kW (bij een SoC van 36%).

Beide keren was de batterij niet voorverwarmd moet ik er wel bij vermelden.

Op mijn roadtrip naar Bosnië vorig jaar heb ik ook enkele malen bij een niet Tesla snellader gestaan, en ook daar viel de laadsnelheid mij tegen vergeleken met een Tesla SuC. Toch ben ik blij met die extra laadmogelijkheden, zeker op de route naar Parijs die ik regelmatig neem.
 
Total Kalken E17 > NL is nogal onhandig aangelegd voor aansluiting achter en moet je keren en draaien. Maar ja, op dat stuk is er buiten de bekende SuC Lokeren (nog) niet heel veel te kiezen.

Zeker nu vanaf Calais Veurne op de Afrit E40 > E17 (juni 2024) er uit ligt laden bij Gabriels of Carpool Allego bij afrit Merelbeke op de R4 een optie.

Toevallig op terugweg deze (niet hele goeie) foto van gemaakt.

IMG_20240120_120530.jpg
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and LaurensH
Total Kalken E17 > NL is nogal onhandig aangelegd voor aansluiting achter en moet je keren en draaien. Maar ja, op dat stuk is er buiten de bekende SuC Lokeren (nog) niet heel veel te kiezen.

Zeker nu vanaf Calais Veurne op de Afrit E40 > E17 (juni 2024) er uit ligt laden bij Gabriels of Carpool Allego bij afrit Merelbeke op de R4 een optie.

Toevallig op terugweg deze (niet hele goeie) foto van gemaakt.
soms vraag je je af of de mensen die de setup ontwerpen ooit al eens een EV hebben gereden