Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet bij X-Recharge ~App een profile aanmaken van het type "Private". Ik had het op een ander staan (corporate geloof ik) maar dat werkte niet.De eerste Enel EVA chademo laadpaal kon ik nog gewoon met m'n oude Duo kaart starten. De gewone Enel paaltjes werkten alleen met de nieuwe app. Die 0,50 per kWh betaal je voor de snelladers - de gewone 22kW zitten op 0,45. Een groot deel van Rome-centrum mag je nu niet meer in, tenzij je ontheffing hebt. Die kan je krijgen als je een EV rijdt - heb alsnog formulier ingevuld en opgestuurd. Ben benieuwd of ik er ooit wat van hoor -;)

tja en die deuk.. alleen stikkers plakken werkt niet meer zo goed....
 
  • Like
Reactions: ebullio
Een groot deel van Rome-centrum mag je nu niet meer in, tenzij je ontheffing hebt. Die kan je krijgen als je een EV rijdt - heb alsnog formulier ingevuld en opgestuurd. Ben benieuwd of ik er ooit wat van hoor -;)

De laatste verkeersboete die ik binnen kreeg uit Italie deed er 1 jaar en 3 maanden over. Dit jaar hebben we de ansichtkaarten ook maar gewoon mee naar huis genomen en in NL op de bus gedaan :)
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
CE288A91-E97B-4C1E-BAE0-9EFC34619F61.jpeg
Ik heb vandaag geladen bij de EVA+ lader in Valdichiana Outlet Village. Met CHAdeMO adapter. Ik dacht dat dat 50kW zou moeten leveren maar volgens scherm in de Tesla was het feitelijk 42 tot 43 kW. Of komt dat wellicht door de beperking in de adapter? Hoe dan ook, 43kW is al prima en veel korter dan de tijd die mijn vrouw en dochter in de Outlet Village nodig hebben...

Overigens stond er nog een tweede snellader naast, maar nog afgezet. Ik weet niet of dat is omdat die nieuw is en nog niet aangesloten, of juist buiten gebruik, maar lijkt erop dat je dus binnenkort twee snelladers hebt. Verder nog 2 of 3 ‘gewone’ Enel palen ernaast (niet zichtbaar op de foto). Al met al prima voorzieningen!
 
Last edited:
0.50 in Lucca. Die is trouwens stuk nu. Onbegrijpelijk dat er daar maar één staat.
Bedoel je de lader op de parkeerplaats Caducci? Daar staan 2 laders. Een gewone laadpaal, die lijkt inderdaad niet te werken, maar ook een EVA snellader. Die laatste heb ik vandaag gebruikt en werkte prima. Althans de type 2 aansluiting met 43kW waarmee ik heb geladen (Althans de 22kW die ik daarvan effectief kon gebruiken met duolader).

16E50451-3041-4DF5-AD14-5A972BA58161.jpeg
 
Gisteren geladen in Volterra voor de laatste keer voorlopig. Eerste keer mislukte, moest ik teruglopen. Daarna melding dat rekening niet verzonden kon worden. Drama in Italië dat betaalverkeer.
Ik heb de Enel X app gekoppeld aan mijn PayPal account. Nu diverse keren geladen bij de Enel palen en geen problemen gehad met betalen. Wel al twee keer gehad dat de paal volgens de app ergens anders stond dan feitelijk het geval was waardoor het laden niet kon worden gestart omdat ik volgens de app niet bij de paal was. Ik heb het doorgegeven aan Enel en is nu gecorrigeerd geloof ik.
 
Ik heb de Enel X app gekoppeld aan mijn PayPal account. Nu diverse keren geladen bij de Enel palen en geen problemen gehad met betalen. Wel al twee keer gehad dat de paal volgens de app ergens anders stond dan feitelijk het geval was waardoor het laden niet kon worden gestart omdat ik volgens de app niet bij de paal was. Ik heb het doorgegeven aan Enel en is nu gecorrigeerd geloof ik.
Gisteren deed de app vreemd. Hele tijd opnieuw inloggen. Mijn account is gekoppeld aan mijn credit card. Pp is mee handiger.
Ik ga in elk geval de kaart aanschaffen. Internet is toch te tricky hier.
 
Bedoel je de lader op de parkeerplaats Caducci? Daar staan 2 laders. Een gewone laadpaal, die lijkt inderdaad niet te werken, maar ook een EVA snellader. Die laatste heb ik vandaag gebruikt en werkte prima. Althans de type 2 aansluiting met 43kW waarmee ik heb geladen (Althans de 22kW die ik daarvan effectief kon gebruiken met duolader).

View attachment 325146
Dat is hem ja. Je weet, gele lijnen betekenen gratis parkeren! Verderop staat een gratis paal. Die was echter stuk toen wij er waren.
 
Die EVA+ (3 in 1 - CHAdeMO, T2 en CSS) tot 50kW) palen zijn nieuw - er komen er 200 te staan (180 in Italië en 20 in Oostenrijk). Worden door een consortium van Renault, Nissan, BMW, Volkswagen en Audi (allen "..Italie") neergezet. Voor de helft betaald door de Europese belastingbetaler. Meeste locaties staat er één, dus dat schiet niet op. "Trips from Italy to Austria and vice versa will be possible with one single contract for the end user". Lders staan soms op plaatsen waar het weinig zin heeft...(zoals een parkeerterrein van een Hotel. Kom je daar aan, blijkt er gewoon iemand legaal geparkeerd te zijn).

Ionity is dan weer een Joint Venture van BMW Group, Daimler AG, Ford, Volkswagen, Audi en Porsche. en biedt CSS aan - met lig 6 stalls per locatie.

De aanpak van beide is dus verschillend...Als er dan al belastinggeld in moet (Tesla laat het de autokopers toch ook gewoon betalen) waarom stelt de EU dan geen eisen tav standaardisatie, één betaalsysteem etc.? Zelf krijgt de autoindustrie dat voorlopig niet voor elkaar zo te zien...
 
Ik rij hier (zuid Toscane, Umbrie) nu twee weken rond en heb hier en daar geladen aan de Enel-palen. Meer omdat het kon, dan dat het direct moest (thuis laden is langzaamaan maar vaak voldoende). In Rome naast het Vaticaan geladen (laden stopte en paal ging off-line). In Assisi werkte de eerste paal niet, de tweede bleek niet te bestaan, pas bij de derde kon ik met 24A laden. Gebruikt van m'n oude Due pas (heb nog saldo geloof ik). werkte soms wel, soms niet. Ook een MYSUmbria paal gebuikt ( staan er drie, lokaal gerealiseerd via crowdsourcing). Dit werkte met de NextCharge App. Via barcode op de paal te starten - betaling via PayPal. Andere met de X-Recharge app gestart. Andere keer een ge-ICEde EVA+ met chademo./ Niet 100% betrouwbaar - moest een keer opnieuw inloggen, app gaf aan dat ik te ver weg stond om paal te starten (stond er bovenop). Ik hoop dat ze nu blijven vasthouden aan de X-Recharge optie en deze verder tot standaard ontwikkelen. Elk jaar een nieuwe app/RFID werkt ook verwarrend.
 

Attachments

  • IMG_4022.jpg
    IMG_4022.jpg
    481.9 KB · Views: 40
  • IMG_4021.jpg
    IMG_4021.jpg
    459 KB · Views: 43
  • Like
Reactions: Exiteer