Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
... rij altijd over de hoge bruggen van de autostrada della cisa.

Dan is het vast wel goed.

“Genua was geen incident. „We zijn het enige moderne land waar in de afgelopen drie, vier jaar een tiental bruggen is ingestort zonder dat er sprake was van catastrofale gebeurtenissen”, zei geoloog Mario Tozzi tegen de Hufpost. „Dat is geen goed teken.”

Zwaarder vrachtverkeer
Als je alleen al naar het netwerk van autostrada’s kijkt, is 70 procent van de vijftienduizend bruggen en tunnels gebouwd vóór 1980. Alle deskundigen wijzen erop dat er daarbij gebruik is gemaakt van geperst beton en/of gewapend beton en dat er meer informatie nodig is over de vraag hoe snel dat achteruit gaat.”

Ingenieurs: Italië moet honderden bruggen en tunnels dringend controleren

Ingenieurs: Italië moet honderden bruggen en tunnels dringend controleren
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Gebeurt hier vooral overdag; regelmatig melding via app ‘opladen gestopt’. Mijns inziens te wijten aan hevige spanningswisselingen op het net. Dak ligt vol zonnepanelen, we zitten in the middle of nowhere: bij zonneschijn een voltage tot wel 239V, ‘s avonds zakt ‘t soms tot 196V.
Fivari zou hier wellicht oplossing zijn, maar met ‘s nachts laden red ik mij prima hier.
Hier in Montepulciano hetzelfde, ik zet het amperage op 8 en dan lukt het wel. We hebben tijd...
 
  • Like
Reactions: MarcelS
De mooiste laadervaring van de afgelopen weken in Italië was wel om in te pluggen in een houten transformatorhuisje. Blijkens de opschriften kwam er 20.000 Volt binnen... Zie onderstaande foto’s. Je zou denken dat er dan stroom genoeg is voor bijvoorbeeld een rode stekker (22kW), maar die zat er helaas niet; wel een 1-fase 16A aansluiting en daarmee kon ik over een nacht ook al een heel eind komen.

3C3C8B73-F42B-4441-9636-08268726BC70.jpeg
E77AF0E4-1C92-4443-A2D7-9CAC3F04C748.jpeg
811F40E5-77E7-4B57-AECF-8A97F05FCE74.jpeg
DE16378E-3404-40AA-ADA0-417C08E992D9.jpeg
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Inmiddels zijn we weer terug van een mooie roadtrip naar Italië. Via België, Frankrijk en Zwitserland heen gereden en daarna helemaal door tot aan Alberobello via allerlei stops. Ook veel binnendoor gereden, door o.a. Toscane, de Alpen, Jura, Vogezen, Ardennen. In totaal 5.864 km gereden en totaal verbruik van 1.063 kWh, dus gemiddeld 181 Wh/km. Dit in 17 dagen, met iedere dag weer een ander hotel of appartement (op 1 uitzondering na, waar we 2 dagen in een hotel bij een SuC zaten).

Het laden was nergens een probleem, maar ik heb geprobeerd de lat iets hoger te leggen door zoveel mogelijk uitsluitend te laden op de plaatsen en momenten waar ik sowieso al wilde zijn, in plaats van het ‘moeten stoppen om te laden’. De Tesla Destination Chargers zijn daarvan het beste voorbeeld (wat een geniaal idee weer van Tesla), maar bijvoorbeeld ook het gebruik van een Enel paal vlak bij het strand of bij een winkelcentrum.

Ik heb eindelijk ook een paar keer de JuiceBooster en de destijds daarbij gekochte set met kabels en adapters goed kunnen gebruiken. Het was niet per se een doelstelling, maar ik vond het leuk om verschillende oplaad methoden uit te proberen. Naast uiteraard de superchargers, o.a. een keer geladen aan een standaard Italiaanse stekker, met de CHAdeMO adapter, aan een 43kW AC aansluiting, een 16A camping stekker en een rode 32A industriële stekker.

Voor mij heeft deze trip weer eens aangetoond hoe veelzijdig de Tesla eigenlijk is. We hebben gereden over allerlei soorten wegen in allerlei landen, variërend van de Franse tolwegen en Italiaanse Autostrada tot bergpassen, hele smalle dorpsstraatjes, kleine landweggetjes, en gravel wegen vol met kuilen. Overal met het grootste comfort en rust, in het vertrouwen dat de auto alles aankan. Oké, er zit misschien een klein rammeltje in het dashboard na weer een lange tocht over de (helaas) zeer slecht onderhouden Italiaanse wegen, maar daarmee is alles wel zo ongeveer gezegd.

Al met al de ideale reisauto, juist ook voor de lange afstanden. Ik kijk uit naar de volgende tocht!
 
Inmiddels zijn we weer terug van een mooie roadtrip naar Italië. Via België, Frankrijk en Zwitserland heen gereden en daarna helemaal door tot aan Alberobello via allerlei stops. Ook veel binnendoor gereden, door o.a. Toscane, de Alpen, Jura, Vogezen, Ardennen. In totaal 5.864 km gereden en totaal verbruik van 1.063 kWh, dus gemiddeld 181 Wh/km. Dit in 17 dagen, met iedere dag weer een ander hotel of appartement (op 1 uitzondering na, waar we 2 dagen in een hotel bij een SuC zaten).

Het laden was nergens een probleem, maar ik heb geprobeerd de lat iets hoger te leggen door zoveel mogelijk uitsluitend te laden op de plaatsen en momenten waar ik sowieso al wilde zijn, in plaats van het ‘moeten stoppen om te laden’. De Tesla Destination Chargers zijn daarvan het beste voorbeeld (wat een geniaal idee weer van Tesla), maar bijvoorbeeld ook het gebruik van een Enel paal vlak bij het strand of bij een winkelcentrum.

Ik heb eindelijk ook een paar keer de JuiceBooster en de destijds daarbij gekochte set met kabels en adapters goed kunnen gebruiken. Het was niet per se een doelstelling, maar ik vond het leuk om verschillende oplaad methoden uit te proberen. Naast uiteraard de superchargers, o.a. een keer geladen aan een standaard Italiaanse stekker, met de CHAdeMO adapter, aan een 43kW AC aansluiting, een 16A camping stekker en een rode 32A industriële stekker.

Voor mij heeft deze trip weer eens aangetoond hoe veelzijdig de Tesla eigenlijk is. We hebben gereden over allerlei soorten wegen in allerlei landen, variërend van de Franse tolwegen en Italiaanse Autostrada tot bergpassen, hele smalle dorpsstraatjes, kleine landweggetjes, en gravel wegen vol met kuilen. Overal met het grootste comfort en rust, in het vertrouwen dat de auto alles aankan. Oké, er zit misschien een klein rammeltje in het dashboard na weer een lange tocht over de (helaas) zeer slecht onderhouden Italiaanse wegen, maar daarmee is alles wel zo ongeveer gezegd.

Al met al de ideale reisauto, juist ook voor de lange afstanden. Ik kijk uit naar de volgende tocht!
Wij ook helemaal happy ermee rondgereden. Alleen, je hebt het over het dashboard, waarom is het dashboardkastje nu niet gekoeld? Verkeerde draadje, I know, maar zo jammer....
 
Wij ook helemaal happy ermee rondgereden. Alleen, je hebt het over het dashboard, waarom is het dashboardkastje nu niet gekoeld? Verkeerde draadje, I know, maar zo jammer....
Dashboard kastje is toch veel te klein? Heeft volgens mij geen zin om die te koelen, er past nauwelijks iets in naast auto papieren, parkeerschijf en verplichte alcohol tester. In ieder geval bij MS, ik weet niet hoe het bij de MX is.

Wij hadden een reis-koelkastje mee, paste op de vloer achter de voorstoel (als die niet te ver naar achter staat). Wel jammer dat die uitgaat als de auto wordt uitgezet. Een permanente 12V aansluiting zou handig zijn (ja, ik weet dat die achterin te knutselen is, maar zit er niet standaard in).
 
  • Like
Reactions: Jpvk
Dashboard kastje is toch veel te klein? Heeft volgens mij geen zin om die te koelen, er past nauwelijks iets in naast auto papieren, parkeerschijf en verplichte alcohol tester. In ieder geval bij MS, ik weet niet hoe het bij de MX is.

Wij hadden een reis-koelkastje mee, paste op de vloer achter de voorstoel (als die niet te ver naar achter staat). Wel jammer dat die uitgaat als de auto wordt uitgezet. Een permanente 12V aansluiting zou handig zijn (ja, ik weet dat die achterin te knutselen is, maar zit er niet standaard in).
Klopt dat daar niks in kan. Tweede euvel.
Dit keer hebben wij geen koelbox meegenomen. Mede ook vanwege overnachting in hotel. Maar de volgende keer gaat die wel mee.
 
Dit jaar behalve een weekje Le Marche ook twee weken Sardinië gedaan. Ietwat onontgonnen terrein, wat publieke laadpunten betreft. De ferry vanaf Civitavecchia naar Olbia genomen.

Eerste dagen Hotel San Teodoro in het gelijknamige plaatsje, gekozen vanwege oplaadpunt (dank, Booking.com). Beetje vreemde gewaarwording: vooraf diverse mailtjes met vragen wat voor plug ze hebben en welke laadpas evt nodig is, maar nooit meer antwoord dan "we have a plug". Blijkt Type 2 te zijn, met eigen plug is het "& play". Erg fijn. Ze hadden geen idee wat ze moesten rekenen. "20 euro per dag?". Nou ja, nee, misschien als ik veel zou rijden, maar ik zou het verbruik wel bijhouden. Bij vertrek hebben ze alsnog niets gerekend.*) Beetje strak en onpersoonlijk hotel verder, clean en goed verzorgd maar niet mijn type gezelligheid. Als je gaat, orienteer je vooraf op de diverse soorten service cards want die blijk je ineens te moeten kopen en ze zijn de halve dag aan de gasten aan het uitleggen welke keuzes je hebt, en je wilt ze geen van alle echt.

Vervolgens een week camping La Bella Sardinia in Cuglieri. Na aankomst 's avonds eerst bij receptie gevraagd naar gebruik van een plug, maar dat zou ik de volgende dag opnieuw moeten vragen. Nabij onze stacaravan stond een rode CEE te lonken. Vergeten eerst naar 7A terug te schakelen en na een paar seconden het hele badhuis op zwart. Veel geluid uit de douches in het avonddonker. Niemand aankijken, rustig kabel oprollen en geluidloos wegrijden :rolleyes:. Volgende dag excuses gemaakt en hulp gevraagd. Het was wat heen-en-weren maar de manager ging steeds enthousiaster rondrennen en kwam met steeds mooiere aansluitingen. Uiteindelijk dagelijks op 11kW op rode CEE kunnen laden. Volgend jaar is er misschien een laadpaal, zeiden ze, want de macchina elettrica komt eraan, dat weten ze best. Mooie ruime camping, naaldbomenbos aan het strand.

Vooraf was ik van plan geweest om bij Enel in Alghero te laden, hemelsbreed maar een paar tientallen kilometers, maar effectief ruim anderhalf uur rijden. De paal daar doet het wel, maar niet via de immer crashende app en evenmin met de EnelX laadpas, bellen met de helpdesk werkte prima voor starten en stoppen.

Laatste drie dagen authentiek Italiaans-rustieke en zeer gastvrije Albergo Vittorio aan de Via Roma in Cagliari, pal aan de Porto en met het oude centrum om de hoek. Parkeren en opladen aan de overkant. 3,7 kW en 3 euro per sessie, te betalen bij de Port Authority ter plaatse. De parking kost normaliter 2 euro per uur / 48 euro per dag (behalve tijdens opladen, dan is het gratis), maar de ticketmachines waren buiten werking en er werd 15 euro per dag gerekend, geen idee waarom en of het anders anders is. Wel dat Cagliari erg de moeite waard is.

En wat een aardige mensen (vrijwel) overal op het eiland. En wat een schitterende kusten, grote stranden en kleine baaitjes, pareltjes, azuurblauwe zee. Niet heel veel interessante steden en dorpen. Toch dik tevreden.

*) Op de terugweg naar de ferry nog even een top=up gedaan, half uurtje, omdat ik toch te vroeg was voor de ferry, en dan ineens door kon naar Magliano Sabina SuC. Vooraf gebeld. Zou 15 euro kosten. :confused: Het gratis laden in de eerste week indachtig maar braaf afgetikt.

Terugreis in 21 uur vanaf Civitavecchia, geen last gehad van de bottlenecks in Noord-Italië en Zwitserland, zelfs Duitsland viel mee voor een augustus-zaterdag.
 
Last edited:
Tip: in geval van een camping niet vooraf informeren, omdat ze dan mogelijk besluiten dat het niet kan, omdat ze het niet begrijpen ;)
Welkom terug @Keezje !
Wat ook goed werkt is de manager in je auto laten rijden, heb ik ook gedaan met de beheerder van het huis bij Chamonix dat we huurden, dan wordt het ook al snel gratis.
ps: we missen je in het aandelen draadje!
 
  • Like
Reactions: Keezje and robertvg
Ik heb de afgelopen drie weken in Italië zowel de NextCharge/PayPal app, mijn oude Hera pas, de later Due pas als de X-Recharge app gebruikt om te laden.De ene keer werkte de een, de volgende keer de andere. In Gubbio werd de paal alleen gerest als ik de Due pas gebruikte (Hera werkte wel). In Rome ging de hele paal off-line na gebruik van de Due pas. De enige Enel-paal in Norcia zou volgens de X_recharge app niet werken, maar deed het uitstekend op 22kW.. Heb een mail gestuurd naar de helpdesk, die mij vroeg of ik er zeker van was dat het die paal was.. andere gebruikers hadden nl gemeld dat er een storing was... Tjsa, als dat je support is...

Dan zijn er dit jaar ook nog de EVA+ palen bijgekomen... met een of twee per lokatie (op soms vreemde plekken), ook Chademo, lijkt her er meer op dat ze er zijn gekomen omdat er 50% EU- subsidie beschikbaar was. Al met al werkte het prima, maar gaf geen fijn gevoel van betrouwbaarheid. De SuC's deden het overal wel uitstekend - zoals altijd!

Inmiddels sta ik in laatste hotel te laden aan een DeC. Eerst hotel gezocht in specifiek gewenste plaats, die nog wat vrij had.. bleek er een DeC te zijn! Mooi als je er niet meer specifiek naar hoeft te zoeken. Je parkeert ook nog eens direct naast de ingang,. Plek was voor mij vrij gemaakt en toen ik m'n auto wilde verplaatsen parkeerde er net een Duitse Audi diesel.. voelde wel lekker om deze resoluut weg te sturen, met een gebaar richting m'n auto en de lader -;)
Zitten Vason op 1.600m hoogte, op 17 km van de SuC in Trento. Naar boven was ik 75km typical kwijt. Naar beneden komt er ruim 20 bij. ideaal!
 
Welkom terug @Keezje !
(...)
ps: we missen je in het aandelen draadje!
Dankjewel Rob, ben nooit helemaal weggeweest natuurlijk, en gelukkig nog steeds erkend als 'Active Member' zo te zien.

Wat TSLA en TA betreft: wie herinnert zich Tristan nog, pinball voor Windows, vele jaren terug veel mee gespeeld, destijds misschien de hoogst gewaardeerde PC-flipperkast. Ik kwam afgelopen weekend een back-up tegen met de .exe ertussen, zocht even door en vond het zowaar in de Appstore. Werkt op de iPhone weer net zo leuk als 'toen'.

Verband met TSLA? Een pinball laat zich beter voorspellen, bedacht ik al gauw toen ik je berichtje las. Naast een aantal andere gewoonten die de sterke neiging hadden me van belangrijker zaken (zoals family life) af te houden, heb ik niet alleen TMC maar ook TA een stuk lager op m'n lijstje gezet. De grafiek en de indicatoren rekenen onverstoorbaar door, maar gekte laat zich in mijn modellen niet vangen.

Ik meld me in elk geval weer even als ik mijn nieuwe S in ontvangst heb genomen. (Mijn keurige en uitstekende P85 is for sale).

Weer on-topic: arriverderci!
 
Een vraag, over een kleine 2 weken rij ik naar Piemonte, ik twijfel over de aanschaf van een

CHAdeMO Adapter wat adviseren jullie, wel of niet doen? Ik rij heen in 2 dagen, en in de buurt is een 22KWH laadpaal. Ik verwacht niet heel veel te rijden, wellicht een trip naar Turijn, maar daar staat een SuC.
 
Een vraag, over een kleine 2 weken rij ik naar Piemonte, ik twijfel over de aanschaf van een

CHAdeMO Adapter wat adviseren jullie, wel of niet doen? Ik rij heen in 2 dagen, en in de buurt is een 22KWH laadpaal. Ik verwacht niet heel veel te rijden, wellicht een trip naar Turijn, maar daar staat een SuC.
Ik heb hem niet gemist. Bij die paar laadpalen die er waren kon ik gewoon terecht met mijn Mennekes.
 
Een vraag, over een kleine 2 weken rij ik naar Piemonte, ik twijfel over de aanschaf van een

CHAdeMO Adapter wat adviseren jullie, wel of niet doen? Ik rij heen in 2 dagen, en in de buurt is een 22KWH laadpaal. Ik verwacht niet heel veel te rijden, wellicht een trip naar Turijn, maar daar staat een SuC.

inderaad - overbodig hier voor - ik zou'm zelfs niet lenen. Bespaar je de moeite.
 
Wij hadden een reis-koelkastje mee, paste op de vloer achter de voorstoel (als die niet te ver naar achter staat). Wel jammer dat die uitgaat als de auto wordt uitgezet. Een permanente 12V aansluiting zou handig zijn (ja, ik weet dat die achterin te knutselen is, maar zit er niet standaard in).
Die optie komt er aan volgens mij: de zogenaamde party-mode: Elon Musk on Twitter
 
wat zijn jullie ervaringen met SuC in DLD? genoeg plek onderweg of gezeur en een wachtrij?
Genoeg plek. Nooit alleen maar ook nooit meer dan 3 auto's tegelijkertijd aan het laden. In Zwitserland idem en in Italië tot nu toe altijd de enige.
Ik durf te gokken dat van elke 4 Tesla's er 1 een MX is en de rest MS.
Ik maak we wel zorgen over wat er gebeurt als de M3 hier geleverd wordt...
 
  • Like
Reactions: JeffreyH