Dit jaar behalve een weekje Le Marche ook twee weken Sardinië gedaan. Ietwat onontgonnen terrein, wat publieke laadpunten betreft. De ferry vanaf Civitavecchia naar Olbia genomen.
Eerste dagen Hotel San Teodoro in het gelijknamige plaatsje, gekozen vanwege oplaadpunt (dank, Booking.com). Beetje vreemde gewaarwording: vooraf diverse mailtjes met vragen wat voor plug ze hebben en welke laadpas evt nodig is, maar nooit meer antwoord dan "we have a plug". Blijkt Type 2 te zijn, met eigen plug is het "& play". Erg fijn. Ze hadden geen idee wat ze moesten rekenen. "20 euro per dag?". Nou ja, nee, misschien als ik veel zou rijden, maar ik zou het verbruik wel bijhouden. Bij vertrek hebben ze alsnog niets gerekend.*) Beetje strak en onpersoonlijk hotel verder, clean en goed verzorgd maar niet mijn type gezelligheid. Als je gaat, orienteer je vooraf op de diverse soorten service cards want die blijk je ineens te moeten kopen en ze zijn de halve dag aan de gasten aan het uitleggen welke keuzes je hebt, en je wilt ze geen van alle echt.
Vervolgens een week camping La Bella Sardinia in Cuglieri. Na aankomst 's avonds eerst bij receptie gevraagd naar gebruik van een plug, maar dat zou ik de volgende dag opnieuw moeten vragen. Nabij onze stacaravan stond een rode CEE te lonken. Vergeten eerst naar 7A terug te schakelen en na een paar seconden het hele badhuis op zwart. Veel geluid uit de douches in het avonddonker. Niemand aankijken, rustig kabel oprollen en geluidloos wegrijden
. Volgende dag excuses gemaakt en hulp gevraagd. Het was wat heen-en-weren maar de manager ging steeds enthousiaster rondrennen en kwam met steeds mooiere aansluitingen. Uiteindelijk dagelijks op 11kW op rode CEE kunnen laden. Volgend jaar is er misschien een laadpaal, zeiden ze, want de macchina elettrica komt eraan, dat weten ze best. Mooie ruime camping, naaldbomenbos aan het strand.
Vooraf was ik van plan geweest om bij Enel in Alghero te laden, hemelsbreed maar een paar tientallen kilometers, maar effectief ruim anderhalf uur rijden. De paal daar doet het wel, maar niet via de immer crashende app en evenmin met de EnelX laadpas, bellen met de helpdesk werkte prima voor starten en stoppen.
Laatste drie dagen authentiek Italiaans-rustieke en zeer gastvrije Albergo Vittorio aan de Via Roma in Cagliari, pal aan de Porto en met het oude centrum om de hoek. Parkeren en opladen aan de overkant. 3,7 kW en 3 euro per sessie, te betalen bij de Port Authority ter plaatse. De parking kost normaliter 2 euro per uur / 48 euro per dag (behalve tijdens opladen, dan is het gratis), maar de ticketmachines waren buiten werking en er werd 15 euro per dag gerekend, geen idee waarom en of het anders anders is. Wel dat Cagliari erg de moeite waard is.
En wat een aardige mensen (vrijwel) overal op het eiland. En wat een schitterende kusten, grote stranden en kleine baaitjes, pareltjes, azuurblauwe zee. Niet heel veel interessante steden en dorpen. Toch dik tevreden.
*) Op de terugweg naar de ferry nog even een top=up gedaan, half uurtje, omdat ik toch te vroeg was voor de ferry, en dan ineens door kon naar Magliano Sabina SuC. Vooraf gebeld. Zou 15 euro kosten.
Het gratis laden in de eerste week indachtig maar braaf afgetikt.
Terugreis in 21 uur vanaf Civitavecchia, geen last gehad van de bottlenecks in Noord-Italië en Zwitserland, zelfs Duitsland viel mee voor een augustus-zaterdag.