Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Precies dat jsopreis; elektrisch op korte ritten en gewoon doorrijden als het wat verder is...
Ik dacht toen ik de lease van mijn MS75 kon beëindigen, had hem nog met een jaar kunnen verlengen, dat ik ook voor een hybride zou gaan. Toen ik uiteindelijk kon gaan "shoppen" bleek de hybride die kon wedijveren met een M3 qua leasesom er eentje te zijn waarin je nog niet dood gevonden wilde worden. Uiteindelijk is het een M3LR geworden; qua bereik en laadsnelheid niet te vergelijken met de MS. Enige vervelende blijft op vakantiereizen de drukte aan de SuC's want laadfiles, ze bestaan echt trust me.
Enige waar ik soms twijfels over heb is of ik niet de SR+ had moeten nemen. Want die 100 kilometer extra aan bereik (plus sneller laden) kent wel een fors prijskaartje, maand na maand.
Daarbij moet ik nog zeggen dat ik gelukkig nauwelijks gebruik heb moeten maken van de SeC/mobile ranger (MS alleen 2 deurgrendels en de stoel die niet meer bewoog).
Even ter achtergrond. Niet dat ik je een M3 wil aanpraten, je hebt er lang genoeg over nagedacht. Succes met je keuze straks!
 
Hybride: 2 technologieën, 2 aandrijvingen, 2 keer onderhoud, 2 keer (kans op) problemen, 2 keer kosten. En dat voor die (gemiddeld) 4 ritten per jaar naar het zuiden. Of maximum 6 - 8uur laden, waarvan je 4 uur toch zou stoppen om sanitaire redenen en de andere 2-4 uur iets nuttig en plezant kan doen.
En waar ‘slechts’ 4 uur pauzeren (1 uur per rit naar het zuiden) door alle verkeersdeskundigen als onverantwoord aanzien wordt om veiligheidsredenen.
 
Hybride: 2 technologieën, 2 aandrijvingen, 2 keer onderhoud, 2 keer (kans op) problemen, 2 keer kosten. En dat voor die (gemiddeld) 4 ritten per jaar naar het zuiden. Of maximum 6 - 8uur laden, waarvan je 4 uur toch zou stoppen om sanitaire redenen en de andere 2-4 uur iets nuttig en plezant kan doen.
En waar ‘slechts’ 4 uur pauzeren (1 uur per rit naar het zuiden) door alle verkeersdeskundigen als onverantwoord aanzien wordt om veiligheidsredenen.
Over de Hybride heb je gelijk maar aangezien een accu duur is en een hybride een kleinere accu heeft is die vaak goedkoper in aanschaf.

Al ben ik wel om denk ik. Mijn 2 ice's hebben samen nog geen 3000 km gereden terwijl mijn dochter eentje mee op vakantie heeft gehad. In dezelfde periode heeft de X bijna 30.000 gereden met 74 Suc laadmomenten. Dus ik weet ook wel wat wachten op laden is. Ik moet niet iedere keer plassen of iets te drinken halen.
 
Hybride: 2 technologieën, 2 aandrijvingen, 2 keer onderhoud, 2 keer (kans op) problemen, 2 keer kosten. En dat voor die (gemiddeld) 4 ritten per jaar naar het zuiden. Of maximum 6 - 8uur laden, waarvan je 4 uur toch zou stoppen om sanitaire redenen en de andere 2-4 uur iets nuttig en plezant kan doen.
En waar ‘slechts’ 4 uur pauzeren (1 uur per rit naar het zuiden) door alle verkeersdeskundigen als onverantwoord aanzien wordt om veiligheidsredenen.
Ik weet het @Phil V ; ideaal is het niet, zo een hybride. Maar een Tesla is dat evenmin.

Ik wil niet Tesla-bashen : ik rij er supergraag mee, heb geen probleem met de wat mindere afwerking, blijf verbaasd over het gemak van dat grote scherm en de gps (waar ik dus evenmin over te klagen heb), enz.

Ik merk gewoon dat het opladen me zwaarder begint te wegen. We zijn er als gezin graag eens tussenuit; gemiddeld doen we het wintertraject naar de Alpen een 4 keer per seizoen, in de zomer ook een 2 à 3-tal keer. En de laatste jaren moeten we meer en meer lapmiddelen gebruiken (vrijdag vertrekken, zondag terug, bvb) om geen SuC-files te hebben en zelfs dan nog hebben we ze.

Stel je eens voor dat je met een ICE elke 200km een half uur moet staan tanken. Ik denk niet dat er daar iemand razend enthousiast zou over zijn. Met mijn Tesla is dat wel zo en dat moet dan maar a-ok zijn.

Misschien moet ik dan ook maar switchen zoals @Enzo63 , maar dan nog zijn de laadfiles aan de SuCs niet opgelost. Want: bij mijn weten zijn er de laatste jaren op het traject dat ik vaak doe (Brussel - Alpen) 0 SuCs bijgekomen: niet in Reims, Troyes, Chateauvillain, Beaune, Bresse, Lyon. Terwijl er toch bakken Tesla's zijn bijgekomen.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik weet het @Phil V ; ideaal is het niet, zo een hybride. Maar een Tesla is dat evenmin.

Ik wil niet Tesla-bashen : ik rij er supergraag mee, heb geen probleem met de wat mindere afwerking, blijf verbaasd over het gemak van dat grote scherm en de gps (waar ik dus evenmin over te klagen heb), enz.

Ik merk gewoon dat het opladen me zwaarder begint te wegen. We zijn er als gezin graag eens tussenuit; gemiddeld doen we het wintertraject naar de Alpen een 4 keer per seizoen, in de zomer ook een 2 à 3-tal keer. En de laatste jaren moeten we meer en meer lapmiddelen gebruiken (vrijdag vertrekken, zondag terug, bvb) om geen SuC-files te hebben en zelfs dan nog hebben we ze.

Stel je eens voor dat je met een ICE elke 200km een half uur moet staan tanken. Ik denk niet dat er daar iemand razend enthousiast zou over zijn. Met mijn Tesla is dat wel zo en dat moet dan maar a-ok zijn.

Misschien moet ik dan ook maar switchen zoals @Enzo63 , maar dan nog zijn de laadfiles aan de SuCs niet opgelost. Want: bij mijn weten zijn er de laatste jaren op het traject dat ik vaak doe (Brussel - Alpen) 0 SuCs bijgekomen: niet in Reims, Troyes, Chateauvillain, Beaune, Bresse, Lyon. Terwijl er toch bakken Tesla's zijn bijgekomen.
Wij hebben dat ook. Mss is nog wel het ergste onderweg naar een SuC de hele tijd zoeken waar nog plek is. En dat anno 2022, daar zou Tesla toch iets op kunnen verzinnen??

Enfin, zoals mijn naam al voorspelt, ik kan volgend jaar met pensioen en zal dat over 5 jaar uiterlijk ook zijn (tenzij ik voordien het loodje leg). Dan gaat de Tesla terug naar Leaseplan en ga ik voor 90% zeker terug naar iets anders dan EV.
 
Wij hebben dat ook. Mss is nog wel het ergste onderweg naar een SuC de hele tijd zoeken waar nog plek is. En dat anno 2022, daar zou Tesla toch iets op kunnen verzinnen??

Enfin, zoals mijn naam al voorspelt, ik kan volgend jaar met pensioen en zal dat over 5 jaar uiterlijk ook zijn (tenzij ik voordien het loodje leg). Dan gaat de Tesla terug naar Leaseplan en ga ik voor 90% zeker terug naar iets anders dan EV.
Tegen die tijd zijn er misschien al wel goede EV campers. :D
 

Bon, vergeet wat ik over Beaune heb gezegd.
Niet slecht eigenlijk. Af en toe kom ik nog wel eens bij die E. Leclerc. Voor mij ligt het wel aan de verkeerde kant van Beaune, de SuC bij de Mercure ligt vel gunstiger. Maar even gratis laden tijdens de boodschappen in die winkel is best lekker.
 
Wij hebben dat ook. Mss is nog wel het ergste onderweg naar een SuC de hele tijd zoeken waar nog plek is. En dat anno 2022, daar zou Tesla toch iets op kunnen verzinnen??
Dit jaar 2x op wintersport geweest naar Oostenrijk. Zelfs op de drukste zaterdag gereisd, maar geen enkele keer wachttijd ervaren bij een SuC, sterker nog er waren altijd minstens 5 plekken beschikbaar, dus keuze zat. Door steeds 2,5 uur rijden, 20-30 minuten laden, is er net tijd genoeg voor een plaspauze. En niet te vergeten de geluksmomentjes onderweg als je die enorme drukte en lange rijen auto's voor de benzinestations in Oostenrijk zag.

Het enige dat mij een beetje tegenvalt is dat je altijd wel iets vertraging hebt doordat er ergens file staat en je laadtijd daar nog bovenop komt. Hierdoor is je reistijd voor je gevoel toch flink langer dan met een ICE. Ter vergelijk: we reden nu met 2 families, de andere familie ging 2,5 uur later weg en haalde ons bij Frankfurt in.
 
Dit jaar 2x op wintersport geweest naar Oostenrijk. Zelfs op de drukste zaterdag gereisd, maar geen enkele keer wachttijd ervaren bij een SuC, sterker nog er waren altijd minstens 5 plekken beschikbaar, dus keuze zat. Door steeds 2,5 uur rijden, 20-30 minuten laden, is er net tijd genoeg voor een plaspauze. En niet te vergeten de geluksmomentjes onderweg als je die enorme drukte en lange rijen auto's voor de benzinestations in Oostenrijk zag.

Het enige dat mij een beetje tegenvalt is dat je altijd wel iets vertraging hebt doordat er ergens file staat en je laadtijd daar nog bovenop komt. Hierdoor is je reistijd voor je gevoel toch flink langer dan met een ICE. Ter vergelijk: we reden nu met 2 families, de andere familie ging 2,5 uur later weg en haalde ons bij Frankfurt in.
Ja, maar het feit dat jij niet in de laadfile hebt gestaan wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Duitsland is nu eenmaal goed bedeeld met SuC's.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Stel je eens voor dat je met een ICE elke 200km een half uur moet staan tanken. Ik denk niet dat er daar iemand razend enthousiast zou over zijn. Met mijn Tesla is dat wel zo en dat moet dan maar a-ok zijn.
Nooit benzine of motorfiets gereden? 🤡
En de laatste jaren moeten we meer en meer lapmiddelen gebruiken (vrijdag vertrekken, zondag terug, bvb) om geen SuC-files te hebben en zelfs dan nog hebben we ze.
Ik gebruik nooit lapmiddelen, nog nooit op reis in een laadfile geraakt.

Enige keer dat ik heb moeten wachten was in Zwolle, voor de uitbreiding 😅
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, maar het feit dat jij niet in de laadfile hebt gestaan wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Duitsland is nu eenmaal goed bedeeld met SuC's.
Dat klopt. Ik kan alleen met redelijke zekerheid zeggen dat er op de drukste zaterdag van het jaar op de gebruikelijke routes vanuit NL geen enkele laadfile in Duitsland/Oostenrijk heeft gestaan. Ook niet op de route via Duitsland richting Frankrijk. De routes naar Frankrijk via België kan ik niks over zeggen, niet op gelet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat klopt. Ik kan alleen met redelijke zekerheid zeggen dat er op de drukste zaterdag van het jaar op de gebruikelijke routes vanuit NL geen enkele laadfile in Duitsland/Oostenrijk heeft gestaan. Ook niet op de route via Duitsland richting Frankrijk. De routes naar Frankrijk via België kan ik niks over zeggen, niet op gelet.
Begin maar eens poll en vraag hoeveel leden van ons ooit hebben moeten wachten om te mogen laden! Hoe vaal zie ik niet op mijn scherm bij de pop-up van een SuC: korte wachttijd.