Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
TLDR: niet alleen naar de nadelen kijken, ook naar de voordelen en oordelen op totaalplaatje.
Ja dat is een heel terecht punt. En ik ben echt nog niet overtuigd dat ik naar een (hybride) ICE terug wil. Maar ik heb de laatste tijd iets te veel moeten wachten aan de SuCs om niet eens stil te staan bij dit - voor mij belangrijk - nadeel.

En ja, mijn kinderen vinden het ook fantastisch om stil en proper(der) rond te rijden, maar ook zij vinden de SuC-files niet echt je dat.

Oh well, we zien wel.
 
Nee hoor.
Cool ! Een ja-neen discussie ! Eindelijk ! :)

Wat ik wou zeggen : op papier klopt het uiteraard. In de praktijk heb ik (ok, 1 voorbeeld en je was er dan nog niet bij) in Chateauvillain (6 stalls, alle 6 bezet toen ik aankwam, ik was de 1e wachtende) 25 minuten moeten wachten vooraleer er 1 stall vrijkwam. Blijkbaar (i) waren ze bijna allemaal kort voor mij aangekomen, en (ii) laden sommigen langer dan 30 minuten...
 
Begin maar eens poll en vraag hoeveel leden van ons ooit hebben moeten wachten om te mogen laden! Hoe vaal zie ik niet op mijn scherm bij de pop-up van een SuC: korte wachttijd.
Volgens mij zeg ik niet dat niemand ooit heeft hoeven te wachten. Ik zelf nog nooit en, ik val maar in herhaling, op de allerdrukste wintersport zaterdag was er geen enkele laadpaalfile. De melding korte wachttijd heb ik ook nog nooit gezien.
Dat wil niet zeggen dat ze er nooit geweest zijn, maar ik trek voorzichtig de conclusie dat Tesla de zaakjes op dit moment prima op orde heeft, ook door op die routes bv tijdelijk extra laders te plaatsen.
 
Ja, tankfiles heb je altijd, en verkeersfiles ook. Maar SuC-files zijn er heus wel geweest hoor: skiverlof Kerst was in het heengaan de SuC van Beaune volledig volzet met 2 wachtenden voor ons toen we arriveerden; toen we vertrokken stonden er al zeven (7!) in een rijtje aan te schuiven om te mogen wachten tijdens het laden. Veel NL nummerplaten trouwens, dus misschien zat er wel iemand van op dit forum tussen. Daarnaast in het heenrijden nog file gehad aan Chateauvillain-Orges en Lyon.

Kerst Krokus ook meerdere keren moeten wachten (heen en terug), en dat was zelfs heen op vrijdag en terug op zondag.

Dus ze zijn er wel degelijk, de SuC-files. En als je op 1 heenreis (Kerst) naar de Alpen op een kleine 900km 4x moet laden waarvan 3x in de SuC-file en je dus meer dan 11 uur doet over een traject dat ik vroeger met mijn ICE nog in een kleine 8 uur heb gedaan, ja, dan is de fun er wel wat van af voor mij. Ik denk niet dat er veel mensen 3 uur in de file aan het tankstation hebben gestaan.

Sommigen hebben hier precies meer geluk dan ik qua SuC-files, maar mijn punt blijft : op heel veel Franse SuC-locaties (behalve Beaune, dus) zijn er, desondanks de explosie aan Tesla's, geen SuCs bijgekomen. Ik ben natuurlijk wel wat gehandicapt omdat ik enkel V2s kan gebruiken, maar ik kan op 900km nu eenmaal geen 3'30 uur volmaken met plassen en lunchen, of ik zou al heel veel water moeten meedoen waardoor mijn auto weer zwaarder wordt en ik nòg meer moet stoppen om te laden (en te plassen) en ik in een vicieuze cirkel dreig terecht te komen.


Jawel, maar nog nooit mee op reis geweest :)
Klopt. Dat geldt ook voor Zwitserland en alles onder Milaan. Vaak maar 6 stalls en die Zwitsers die laden echt tot 100% hun Tesla vol. Moet er niet aan denken dat Tesla daar ook alles opengooit.
 
Dat wil niet zeggen dat ze er nooit geweest zijn, maar ik trek voorzichtig de conclusie dat Tesla de zaakjes op dit moment prima op orde heeft, ook door op die routes bv tijdelijk extra laders te plaatsen.
Alweer trek je een algemene conclusie uit je eigen ervaringen. Is wel de mode op dit forum. :cool:

Wellicht kun je je voorstellen dat anderen die wel in een laadfile stonden er genuanceerder over denken.
 
Alweer trek je een algemene conclusie uit je eigen ervaringen. Is wel de mode op dit forum. :cool:

Wellicht kun je je voorstellen dat anderen die wel in een laadfile stonden er genuanceerder over denken.
Ik denk dat er twee conclusies zijn….

1) Er zijn wel laadfiles, maar niemand hoeft te wachten.
2) Er zijn geen laadfiles, maar toch zijn er mensen die moeten wachten.
🤔
 
Alweer trek je een algemene conclusie uit je eigen ervaringen. Is wel de mode op dit forum. :cool:

Wellicht kun je je voorstellen dat anderen die wel in een laadfile stonden er genuanceerder over denken.
Ik had het inderdaad iets scherper kunnen formuleren. Mijn conclusie is dat Tesla de zaakjes prima op orde heeft op de routes naar Oostenrijk :)
Over de andere routes kan ik geen uitspraken doen, niet op gelet ook, maar gezien de reacties hier komt het daar dus regelmatig voor.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Enzo63
We zijn vorige zaterdag met de e-tron via Duitsland naar Ischgl gereden: 5 personen en dakkoffer, bovendien echt wel ongunstige omstandigheden: koud en zowat de hele route sneeuw. Toch wat ongerust op voorhand.
Uiteindelijk is alles vlot verlopen ondanks nogal wat file maar nergens moeten wachten bij ionity, vier laadstops waarvan de laatste vooral om niet leeg toe te komen. Onze rit duurde een dik uur langer dan die van de vrienden die met een phev gingen. Afgerond 250 kWh geladen in 144 minuten en gemiddeld hoog verbruik van 335Wh/km.
Ik denk dat we het geluk hadden dat de buurlanden geen schoolvakantie hadden. Drukte onderweg viel daardoor mee. Duitsland is ook beter geregeld dan Frankrijk.
 
Afgerond 250 kWh geladen in 144 minuten en gemiddeld hoog verbruik van 335Wh/km.

Dat is netjes...
Max. temperatuur was 8°C.
2 personen aan boord en bagage voor 2 maanden...

da2748c4-1ea3-42d9-a653-45f5384d46ef.jpg
 
En als je op 1 heenreis (Kerst) naar de Alpen op een kleine 900km 4x moet laden waarvan 3x in de SuC-file en je dus meer dan 11 uur doet over een traject dat ik vroeger met mijn ICE nog in een kleine 8 uur heb gedaan, ja, dan is de fun er wel wat van af voor mij. Ik denk niet dat er veel mensen 3 uur in de file aan het tankstation hebben gestaan.
Met Kerst = vorig jaar. 😃
Er is ondertussen veel gebeurd. Tijdelijke stalls op paletten bij drukke SuCs. Gratis laden in de daluren, Tesla medewerkers die op drukke momenten het verkeer regelen. Vorige jaren was krokus een ramp, dit jaar niets meer gehoord.
 
Met Kerst = vorig jaar. 😃
Er is ondertussen veel gebeurd. Tijdelijke stalls op paletten bij drukke SuCs. Gratis laden in de daluren, Tesla medewerkers die op drukke momenten het verkeer regelen. Vorige jaren was krokus een ramp, dit jaar niets meer gehoord.
Dit jaar was nog corona waardoor velen die periode hebben overgeslagen, verleden jaar ook dus je vergelijking gaat helaas mank.
 
Dat is niet correct. Je bent niet gegaan dit jaar? Volgens de Oostenrijkers hebben ze het nog nooit zo druk gehad die weken, alle appartementen/hotels volledig volgeboekt.
Nou ja, veel van mijn collega's zijn in eigen land gebleven terwijl ze anders gingen skiën, met name door de eisen die met name Oostenrijk stelde om überhaupt te kunnen skiën. Maar mss is dat ook te kort door de bocht beredeneerd. :)

PS ij ga nooit skiën maar ben met de M3 de carnavalsweek in Toscane geweest. Op een zaterdag terug, drukte begon boven Basel en een paar keer moeten uitwijken voor volle SuC's (Karlsruhe en nog eentje). Gelukkig is daar de spoeling niet dun
 
Last edited:
Met Kerst = vorig jaar. 😃
Er is ondertussen veel gebeurd. Tijdelijke stalls op paletten bij drukke SuCs. Gratis laden in de daluren, Tesla medewerkers die op drukke momenten het verkeer regelen. Vorige jaren was krokus een ramp, dit jaar niets meer gehoord.
Wel, eigenlijk was het de laatste week van de kerstvakantie 21-22, dus (in België) eerste week januari 2022. Dus toch dit jaar :)
En inderdaad, ik heb in Beaune (waar de file het ergst was) en in Chateauvillain Tesla medewerkers gezien. Die wat rondliepen met papieren, maar geen enkel idee wat ze precies deden. Geen stalls op paletten te bespeuren, en de medewerkers konden ook niet veel meer dan vaststellen dat, ja, inderdaad, er zijn 7 wachtenden voor u. Iets wat mijn jongste ook kon, gezien hij op dat moment al tot 10 kon tellen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V