Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben net 2.100km achter de rug, met 11 laadstops (BE-F-E).
In totaal heb ik 8 andere Tesla's aan de navelstreng zien hangen (waarvan 5 op dezelfde plaats).
Binnen 2 maanden zal ik zien of het op de terugweg nog zo rustig is...

Wat ik wel zag en waar ik een beetje van schrok (zeker omdat ik de nacht ging doorrijden) was onderstaande:

d92bfd09-e2d5-43d8-b0d2-ba3f0cd3e139.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Wat ik wel zag en waar ik een beetje van schrok (zeker omdat ik de nacht ging doorrijden) was onderstaande:

View attachment 789911
Beetje domme oefening van het hotel, want als je daar met je Tesla 's nachts komt en je wil laden, gaan ze toch echt wel hun gasten moeten opbellen en vragen om de auto te verplaatsen.

"Ja, maar deze plaatsen zijn ook om te parkeren voor onze gasten". Sja, dan ben ik plots ook gast in hun lobby.
 
Even rekenen: 12 plaatsen (wat momenteel weinig is). 30minuten laden (wat momenteel al heel veel is), om de 5 minuten vertrekt er gemiddeld iemand. Dat is even snel als aan een benzinestation.

Zat Tesla's die langer laden dan 30 minuten. Zeker op de laatste SuC de bergen in.

Ik moest 15 minuten wachten..... het is maar net de pech hoeveel Tesla's je net voor je hebt. Ik had er 2 voor me. Gelukkig was het een SuC met enkel 250kW stalls....
 
Dat is echt wel een paranoïde vergelijking. Jij zit dus met een revolver in de hand achter jouw voordeur te wachten tot die opengebroken wordt?
Hoe kom je daar nu weer bij? Ik wilde alleen de bewering van wooter aan de kaak stellen. Dacht dat Belgen goed waren in de Nederlandse taal. Dan ben jij zeker en vast de uitzondering die de regel bevestigt! 😀
 
Moet inderdaad 60 minuten zijn (wat inderdaad veel is) 🥴
En dan nog klopt het niet. Bij de helft van de bezetting plus 1 kakt de laadsnelheid in. En de wachttijden zijn doorgaans bij niet V3-locaties waar het aantal stalls meestal 6 tot 12 zijn.

Okay, ik klaag niet, ik heb bewust voor een M3 gekozen, maar we moeten niet doen alsof alles hosanna is.
 
Disclaimer: Ik heb altijd de neiging om mijn keuzes positief uit te leggen, dat leeft een stuk prettiger.

Ik ben dus heel blij -zoals eerder- gezegd met mijn Model Y. Ik ga weg bij mijn huidige werkgever en koop privé mijn huidige Y over. Das best een klap geld, dus dat getuigt er wel van hoe blij ik er mee ben.

Ik vond twee keer laden naar Oostenrijk een verademing. Ik ski altijd in Oostenrijk en zomervakantie in Frankrijk rijd ik s nachts en heb ik ook nauwelijks last van laadfiles.

Het is idd geen hosanna. Als ik s nachts rijd en ik haal net aan Mogerndorf vind ik dat nog steeds balen. Snachts in de eerste ruk, rijd ik het liefst 500 km en ga dan stoppen. Dus 293 km voelt echt als te kort.

Ik vind dat jammer. Dat zet ik af tegenover het feit dat ik me soms een beetje schuldig voel dat ik 2000 km rij en vervolgens een berg aan gort ski.

Vroeger voelde ik me ook nog schuldig omdat ik foute sheiks aan het sponsoren was voor 150 liter benzine en dito uitstoot waar mijn kinderen de rekening voor betalen en ik niet.

Dus als ik dat tegenover elkaar weet is dat kleine beetje ergernis over de ‘gebreken’ van een EV zo weer verdwenen.

TLDR: niet alleen naar de nadelen kijken, ook naar de voordelen en oordelen op totaalplaatje.
 
Disclaimer: Ik heb altijd de neiging om mijn keuzes positief uit te leggen, dat leeft een stuk prettiger.

Ik ben dus heel blij -zoals eerder- gezegd met mijn Model Y. Ik ga weg bij mijn huidige werkgever en koop privé mijn huidige Y over. Das best een klap geld, dus dat getuigt er wel van hoe blij ik er mee ben.

Ik vond twee keer laden naar Oostenrijk een verademing. Ik ski altijd in Oostenrijk en zomervakantie in Frankrijk rijd ik s nachts en heb ik ook nauwelijks last van laadfiles.

Het is idd geen hosanna. Als ik s nachts rijd en ik haal net aan Mogerndorf vind ik dat nog steeds balen. Snachts in de eerste ruk, rijd ik het liefst 500 km en ga dan stoppen. Dus 293 km voelt echt als te kort.

Ik vind dat jammer. Dat zet ik af tegenover het feit dat ik me soms een beetje schuldig voel dat ik 2000 km rij en vervolgens een berg aan gort ski.

Vroeger voelde ik me ook nog schuldig omdat ik foute sheiks aan het sponsoren was voor 150 liter benzine en dito uitstoot waar mijn kinderen de rekening voor betalen en ik niet.

Dus als ik dat tegenover elkaar weet is dat kleine beetje ergernis over de ‘gebreken’ van een EV zo weer verdwenen.

TLDR: niet alleen naar de nadelen kijken, ook naar de voordelen en oordelen op totaalplaatje.
Mooi gezegd. Idd, alles is betrekkelijk. Als je de feiten maar onderkent en niet onder het tapijt veegt. Voor dat laatste hebben we onze Haagse politici.
 
Op lange ritten alleen is het laden wel een beetje een ongemak maar meer op de terug weg dan op de heenweg.
Zowel met de ICE als de X vertrek ik meestal rond 04:00 hrs als de tank/accu leeg was een korte stop en dan verder bij de volgende stop wou ik dan wel wat rust dus doe ik eventjes mijn ogen dicht. Bij de ICE na het tanken en bij de X onder het laden. Maar ondanks dat de Disco 3 V8 ook maar ongeveer 400 km kon rijden was ik dan toch al iets verder.
Op de terugweg vertrek ik meestal na het ontbijt en dan laad ik liever wat sneller. :rolleyes:
 
Dacht dat er dit jaar geen SuC-files geweest waren. Enkel tankfiles. En heel veel verkeersfiles.
Ja, tankfiles heb je altijd, en verkeersfiles ook. Maar SuC-files zijn er heus wel geweest hoor: skiverlof Kerst was in het heengaan de SuC van Beaune volledig volzet met 2 wachtenden voor ons toen we arriveerden; toen we vertrokken stonden er al zeven (7!) in een rijtje aan te schuiven om te mogen wachten tijdens het laden. Veel NL nummerplaten trouwens, dus misschien zat er wel iemand van op dit forum tussen. Daarnaast in het heenrijden nog file gehad aan Chateauvillain-Orges en Lyon.

Kerst Krokus ook meerdere keren moeten wachten (heen en terug), en dat was zelfs heen op vrijdag en terug op zondag.

Dus ze zijn er wel degelijk, de SuC-files. En als je op 1 heenreis (Kerst) naar de Alpen op een kleine 900km 4x moet laden waarvan 3x in de SuC-file en je dus meer dan 11 uur doet over een traject dat ik vroeger met mijn ICE nog in een kleine 8 uur heb gedaan, ja, dan is de fun er wel wat van af voor mij. Ik denk niet dat er veel mensen 3 uur in de file aan het tankstation hebben gestaan.

Sommigen hebben hier precies meer geluk dan ik qua SuC-files, maar mijn punt blijft : op heel veel Franse SuC-locaties (behalve Beaune, dus) zijn er, desondanks de explosie aan Tesla's, geen SuCs bijgekomen. Ik ben natuurlijk wel wat gehandicapt omdat ik enkel V2s kan gebruiken, maar ik kan op 900km nu eenmaal geen 3'30 uur volmaken met plassen en lunchen, of ik zou al heel veel water moeten meedoen waardoor mijn auto weer zwaarder wordt en ik nòg meer moet stoppen om te laden (en te plassen) en ik in een vicieuze cirkel dreig terecht te komen.

Nooit benzine of motorfiets gereden? 🤡

Ik gebruik nooit lapmiddelen, nog nooit op reis in een laadfile geraakt.

Enige keer dat ik heb moeten wachten was in Zwolle, voor de uitbreiding 😅
Jawel, maar nog nooit mee op reis geweest :)