Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
En toch is het niet de bedoeling:
1677480290087.png


Weer lekker een ikke ikke ikke mentaliteit.
 
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Haha,

Idd als het open staat mag het dus daarin heb je gelijk. Wel apart dat het de schuld van Tesla is dat de laadpoorten van andere autos ergen anders zitten. Je kan ook duidelijk zien dat van oorsprong het helemaal niet de bedoeling was dat er ook andere autos kwamen laden. Bij sommige sucs zie je dat ze de charger nu naast de parkeerplaats zetten ipv erachter (wel bij dubbele parkeerplaatsen) dat lost het een heel eind op. Ook voor mensen met een aanhanger.( Ik zag daar een Y met een caravan op staan). Misschien alle plaatsen die niet zou zijn Tesla only houden. Probleem ook opgelost
 
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Kan je verkeerd zijn, als je de eerste bent en er geen regelgeving is?
Stel dat ze de andere kant gekozen hadden, dan nog konden andere merken niet gevolgd zijn. Tesla kon dat niet weten, want die andere merken waren er nog niet. De andere merken hadden de beslissing van Tesla moeten over nemen.
En nu kan er een discussie ontstaan over waar het beter is. Elke keuze heeft voor en nadelen. Kiezen is verliezen. Maar als iemand voor jou gekozen heeft (en er zijn geen noemenswaardige tegenargumenten) dan is het verkeerd om iets anders te kiezen ook al zou je het zelf anders gedaan hebben. Lijkt eerder op dwarsliggen nu. Zoals de andere merken aan de SuC dus.
 
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Het lijkt mij dat de insteek moet zijn om rekening te houden met de medemens.
Ofwel; zet je auto op zo’n manier aan de lader dat een ander deze ook nog kan gebruiken, of je nu een Tesla hebt of niet.
 
Het lijkt mij dat de insteek moet zijn om rekening te houden met de medemens.
Ofwel; zet je auto op zo’n manier aan de lader dat een ander deze ook nog kan gebruiken, of je nu een Tesla hebt of niet.
En als de SuC half leeg is en je blijft bij je wagen, mag je hem voor mijn part ondersteboven en dwars over de plaatsen zetten.
 
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Ik denk dat Tesla het net op de juiste manier heeft gedaan, om vanaf het begin er zelf voor te zorgen dat er laadcapaciteit nodig is. Dat ze de wagen en Suc op elkaar afstemmen lijkt me dan logisch. Andere merken kijken kat uit de boom en stellen zich afhankelijk van 3e partijen voor het laden. Die moeten dan maar een laadpaal ontwerpen die met hun ondoordacht ontwerp rekening houden.

Daarnaast zou een verlengkabeltje van een meter veel problemen kunnen vermijden, al weet ik niet of dit bestaat!

Afgelopen week ook ervaren dat het Suc netwerk gewoon heel performant is en anderen hier nog wel een inhaal beweging hebben te maken.
 
  • Like
Reactions: FAarts
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Prachtig voorbeeld van “ik maak van mijn probleem jou probleem”.

Mag je met andere auto’s opladen bij SuC? Jazeker! Mag je buiten het vak parkeren van Tesla? Nee (zie andere post). Dat je niet actief wordt verhinderd de regels te overtreden maakt niet dat “het dan maar mag”. Dat jij *vindt* dat het Tesla’s schuld is dat jij een auto hebt gekocht die je er niet kan opladen is natuurlijk kolder.

Af en toe zie je zulk enorm egocentrisch gedrag dat je je afvraagt of je in het echt ook echt zo’n *%#^ bent.

Als je niet inziet dat jij hier iets doet wat niet mag volgens de voorwaarden van de aanbieder, maar je het toch lekker doet, dan ben ik blij dat ik je niet in het echte leven hoef te kennen
 
Prachtige discussie! Tuurlijk zit de fout bij Tesla - die hadden de SuC’s nooit open moeten stellen. Dit is vragen om problemen. Vind het trouwens helemaal niet pedant om iemand te wijzen op het bezet houden van een lader. Dit was mijn laatste roadtrip met de Tesla na 8 jaar, hoef gelukkig niet te wennen aan foutladende Kia’s :)
omdat je ook een Kia gaat rijden? :p
 
  • Like
Reactions: SMU
Prachtige discussie! Tuurlijk zit de fout bij Tesla - die hadden de SuC’s nooit open moeten stellen. Dit is vragen om problemen. Vind het trouwens helemaal niet pedant om iemand te wijzen op het bezet houden van een lader. Dit was mijn laatste roadtrip met de Tesla na 8 jaar, hoef gelukkig niet te wennen aan foutladende Kia’s :)
Tsja, bij het brandstof tank station kun je de auto op allerlei manieren parkeren :p. De Tesla kabel is gewoon te kort en niet ontworpen voor andere gebruikers dan tesla. Als je dan toch gebruik mag maken van het netwerk kun je toch niet anders dan het maar werkbaar maken.
 
  • Like
Reactions: SMU and fivari
Op de lange termijn zou het zo moeten zijn dat je binnen 10-15% accucapaciteit tenminste 2 snelladers (suc of iets anders) zou moeten tegenkomen. Dan kan je met een BEV net zou rijden als met een ICE, je rijd gewoon, en als ie bijna leeg is ga je stoppen. Dan verwacht je ook dat je op allerlei manieren kan stoppen. Dat is precies wat de generieke laders doen. Die 10-15% accu is natuulijk lastig maar uitgaand van ca 300KM zou het te doen moeten zijn (dat was vroeger ook de range van mn LPG auto en dat was nooit een probleem)

Zolang we nog niet zo ver zijn ben ik wel heel blij met de superchargers voor lange tripjes.
 
Wen er maar aan. Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer en de laadpoort zit voor SuC’s ook verkeerd. En toch ga ik net als vele andere lekker als het moet gebruik maken van SuC’s. Iemand aanspreken omdat Tesla zelf een ontwerpfout heeft gemaakt en zelf het SuC netwerk aan iedereen openstelt is wel een beetje de ondergrens vindt ik. Daarbij heeft 85% van de EV’s de laadpoort voor Tesla aan de verkeerde kant. Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Zie het als een mooi geschenk. Een gebaar van Tesla voor het generieke doel, daar waar de traditionele autobouwers klaarblijkelijk verzaken zelf voor een oplossing te zorgen. Zie het niet als jouw recht. Tesla kan even snel de toegang tot (een deel van de) superchargers weer stopzetten, waardoor de bestuurders van de overige merken het maar moeten zien te doen met het zeer beperkt aantal snelladers. Gewoon algemene normen en goed fatsoen siert de mensheid, maar helaas is dat in veel gevallen ver te zoeken. En als het voor jou noodzakelijk is om de auto dwars voor de laders te zetten en 3 of meer laders te blokkeren, wees dan zo fatsoenlijk om bij de auto te blijven om deze te verzetten wanneer het druk is.
Asociaal gedrag bij tanken (blijven staan bij de pomp en koffie gaan drinken) vinden we onacceptabel maar algemene fatsoensnormen en sociaal gedrag zou bij snelladen ineens niet meer noodzakelijk zijn? Ik begrijp niet hoe je überhaupt kan bedenken een dergelijke reactie te geven.
 
Ach....gewoon een haspel van 10 meter achter in de auto... Die rollen we dan gewoon een stukje uit wanneer we die nodig hebben... Toch ;)
En een bidon koelvloeistof en een trechter om je kabel bij elke laadbeurt ermee te vullen, een pomp en warmtewisselaar voor de koeling. Na het laden de kabel met lekkende koelvloeistof terug in je wagen leggen.
Voor zo’n 2000-3000€ zijn er ook wel snelkoppelingen te maken die een verlengkabel met koeling en al kunnen koppelen. Als je dat er voor over hebt…
En als Tesla akkoord gaat om kabels met ‘vreemde’ koelvloeistof te koppelen…
 
  • Funny
Reactions: Rutgere
Tesla kent het probleem en wil er zelf niks aan doen.
Stel: ik woon rechtover een school met een eigen oprit. Omdat het bij het brengen en afhalen van de kinderen een chaos is qua parkeren, laat ik vrienden op mijn oprit parkeren tenzij ik zelf de doorgang nodig heb (wat eigenlijk zelden het geval is)
Als ik zelf de doorgang nodig heb zet ik mijn wagen zo dat ze niet kunnen oprijden.
Hebben zij dan het recht om te klagen ?
Wat is beter? Mijn oprit altijd afsluiten met een ketting om nooit iemand te laten parkeren of enkel te verbieden voor die 0,5% van de keren dat het mij niet goed uitkomt.
Ik denk dat ze allemaal heel blij zijn met die 99,5% van de gevalken dat ze er wel kunnen staan.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
En een bidon koelvloeistof en een trechter om je kabel bij elke laadbeurt ermee te vullen, een pomp en warmtewisselaar voor de koeling. Na het laden de kabel met lekkende koelvloeistof terug in je wagen leggen.
Voor zo’n 2000-3000€ zijn er ook wel snelkoppelingen te maken die een verlengkabel met koeling en al kunnen koppelen. Als je dat er voor over hebt…
En als Tesla akkoord gaat om kabels met ‘vreemde’ koelvloeistof te koppelen…
ze kunnen altijd het vermogen beperken waardoor er minder warmte ontstaat. 🙂 op die manier pakken ze toch al niet meer plaats in dan nodig.
 
En een bidon koelvloeistof en een trechter om je kabel bij elke laadbeurt ermee te vullen, een pomp en warmtewisselaar voor de koeling. Na het laden de kabel met lekkende koelvloeistof terug in je wagen leggen.
Voor zo’n 2000-3000€ zijn er ook wel snelkoppelingen te maken die een verlengkabel met koeling en al kunnen koppelen. Als je dat er voor over hebt…
En als Tesla akkoord gaat om kabels met ‘vreemde’ koelvloeistof te koppelen…
Thx voor de tips... Ik zal ze op het boodschappenlijstje er bij zetten ;) Maar even alle gekheid op een stokje. Ik denk dat we hetzelfde beeld delen. Het concept van Tesla is niet voor niets zo goed.

In 2012/2013 zat ik bij een bijeenkomst waar Combo leden spraken (later CCS) en destijds voorzag de directeur van BMW en VAG geen noodzaak om substantiële stappen te zetten met snelladen. Elektrisch rijden was eigenlijk alleen voor een rondje rond de kerk dus ook 50 kW was meer dan genoeg. Het beeld van Tesla was onzin en de laadsnelheden die Tesla voor ogen had (toen nog 100 kWh) waren niet realistisch on bizar gevaarlijk!
De conventionele autosector heeft er lang alles aan gedaan om deze transitie te voorkomen en m.i. nog altijd. Ook al had Tesla de laadpoort aan de andere kant gemaakt of linksvoor gemaakt, dan nog had de EU industrie ervoor gekozen om hun aansluiting aan de tegenovergestelde kant te maken.