Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Polen

This site may earn commission on affiliate links.
Over een paar dagen vertrek ik met het gezin in de M3 naar Polen, eindbestemming Krakow.
Best een beetje spannend. Polen is niet heel erg dik bezaaid met laadpalen maar ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed komt.

"Vrees" wel dat we een bezienswaardigheid gaan zijn :)


Heeft iemand nog tips of do's en don'ts?
 
Je kunt gewoon met de SuC’s naar Krakow rijden. Daar sluit je bij aankomst op je bestemming je auto via je mobiele Tesla-lader aan op het 230V net van je zomerhuis of kampeerplaats. Let er daarbij op dat je de auto niet teveel ampères laat trekken. Vaak is 5-9A genoeg.
Het gaat dan niet snel maar dat is niet erg want je laadt op terwijl je slaapt. Neem wel een lang 2,5mm drie-aderig snoer mee van minstens 25m. En voor het geval dat ook t-raps en een tangetje om die weer door te knippen. Want je zult maar, net zo als ik nu in zuid Griekenland, de stroom van de derde etage moeten halen. Dan is handig vastbinden wel een uitkomst.
Ik neem aan dat je gecheckt hebt of in Polen de type F-stekker gebruikt kan worden en dat je, als je laadt op een kampeerplaats, een blauwe verloopstekker hebt.
Anderen kunnen je vertellen hoe het Pools stroomnet is geconfigureerd. Want vergewis je dat je geen last krijgt van problemen zoals in Noorwegen.
 
Over een paar dagen vertrek ik met het gezin in de M3 naar Polen, eindbestemming Krakow.
Best een beetje spannend. Polen is niet heel erg dik bezaaid met laadpalen maar ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed komt.

"Vrees" wel dat we een bezienswaardigheid gaan zijn :)


Heeft iemand nog tips of do's en don'ts?

Ik ga dezelfde trip maken met een S85D. Op de heenweg overnachten we in Dresden in een hotel met een destination charger. Ben ook benieuwd hoe het daar in Polen gaat. Zolang je met 230V kan laden bij je logeeradres dan komt het wel goed. Dat is ook mijn ervaring met trips naar Spanje en Italië van enkele jaren geleden. Ik doe in ieder geval geen moeite meer om allerlei pasjes van laadpalen aan te vragen. Die hebben bij mij in dat soort 'exotische' landen nog nooit gewerkt. De NewMotion pas zou het moeten doen bij de Greenway (Charging stations for electromobiles - GreenWay Slovakia)
Check ook even of er een IKEA in de buurt is. Die hebben vaak een (gratis) laadmogelijkheid. Verder kan je in geval van nood soms bij een Nissan of Renault dealer terecht.
Als je een grijze S85D op de snelweg tegenkomt (#-ZTG-##) dan even zwaaien! Wij vertrekken zondag a.s.

Veel plezier!
 
Via de SuC's is het een prima rit, helemaal lekker met Autopilot en de ontspannen SuC hotel locaties voor een pauze. De X was ook wel een bezienswaardigheid, dus je zal er wel wat mensen om je auto kunnen verwachten. Al moet ik zeggen dat er ook genoeg mensen zijn die niet eens weten wat Tesla is ;)
Zorg dat Sentry mode aan staat en je de beelden kunt bekijken, verder gewoon lekker genieten van de vakantie.
Tip voor parkeren, doe dat gewoon op een bewaakt terrein / parkeergarage, dat is altijd beter dan op straat.
In Opole staat een snellader waar EV eigenaren tijdelijk gratis kunnen laden door een laadpas op te halen bij een kantoortje in de stad. Mogelijk hebben ze die mogelijkheid ook in Krakau.
Laden met de 220v Tesla lader, dat heb ik prima kunnen doen bij een woning met redelijk nieuwe bekabeling etc. Met 11km/pu laden is zat voor de nachten.
Met de NewMotion app vind je nog wel enkel laders met de status beschikbaar of bezet.
Fijne reis en veel plezier.
 
In het centrum van Krakau heeft het Sheraton een Destination Charger. De garage is voor iedereen te gerbuiken en de DeC dus ook. Kost wel 20 Pln per 24h meer dan de naastgelegen openbare garage maar dan kan je wel opladen ;-)
 
Polen volledig op SuC gered. De laatste Suc voor Krakau is Katowice. Daar 100% geladen. Het is dan nog 80KM naar Krakau en dus 160KM round trip. Goed te doen. Zelfs nog Auschwitz aangedaan.
Het bezienswaardigheid gevoel viel wel mee. Was in Praag een stuk "erger" :)
 
In Polen kan ook makkelijk laden met Greenway. Via hun (mobile) website kan je een one time registratie doen en via dezelfde site laden. Geprobeerd en werkt goed. Geen RFID nodig.

Na registratie wordt er standaard 50 PLN afgeschreven, is ongeveer €11,50. Daarna heb je een uur de tijd om het laden te starten. Na het laden wordt het verschil binnen 24 uur verder afgeschreven of terug gestort.

Let alleen op de charger nummer, 345-2-2-2 is bijvoorbeeld charger paal 2 connector 2 en 345-2-1-1 paal 2 connector 1. Paal 1, connector 1 wordt bijv. aangegeven met 345-1-1-1.
 
Zijn er naast Greenway nog meer aanbieders van laadpalen in Polen? ik zie van Greenway alleen maar snelladers van 50 kw.
daarnaast verbaas ik me er over dat er in het centrum van Warschau geen enkele paal te vinden is (greenway, new motion). Bij plugsurfing vind ik alleen een 50 kw lader bij een winkerlcentrum in het centrum.
 
Zijn er naast Greenway nog meer aanbieders van laadpalen in Polen? ik zie van Greenway alleen maar snelladers van 50 kw.
daarnaast verbaas ik me er over dat er in het centrum van Warschau geen enkele paal te vinden is (greenway, new motion). Bij plugsurfing vind ik alleen een 50 kw lader bij een winkerlcentrum in het centrum.
dopower.pl beheert een aantal laadpalen in het grensgebied met Tsjechie. App dowloaden, via paypal tegoed laden, en via de app kun je dan een paal zelfs tot een half uur vooraf reserveren, zodat niemand anders in de tussentijd de paal waar je naar op weg bent, kan gebruiken.
 
Is er toevallig al iemand met een SR+ met alleen SuC's naar Warschau gereden? Stukken Berlijn - Poznan en Poznan-Warschau zijn wel aanzienlijk met 250km en 295km respectievelijk. Kan desnoods ergens tussendoor bij Greenway wat bijladen, maar ben benieuwd of iemand het al eens gered heeft met alleen SuC's.
 
Is er toevallig al iemand met een SR+ met alleen SuC's naar Warschau gereden? Stukken Berlijn - Poznan en Poznan-Warschau zijn wel aanzienlijk met 250km en 295km respectievelijk. Kan desnoods ergens tussendoor bij Greenway wat bijladen, maar ben benieuwd of iemand het al eens gered heeft met alleen SuC's.
Eigen update. Ik heb deze rit nu tweemaal gemaakt: in 2020 en 2021. Beide keren in de zomer. Alleen met SuC's is vanaf dit jaar ook met M3's SR+ te doen aangezien er een SuC in Lucmierz is bijgekomen (tussen Poznan en Warschau). In 2020 stond daar nog enkel een 90kW Greenway charger, en sinds dit jaar dus 8 SuC stalls waaronder 4 V3's. Het stuk Berlijn-Poznan blijft ver: enkel met 100km/u max. goed te doen. Ik ga over een week weer die kant op, maar dan met een Skoda Octavia van een collega. Met lagere temperaturen gaat het nog langer duren en dat ziet mijn vrouw niet zitten: die is gewend om dit stuk in 13 uur te rijden, en dat is al lang genoeg. Voor mij ook als ik eerlijk ben. Kijk er naar uit om op de Autobahn weer eens lekker door te rijden. Ook heb ik nog te weinig vertrouwen in alternatieve laadpunten (Greenway, Orlen): het zijn er niet veel en storingsgevoelig. Met lage temperaturen mij iets te riskant.
 
Eigen update. Ik heb deze rit nu tweemaal gemaakt: in 2020 en 2021. Beide keren in de zomer. Alleen met SuC's is vanaf dit jaar ook met M3's SR+ te doen aangezien er een SuC in Lucmierz is bijgekomen (tussen Poznan en Warschau). In 2020 stond daar nog enkel een 90kW Greenway charger, en sinds dit jaar dus 8 SuC stalls waaronder 4 V3's. Het stuk Berlijn-Poznan blijft ver: enkel met 100km/u max. goed te doen. Ik ga over een week weer die kant op, maar dan met een Skoda Octavia van een collega. Met lagere temperaturen gaat het nog langer duren en dat ziet mijn vrouw niet zitten: die is gewend om dit stuk in 13 uur te rijden, en dat is al lang genoeg. Voor mij ook als ik eerlijk ben. Kijk er naar uit om op de Autobahn weer eens lekker door te rijden. Ook heb ik nog te weinig vertrouwen in alternatieve laadpunten (Greenway, Orlen): het zijn er niet veel en storingsgevoelig. Met lage temperaturen mij iets te riskant.
Wederom een eigen update. Was wel blij met de ICE dit keer: zoals verwacht was het koud, en we kregen een omleiding vanaf Berlijn van 300km voor onze kiezen (via Stettin om Frankfurt a/d Oder heen naar Poznan). Met een M3 onder deze omstandigheden was dat een kleine ramp geworden qua logistiek en duur. Heen dus alsnog kleine 15 uur over gedaan, mede vanwege file later in Polen omdat een malloot aldaar zich had klemgereden. Terug binnen de 12 uur. Heerlijk. Deed me beseffen dat niet hoeven laden en wat langer kunnen doorrijden tussen stops in, wel heel lekker is en dat dat laden echt wel een noodzakelijk kwaad is. Ook als je alsnog 1000km in 10 uur doet zoals Bjorn Nyland soms laat zien. Maar dat zit er op het stuk Den Haag - Warschau niet in vanwege dunbezaaide snelladers in Polen. Over snelladers gesproken: er is afgelopen jaar een Ionity station bijgekomen (2 laders) net over de Poolse grens voorbij Frankfurt a/d Oder. Die gaat wel helpen het stuk Berlijn - Poznan beter te overbruggen. Misschien is een Berlijn SuC dan over te slaan, waardoor je dat stuk beter indeelt (en niet 100km/u hoeft te rijden om Poznan te halen).
 
Ook als je alsnog 1000km in 10 uur doet zoals Bjorn Nyland soms laat zien. Maar dat zit er op het stuk Den Haag - Warschau niet in vanwege dunbezaaide snelladers in Polen.
Een goed netwerk van snelladers helpt inderdaad. Hoe verder naar het Oosten hoe lager de dekking, hoe meer je er rekening mee moet houden. Ik denk echter dat het netwerk in west europa voldoende dekkend is voor een EV om zorgeloos te gaan rijden.
 
We zijn even een tripje in het voorjaar aan het plannen. heel grof plan: Krakau en Praag.
Nu valt me op dat er in Krakau weinig laadpalen zijn. De laatste Suc staat bij Katowice. Nu was mijn plan om van Krakau via Auswitch naar Ceski Tesin te gaan. Nu zou ik graag laden terwijl we Auswitch bezoeken, maar ik zie daar geen enkele laadpaal klopt dat? Heeft iemand daar al eens geladen?
 
Maar als je in Katowicze volgeladen bent hoef je niet per se bij te laden.

In Krakow zijn drie hotels met DeC.

Bij Trutnov zit overigens nog een verdedigings complex met ondergrondse bunker. Nooit gebruikt in de oorlog want iiirc zijn de Russen zijn er gewoon omheen gelopen, maar daardoor nog redelijk intact.
 
Maar als je in Katowicze volgeladen bent hoef je niet per se bij te laden.

In Krakow zijn drie hotels met DeC.

Bij Trutnov zit overigens nog een verdedigings complex met ondergrondse bunker. Nooit gebruikt in de oorlog want iiirc zijn de Russen zijn er gewoon omheen gelopen, maar daardoor nog redelijk intact.
Ik zou van Auswitch richting Katowice kunnen rijden maar dat is niet echt mijn plan. Er zijn een aantal Dec's en een aantal publieke palen Krakow. Ik zie op google map een greenway paal in de buurt van mijn airbnb maar die staat niet op de Greenway website. 🤔
Ook in Cesky Tesin is een Cez laadpaal maar ik weet nog niet hoe ik daar kan betalen.
Als de eigenaar van het hotel er is en dat is nog dezelfde als 12 jaar terug dan is het geen probleem.
 
Ik zou van Auswitch richting Katowice kunnen rijden maar dat is niet echt mijn plan. Er zijn een aantal Dec's en een aantal publieke palen Krakow. Ik zie op google map een greenway paal in de buurt van mijn airbnb maar die staat niet op de Greenway website. 🤔
Ook in Cesky Tesin is een Cez laadpaal maar ik weet nog niet hoe ik daar kan betalen.
Als de eigenaar van het hotel er is en dat is nog dezelfde als 12 jaar terug dan is het geen probleem.
Als ik in ABRP jouw model Tesla invoer en je rijdt uit Krakow met 100% weg dan kom je via Auswitch in Cesky Tesin aan met nog 51% charge. Als je daar bij de laadpaal of overnight op een stopcontact niet kan laden zal je inderdaad eerst via Katowice moeten om dan bijvoorbeeld daarna richting Bruno de SuC Olomouc te bezoeken.
 
Last edited:
Het is zelfs nog gunstiger. Als ik met 90% vertrek kom ik met 52% in Ceski Tesin aan en met 21% bij de SUC in Olomouc.
Maar ik ben bang dat ik geen 90% SOC heb als ik uit Krakau vertrek.
Maar ik ben nog aan het zoeken. :D Ik had wel een Laadpaal in Auswitch verwacht.