Hi,
Ik heb nu bijna 4jr erop zitten en 180.000km afgelegd met mijn Model 3 Long Range Dual Motor. Ik sta voor de keuze van een nieuwe auto en er zijn nu aanmerkelijk meer opties dan 4jr geleden, waar toen eigenlijk alleen de Model 3 een auto was waarmee je ver kon rijden en snel kon laden. Andere opties zijn nu de Kia EV6 GT en Xpeng G9. De VAG producten trekken me niet aan - veel geld voor weinig ‘performance’, dat geldt ook voor de BMW iX3 (zowel qua vlotheid, uitrusting als laadsnelheid).
De Model 3 heeft het ‘okay’ gedaan als reisauto met 45k km per jaar. Maar bij 45k km per jaar ga je jezelf exponentieel meer ergeren aan tekortkomingen dan bij 15-20k km per jaar. Mijn km’s leg ik vooral af op snelwegen in NL, Duitsland en Scandinavië. Vandaar mijn vraag aan Model Y gebruikers - die al een tijdje rondrijden - of sommige van mijn Model 3 ergernissen zijn opgelost met de Model Y. Hou je vast, daar gaan we (vast moeilijk te begrijpen voor de gemiddelde rijder die iedere dag 20km heen en 20km terug van huis-kantoor rijdt).
1.) Wind- en bandengeluid op de snelweg. Bij >120 km/u kan ik eigenlijk geen telefoongesprek meer voeren / podcast verstaan. Ik rij regelmatig met een noise cancelling headset op - vooral op de Autobahn of op het grove asfalt in Scandinavië. Ik heb ook een 18jr oude Volvo XC70, die is veel stiller.
2.) Regensensor. Wist niet als het miezert en je niks ziet, wist wel als het allang niet meer regent..
3.) Regelmatig niet automatisch willen ontgrendelen met Bluetooth. Uiteraard altijd als het regent en ik een kind op m’n ene arm heb en een luiertas in de andere.
4.) Na iedere software update verblinden mijn koplampen niet alleen andere weggebruikers, maar zelfs vliegtuigen. Ik begrijp hoe je dat kan aanpassen, maar als mijn vrouw de eerste is die na een update rijdt - dan gaat het niet goed.
5.) Bemoeienis adaptive cruise control / autopilot. Ik wil de snelheid bepalen, hoger dan de toegestane. Op heel veel stukken forceert de auto me ineens terug van bijv. 120 naar 100. Omdat er ergens een bord fysiek of op de kaart staat die 100 aangeeft. Gedurende een heel traject weigert hij dan ook harder te gaan, ondanks het omhoog scrollen met het wieltje.
Qua hardware (aandrijving, laadsnelheid, wegligging) ben ik super tevreden over de Model 3. Dat verwacht ik van de Model Y ook. Met vooral de stille hoop dat sommige zaken (bijvoorbeeld het geluid op de snelweg) sterk zijn verbeterd.
Alvast dank!
Ik heb nu bijna 4jr erop zitten en 180.000km afgelegd met mijn Model 3 Long Range Dual Motor. Ik sta voor de keuze van een nieuwe auto en er zijn nu aanmerkelijk meer opties dan 4jr geleden, waar toen eigenlijk alleen de Model 3 een auto was waarmee je ver kon rijden en snel kon laden. Andere opties zijn nu de Kia EV6 GT en Xpeng G9. De VAG producten trekken me niet aan - veel geld voor weinig ‘performance’, dat geldt ook voor de BMW iX3 (zowel qua vlotheid, uitrusting als laadsnelheid).
De Model 3 heeft het ‘okay’ gedaan als reisauto met 45k km per jaar. Maar bij 45k km per jaar ga je jezelf exponentieel meer ergeren aan tekortkomingen dan bij 15-20k km per jaar. Mijn km’s leg ik vooral af op snelwegen in NL, Duitsland en Scandinavië. Vandaar mijn vraag aan Model Y gebruikers - die al een tijdje rondrijden - of sommige van mijn Model 3 ergernissen zijn opgelost met de Model Y. Hou je vast, daar gaan we (vast moeilijk te begrijpen voor de gemiddelde rijder die iedere dag 20km heen en 20km terug van huis-kantoor rijdt).
1.) Wind- en bandengeluid op de snelweg. Bij >120 km/u kan ik eigenlijk geen telefoongesprek meer voeren / podcast verstaan. Ik rij regelmatig met een noise cancelling headset op - vooral op de Autobahn of op het grove asfalt in Scandinavië. Ik heb ook een 18jr oude Volvo XC70, die is veel stiller.
2.) Regensensor. Wist niet als het miezert en je niks ziet, wist wel als het allang niet meer regent..
3.) Regelmatig niet automatisch willen ontgrendelen met Bluetooth. Uiteraard altijd als het regent en ik een kind op m’n ene arm heb en een luiertas in de andere.
4.) Na iedere software update verblinden mijn koplampen niet alleen andere weggebruikers, maar zelfs vliegtuigen. Ik begrijp hoe je dat kan aanpassen, maar als mijn vrouw de eerste is die na een update rijdt - dan gaat het niet goed.
5.) Bemoeienis adaptive cruise control / autopilot. Ik wil de snelheid bepalen, hoger dan de toegestane. Op heel veel stukken forceert de auto me ineens terug van bijv. 120 naar 100. Omdat er ergens een bord fysiek of op de kaart staat die 100 aangeeft. Gedurende een heel traject weigert hij dan ook harder te gaan, ondanks het omhoog scrollen met het wieltje.
Qua hardware (aandrijving, laadsnelheid, wegligging) ben ik super tevreden over de Model 3. Dat verwacht ik van de Model Y ook. Met vooral de stille hoop dat sommige zaken (bijvoorbeeld het geluid op de snelweg) sterk zijn verbeterd.
Alvast dank!
Last edited: