Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week mijn winterwielen laten monteren. Waarschijnlijk alleen voor mijn trip naar St. Anton deze week zoals het er nu uitziet. Ik overweeg om de velgen in dezelfde kleur als mijn zomer velgen te laten spuiten (donkergrijs).

image.jpeg
 
Aanschaf 21" ging deze winter op laatste moment niet door.
Ik heb nu besloten zomerbanden op mijn 20" Brocks te laten zetten.
Ik heb in het geheel geen verstand van banden.
Welke banden adviseren jullie mij? Ik vind range belangrijker dan raceprestaties.
Ik hoop dat jullie gemeenschappelijk wijsheid mij tot een antwoord leidt
 
Ik heb maar één A-merk kunnen vinden met energielabel C in de juiste 20" maten, de rest zit allemaal hoger. Pirelli PZero, en zelfs dan moet je nog opletten, want ze leveren ook banden met label E van hetzelfde type en in dezelfde maat. Het leuke van mijn geval was, dat het banden (245/40-20) met extra code 'MGT' zijn geworden. MGT staat voor Maserati homologatie. :cool:
 
Deze week hoop ik de wissel te kunnen doen.
Of de Pirelli's zuiniger dan de 19" Nokian winterset zullen zijn, betwijfel ik.
Achter komt nl. 285/35-20 (ook in label C, weliswaar), dat zal niet zo zuinig zijn. Maar wel vet.:biggrin:
 
Deze week hoop ik de wissel te kunnen doen.
Of de Pirelli's zuiniger dan de 19" Nokian winterset zullen zijn, betwijfel ik.
Achter komt nl. 285/35-20 (ook in label C, weliswaar), dat zal niet zo zuinig zijn. Maar wel vet.:biggrin:

Ze zullen zeker weten niet zuiniger zijn. Groter oppervlak = meer weerstand = groter verbruik.
Maar zoals je al zegt.. wel VET !
En daar doe je het voor :cool:
 
Je argumentatie is hier al eens eerder weerlegd. Het oppervlak is/wordt niet groter, maar anders van vorm.

Het juiste argument is volgens mij: meer grip (in de bochten, vooral) = meer bandenslijtage + meer verbruik.
 
Afgelopen week mijn winterwielen laten monteren. Waarschijnlijk alleen voor mijn trip naar St. Anton deze week zoals het er nu uitziet. Ik overweeg om de velgen in dezelfde kleur als mijn zomer velgen te laten spuiten (donkergrijs).

View attachment 44857

Zijn dat die 19" Rial Lugano's of niet?
Ik krijg ze morgen binnen na 2 maanden wachten..
Waar heb jij ze besteld? Ik bij Tirerack in US..
 
Je argumentatie is hier al eens eerder weerlegd. Het oppervlak is/wordt niet groter, maar anders van vorm. Het juiste argument is volgens mij: meer grip (in de bochten, vooral) = meer bandenslijtage + meer verbruik.

In wat ik er over gelezen heb wordt vooral naar rolweerstand en aërodynamica in rechte lijn gekeken. Bredere banden hebben een voordeel bij de rolweerstand, omdat het contactoppervlak in de lengterichting korter is. Er is daardoor minder vervorming in de band en daarmee is er minder rolweerstand. Daar staat tegenover dat de bredere band het iets minder doet op het gebied van aërodynamica. Ik denk dat het veilig is aan te nemen dat bij 120 km/u de smallere band in het voordeel is. Maar waar de grens precies ligt kun je niet zomaar bepalen.

Die ratings moet je ook met een korreltje zout nemen. Sommige merken voeren dezelfde cijfers voor alle varianten (draagkracht, homologatie, etc) binnen een maat, anderen testen iedere band afzonderlijk. Zit je, zoals bij de Pirelli, dicht tegen de C / E grens aan (rolweerstand D bestaat niet bij personenauto's), dan kan het zomaar zijn dat bij ene band het kwartje naar links valt en bij de ander naar rechts. In de praktijk zal het verschil tussen die banden minimaal zijn.

Een ander punt wat meespeelt bij de rating is draagkracht. Als ik het goed heb begrepen worden banden tijdens de test belast naar de opgegeven draagkracht. Bij een band met hogere draagkracht zal de gemeten rolweerstand hoger zijn, maar door de meer stevige constructie van de wang kan die band in de praktijk misschien wel minder weerstand hebben dan zijn broertje met een lagere draagkracht.

Nog een laatste punt: bij testen in autobladen van autobanden zetten ze vaak een hele reeks banden van verschillende merken achter elkaar op de rollenbank. In deze tests zie je andere resultaten en rangorde in rolweerstand dan je puur op basis van de rating zou verwachten.

Als afsluiter een mooi voorbeeld: de Conti SP 5 heeft in de maat 275/40/20 een C rating, de 285/35/20 een F rating. Misschien een verschil door de wanghoogte? Dan geldt dat niet voor de Vredestein Ultrac Vorti, die heeft voor allebei een E rating.
 
Ik heb maar één A-merk kunnen vinden met energielabel C in de juiste 20" maten, de rest zit allemaal hoger. Pirelli PZero, en zelfs dan moet je nog opletten, want ze leveren ook banden met label E van hetzelfde type en in dezelfde maat. Het leuke van mijn geval was, dat het banden (245/40-20) met extra code 'MGT' zijn geworden. MGT staat voor Maserati homologatie. :cool:

Mag ik vragen welke banden dit zijn ?
Met mijn beperkte kennis heb ik tot nu toe dit merk kunnen vinden :

Vredestein Ultrac Vorti


Deze banden hebben misschien niet de allerbeste zuinigheidsgraad, maar hebben wel goede wegligging bij regen en zijn vooral stil.
Zijn ook te krijgen in beide formaten (245/40/20 en 285/35/20). Ik weet niet in hoeverre er wordt aangehouden om achter en voor hetzelfde merk banden aan te houden...
 
Kort antwoord: waarschijnlijk niet.

De breedte van de band welke je op een velg kunt leggen ligt voor een groot deel aan de breedte van de velg, deze wordt uitgedrukt in de J waarde.
De standaard Tesla 19" velgen zijn 8.0J
De standaard Tesla 21" velgen zijn 8.5J (en de P+ heeft achter 9.0J)

op 8.0J past 215-245 (225 of 235 optimaal)
op 8.5J past 225-255 (235 of 245 optimaal)
op 9.0J past 235-265 (245 of 255 optimaal)

Je ziet dat Tesla voor de 19" velgen tot het maximale is gegaan van wat op de velg past. Evenzo bij de P+ achterkant.

Daarnaast heb je natuurlijk de aftermarket velgen, zoals ik met mijn vossen set heb, 9.0J voor en 10.5J achter, dat is het breedste wat past op de Tesla. (heb iig nog niemand over 11.0J gehoord)

op 9.5J past 245-275 (255 of 265 optimaal)
op 10.0J past 255-285 (265 of 275 optimaal)
op 10.5J past 265-295 (275 of 285 optimaal)
 
Alle merken hebben banden in die maten. Ook Vredestein heeft ze, zelfs verschillende types daarin. Maar geen enkele met energielabel C.

Hmm komt er uiteindelijk op neer wat je wilt. Zuinige band in verbruik (Pirelli), of een stillere band (Vredestein).
Volgens de gegevens zit er zeker 3db verschil in, wat betekend dat het geluid gehalveerd wordt. Daarentegen zit er verschil in verbuik tussen C-klasse en E-klasse....
 
Ik heb zwarte Brocks, met 245 achter. Kan ik daar zomaar 285 pirelli Pzero's opzetten?
Op 8,5J x 20 Brock velgen gaan 285 brede banden niet passen, je hebt de 9,5" Brocks nodig en dat is zelfs aan de smalle kant.

Dit is bij mijn P+ model:
Dan hangt af het van de ET waarde van je velgen. Brocks 9,5" velgen voor de achteras zijn er in ET30 en ET40.
ET40 gaat niet passen met 285 breed, te weinig speling met de ophanging, dat is op te lossen met 5 mm spacers..
ET30 gaat wat ver buiten de wielbak uitsteken, vrees ik. De wielbakken kun je laten uitkloppen (boller maken).

Ik heb de indruk dat bij de non-plus meer ruimte is bij de wielophanging aan de achteras. Dan zou ET40 wel eens kunnen passen zonder spacers.
Proberen is altijd raadzaam, individuele exemplaren zouden zelfs kunnen afwijken. Tesla MS modellen worden nog zo'n beetje met de hand in elkaar gezet,
daarom denk ik dat.

Overigens is de standaard P+ bandenmaat aan de achterzijde 265 breed, dus een 265/40-20 band is altijd goed, ook op non-plus modellen.
Past ook wat beter op 9,5" brede velgen, maar nog steeds niet op 8,5" velgen.
 
Ik ben ook op zoek naar zomervelgen. 20"
Dit zijn de opties die ik momenteel overweeg:

Brock B24:
http://www.brock.de/EN/Programm/B24_SGVP.html

brockb24.jpg


Inovit Force 5:
http://www.inovit.com/Web/ProductDetail.aspx?ID=D6A907A6A5B4E0DA

Inovit-Force5.png


Lenso CQ5:
http://www.lensowheel.com/Lenso-Sub-Brand-list/Default.aspx?SubCatID=10004

Lenso-CQ5.jpg


Ik kan ze natuurlijk online bestellen, maar doe dat liever bij de lokale bandenboer. Ik heb nu bij Profile Breda de vraag uitstaan wat ze kunnen leveren. Ze hadden geen ervaring met Tesla maar informeren nu bij andere vestigingen. Als het goed is bellen ze me vandaag of morgen terug.
 
Ik ben ook op zoek naar zomervelgen. 20"
Dit zijn de opties die ik momenteel overweeg:

Brock B24:
Ik kan ze natuurlijk online bestellen, maar doe dat liever bij de lokale bandenboer. Ik heb nu bij Profile Breda de vraag uitstaan wat ze kunnen leveren. Ze hadden geen ervaring met Tesla maar informeren nu bij andere vestigingen. Als het goed is bellen ze me vandaag of morgen terug.

Profile Mijdrecht en Profile Van Kleef Delft hebben ervaring met Tesla, bij Delft kan je vragen naar Bert Verstegen en heeft naar mijn beste weten er minimaal vier van aftermarket velgen voorzien, succes Maurice.