Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Morgen laat ik bij een onderhoudsbeurt ook nieuwe winterbanden onder steken, ik twijfel nu om er dan nog mee verder te rijden, of om meteen mijn 21" met zomerbanden mee te nemen en er terug op te laten zetten... Al veel mensen terug gewisseld?
 
Ik heb de wielerwissel bij de Euromaster ook maar vast ingepland, na de wintersport van aankomende week zal het wel druk worden. Ik ga gelijk switchen naar 22" black Onyx uit het Referral programma, deze zijn door Tesla bij Euromaster afgeleverd, maar daar zitten geen wielbouten/moeren bij, neem ik aan. Weet iemand of ze die daar standaard op voorraad hebben of dat luk die beter via Tesla kan aanschaffen?
 
Nee het rubber kan je zonder problemen wisselen, de TPMS sensoren zitten vast aan de velg zelf. Dus dat heeft geen effect op zomer of winterbanden, wel moeten ze even opnieuw ingelezen worden in de auto zodat ze communiceren.

Oke top! Geen idee nog hoe dat moet maar daar kom ik vast wel uit :)

En als je een extra set aftermarket velgen aanschaft moet je er nog TPMS sensoren bij kopen denk ik?
En hoe maak je die dan vast aan je nieuwe velg?
 
En als je een extra set aftermarket velgen aanschaft moet je er nog TPMS sensoren bij kopen denk ik?
En hoe maak je die dan vast aan je nieuwe velg?

Als je bijvoorbeeld Vorsteiner of Vossen velgen koopt, dan zitten de TPMS sensoren er niet bij. Die moet je er dan dus los bijkopen en zijn nogal prijzig. Bij originele Tesla velgen zitten ze vaak reeds in de velgen verwerkt. Let er wel op dat er 2 soorten TPMS sensoren zijn voor Tesla (de Boalong - gebruikt tot circa 2015 en de Continental - gebruikt vanaf 2015). Continentals kun je herkennen aan de PSI vermeldingen in je dashboard, heb je dit niet en dus een 2015 of oudere Tesla, dan heb je de Boalong versie.
 
Nee het rubber kan je zonder problemen wisselen, de TPMS sensoren zitten vast aan de velg zelf. Dus dat heeft geen effect op zomer of winterbanden, wel moeten ze even opnieuw ingelezen worden in de auto zodat ze communiceren.
Dat begrijp ik niet helemaal.

Je lijkt, terecht, onderscheid te maken tussen het wisselen van banden en het wisselen van wielen. Maar waarom zou er dan opnieuw iets ingelezen moeten worden als je alleen de banden wisselt (en dus niet de velgen)?
 

Als je bijvoorbeeld Vorsteiner of Vossen velgen koopt, dan zitten de TPMS sensoren er niet bij. Die moet je er dan dus los bijkopen en zijn nogal prijzig. Bij originele Tesla velgen zitten ze vaak reeds in de velgen verwerkt. Let er wel op dat er 2 soorten TPMS sensoren zijn voor Tesla (de Boalong - gebruikt tot circa 2015 en de Continental - gebruikt vanaf 2015). Continentals kun je herkennen aan de PSI vermeldingen in je dashboard, heb je dit niet en dus een 2015 of oudere Tesla, dan heb je de Boalong versie.

Oke duidelijk, het gaat om een M3 dus dat is sowieso continentals dan.
 
Je lijkt, terecht, onderscheid te maken tussen het wisselen van banden en het wisselen van wielen. Maar waarom zou er dan opnieuw iets ingelezen moeten worden als je alleen de banden wisselt (en dus niet de velgen)?
De TPMS sensoren meten de bandendruk, als je op dezelfde velg dus wisselt van zomerbanden naar winterbanden, of andersom, moeten wel de sensoren ge-reset worden, zodat ze de bandendruk wederom juist meten en weergeven.
 
  • Disagree
Reactions: PaulusdB
De TPMS sensoren meten de bandendruk, als je op dezelfde velg dus wisselt van zomerbanden naar winterbanden, of andersom, moeten wel de sensoren ge-reset worden, zodat ze de bandendruk wederom juist meten en weergeven.
Ik ben bekend met het inleren van nieuwe sensoren (zeg maar het pairen). Maak ik heb / had er nog nooit van gehoord dat sensoren gereset zouden moeten worden om de juiste druk te kunnen meten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik ben aan het twijfelen om een set arachnids aan te schaffen voor mijn model S 100d. Heeft iemand ervaring met de impact op het verbruik in vergelijk met de standaard 19" velgen?
Ik reed afgelopen zomer op de Arachnid breedset met de TO Michelins. Geen meerverbruik t.o.v. mijn 20” set en een procent of vijf t.o.v. mijn 19” Nokian winterset.

De 20” set is trouwens te koop: Het vraag en aanbod draadje

View attachment 315809
 
Last edited:
Blijkbaar is PauldeB het niet met me eens, maar als je het rubber van de velgen afhaald, zullen de sensoren (wanneer geactiveerd) anders meten, in principe communiceren ze met de auto na enige minuten rijden pas en zenden dan het signaal door met de bandendruk naar de auto. Na wissel van winter naar zomer rubber op dezelfde velg, adviseert onze banden man wel om de sensoren even te resetten en dan 10 min te rijden zodat ze zichzelf inlezen/inleren met de auto. (In december had ik eerst ook niet gereset maar kreeg toen na een paar minuten een waarschuwing op de display)
 
Last edited:
Blijkbaar is PauldeB het niet met me eens, maar als je het rubber van de velgen afhaald, zullen de sensoren (wanneer geactiveerd) anders meten, in principe communiceren ze met de auto na enige minuten rijden pas en zenden dan het signaal door met de bandendruk naar de auto. Na wissel van winter naar zomer rubber op dezelfde velg, adviseert onze banden man wel om de sensoren even te resetten en dan 10 min te rijden zodat ze zichzelf inlezen/inleren met de auto. (In december had ik eerst ook niet gereset maar kreeg toen na een paar minuten een waarschuwing op de display)

DutchTM3 bedoel je denk ik.
Wat hij denk ik bedoelt is dat hij niet goed begrijpt waarom je zou moeten resetten en logischerwijs zou het ook niet nodig moeten zijn.
Maar blijkbaar leert de ervaring dat een reset na een bandenwissel soms toch nodig is.
En het kan geen kwaad lijkt me dus op zich slim om een reset ook altijd te doen.
 
DutchTM3 bedoel je denk ik.
Wat hij denk ik bedoelt is dat hij niet goed begrijpt waarom je zou moeten resetten en logischerwijs zou het ook niet nodig moeten zijn.
Maar blijkbaar leert de ervaring dat een reset na een bandenwissel soms toch nodig is.
En het kan geen kwaad lijkt me dus op zich slim om een reset ook altijd te doen.
Idd, die . "Niet mee eens" is sterk uitgedrukt. "Sceptisch" is meer op zijn plaats. Eer is m.i. geen logische verklaring voor.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de bandenboer alle velgen tegelijk van de auto haalt en niet kan / wil onthouden welke velg waar zat. En daarom zichzelf aangewend heeft de steensoorten maar opnieuw in te leren na de wissel. Maar dan nog zie ik niet in waarin dat tot een storing zou moeten leiden. Hooguit verwacht je dat meetwaarden op de verkeerde plek zouden worden weergegeven.