Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ahoy! Een nieuwe Tesla-rijder hier en het is tijd voor een bandenrotatie. Waar zou je dit liever doen (Tesla, Kwik Fit, iets anders)? En waarom
Ik ben geen voorstander van bandenrotatie. Als je het al doet dan enkel de banden van de voor- naar achteras wisselen, maar aan dezelfde kant laten. Dan heb je op de as in ieder geval altijd even oude banden en dezelfde slijtage (als het onderstel in orde is). Ook hebben veel banden tegenwoordig een verplichte draairichting, dus dan kan je niet eens anders. Daarbij kost het ook gewoon tijd en geld.

Als je de banden niet wisselt, dan kan het inderdaad zijn dat je voor- of achterbanden eerder aan vervanging toe zijn dan de andere set, maar dan vervang je enkel die. Het is niet zo dat je gemiddeld genomen langer met je banden doet, dus een kostenbesparing zit er niet in. Het voordeel van je banden altijd op dezelfde plek te laten is ook dat je bij wisselen het slijtagepatroon kan bekijken. Dan weet je meteen of er iets aan je onderstel/uitlijning scheelt en dat wordt bij roteren ook lastiger.
 
Heeft iemand nog suggesties voor zuinige 19" velgen voor een Model Y? Ik heb gezocht, maar ik vind overal standaard 'mooie' open LM velgen, maar geen zuinige (EV) velgen voor zo min mogelijk luchtweerstand. Zijn de Gemini velgen ook los te koop? (ik heb namelijk al 19" winterbanden)
 
Ik denk niet dat Tesla dit zelf aanbiedt, ik heb mijn banden opgeslagen bij een reguliere bandenboer en die doen ook de wissel. Inmiddels weten ze wel hoe dat moet (krikstand aan) en ook het uitlijnen kunnen ze nu zelf sinds je in het servicemenu zelf het stuur op 0 graden kunt zetten.
Oh je bedoelt alleen het roteren van de banden voor een gelijkmatige slijtage... ik heb een staggered setup dus dat kan ik niet en daarnaast zou het met all wheel drive minder moeten uitmaken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heeft iemand nog suggesties voor zuinige 19" velgen voor een Model Y? Ik heb gezocht, maar ik vind overal standaard 'mooie' open LM velgen, maar geen zuinige (EV) velgen voor zo min mogelijk luchtweerstand. Zijn de Gemini velgen ook los te koop? (ik heb namelijk al 19" winterbanden)

Deze zijn daar specifiek voor ontworpen, moet wel je smaak zijn. Ik vind ze schitterend maar YMMV


IMG_6634.jpeg


 
Ik ben geen voorstander van bandenrotatie. Als je het al doet dan enkel de banden van de voor- naar achteras wisselen, maar aan dezelfde kant laten. Dan heb je op de as in ieder geval altijd even oude banden en dezelfde slijtage (als het onderstel in orde is). Ook hebben veel banden tegenwoordig een verplichte draairichting, dus dan kan je niet eens anders. Daarbij kost het ook gewoon tijd en geld.

Als je de banden niet wisselt, dan kan het inderdaad zijn dat je voor- of achterbanden eerder aan vervanging toe zijn dan de andere set, maar dan vervang je enkel die. Het is niet zo dat je gemiddeld genomen langer met je banden doet, dus een kostenbesparing zit er niet in. Het voordeel van je banden altijd op dezelfde plek te laten is ook dat je bij wisselen het slijtagepatroon kan bekijken. Dan weet je meteen of er iets aan je onderstel/uitlijning scheelt en dat wordt bij roteren ook lastiger.
Ik heb een andere ervaring (en dus mening hierover): Banden wissel van voor na achter bij 10.000 km, krik advies
 
De omtrek van de band zal wellicht iets veranderen, maar ik heb nog nooit gehoord dat tractiecontrole ingrijpt als er een groot verschil zit tussen de voor- en achterbanden. Als dat waar zou zijn, dan zou een hoogteset ook niet kunnen werken op een auto en genoeg auto's die dat hebben. Zelfs 4mm profiel is denk ik maar 1-2% verschil in omtrek en ik verwacht niet dat je dat dit een probleem is op verschillende assen. Het kan natuurlijk zijn dat Tesla een heel afwijkende tractiecontrole heeft en dat er dan wat in storing gaat. Het verbaast mij wel dat je op een AWD zo'n verschil in bandenslijtage hebt.

Ik vermoed eerder dat je voorbanden niet meer helemaal fris waren, grip verliezen en dat daardoor de tractiecontrole ingrijpt. Maar het staat een ieder natuurlijk helemaal vrij om je banden te rouleren. Als je denkt dat het zin heeft, dan lekker doen.
 
Ik vermoed eerder dat je voorbanden niet meer helemaal fris waren, grip verliezen en dat daardoor de tractiecontrole ingrijpt. Maar het staat een ieder natuurlijk helemaal vrij om je banden te rouleren. Als je denkt dat het zin heeft, dan lekker doen.
Ze verloren duidelijk grip op momenten dat dat absoluut niet de verwachting was. Ze hadden nog 4 mm profiel, hetgeen nog prima is. Het waren de originele Hankook-banden.

Tesla gaf aan dat het kwam doordat er teveel verschil in profieldikte tussen de voorbanden en achterbanden zat. Of dat klopt, weet ik niet. Na vervanging van de voorbanden was alles weer veilig zoals het hoort.
 
Was dat met normaal rijgedrag? Mijn ervaring is dat met een AWD Tesla (MS en MY) er bijna geen verschil in slijtage zit voor en achter.
En ik trek ook wel eens een sprintje, al heb ik hem meestal op Chill staan.
Als je af en toe wat harder wilt en Standaard gebruikt gaan de achterbanden iets sneller slijten, bij mij ongeveer 1 mm per 20.000 km. Dit omdat de achtermotor sowieso meer wordt gebruikt, vanwege de efficiency ervan. (op een model 3 AWD in ieder geval)
 
Ze verloren duidelijk grip op momenten dat dat absoluut niet de verwachting was. Ze hadden nog 4 mm profiel, hetgeen nog prima is. Het waren de originele Hankook-banden.
Dan zal het een Tesla-specifiek iets zijn denk ik. Het zal mij niet verbazen dat een EV met aandrijving op alle wielen een totaal andere vorm van tractiecontrole heeft dan auto's met brandstofmotoren. Je kan met een electromotor veel sneller regelen. Wellicht dat de Tesla motoren voor en achter op exact dezelfde snelheid moeten draaien. Als je bandomtrek dan anders is, dan zal er een wiel wat slip krijgen. Misschien dat het daardoor komt. Wel interessant en als dat inderdaad zo is, dan zou ik denk ik ook banden van as gaan wisselen als je slijtage voor/achter wezenlijk verschilt.
 
Zelf doen. Bespaard tijd en is vrij eenvoudig. Overigens kan je i.p.v. rotatie ook voor en achter wisselen. Zeker als je banden maar 1 richting mogen draaien.
Ik heb een set extra wielen.
  • Zo kan ik de seizoenswissel zelf doen
  • Zo kan ik de mechaniek achter het wiel eens checken
  • Zo heb ik reservewielen staan thuis (al 2 keer iemand met een wiel kunnen oproepen bij lekke band in de buurt).
 
  • Like
Reactions: T-Rob and Maurice1
Ik heb een set extra wielen.
  • Zo kan ik de seizoenswissel zelf doen
  • Zo kan ik de mechaniek achter het wiel eens checken
  • Zo heb ik reservewielen staan thuis (al 2 keer iemand met een wiel kunnen oproepen bij lekke band in de buurt).
Dat is ook mijn aanpak. Afgelopen weekend de winterbander eronder. Even de remmen en parkeerremmen schoon maken. De rubbers met siliconen sprayen. En winterwiel erop. Groot verschil met rijden. De zomerbanden hebben nu bijna 40k gereden en de winterbanden pas 12k Dat merk je gelijk.

Doe ook een model 3. Dat is daarbij wel handiger. Met de krik til je zowel voor als achter in 1x op.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb een set extra wielen.
  • Zo kan ik de seizoenswissel zelf doen
  • Zo kan ik de mechaniek achter het wiel eens checken
  • Zo heb ik reservewielen staan thuis (al 2 keer iemand met een wiel kunnen oproepen bij lekke band in de buurt).
Een extra voordeel is ook nog eens dat je niet met een lastige planning zit van je bandenboer. Als je wat laat bent en er is een keer vroege sneeuwval, dan kan je soms wel 2 weken moeten wachten. Het nadeel is weer dat je het dan zelf met half bevroren handen mag doen. ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
Sorry voor het dubbelposten maar past hier denk ik beter:
Hier deze week een APK gehad, helaas niet goedgekeurd, 2 bandjes vervangen. Nou wist ik dat die duur waren (Model 3 Performance met 20" Michelin Pilot Sport 4S). De garage geeft aan dat die 425 euro per stuk kosten (incl. montage en btw), omdat volgens hun deze met speciale foam komen zijn ze zo duur ("is standaard bij Tesla"). Bij Tesla offerte opgevraagd en die komen met 730 (incl. btw en montage) voor 2 stuks. Da's nogal een verschil, Tesla geeft aan dat deze er standaard op liggen, maar twijfel of dat foam nou het verschil maakt. Enige wat ik als specificatie zie is: 235/35R20 92Y,MICHELIN SUMMER-SRVC (1234258-00-A). Als ik online kijk lijkt dat niet met speciale foam ofzo te zijn, schijnbaar is dit dus bij Tesla niet standaard? Vraag me af of dit de meerprijs waard dan wel waard is.
 
Sorry voor het dubbelposten maar past hier denk ik beter:
Hier deze week een APK gehad, helaas niet goedgekeurd, 2 bandjes vervangen. Nou wist ik dat die duur waren (Model 3 Performance met 20" Michelin Pilot Sport 4S). De garage geeft aan dat die 425 euro per stuk kosten (incl. montage en btw), omdat volgens hun deze met speciale foam komen zijn ze zo duur ("is standaard bij Tesla"). Bij Tesla offerte opgevraagd en die komen met 730 (incl. btw en montage) voor 2 stuks. Da's nogal een verschil, Tesla geeft aan dat deze er standaard op liggen, maar twijfel of dat foam nou het verschil maakt. Enige wat ik als specificatie zie is: 235/35R20 92Y,MICHELIN SUMMER-SRVC (1234258-00-A). Als ik online kijk lijkt dat niet met speciale foam ofzo te zijn, schijnbaar is dit dus bij Tesla niet standaard? Vraag me af of dit de meerprijs waard dan wel waard is.
Ik ga niet dubbel posten 😒. Maar de Foam vind ik niet de meerprijs waard. Zeker in NL met max 100 km/u is het geluidsniveau niet echt een verschil.
 
Ik ga niet dubbel posten 😒
Ik probeer het te tackelen ;-)
Je zegt:
Ik leg er gewone (zonder foam) MIchelin Pilot SPort 4S onder. Die zijn een stuk goedkoper. Tegenwoordig gebruik ik Falken en daar ben ik zeer tevreden over. Wel minder slijtvast. Die Foam helpt zeker, maar Falken is al van nature veel stiller.

In dat geval zouden de Michelin Pilots Sports met foam dus alsnog een goede keuze kunnen zijn, want duurder maar ook slijtvaster? Heb met deze set (standaard Pilots) (voor) nu 63K gereden (achter zijn ze anderhalf jaar geleden al vervangen). Welk type Falken heb je precies?
 
  • Like
Reactions: Maurice1