Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeer het te tackelen ;-)
Je zegt:


In dat geval zouden de Michelin Pilots Sports met foam dus alsnog een goede keuze kunnen zijn, want duurder maar ook slijtvaster? Heb met deze set (standaard Pilots) (voor) nu 63K gereden (achter zijn ze anderhalf jaar geleden al vervangen). Welk type Falken heb je precies?
De vraag is of de Foam het waard is: Ik vind van niet omdat het geluidverschil niet echt aanwezig is. Zie ook:

Mijn auto heeft AWD en ik vervang alle banden in 1x:
- Michelin (zomerbanden), met Foam: geen idee hoeveel km. Ik heb de auto tweedehands gekocht in 2018.
- Michelin (zomerbanden), in 2019 voor 196,- euro zonder foam ongeveer: 53.000 km
- Hankook winterbanden : 48.000 km
- Falken ( Azenis FK520 XL MFS 245/45 R19) 141 euro/stuk: nu 40.000 km maar kunnen zeker nog zo'n 8000 km mee is mijn vermoeden.
De zomerbanden liggen nu in de garage.

63k rijden op een setje is netjes. Zeker met een performance.
 
  • Like
Reactions: gDrive
De vraag is of de Foam het waard is: Ik vind van niet omdat het geluidverschil niet echt aanwezig is. Zie ook:

Mijn auto heeft AWD en ik vervang alle banden in 1x:
- Michelin (zomerbanden), met Foam: geen idee hoeveel km. Ik heb de auto tweedehands gekocht in 2018.
- Michelin (zomerbanden), in 2019 voor 196,- euro zonder foam ongeveer: 53.000 km
- Hankook winterbanden : 48.000 km
- Falken ( Azenis FK520 XL MFS 245/45 R19) 141 euro/stuk: nu 40.000 km maar kunnen zeker nog zo'n 8000 km mee is mijn vermoeden.
De zomerbanden liggen nu in de garage.

63k rijden op een setje is netjes. Zeker met een performance.

Thanks, verhelderend. De stille hoop zou zijn dat met foam de auto wat comfortabeler zou rijden op de binnenwegen. Ik besef me dat dit veel meer met de (stugge) vering en bandenmaat ansich te maken heeft (20"). Waarschijnlijk dus gewoon weer de standaard Pilots zonder foam.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Thanks, verhelderend. De stille hoop zou zijn dat met foam de auto wat comfortabeler zou rijden op de binnenwegen. Ik besef me dat dit veel meer met de (stugge) vering en bandenmaat ansich te maken heeft (20"). Waarschijnlijk dus gewoon weer de standaard Pilots zonder foam.

Foam in de banden is alleen voor geluidsvermindering, verder niets. Alleen bijna niemand merkt het verschil, ik zelf ook totaal niet. Ik rij alleen maar op banden zonder foam nu, voor beide zomer en winter. Stuk goedkoper en kun je overal krijgen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and gDrive
Het wordt alleen maar verwarrender 🧐
Bij Tesla geven ze aan dat ze alleen dezelfde banden die vanuit fabrieksaf ook gemonteerd waren bestellen, en vervolgens "dit zijn geluidsdempende banden". Dat was het antwoord op de specifieke vraag of er 'foam' in de banden zit. Vanwege het prijsverschil laat ik ze toch maar bij Tesla vervangen (730 ten opzichte van 800 euro bij de garage (die gaven ineens wel nog 50 euro korting...., incl. btw en montage).
 
Het wordt alleen maar verwarrender 🧐
Bij Tesla geven ze aan dat ze alleen dezelfde banden die vanuit fabrieksaf ook gemonteerd waren bestellen, en vervolgens "dit zijn geluidsdempende banden". Dat was het antwoord op de specifieke vraag of er 'foam' in de banden zit. Vanwege het prijsverschil laat ik ze toch maar bij Tesla vervangen (730 ten opzichte van 800 euro bij de garage (die gaven ineens wel nog 50 euro korting...., incl. btw en montage).
Bij een bandenwissel is geconstateerd dat de wielmoeren vervangen moesten worden. Bij de garage 150 euro incl. Bij Tesla incl. plastic kapje (Chroom) 89 euro incl. Tesla is best scherp geprijsd op onderdelen. De uurtarieven zijn best hoog, maar de combinatie denk dat het eigenlijk niet veel uitmaakt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hier deze week een APK gehad, helaas niet goedgekeurd, 2 bandjes vervangen. Nou wist ik dat die duur waren (Model 3 Performance met 20" Michelin Pilot Sport 4S). De garage geeft aan dat die 425 euro per stuk kosten (incl. montage en btw), omdat volgens hun deze met speciale foam komen zijn ze zo duur ("is standaard bij Tesla"). Bij Tesla offerte opgevraagd en die komen met 730 (incl. btw en montage) voor 2 stuks. Da's nogal een verschil, Tesla geeft aan dat deze er standaard op liggen, maar twijfel of dat foam nou het verschil maakt. Enige wat ik als specificatie zie is: 235/35R20 92Y,MICHELIN SUMMER-SRVC (1234258-00-A). Als ik online kijk lijkt dat niet met speciale foam ofzo te zijn, schijnbaar is dit dus bij Tesla niet standaard? Vraag me af of dit de meerprijs waard dan wel waard is.
Ik heb op mijn Model S banden gehad met en zonder TO aanduiding (Tesla-Only en dat is dus met foam). Staat het er niet op dan zit er geen foam in. Mijn bandenboer zou TO banden monteren, maar had blijkbaar de normale banden gemonteerd (ik was al verbaasd dat ze zo "goedkoop" waren). Daarna toch weer een setje met TO markering gemonteerd en die waren inderdaad heel iets stiller. Ik vond het geen €400 waard.

Een nadeel van foam in de band is dat een plug plaatsen ook lastiger wordt. Mocht je onverhoop lek rijden, dan moeten ze de band van de velg halen en wat foam verwijderen en dan de plug zetten. Dat maakt het ook nog eens duurder en kan je zelf ook niet langs de weg (ik heb altijd zo'n setje bij me). Als je veel op de bouw komt, dan zou ik er wel rekening mee houden en geen TO banden willen om die reden.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik heb op mijn Model S banden gehad met en zonder TO aanduiding (Tesla-Only en dat is dus met foam). Staat het er niet op dan zit er geen foam in. Mijn bandenboer zou TO banden monteren, maar had blijkbaar de normale banden gemonteerd (ik was al verbaasd dat ze zo "goedkoop" waren). Daarna toch weer een setje met TO markering gemonteerd en die waren inderdaad heel iets stiller. Ik vond het geen €400 waard.

Een nadeel van foam in de band is dat een plug plaatsen ook lastiger wordt. Mocht je onverhoop lek rijden, dan moeten ze de band van de velg halen en wat foam verwijderen en dan de plug zetten. Dat maakt het ook nog eens duurder en kan je zelf ook niet langs de weg (ik heb altijd zo'n setje bij me). Als je veel op de bouw komt, dan zou ik er wel rekening mee houden en geen TO banden willen om die reden.
Ik heb ergens vernomen dat verzekeraars eisen dat er T0 banden onder liggen?
 
Sorry voor het dubbelposten maar past hier denk ik beter:
Hier deze week een APK gehad, helaas niet goedgekeurd, 2 bandjes vervangen. Nou wist ik dat die duur waren (Model 3 Performance met 20" Michelin Pilot Sport 4S). De garage geeft aan dat die 425 euro per stuk kosten (incl. montage en btw), omdat volgens hun deze met speciale foam komen zijn ze zo duur ("is standaard bij Tesla"). Bij Tesla offerte opgevraagd en die komen met 730 (incl. btw en montage) voor 2 stuks. Da's nogal een verschil, Tesla geeft aan dat deze er standaard op liggen, maar twijfel of dat foam nou het verschil maakt. Enige wat ik als specificatie zie is: 235/35R20 92Y,MICHELIN SUMMER-SRVC (1234258-00-A). Als ik online kijk lijkt dat niet met speciale foam ofzo te zijn, schijnbaar is dit dus bij Tesla niet standaard? Vraag me af of dit de meerprijs waard dan wel waard is.

235,- ex montage is de “normale“ prijs bij een bandenboer. Zou ook geen foam kiezen, zeker niet bij de prijzen die je noemt.
 
Ik ben over gegaan van geen foam naar foam (gunstig 2de hands setje). Moet eerlijk zeggen dat ik vrijwel geen verschil hoor.
Verschil tussen zomer en winter banden (zonder foam beide dan) is vele malen groter.
Qua comfort, ik ben van 21 naar 19 inch gegaan. 21 inch rijdt voor geen meter in vergelijking met 19 inch. Foam of geen foam geeft 0 verschil in rijcomfort (theoretisch zou geen foam zelfs beter moeten zijn omdat het minder onafgeveerd gewicht is)
 
Het wordt alleen maar verwarrender 🧐
Bij Tesla geven ze aan dat ze alleen dezelfde banden die vanuit fabrieksaf ook gemonteerd waren bestellen, en vervolgens "dit zijn geluidsdempende banden". Dat was het antwoord op de specifieke vraag of er 'foam' in de banden zit. Vanwege het prijsverschil laat ik ze toch maar bij Tesla vervangen (730 ten opzichte van 800 euro bij de garage (die gaven ineens wel nog 50 euro korting...., incl. btw en montage).

Wat is hier verwarrend aan dan? Het is alleen maar logisch dat ze bij Tesla zelf alleen de originele banden bestellen en monteren en dat zijn dan inderdaad die met foam. Als je die echt wil, dan zal het bij Tesla wel het goedkoopste zijn denk ik. Maar ik vind 730 euro voor 2 banden persoonlijk echt veel te duur. Ik had zelfs 2 van mijn wat bredere Michelin PS4 275/35 R19 nog voor minder (zonder foam uiteraard) en die vond ik toch ook al aan de dure kant. Voor jouw prijs had ik bijna 3 van mijn banden. 😅 Exclusief montage wel maar dan nog..
 
  • Informative
Reactions: Stefanvg
Wat is hier verwarrend aan dan? Het is alleen maar logisch dat ze bij Tesla zelf alleen de originele banden bestellen en monteren en dat zijn dan inderdaad die met foam. Als je die echt wil, dan zal het bij Tesla wel het goedkoopste zijn denk ik. Maar ik vind 730 euro voor 2 banden persoonlijk echt veel te duur. Ik had zelfs 2 van mijn wat bredere Michelin PS4 275/35 R19 nog voor minder (zonder foam uiteraard) en die vond ik toch ook al aan de dure kant. Voor jouw prijs had ik bijna 3 van mijn banden. 😅 Exclusief montage wel maar dan nog..
Ik vond het verwarrend dat Tesla niks over foam zegt (terwijl ik daar expliciet om vroeg) en het over 'geluidsdempend' heeft. Omdat er veel prijsverschil zat tussen garage (850, daarna gingen ze naar 800) en Tesla (730) leek me daar een verschil te moeten zitten in het type band, maar dit lijkt dus niet zo te zijn. Gaat dus om 2x Michelin Pilot Sport 4s 235/35R20 incl. btw en montage. Ook online word ik niet veel wijzer wat betreft de verschillen tussen dit type band met of zonder foam (de term 'acoustic' lijkt daar het verschil te maken).
 
Ik vond het verwarrend dat Tesla niks over foam zegt (terwijl ik daar expliciet om vroeg) en het over 'geluidsdempend' heeft. Omdat er veel prijsverschil zat tussen garage (850, daarna gingen ze naar 800) en Tesla (730) leek me daar een verschil te moeten zitten in het type band, maar dit lijkt dus niet zo te zijn. Gaat dus om 2x Michelin Pilot Sport 4s 235/35R20 incl. btw en montage. Ook online word ik niet veel wijzer wat betreft de verschillen tussen dit type band met of zonder foam (de term 'acoustic' lijkt daar het verschil te maken).

Aan de term Acoustic kun je inderdaad herkennen dat er foam in zit. En de aanduiding Tx (T0, T1, T2) geeft aan dat het een Tesla spec band is, die origineel dus ook op de auto zit.
 
  • Like
Reactions: gDrive
Ik heb ergens vernomen dat verzekeraars eisen dat er T0 banden onder liggen?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou ook onzinnig zijn, want het is enkel voor comfort. Je moet natuurlijk wel banden monteren met het juiste draagvermogen en snelheidsindex. Dat zou ik niet zozeer voor de verzekering doen, maar meer voor mijn eigen veiligheid.
 
  • Informative
Reactions: cousin_IT
Hoelang gaan de batterijen mee in de bandenspanningsmeters in de band?

Ik moet de winterbanden er onder doen die al 2 seizoenen niet zijn gebruikt
Ik heb er wel eens 7 jaar mee gedaan, geen idee of er nog diverse jaren aan toegevoegd konden worden.

Als ik het goed heb kunnen ze met een speciaal apparaatje de status van de batterij wel op (kleine) afstand uitlezen. (bij m'n nieuwe wintervelgen/banden in 2019 hebben ze dat iig gedaan)
 
  • Like
Reactions: René ZAP
Iemand nog tips voor banden voor de Model 3? Ik heb de 19" velgen en nu Hankook Ventus S1 eronder.
Ga ik voor lage rolweerstand? Dan staat de Michelin Primacy 4 duidelijk bovenaan, enige met rolweerstand A, grip op nat wegdek is B en geluid is 70 dB (hetzelfde als mijn Hankooks).
Of ga ik voor stille banden? Bijvoorbeeld de Yokohama Advan dB V552, 67 dB, maar rolweerstand C.

Het is natuurlijk lastig om uit te vinden wat de invloed van de rolweerstand op de range is.
 
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen:
en

De eerste band heeft als aanduiding personenwagen, de tweede 4x4 (of SUV in de zoekcriteria). Ik heb geen idee welke nu beter geschikt zou zijn voor een Model Y. Overigens heeft de tweede een slechter label 'grip op nat wegdek'...
 
@MaartenD Dat is interessant, ik heb een tabblad open waar dat niet zo is maar als ik dezelfde link open in een nieuw tabblad dan staat er nu ook 4x4. Bugje of net een update geweest. Afijn, M+S 3PMSF was me niet opgevallen. Dat geeft wel een verklaring voor het verschil in label. Bedankt voor het meekijken.