Veel forumleden vragen zich af waarom 19" banden/wielen zuiniger zijn dan 21" wielen en banden. Er spelen vier factoren, in afnemende mate, een rol. Allereerst de rolweerstand van de band. Een 19" inch band heeft hogere wangen. Die hogere wangen laten zich soepeler vervormen en dat kost minder energie dan het vervormen van stuggere lagere wangen. Bij lagere wangen, de 21" dus, wordt een groter deel van de oneffenheden van het wegdek doorgegeven aan de vering/demping. Het opvangen van schokken door de vering/demping kost meer energie dan de vering in de wang van de band, direct resulterend in een hogere rolweerstand.
Een tweede reden voor een hoger verbruik van de 21” is de massatraagheid. Een 21" velg en band heeft meer gewicht aan de buitenkant van de straal van de band/wiel combinatie dan een 19" band/wiel combinatie. De massatraagheid veroorzaakt dat er meer vermogen nodig is om de 21" combinatie op gang te brengen. Eenmaal rijdend met een gelijkmatige snelheid maakt het niks meer uit. Bij remmen werkt de massatraagheid weer in het nadeel, er is meer remenergie nodig om de massatragere 21” wielen af te remmen. Er komt maar een heel klein deel van deze kinetische energie via de regen terug. Per saldo is er een duidelijk verlies voor de 21" combinatie dat vooral bij veel optrekken en afremmen groter wordt.
Een derde reden is dat de 21” combinatie 1 tot 2 kg zwaarder is dan een 19” combinatie. Het afgeveerde gewicht van een 19” is lager en dus ook het verlies door de massatraagheid.
Een vierde reden is aerodynamica. Een lichaam dat beweegt in de lucht heeft de minste weerstand als dit lichaam stabiel in de luchtstroom beweegt. De soepeler 19” combinatie is comfortabeler en dat vertaalt zich in een rustiger bewegen van de auto in de luchtstroom. Dit levert een iets lagere luchtweerstand op en dus een iets lager verbruik. Ook veroorzaken de vele grotere spaken in een 21" wiel een veel groter 'nat' of omspoeld oppervlak. Dit grotere natte oppervlak levert tijdens het ronddraaien een grotere luchtweerstand op dan de smallere spaken in het 19" wiel.
Deze vier factoren tellen bij elkaar op en verklaren het lagere verbruik van de 19” combinatie.
Kijk voor een illustratief filmpje over massatraagheid maar eens hier: http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/massatraagheid
De beide wielen zijn kettingtandwielen met eenzelfde buitenstraal en identiek gewicht. In het voorste wiel zit het gewicht meer naar de as (19"), bij het tweede wiel zit het gewicht meer naar de buitenkant (20").
Een tweede reden voor een hoger verbruik van de 21” is de massatraagheid. Een 21" velg en band heeft meer gewicht aan de buitenkant van de straal van de band/wiel combinatie dan een 19" band/wiel combinatie. De massatraagheid veroorzaakt dat er meer vermogen nodig is om de 21" combinatie op gang te brengen. Eenmaal rijdend met een gelijkmatige snelheid maakt het niks meer uit. Bij remmen werkt de massatraagheid weer in het nadeel, er is meer remenergie nodig om de massatragere 21” wielen af te remmen. Er komt maar een heel klein deel van deze kinetische energie via de regen terug. Per saldo is er een duidelijk verlies voor de 21" combinatie dat vooral bij veel optrekken en afremmen groter wordt.
Een derde reden is dat de 21” combinatie 1 tot 2 kg zwaarder is dan een 19” combinatie. Het afgeveerde gewicht van een 19” is lager en dus ook het verlies door de massatraagheid.
Een vierde reden is aerodynamica. Een lichaam dat beweegt in de lucht heeft de minste weerstand als dit lichaam stabiel in de luchtstroom beweegt. De soepeler 19” combinatie is comfortabeler en dat vertaalt zich in een rustiger bewegen van de auto in de luchtstroom. Dit levert een iets lagere luchtweerstand op en dus een iets lager verbruik. Ook veroorzaken de vele grotere spaken in een 21" wiel een veel groter 'nat' of omspoeld oppervlak. Dit grotere natte oppervlak levert tijdens het ronddraaien een grotere luchtweerstand op dan de smallere spaken in het 19" wiel.
Deze vier factoren tellen bij elkaar op en verklaren het lagere verbruik van de 19” combinatie.
Kijk voor een illustratief filmpje over massatraagheid maar eens hier: http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/massatraagheid
De beide wielen zijn kettingtandwielen met eenzelfde buitenstraal en identiek gewicht. In het voorste wiel zit het gewicht meer naar de as (19"), bij het tweede wiel zit het gewicht meer naar de buitenkant (20").
Last edited: