Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
@Geendiesel Uiteraard werkt het huidige schadevrije jaren systeem redelijk goed. Zelf rijd ik al (veel meer dan) 20 jaren schadevrij (inclusief hard optrekken zo nu en dan). Echter is mijn premiekorting capped op 20 jaar.

Wat wel en niet mag wordt juist door ‘de massa’ bepaald. Dat is het mooie van (AI) algoritmes.
Als er dan ook nog voorzien is in een centralere plek (gereguleerd of blockchain oid kan) waar de gegevens staan, is het niet zo dat elke verzekeraar gegevens zelf kan bepalen/beinvloeden. En ze hoeven ook niet alles zelf te registreren.
Dit kan een hele nieuwe (business) entiteit worden.

Wel kan je dan de risicoinschatting overlaten aan de verzekeraar. Zijn zij veel beter in toch?
Leidt ook weer tot meer marktwerking.

Mijn enige doel is transparantie aanbrengen in ‘welke’ gegevens van jou (rijgedrag, schades, etc) ingezet mogen worden bij de verzekeraar.

En dan natuurlijk met als doel een veel meer ‘premie op maat’ te kunnen bieden.

Het eigenlijke probleem is natuurlijk het ‘collectieve aspect’. Je betaalt immers premie om de schade te dekken van de ander, of van jezelf. Dat probleem wordt niet opgelost, maar door meer (rijgegevens) te mogen gebruiken kan er wel veel beter je portefeuille doorgerekend worden (en risicoinschatting).

Meer data kan leiden tot betere inschattingen. En met de steeds beter wordende techniek, lijkt het mij wel tijd worden om eea op de schop te nemen.

Nu moeten verzekeraars nog willen.

Zo’n systeem van het volgen van rijgedrag is er wel degelijk al, ik weet van SD-Insights dat dit doet voor fleetowners en verzekeraars. Ze zitten in onze incubator en praten met zowat alle verzekeraars. Wel zie je dat het beslisproces aan die kant supertraag is, invoeren op grote schaal zal dus nog wel tijdje duren. Met zo’n kastje in de auto krijg je premiekorting als je een beetje netjes rijdt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Zo’n systeem van het volgen van rijgedrag is er wel degelijk al, ik weet van SD-Insights dat dit doet voor fleetowners en verzekeraars. Ze zitten in onze incubator en praten met zowat alle verzekeraars. Wel zie je dat het beslisproces aan die kant supertraag is, invoeren op grote schaal zal dus nog wel tijdje duren. Met zo’n kastje in de auto krijg je premiekorting als je een beetje netjes rijdt.

Ok. Interessant.

Tja, de belangen voor verzekeraars om met een dergelijke methodiek te starten zijn er niet zo maar.
Druk opvoeren vanuit fleet-owners (volume) en misschien regelgeving is inderdaad een lange weg.

Daarnaast is voor een dergelijke partij natuurlijk wel een interessante ‘kracht’, de (auto)techniek en standaardisatie van interface/data. Verzekeraars kunnen dit nooit alleen bolwerken + bijhouden en zullen uiteindelijk moeten aanhaken.

De eerste verzekeraars die overstag gaan zijn in het voordeel. Denk ik.
 
Verder zijn de bedragen die door schade-experts worden toegekend en door reparatiebedrijven en fabrikanten worden geclaimd absoluut exorbitant en ook hard gegroeid met de jaren, en ik heb ook helemaal niet het idee dat de verzekeraars daar iets aan doen. Zolang als je meer premie int dan schade uitkeert hoeft dat ook niet...

Verzekeraars hebben belang bij stijgende schade-uitkeringen en maken zich dus geen zorgen over toenemende reparatiekosten. Deze paradox laat zich als volgt verklaren. De verzekeringsbranche mag een bepaalde winst maken op hun verzekeringsproducten, zonder dat het risico ontstaat dat een product als een "woekerpolis" zal worden aangemerkt door de toezichthoudende instanties. Stel dat 20% winst op een product als toelaatbaar wordt geacht. Bij een stijgende schadelast mogen de premies dan navenant stijgen. De omzet van een verzekeraar neemt dan dus toe en daarmee de winst in absolute bedragen. Met andere woorden, stijgende schadelasten is in de verzekeringsbranche een manier om de onderneming te laten groeien.
 
Verzekeraars hebben belang bij stijgende schade-uitkeringen en maken zich dus geen zorgen over toenemende reparatiekosten. Deze paradox laat zich als volgt verklaren. De verzekeringsbranche mag een bepaalde winst maken op hun verzekeringsproducten, zonder dat het risico ontstaat dat een product als een "woekerpolis" zal worden aangemerkt door de toezichthoudende instanties. Stel dat 20% winst op een product als toelaatbaar wordt geacht. Bij een stijgende schadelast mogen de premies dan navenant stijgen. De omzet van een verzekeraar neemt dan dus toe en daarmee de winst in absolute bedragen. Met andere woorden, stijgende schadelasten is in de verzekeringsbranche een manier om de onderneming te laten groeien.
Verzekeraars mogen inderdaad van het Ministerie van Economische Zaken 10% netto winst maken.
Ik heb de door Gaston correct beschreven methodiek aan den lijve mogen ondervinden. Bij mijn voormalige Apple iCentre is 18x ingebroken, vaak met ramkraken. De schade was ruim in de 300.000 euro. Toch maakte de verzekering, Delta Lloyd, hier geen enkel probleem van. Toen ik bij een zoveelste inbraak opmerkte dat de schade inmiddels 10x hoger was dan de betaalde premie, grinnikte de inspecteur. Hij vertelde dat 90% van de polis toch herverzekerd was en dat de hele branche het jaar daarop de premies met de verzamelde schadelast ... plus 10% mocht verhogen.
 
Dit werkt eigenlijk ook zo bij veel ambtelijke organisaties. Hoe meer geld er verbrand wordt in deze organisatie des te belangrijker is de functie van de mensen die daar werken met enige budget verantwoordelijkheid. Salarisniveau's zijn veelal gebonden aan de hoogte van hun budget. Als het budget enorm overschreden wordt dan dan ben je de pineut maar als zorgt dat je ieder jaar het steeds maar een "acceptabel" percentage overschrijdt dan krijg je meer budget het jaar daarop en dus ook een salaris dat past bij dat hogere budget. Voor een leidinggevende is zijn salaris o.a. gebaseerd op de budgetten van al zijn ondergeschikten en heeft hij er ook geen belang bij om zijn ondergeschikten binnen het budget te houden. Je ziet dan ook bij veel van deze organisaties dat er in december nog veel wordt uitgegeven om aan de gewenste overschrijding van het budget te komen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ik ben nieuw en dit is mijn eerste posting.

Ik wilde even checken of ik het juiste doe. Ik heb zojuist een verzekering bij Carmeleon afgesloten en een Lo-jack wordt geïnstalleerd. Volgens mij doet Carmeleon het via ASR verzekeringen. Ik ben dan geen Rotterdammer maar ik gun die jongens wel iets dit seizoen ;-).

Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste en twee tientjes meer of minder boeit me niet zo. Wat ik erg belangrijk vind is het volgende:

- drie jaar nieuwwaarde bij total loss
- bescherming fiscale bijtelling verlies
- eigen risico zo hoog mogelijk, want kleine schade tot €1.500 betaal je toch meestal zelf om geen malus te krijgen op je verzekeringspremie. En als het echt serieuze schade is dan is €500 niet het probleem

Heb ik dan met Carmeleon een goede keuze gemaakt? En dan bedoel ik niet voor twee tientjes per maand minder kun je beter.. Maar dat ik geen bijzondere voorwaarden over het hoofd zie.

Verder nog een vraag of pechhulp meeverzekeren zin heeft of dat Tesla dat dekt?

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen dan ben ik diegene eeuwig dankbaar, want de zoektocht naar een verzekering voor een Tesla is echt onbegrijpelijk.
 
Wat betreft de pechhulp:

- Tesla dekt alleen pech als de auto garantie heeft op het defecte deel (dus 8 jaar op accu, 4 op de rest). Na 4 jaar komt Tesla dus ook
niet meer voor een lekke band (aldus facebook)
- Tesla biedt geen pechhulp als je bent gestrand na een ongeluk, dat valt niet onder pech.

De pechhulp van Tesla is dus niet heilig en een ANWB-achtig lidmaatschap kan raadzaam zijn.

Ik vond zelf in mijn zoektocht de combi nieuwwaarde op 3 jaar en bijtellingsbeschermer moeilijk. Ben gesettled voor Turien die geen bijtellingsbeschermer heeft.
 
Ik ben nieuw en dit is mijn eerste posting.

Ik wilde even checken of ik het juiste doe. Ik heb zojuist een verzekering bij Carmeleon afgesloten en een Lo-jack wordt geïnstalleerd. Volgens mij doet Carmeleon het via ASR verzekeringen. Ik ben dan geen Rotterdammer maar ik gun die jongens wel iets dit seizoen ;-).

Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste en twee tientjes meer of minder boeit me niet zo. Wat ik erg belangrijk vind is het volgende:

- drie jaar nieuwwaarde bij total loss
- bescherming fiscale bijtelling verlies
- eigen risico zo hoog mogelijk, want kleine schade tot €1.500 betaal je toch meestal zelf om geen malus te krijgen op je verzekeringspremie. En als het echt serieuze schade is dan is €500 niet het probleem

Heb ik dan met Carmeleon een goede keuze gemaakt? En dan bedoel ik niet voor twee tientjes per maand minder kun je beter.. Maar dat ik geen bijzondere voorwaarden over het hoofd zie.

Verder nog een vraag of pechhulp meeverzekeren zin heeft of dat Tesla dat dekt?

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen dan ben ik diegene eeuwig dankbaar, want de zoektocht naar een verzekering voor een Tesla is echt onbegrijpelijk.
Welkom hier!

Het enige wat telt zijn de polisvoorwaarden, dus lees die goed door. Ik weet niet of Carmeleon het fiscale bijtellingsverlies dekt in het geval dat de auto vervangen wordt, dus dat zul je uit je polisvoorwaarden moeten halen. Wat er niet in staat, en/of wat niet schriftelijk is bevestigd kun je later (indien nodig) niet claimen.

Verder veranderen de aanbiedingen zowat elke maand per verzekeraar en is het sterk afhankelijk van je eigen situatie (leeftijd, adres, schadehistorie etc) dus of je er een goede keus aan hebt gemaakt kun je eigenlijk alleen zelf bepalen (helaas).

Verder wat pechhulp betreft ben ik het eens met @Tozz, als je strandt als gevolg van autopech kun je binnen de garantieperiode op Tesla rekenen, bij een ongeluk moet je bij je verzekeraar zijn voor hulp (ook daar weer afhankelijk van wat je wel en niet meeverzekerd hebt).
 
Carmeleon dekt fiscale bijtellingsverlies, althans dat is mij mondeling toegezegd. Inderdaad handig om alles wat 'gezegd' is te controleren in de polisvoorwaarde. Hoewel ik geen reden tot twijfel heb over wat de adviseur van Carmeleon mij toegezegd heeft.

Wat je vooral niet moet vergeten, is dat je door met name het fiscaal gunstige klimaat tot 2019 en de gunstige voorwaarden van de lease maatschappij, een Tesla zakelijk kunt rijden voor dezelfde prijs als een Passat GTE (mijn vorige auto). Maar dat je rijdt in een auto die qua waarde eerder vergelijkbaar is met een Porsche Cayenne of Panamera. Vergeet je soms wel even als je bedenkt wat er zou gebeuren als na drie jaar de auto total loss wordt gereden.
 
Ik ben nieuw en dit is mijn eerste posting.

Ik wilde even checken of ik het juiste doe. Ik heb zojuist een verzekering bij Carmeleon afgesloten en een Lo-jack wordt geïnstalleerd. Volgens mij doet Carmeleon het via ASR verzekeringen. Ik ben dan geen Rotterdammer maar ik gun die jongens wel iets dit seizoen ;-).

Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste en twee tientjes meer of minder boeit me niet zo. Wat ik erg belangrijk vind is het volgende:

- drie jaar nieuwwaarde bij total loss
- bescherming fiscale bijtelling verlies
- eigen risico zo hoog mogelijk, want kleine schade tot €1.500 betaal je toch meestal zelf om geen malus te krijgen op je verzekeringspremie. En als het echt serieuze schade is dan is €500 niet het probleem

Heb ik dan met Carmeleon een goede keuze gemaakt? En dan bedoel ik niet voor twee tientjes per maand minder kun je beter.. Maar dat ik geen bijzondere voorwaarden over het hoofd zie.

Verder nog een vraag of pechhulp meeverzekeren zin heeft of dat Tesla dat dekt?

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen dan ben ik diegene eeuwig dankbaar, want de zoektocht naar een verzekering voor een Tesla is echt onbegrijpelijk.
Hoi, ik ben verzekerd via Carmeleon en ik heb een nieuwwaardeverzekering voor de eerste 3 jaar, een verzekering tegen verlies fiscale bijtelling, rechtsbijstand, no-claim bescherming, maximaal onbeperkte kilometers, schadeverzekering inzittenden en €0 eigen risico.
Dat staat allemaal op de polis.
 
Hoi, ik ben verzekerd via Carmeleon en ik heb een nieuwwaardeverzekering voor de eerste 3 jaar, een verzekering tegen verlies fiscale bijtelling, rechtsbijstand, no-claim bescherming, maximaal onbeperkte kilometers, schadeverzekering inzittenden en €0 eigen risico.
Dat staat allemaal op de polis.
Met een bijbehorend premiebedrag en cat waarde? Tynaarlo lijkt me wel een gunstige postcode te hebben.
 
Hoi, ik ben verzekerd via Carmeleon en ik heb een nieuwwaardeverzekering voor de eerste 3 jaar, een verzekering tegen verlies fiscale bijtelling, rechtsbijstand, no-claim bescherming, maximaal onbeperkte kilometers, schadeverzekering inzittenden en €0 eigen risico.
Dat staat allemaal op de polis.

Net even gebeld met Carmeleon en no-claim bescherming kan helaas niet zakelijk en kan alleen prive.
 
Ik betaal op basis van 0 schadevrije jaren (moet ik nog claimen via leaseverklaring en dan wordt bedrag herberekend dus gaat omlaag) met schadehulp en inzittenden verzekering op basis van cataloguswaarde 110K €218,17 per maand. Dat is inclusief BTW dus dat is even snel gerekend 12*218,17/1,21 = €2.163,67 per jaar en dat wordt een stuk lager als je schadevrije jaren gaat verrekenen.
 
'Van de zaak' is volgens mij alleen van belang als je gebruik wilt maken van MIA-regeling. Dan moet auto echt investering van de zaak zijn. Voor al het overige maakt de fiscus volgens mij geen onderscheid en mag de auto zelfs op naam van je fiscale partner staan bij wijze van spreke. Die kijkt daar niet naar. Voor de fiscus qua inkomen maakt het weinig uit of je via de zaak of prive declareert. Die ene is bijtelling, de andere is een belachelijk hoge kilometervergoeding a €0,19. De fiscus heeft daar al lang een model voor bedacht ;-). Maar pin me hier niet op vast.