Duke-U
Member
@Geendiesel Uiteraard werkt het huidige schadevrije jaren systeem redelijk goed. Zelf rijd ik al (veel meer dan) 20 jaren schadevrij (inclusief hard optrekken zo nu en dan). Echter is mijn premiekorting capped op 20 jaar.
Wat wel en niet mag wordt juist door ‘de massa’ bepaald. Dat is het mooie van (AI) algoritmes.
Als er dan ook nog voorzien is in een centralere plek (gereguleerd of blockchain oid kan) waar de gegevens staan, is het niet zo dat elke verzekeraar gegevens zelf kan bepalen/beinvloeden. En ze hoeven ook niet alles zelf te registreren.
Dit kan een hele nieuwe (business) entiteit worden.
Wel kan je dan de risicoinschatting overlaten aan de verzekeraar. Zijn zij veel beter in toch?
Leidt ook weer tot meer marktwerking.
Mijn enige doel is transparantie aanbrengen in ‘welke’ gegevens van jou (rijgedrag, schades, etc) ingezet mogen worden bij de verzekeraar.
En dan natuurlijk met als doel een veel meer ‘premie op maat’ te kunnen bieden.
Het eigenlijke probleem is natuurlijk het ‘collectieve aspect’. Je betaalt immers premie om de schade te dekken van de ander, of van jezelf. Dat probleem wordt niet opgelost, maar door meer (rijgegevens) te mogen gebruiken kan er wel veel beter je portefeuille doorgerekend worden (en risicoinschatting).
Meer data kan leiden tot betere inschattingen. En met de steeds beter wordende techniek, lijkt het mij wel tijd worden om eea op de schop te nemen.
Nu moeten verzekeraars nog willen.
Zo’n systeem van het volgen van rijgedrag is er wel degelijk al, ik weet van SD-Insights dat dit doet voor fleetowners en verzekeraars. Ze zitten in onze incubator en praten met zowat alle verzekeraars. Wel zie je dat het beslisproces aan die kant supertraag is, invoeren op grote schaal zal dus nog wel tijdje duren. Met zo’n kastje in de auto krijg je premiekorting als je een beetje netjes rijdt.