Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vibratie / trilling voelbaar in stuur bij snelweg snelheid - Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
In december heb ik m'n model 3 mogen ophalen (Long Range Dual Motor, 19" velgen). Direct bij het naar huis rijden merkte ik een vibratie in het stuur bij hogere snelheden 100+ km/u. Heb dit gemeld via de app, en bij de servicebeurt eind december zouden de wielen gebalanceerd zijn. Echter lijkt het probleem nu erger dan voor de service. Het is storend.


Probleem:
Trilling /vibratie voelbaar in stuur (niet de LDA (die staat uit)) bij hogere snelheden. Het is niet altijd precies hetzelfde op dezelfde snelheid. Wel wordt het erger bij hogere snelheden, echt merkbaar vanaf 100-110 km/u erger bij 120-130 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal zou zijn. Ik ga dit wel vergelijken via een collega die ook de model 3 heeft.

Als het niet met de banden te maken heeft, dan zou ik gokken dat er misschien iets niet helemaal vast zit wat gaat resoneren/klapperen aan de voorkant (bumper) of onder de auto o.i.d.?


Vraag:
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Is dit bij jullie opgelost? Zo ja, hoe?


Mogelijk oplossingen die ik gevonden heb:
 
In december heb ik m'n model 3 mogen ophalen (Long Range Dual Motor, 19" velgen). Direct bij het naar huis rijden merkte ik een vibratie in het stuur bij hogere snelheden 100+ km/u. Heb dit gemeld via de app, en bij de servicebeurt eind december zouden de wielen gebalanceerd zijn. Echter lijkt het probleem nu erger dan voor de service. Het is storend.


Probleem:
Trilling /vibratie voelbaar in stuur (niet de LDA (die staat uit)) bij hogere snelheden. Het is niet altijd precies hetzelfde op dezelfde snelheid. Wel wordt het erger bij hogere snelheden, echt merkbaar vanaf 100-110 km/u erger bij 120-130 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal zou zijn. Ik ga dit wel vergelijken via een collega die ook de model 3 heeft.

Als het niet met de banden te maken heeft, dan zou ik gokken dat er misschien iets niet helemaal vast zit wat gaat resoneren/klapperen aan de voorkant (bumper) of onder de auto o.i.d.?


Vraag:
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Is dit bij jullie opgelost? Zo ja, hoe?


Mogelijk oplossingen die ik gevonden heb:
Bij ongeveer 130kmh laat zich een band die niet goed rond is goed voelen. Deze kan dus wel goed gebalanceerd zijn maar evengoed trilling geven. Heb je twee extra wielen om dit uit te sluiten?
 
Bij ongeveer 130kmh laat zich een band die niet goed rond is goed voelen. Deze kan dus wel goed gebalanceerd zijn maar evengoed trilling geven. Heb je twee extra wielen om dit uit te sluiten?
Ik zou inderdaad ook de banden zelf zeker niet uitsluiten. Ooit zelfde gehad met een Mercedes en finaal waren de banden de oorzaak. Was zeer moeilijk te achterhalen, maar bij eerste bandenwissel was probleem dus opgelost. Je zou moeten kunnen testen met 2 andere velgen+banden...
 
Trilling voelbaar in het stuur is altijd op de voorwielen. Trilling in de zetel is op de achterwielen.

Geleerd van een lokale bandencentrale toen ik trillingen begon te ervaren. Bleek dat mijn achterbanden aan vervanging toe waren :cool:

Maar omdat je auto nog zo jong is, adviseer ik dus om toch bij Tesla langs te gaan om van hun garantie te kunnen profiteren. Of bij een lokale bandenboer uit eigen zak een diagnose te betalen.
 
Ik had het zelfde symptoom, stuur trillingen boven de 110km/hr, idem in Dec. opgehaald. Mijn eerste gok was een wiel disbalans. SeC heeft er mee gereden en naar gekeken, maar konden niks vinden. Na winterbanden wissel (bij Euromaster), waarbij de wielen opnieuw gebalanceerd werden, is het weg. Ik heb door deze en andere ervaringen erg weinig vertrouwen en in de deskundigheid van het SeC.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Ik had het zelfde symptoom, stuur trillingen boven de 110km/hr, idem in Dec. opgehaald. Mijn eerste gok was een wiel disbalans. SeC heeft er mee gereden en naar gekeken, maar konden niks vinden. Na winterbanden wissel (bij Euromaster), waarbij de wielen opnieuw gebalanceerd werden, is het weg. Ik heb door deze en andere ervaringen erg weinig vertrouwen en in de deskundigheid van het SeC.
Dan is de kans groot dat je zomerbanden er of niet lekker omheen lagen of niet rond zijn. Probleem is mogelijk dus niet opgelost en heb je na je bandenwissel weer terug.
 
  • Like
Reactions: Stinoo
Ik heb meer dan ééns gehad (niet met Tesla's) dat de ene 'bandenspecialist' een onbalans met geen mogelijkheid uit een band kon krijgen en de andere vervolgens met gemak.

Balanceren is echt een kunst en er zijn een heleboel prutsers tussen. Zelfs als een band niet helemaal rond is kan een wiel vaak toch nog goed worden gebalanceerd, bijvoorbeeld door de band een stuk ten opzichte van de velg te verdraaien... Veel moderne balanceermachines kunnen dat maar lang niet iedere 'bandenspecialist' begrijpt die functionaliteit of wil er de energie in steken daarmee te werken zo is mijn ervaring...
 
Dank allemaal voor jullie reacties!

Ik heb dus al 1 keer een service afspraak gehad bij Tesla, daar gaven ze inderdaad aan dat het mogelijk kan komen door een vlakke plek op de band (ivm transport (lang op 1 punt van de band gestaan) zeiden ze...) En dat het er dus vanzelf uit zou slijten.

Viel me ook op dat ze de banden op 3.3 bar hebben gezet, terwijl ik er meestal alleen in rij. Leek mij wat hoog, maar neem aan dat ze dat bewust gedaan hebben.

Ik heb het vermoeden dat de trilling van linksvoor komt.

Ik heb helaas geen setje banden die ik er zelf onder kan zetten om te checken of dat het probleem oplost.

Ik ga nog maar een service afspraak inplannen. Je zou toch zeggen dat ze banden goed kunnen balanceren bij het Service Center...

wordt vervolgd.
 
Ik had het zelfde symptoom, stuur trillingen boven de 110km/hr, idem in Dec. opgehaald. Mijn eerste gok was een wiel disbalans. SeC heeft er mee gereden en naar gekeken, maar konden niks vinden. Na winterbanden wissel (bij Euromaster), waarbij de wielen opnieuw gebalanceerd werden, is het weg. Ik heb door deze en andere ervaringen erg weinig vertrouwen en in de deskundigheid van het SeC.

Hmmm als ik dit lees heb ik eigenlijk geen zin om 6 weken te wachten voor de afspraak bij Tesla SC...
 
Last edited:
Ik herken dit trillen.. zowel, eerst, op de zomerbanden, als nu op de winterbanden. Het lastige is dat het onregelmatige optreedt en vaker (gelukkig) niet dan wel.
Omdat het zich maar heel soms voordoet, heb ik nog geen actie ondernomen. Ben benieuwd of jij achter een oorzaak komt.
Gr.
Pieter
 
Dank allemaal voor jullie reacties!

Ik heb dus al 1 keer een service afspraak gehad bij Tesla, daar gaven ze inderdaad aan dat het mogelijk kan komen door een vlakke plek op de band (ivm transport (lang op 1 punt van de band gestaan) zeiden ze...) En dat het er dus vanzelf uit zou slijten.

Viel me ook op dat ze de banden op 3.3 bar hebben gezet, terwijl ik er meestal alleen in rij. Leek mij wat hoog, maar neem aan dat ze dat bewust gedaan hebben.

Ik heb het vermoeden dat de trilling van linksvoor komt.

Ik heb helaas geen setje banden die ik er zelf onder kan zetten om te checken of dat het probleem oplost.

Ik ga nog maar een service afspraak inplannen. Je zou toch zeggen dat ze banden goed kunnen balanceren bij het Service Center...

wordt vervolgd.

Ik heb het na de wissel naar winterbanden ook. Heel miniem, precies een beetje zoals je over een wit onderbroken lijn aan het rijden bent. Terug naar de bandeboer geweest en nu zijn ze op minder dan 5 gr uitgelijnd.
Het is precies iets minder maar ik voel het nog een beetje.

Er is een ranger geweest (niet voor dat) en die vermoede dat het aan de set winterbanden lag, aan hun compound.

Ik zie het nog wat aan.. laat weten hoe het afloopt.
(Ps bridgestone blizzak lm00x)