Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voetgangerswaarschuwingssysteem vooruit

This site may earn commission on affiliate links.
Laatst de boombox laten installeren, omdat kinderen in de buurt de auto niet horen en enorm schrikken als ik hard rem.

Het probleem is dat ie alleen geluid geeft als je naar achteren rijdt en geen geluid maakt, als de auto onder de 30 km/u naar voren rijdt. Model 3 Owner's Manual | Tesla is duidelijk: er zou een geluid te horen moeten zijn.

Bij Tesla SeC zeggen ze echter dat er geen probleem is.

Voordat ik ga mailen, hoe werkt het voetgangerswaarschuwingssysteem bij recente Tesla's waar de boombox al ingebouwd was?
 
Het probleem is dat ie alleen geluid geeft als je naar achteren rijdt en geen geluid maakt, als de auto onder de 30 km/u naar voren rijdt. Model 3 Owner's Manual | Tesla is duidelijk: er zou een geluid te horen moeten zijn.
Het staat er niet super duidelijk. Je zou het ook zó kunnen interpreteren:

Het voetgangerswaarschuwingssysteem (indien aanwezig) zorgt ervoor dat de Model 3geluid maakt bij snelheden onder ongeveer 19 mph (32 km/h) of tijdens achteruitrijden.

Je kunt het lezen als: dat het óf bij snelheden onder 32 km/h is óf bij achteruitrijden. Dus niet én bij snelheden onder de 32 km/h én bij achteruitrijden.

Wellicht is dit land-gebonden afhankelijk van de regelgeving.

Ik vind het geluid van de Y bij achteruitrijden potsierlijk. En EV’s die geluid maken tijdens het rijden, verliezen in mijn ogen hun charme. Maar ik snap het wel dat het veiliger kan zijn.
 
  • Funny
Reactions: Stream
Neeeeeeeeeeee!
EV's worden blijkbaar elke twee jaar gekeurd. Het kan behoorlijke problemen geven voor Tesla, als ze niet door de test komen!

1686687156125.png


De vraag is waarom het nooit naar boven gekomen is tijdens die tweejarige testen.
 
Zelf nooit kunnen horen - ik ben op verschillende snelheden langs een container gereden en goed geluisterd.

Volgens tabel 2 van L_2017009NL.01003301.xml zou er meer dB geproduceerd moeten zijn bij vooruit rijden dan achteruit.

Constantesnelheidstest van punt 3.3.2

(10 km/h)
Constantesnelheidstest van punt 3.3.2

(20 km/h)
Achteruitrijtest van punt 3.3.3
50 dB56 dB47 dB
 
Zelf nooit kunnen horen - ik ben op verschillende snelheden langs een container gereden en goed geluisterd.

Volgens tabel 2 van L_2017009NL.01003301.xml zou er meer dB geproduceerd moeten zijn bij vooruit rijden dan achteruit.

Constantesnelheidstest van punt 3.3.2

(10 km/h)
Constantesnelheidstest van punt 3.3.2

(20 km/h)
Achteruitrijtest van punt 3.3.3
50 dB56 dB47 dB
Behalve dat de speaker vooraan zit, en dus luider gaat spelen als je achteruit rijdt om voldoende luid te zijn om achteraan te horen.

Vooruit rijden kan het volume lager, want de speaker zit vooraan.

Kan ook zijn dat je installatie niet correct is, of nooit correct kan zijn omdat jouw wagen volgens de normen geen waarschuwingssysteem vereist.
 
Valt eenvoudig op te lossen door je snelheid aan te passen.
Je ziet wel vaker dat men steeds meer oplossingen aan het verzinnen is voor niet bestaande problemen idd.
Op mijn MS75D zit ook niets en als ik bijv. over een parkeer terrein rij dan rij je langzaam en ga je er vanuit dat niemand je door heeft.
Dan zie je soms verbaasde blikken ontstaan als men je ineens wel ziet als ze voor je lopen en je rijd daar gewoon achter.
Ja, soms ben je daardoor 10s langzamer op je plek.

Idiote herriebakken installeren omdat je niet wilt uitkijken is m.i. niet de oplossing.
Er is reeds genoeg herrie vervuiling in de wereld.