Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voetgangerswaarschuwingssysteem vooruit

This site may earn commission on affiliate links.
Gaan we op de man spelen en andere meningen verbieden? 🤬😡 Niet het niveau wat ik hier gewend ben.

Dat is idd best jammer idd.

1) je mixt verschillende stellingen door elkaar heen: een woonerf kent sowieso afwijkende bepalingen in het voordeel van voetgangers;
2) Gezien de huidige snelheden van electrofietsen in al hun varianten, is het wat vreemd om alleen naar auto's te kijken (al is een aanrijding met een auto mogelijk ernstiger);
3) buiten een woonerf wordt van alle deelnemers aan het verkeer (ook voetgangers!) ook de benodigde voorzichtigheid gevraagd;
4) ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen;
5) slechthorenden zullen rekening moeten houden met hun handicap: geldt niet alleen in het verkeer.

Feit dat de gemeente wat minder slimme plannen heeft om een kinderspeelplaats met een parkeerterrein te mengen is m.i. een bestuurlijke fout, die niets met wel/geen geluid te maken heeft.

Hij denkt kennelijk dat met introduceren van herrie op EV's de verantwoordelijkheid minder wordt om zelf op te letten als bestuurder van een motorvoertuig.

Inderdaad! Stomme, domme kinderen van onder de 10! Die moeten dan maar aangereden worden, want dat zal ze leren!!

Tesla kan maar beter cliniclowns sponsoren met piepende neuzen.

Die springen ook gewoon voor je auto als je een ice rijdt of op ander manier herrie hebt op je auto.
Je kunt gewoon niet je verantwoordelijkheid afschuiven op een herrie systeem.

Laatst de boombox laten installeren, omdat kinderen in de buurt de auto niet horen en enorm schrikken als ik hard rem.

Wanneer je jezelf verantwoordelijk gedraagt dan is je snelheid zo aangepast dat je niet hard hoeft te remmen en heb je het gedrag van de kinderen al door voor dat ze het zelf verzonnen hebben. Dat je zelfs bij een bekende situatie je door spelende kinderen laat verrassen is zorgwekkend.

Wat veel bestuurders van auto's niet begrijpen is dat maximale snelheid in een 30km/u zone of een woonerf vaak harder is dan verantwoord in die omstandigheden. Het hebben van een boombox neemt dat probleem niet weg en geeft een vals gevoel van veiligheid voor de bestuurder.
Ga er gewoon altijd vanuit dat ze doof en blind zijn. ;)
 
  • Love
Reactions: Dikkie Dik
I just called the Tesla service center and spoke to someone on the phone.

They said that the car is not supposed to make any digital noise when moving forward at any speed. There is no regulation he knows of.

When I told him about the situations when people were walking like 2 meters in front of the car and still not know that I was driving behind them, he put me on hold to check with his colleague. His colleague suggested I roll down my window and let the people on the road know that I Was driving behind them. WTF. Else the people are supposed to hear the tyre noise of my car (no, the car makes no audible tyre noise at speeds under 10 kmph). Or as a last resort, honk the horn.

I have had many cases where if I were an ICE car the engine noise would have told the people of my presence. Situations like someone walking in a P+R (near train station) or driving in a group on cycles in residential areas unaware of the presence of a car.

Should I blast my music and roll down the windows, making them aware of my presence? There are many other EVs (Kona, Niro) that make that digital noise when driving slow, and I realize how safe it makes them at those speeds, even though the sound is really cringe worthy.
 
I just called the Tesla service center and spoke to someone on the phone.

They said that the car is not supposed to make any digital noise when moving forward at any speed. There is no regulation he knows of.

When I told him about the situations when people were walking like 2 meters in front of the car and still not know that I was driving behind them, he put me on hold to check with his colleague. His colleague suggested I roll down my window and let the people on the road know that I Was driving behind them. WTF. Else the people are supposed to hear the tyre noise of my car (no, the car makes no audible tyre noise at speeds under 10 kmph). Or as a last resort, honk the horn.

I have had many cases where if I were an ICE car the engine noise would have told the people of my presence. Situations like someone walking in a P+R (near train station) or driving in a group on cycles in residential areas unaware of the presence of a car.

Should I blast my music and roll down the windows, making them aware of my presence? There are many other EVs (Kona, Niro) that make that digital noise when driving slow, and I realize how safe it makes them at those speeds, even though the sound is really cringe worthy.
Pump up the volume. If this doesn’t help, open the window.
 
Volgens mij is hier al meerdere keren aangegeven dat dit normaal gedrag is én dat de voertaal Nederlands is.
But I thought there were mention of some regulation that forces EVs to make that noise at low speeds going forwards also?
Document 32017R1576

Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1576
MEASURES CONCERNING THE ACOUSTIC VEHICLE ALERTING SYSTEM (AVAS)

The AVAS shall automatically generate a sound in the minimum range of vehicle speed from start up to approximately 20 km/h and during reversing. Where the vehicle is equipped with an internal combustion engine that is in operation within the vehicle speed range defined above, the AVAS shall not generate a sound.
 
Zoals ik al eerder in dit topic aangaf, maakt mijn 2022 M3 het genoemde ruisende geluid wel. Ik weet niet vanaf wanneer dat dat in de homologatie zat, maar ik vermoed dat alle Tesla's die de speaker af fabriek hadden, dat geluid maken.
Eerder vandaag bij het service centrum ook gehoord toen ik in de weg stond toen een tech van Tesla met een Model Y naar buiten reed.

Ik vind het zelf wel slecht hoorbaar, ook als je buiten de auto staat, hoorde het pas op het laatste moment. Rijdend komt het nauwelijks boven het bandengeluid uit.

Iedereen die zegt dat zijn auto wél het UFO geluid maakt bij achteruit rijden maar niets doet bij vooruit rijden, nodig ik nogmaals uit om naast de auto te gaan staan (voor mijn part met je oor naast de speaker) en hem door iemand anders in D te laten zetten. Dan hoor je het echt wel.
 
Ik vind het zelf wel slecht hoorbaar, ook als je buiten de auto staat, hoorde het pas op het laatste moment. Rijdend komt het nauwelijks boven het bandengeluid uit.
De dB-eisen staan eerder genoemd - die zijn per toonhoogte (band), dus vandaar vaak het UFO-geluid. Ruis of niet, het is gewoon te zacht.

Vandaag weer problemen mee gehad, en werd totaal niet opgemerkt door iemand die op straat stond te wachten. Er is wel iets meer achtergrondgeluid door de wind, dat wel.

Ik heb nog geen contact kunnen krijgen met de juiste afdeling van Tesla.
 
  • Funny
Reactions: SpaceWagon
De dB-eisen staan eerder genoemd - die zijn per toonhoogte (band), dus vandaar vaak het UFO-geluid. Ruis of niet, het is gewoon te zacht.

Vandaag weer problemen mee gehad, en werd totaal niet opgemerkt door iemand die op straat stond te wachten. Er is wel iets meer achtergrondgeluid door de wind, dat wel.

Ik heb nog geen contact kunnen krijgen met de juiste afdeling van Tesla.
I called the service center on Monday and they told me Teslas do not make that noise when driving forwards at any speeds. Only when reversing. For me, its bizzare. At least I should have the option to emit that type of a noise on demand when driving under 10 kmph.