Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorbereiding eerste Tesla tweedehands

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla gebruikers en ervaringsdeskundigen,

het ongelofelijke word zeer waarschijnlijk toch waar een tweedehands Tesla model S! Na lang sparen, wachten en een verkoper die tegemoet komt een droom eindelijk uit!!!

nu breekt alleen een klein beetje het zweet uit gezien ik nog nooit een elektrische auto heb gereden en zoveel geld heb uitgegeven voor een tweedehands auto.

Kunnen jullie mij helpen waar op te letten alvorens ik mijn spaarrekening heb geplunderd?

teller staat op 250K plus en heeft nog een 3G verbinding met oude eMMC chip.

ik hoor heel graag hoe ik een miskoop voor kom.
Alvast bedankt voor jullie input
 
Beste Tesla gebruikers en ervaringsdeskundigen,

het ongelofelijke word zeer waarschijnlijk toch waar een tweedehands Tesla model S! Na lang sparen, wachten en een verkoper die tegemoet komt een droom eindelijk uit!!!

nu breekt alleen een klein beetje het zweet uit gezien ik nog nooit een elektrische auto heb gereden en zoveel geld heb uitgegeven voor een tweedehands auto.

Kunnen jullie mij helpen waar op te letten alvorens ik mijn spaarrekening heb geplunderd?

teller staat op 250K plus en heeft nog een 3G verbinding met oude eMMC chip.

ik hoor heel graag hoe ik een miskoop voor kom.
Alvast bedankt voor jullie input
Het hoge woord is er uit... One-ten geeft je graag advies. Die heeft het meeste auto’s van ons allemaal.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Feest van erkenning, zelf 3 maanden geleden hetzelfde mogen ervaren. Na lang sparen de rekening mogen plunderen voor hetzelfde doel en jezelf af vragen waarom doe ik dit terwijl je voor dat geld ook een hele dikke Duitser zou kunnen kopen? Al ben ik nu ondertussen 3 maanden verder en geen moment spijt gehad van mijn S. Duurste maar fijnste auto ooit.

Oké, tips. Wat in mijn ogen belangrijk is kijken hoe goed de accu nog is, oftewel hoeveel km geeft hij aan bij 90% typical? Hiermee kan je vergelijken met andere S85's hoe 'goed' de accu nog is. Dit dekt niet 100% maar geeft wel een aardige indicatie hoe het er mee staat. Minder als 300km is no-go in mijn ogen maar is natuurlijk persoonlijk en hangt van de prijs af.

Superchargen, is al genoeg over geschreven, voor mij niet zo belangrijk aangezien ik toch altijd thuis of op het werk laad maar dat het wat langzamer gaat moet je voor jezelf bekijken of het je niet teveel tijd kost.

Verder, zijn er in mijn ogen nog een aantal belangrijke dingen:

-proefrit, rij met de auto, voel wat hij doet. Let op rammeltjes en kraakjes. Bij twijfel iemand meenemen die er wat verstand van heeft (hoeft niet perse elektrisch te zijn) of doe een aankoopkeuring als je dat een goed gevoel geeft.

-oude/huidige eigenaar (indien mogelijk), probeer even bij hem binnen te kijken, vraag wat zijn hobby's zijn. Vaak is een weerspiegeling van een huis/interieur hetzelfde hoe mensen met hun auto omgaan, bende in huis=vaak ook een verwaarloosde auto. (Is niet altijd zo maar wel vaak.)
vraag naar rekeningen, dan krijg je al vaak een idee of alles een beetje bijgehouden is. Probleem is dat Tesla hier helaas erg moeilijk over doet als je dit zelf wilt opvragen dus je ben afhankelijk van de oude eigenaar..

-bekijk de auto kritisch, altijd met daglicht. Hangen de deuren netjes, sluiten ze goed. Kloppen de lijnen enigsinds. Hoe zijn de banden? Zitten er goedkope sloffen onder? Geeft dat vaak al aan wat het mag kosten.

Belangrijkste, twijfel je of heb je geen goed gevoel bij de aankoop vooral niet doen.

Hou in gedachte dat je 8 jaar garantie heb op de accu en drive unit (2 duurste onderdelen van de auto) indien Europese auto.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Last edited:
Gezien de hoge prijzen gebruikt zou ik een model 3 overwegen. Je hebt een veel modernere auto en over een aantal jaar een betere restwaarde. Onder de 40K is weinig te koop en ik vindt het heel veel geld voor een auto van 5 a 6 jaar.
Als je hem prive gaat rijden kan je overwegen tot volgend jaar te wachten. De prijzen in Duitsland zijn nu lager. Mogelijk zakt de prijs nog komend jaar.
 
Beste Tesla gebruikers en ervaringsdeskundigen,

het ongelofelijke word zeer waarschijnlijk toch waar een tweedehands Tesla model S! Na lang sparen, wachten en een verkoper die tegemoet komt een droom eindelijk uit!!!

nu breekt alleen een klein beetje het zweet uit gezien ik nog nooit een elektrische auto heb gereden en zoveel geld heb uitgegeven voor een tweedehands auto.

Kunnen jullie mij helpen waar op te letten alvorens ik mijn spaarrekening heb geplunderd?

teller staat op 250K plus en heeft nog een 3G verbinding met oude eMMC chip.

ik hoor heel graag hoe ik een miskoop voor kom.
Alvast bedankt voor jullie input

Hi. Ik heb 3 maanden geleden voor exact hetzelfde dilemma gestaan. En... ik heb het gedaan!
Een 2013 MS, 260K, 3G en eMMC.
Wat rammels die netjes opgelost zijn en verder een heerlijke auto.
Als je er een maand of 2 in rijdt kom je wat dingen tegen waar je eigenlijk nooit aan gedacht had. Zowel positief als negatief.
De auto bewijst zichzelf ook pas na een tijdje qua (kleine) mankementen of eigenaardigheden. Of zelfs voordelen.
Ik snap je ‘peentjeszweten’ dan ook heel goed.
Mijn voorstel... PM/DM me, als je in de buurt woont van Almere, kom koffie drinken en we gaan de auto bespreken. En rijden... Wat jij wilt gaan kopen, staat hier voor de deur.

Gr.
Ruud.
 
Ik heb ondertussen contact met de verkoper en heb een aantal voorwaarden voor gelegd zodat ik zekerheid heb.

Zo wil ik ivm garantie het aankoopbewijs en complete historie van de auto.
Hier is een klein probleempje, namelijk zodra de tesla naar mij is overgeschreven gaat de history verloren. Nu dacht ik als ik nou het account van de eigenaar laat activeren/inloggen op mijn telefoon in de app en dan het geregistreerde email adres laat wijzigen dan heb ik tenslotte wel alle bestaande historie toch? Nu krijg ik van de verkoper te horen dat zijn nieuwe tesla ook aan dat zelfde account is gekoppeld en ik dus zo niet kan regelen zoals ik ingedachte had..... Kan iemand mij vertellen wat de beste tactiek is?

de accu is al reeds onder garantie vervangen als eveneens de motor nog geen jaar geleden. nu zou dat een hele geruststelling moeten zijn, maar is dat ook zo?

mijn grootste zorg is hoe regel ik dat ik de gehele historie in mijn bezit komt zodat ik ook daadwerkelijk dingen dan aantonen bij eventuele garantie problemen en eventuele verkoop in de toekomst. Ik ben al twee keer bij Tesla Amsterdam geweest om het verhaal van levenslang gratis supercharges duidelijk te krijgen en wat betreft het onderhoud en historie. Het eerste is mij duidelijk op de auto zit het levenslang gratis laden en niet gekoppeld aan de eigenaar. Maar Tesla heeft bevestigd dat ivm privacy de historie wordt gewist als de auto word overgeschreven.

Het betreft een makkelijke verkoop naar privé en niet via een dealer of garage.
 
Ik weet niet of de auto zakelijk of privé wilt kopen?
Als je hem privé wilt kopen, let op of het een marge auto is.
Een marge Tesla kan je vaak 21 % minder in de aanschafprijs kosten.
V.w. dat veel Tesla's naar het buitenland worden verkocht & de btw teruggevraagd kan worden.
De marge Tesla's zijn wel snel verkocht.
 
Ik weet niet of de auto zakelijk of privé wilt kopen?
Als je hem privé wilt kopen, let op of het een marge auto is.
Een marge Tesla kan je vaak 21 % minder in de aanschafprijs kosten.
V.w. dat veel Tesla's naar het buitenland worden verkocht & de btw teruggevraagd kan worden.
De marge Tesla's zijn wel snel verkocht.
Voor de zekerheid even extra gevraagd ivm dat hij op de zaak staat/stond. Prijs die ik bied is marge dus inclusief btw.

weer een geruststelling
 
Zo wil ik ivm garantie het aankoopbewijs en complete historie van de auto.
Hier is een klein probleempje, namelijk zodra de tesla naar mij is overgeschreven gaat de history verloren. Nu krijg ik van de verkoper te horen dat zijn nieuwe tesla ook aan dat zelfde account is gekoppeld en ik dus zo niet kan regelen zoals ik ingedachte had..... Kan iemand mij vertellen wat de beste tactiek is?
Je kunt toch samen met de verkoper achter de PC gaan zitten en in de historie kijken? Ik weet overigens niet wat je denkt te zien, want ik kan me niet herinneren dat er veel historie te zien is. Bovendien heeft het alleen zin als je koopt van een eerste eigenaar, anders is er toch al een stuk weg. Uiteindelijk heeft alleen Tesla echt zicht op wat er aan die auto is gebeurd en dat is het enige belangrijke voor de garantie (op accu en drivetrain). Moet je Tesla wel vertrouwen, maar dat geldt voor alles.
260 kkm is wel het punt dat de voortrein (stabilisatorstangetjes, draagarmen) ruimte kan hebben, maar dat kan elke garage voor je controleren (auto op de brug en met een bandenlichter de speling controleren).
Ook de moeite van het controleren waard: remblokken en schijven. Maar ook dat kan elke garage.
Als je in de buurt van Amsterdam zit: in Hoofddorp zit T Service Hoofddorp die veel taxi Tesla's in onderhoud heeft. Die kunnen je prima vertellen of er wat mis is. Maar een betrouwbaar APK adres kan het ook.
 
Een Tesla heeft nauwelijks service historie. Kleppen stellen, olie verversen, distributieriem vervangen is allemaal niet gebeurd en zal ook nooit gebeuren. Let erop dat de batterij genoen en goed laadt en dat het onderstel nog in orde is. Hou er ook rekening mee dat Tesla de laadcapaciteit (in mijn geval de laadsnelheid, niet de totale capaciteit) van de 85s aan het drukken is. Ik merkte dat onderweg van Nederland naar Oostenrijk v.v. In mijn geval is dat niet zo een punt. Na 250k km is het bereik bij 90% lading nog altijd 340km (gemiddeld verbruik 205Wh/km).

Ik kocht de mijne twee jaar geleden met 180k kilometer op de teller, rij 40k kilometer per jaar en heb nergens last van gehad. Met dit aantal kilometers per jaar bespaar je al snel EUR 5.000 per jaar ten opzichte van een ICE. Houd dat in gedachte als je betaalpijn hebt van de aanschafprijs.

Wel is het zo, als er iets kapot gaat, dan is een Tesla een dure auto om te repareren.
 
Alvast dank voor jullie reacties!!

Wat betekend ICE?

verder heb ik hier op het forum al diverse prijzen van onderdelen gezien. Ik draai mijn handen er niet voor om het zelf te doen gezien ik mijn auto nu ook het nodige heb gedaan.

de auto is zakelijk onderhouden dus dan zal het wel goed komen

Wat ik aan historie denk te zien is het aantal keren dat er snel geladen is en of het klopt wat de verkoper verteld accu en aandrijving vervangen. Dit zou zo’n 9 maanden geleden gebeurd zijn.
 
Alvast dank voor jullie reacties!!

Wat betekend ICE?

verder heb ik hier op het forum al diverse prijzen van onderdelen gezien. Ik draai mijn handen er niet voor om het zelf te doen gezien ik mijn auto nu ook het nodige heb gedaan.

de auto is zakelijk onderhouden dus dan zal het wel goed komen

Wat ik aan historie denk te zien is het aantal keren dat er snel geladen is en of het klopt wat de verkoper verteld accu en aandrijving vervangen. Dit zou zo’n 9 maanden geleden gebeurd zijn.
De onderhoudshistorie kan de eigenaar aantonen door de facturen die tesla gemaild heeft naar hem/haar.
Ook voor garantie reparaties krijg je een (nul) factuur.
 
Ik zou niet met je laatste geld een auto kopen, áls er iets stuk gaat is het bij Tesla al snel duur. Aandrijfassen gaan regelmatig stuk en zijn extreem duur, de eemc kwaal van de MCU kost je een paar duizend euro als je het niet preventief aanpakt. Een DCDC converter kost je een paar duizend euro als je hem niet zelf kunt repareren. Je achterbanden slijten vaak schuin af en zijn relatief duur. Deurhandgreep via Tesla erg duur. EN nog veel meer. Zelfs de gewone 12v accu is duur.

Bovenstaand lijstje kost je bij Tesla bij elkaar zo 12000 euro. Ik heb de meeste punten meegemaakt, (eemc laat ik denk ik volgende maand preventief vervangen), en als je het allemaal zelf kan kost het bijna niets. Deurgreepjes enkele tientjes, MCU 300-400, gebruikte aandrijfassen set 400. Banden iets buiten fabrieks specificatie afstellen om het slijten te beperken. DCDC converter openzagen en 30 euro zekeringen vervangen. Maar een nieuwe driveunit of batterij buiten garantie word je minder blij van.

Ik wilde twee weken geleden een andere auto voor mijn vrouw kopen, en zat eerst aan een gebruikte S te denken, maar kwam tot de conclusie dat een nieuwe Model 3 verstandiger was, maar na een uitgebreide negatieve service ervaring heb ik in een opwelling een Kona Electric gekocht :) (die hopelijk elk moment kan binnen komen). Vond de 3 ook wel beetje aan de dure kant voor ene tweede auto met minder dan 15000km per jaar.
 
Waar koop je dat setje en wat heb je precies nodig?
waar weet ik niet exact meer, ik heb via US sites besteld
- kabel om aan te sluiten op de poort in auto ( dan heb je een odb2 poort met canbus data) +-40 euro of zelf maken
- bluetooth dongel +-65 euro of ergens een cheap versie
- android app zoals scanmytesla ( 10 euro )

Exploring the Tesla Model S CAN Bus

 
  • Informative
Reactions: job-lek
er zijn overigens genoeg andere partijen waar te terecht kan voor service; tservice in hoofdorp bijvoorbeeld.
Er zijn onderhand ook al een aantal deurhendel 'specialisten' te vinden; die fixt je defecte deurhendel voor 50,- euro!
op de motor en accu heb je vanuit tesla garantie (niet op degradatie, wel op defect)
voor onderdelene als; hoogspanning leidingen, de accu, de aandrijflijn en onderstel zou ik persoonlijk dan zelf dan wel bij tesla aankloppen voor service.

Ik heb nog nooit iemand gehoord dat zijn aandrijfassen stuk ging, wel een storende geluid van de vooras, maar als je nooit hard optrekt en niet aan stoord kan je zelfs daarmee ook door rijden.

en bodywork reparatie kan een professionele schade hersteller ook herstellen, ik zou een auto in de garantie dan wel bij de officele bodyshop brengen, maar als je auto buiten de normale garantie is gewoon je eigen reparateur kiezen.