Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorbereiding eerste Tesla tweedehands

This site may earn commission on affiliate links.
Heb vorig jaar oktober voor dezelfde keus gestaan. Toen kon je Tesla nog gewoon bellen en ik heb twee keer alle info gewoon aan de telefoon gekregen van de Tesla medewerkers, gewoon met het chassisnummer, toen deden ze nog niet zo moeilijk.

Ik heb hem toen gekocht, omdat ik wist dat de km-stand klopt (nu weet ik dat die bij Tesla altijd klopt), ik wist wat er aan gedaan was, o.a. 4 nieuwe banden bij Tesla een paar dagen voor de verkoop........Ik heb het schadeverleden opgevraagd en er is geen enkele schade geweest.

Wat ik vreemd vond, is dat ik vierde eigenaar lijk te zijn, maar gewoon tweede eigenaar ben. De vorige eigenaar reed de Tesla op de zaak, verkocht de auto aan een van zijn BV's, liet er voor deze BV in de tussentijd een startonderbreker met peilzender inbouwen, de nieuwe banden onder leggen en verkocht hem toen na een paar dagen aan zichzelf als prive-persoon en ruilde hem direct daarna als privepersoon in. Met al deze trucjes wisselde de Tesla binnen twee weken drie keer van eigenaar. Een gebruikte Tesla als priviepersoon verzekeren zonder zo'n beveiliging is ook een hele klus. Ik denk dat de vorige eigenaar er niet slechter van geworden is.....

Ik ben er ook niet slechter van geworden, en kan alleen maar zeggen: de beste auto ooit. En er is nog niets kapot na 20.000 km, dat kon ik een paar weken geleden nog zeggen. Totdat de drive-unit kapot ging, maar dat was helemaal garantie.

En ik heb ScanmyTesla gekocht, maar toen had ik hem al en toen bleek ook nog eens dat hij vrijwel uitsluitend aan AC geladen is en slechts 5% DC geladen had. Degradatie van de accu is dus miniem, hij rijdt nu nog 383 km (is een 85 RWD). Dat is eigenlijk geluk hebben, want het had ook anders kunnen zijn.

Dus bij mij ging het goed, eigenlijk beter dan ik verwacht had,
 
Ik zou niet met je laatste geld een auto kopen, áls er iets stuk gaat is het bij Tesla al snel duur. Aandrijfassen gaan regelmatig stuk en zijn extreem duur, de eemc kwaal van de MCU kost je een paar duizend euro als je het niet preventief aanpakt. Een DCDC converter kost je een paar duizend euro als je hem niet zelf kunt repareren. Je achterbanden slijten vaak schuin af en zijn relatief duur. Deurhandgreep via Tesla erg duur. EN nog veel meer. Zelfs de gewone 12v accu is duur.

Bovenstaand lijstje kost je bij Tesla bij elkaar zo 12000 euro. Ik heb de meeste punten meegemaakt, (eemc laat ik denk ik volgende maand preventief vervangen), en als je het allemaal zelf kan kost het bijna niets. Deurgreepjes enkele tientjes, MCU 300-400, gebruikte aandrijfassen set 400. Banden iets buiten fabrieks specificatie afstellen om het slijten te beperken. DCDC converter openzagen en 30 euro zekeringen vervangen. Maar een nieuwe driveunit of batterij buiten garantie word je minder blij van.

Ik wilde twee weken geleden een andere auto voor mijn vrouw kopen, en zat eerst aan een gebruikte S te denken, maar kwam tot de conclusie dat een nieuwe Model 3 verstandiger was, maar na een uitgebreide negatieve service ervaring heb ik in een opwelling een Kona Electric gekocht :) (die hopelijk elk moment kan binnen komen). Vond de 3 ook wel beetje aan de dure kant voor ene tweede auto met minder dan 15000km per jaar.
Ik ben handig en wat stuk is kan niet meer stuk dus durf ik dingen wel aan.

heb elektrische scooters gerepareerd zowel de controller, hubmotor, kabels en de accu en BMS. Hierbij heb ik veel geleerd!

Nieuwe Kona met vergelijkbare specs is ook niet goedkoop en duurder dan deze Tesla.
 
  • Like
Reactions: woes and one-ten
Het is jammer maar achteraf beter dat de koop en bezichtiging niet door ging doordat de verkoper niet helemaal eerlijk was met zijn informatie.
Maar goed afgelopen zaterdag mogen rijden in de Tesla van Ruud! Was spannend want je rijdt wel even in iemands zijn Tesla voor de allereerste keer. Was een super ervaring en vanmorgen vroeg mijn vader al of ik nog gekeken had voor een tesla;)

komt tijd komt raad!
 
Tsja, bij zakelijk gebruik is een nieuwe Kona wel véél goedkoper dan een gebruikte S per maand. En garantie, en een veel betere actieradius en tegen een normale prijs te repareren en een werkplaats die bereikbaar is. Ik vind een Tesla ook veel mooier, maar ik heb toch dit keer niet met emotie maar met verstand gekozen. Nadat hij vorige week weer wat normaler leek, gaf mijn S vanmorgen weer een actieradius van 141 km bij 90% lading aan. Maar met 5 km rijden was ik al weer 25 km daarvan kwijt..
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Tsja, bij zakelijk gebruik is een nieuwe Kona wel véél goedkoper dan een gebruikte S per maand. En garantie, en een veel betere actieradius en tegen een normale prijs te repareren en een werkplaats die bereikbaar is. Ik vind een Tesla ook veel mooier, maar ik heb toch dit keer niet met emotie maar met verstand gekozen. Nadat hij vorige week weer wat normaler leek, gaf mijn S vanmorgen weer een actieradius van 141 km bij 90% lading aan. Maar met 5 km rijden was ik al weer 25 km daarvan kwijt..

Kortom, een zakelijke beslissing waarover de directie niks te zeggen had.
 
De kogel is door de kerk!

Gister een Model S85 met autopilot gekocht van bouwjaar 2015 met 160K op de teller waar bij rond de 80K de aandrijflijn is vervangen. Verder zitten er de gebruikelijke gebruikerssporen op en steenslag met een putje in de ruit. Deze in de ruit laat ik gelijk maken maandag zodat ik voorkom met het koude weer dat hij barst!

Er zit volgens het RDW nog wel twee terugroepacties op zoals de airbags en de bout van de stuurbekrachtigingspomp.

hoe gaat dit in zijn werk om deze onvolkomenheden te laten verhelpen door Tesla?

ik ben super blij en trots dat ik na jaren van dromen mijn droom heb kunnen verwezenlijken.

een vraagje nog, waarom doen verzekeringen zo moeilijk over een alarminstallatie als hij vanuit Tesla te volgen is en te blokkeren???


En nu ik een tesla heb ga ik mij aanmelden voor het initiatief om zieken kinderen een dagje van hun leven te geven. Waar kan ik mij daar voor aanmelden?
 
Maar hij is toch te volgen?
En wat kost een externe alarminstallatie?
Het is mogelijk een externe alarminstallatie in te (laten) bouwen die volledig SCM klasse 4/5 is. Dat koste mij € 800,— incl de inbouw, maar als je het volgsysteem wilt activeren kost dat € 247,— per jaar. Ik heb overigens nog een vrijwel nieuwe alarminstallatie liggen (zie post Het vraag en aanbod draadje) dus mocht je die kant opgaan, dan is dat een optie heb je de eerste paar jaar abbo weer gespaard.
 
In mijn S heeft de vorige eigenaar nog op kosten van zijn zaak een startonderbreker met daarbij nog een peilzender (alles SCM/BVB met certificaten) laten inbouwen. Daarna heeft hij de auto als ondernemer aan zichzelf als particulier verkocht en meteen daarna doorverkocht en heb ik hem gekocht.

Toch waren deze twee extra beveiligingen (de S heeft ook nog het security pack) voor geen enkele verzekering genoeg. Vind ik nog steeds onbegrijpelijk.

Alleen insuremytesla accepteerde de S zonder 4/5 beveiliging en zij waren ook nog eens de goedkoopste. Ik kreeg zelfs premie terug toen ik AP liet activeren.
 
In mijn S heeft de vorige eigenaar nog op kosten van zijn zaak een startonderbreker met daarbij nog een peilzender (alles SCM/BVB met certificaten) laten inbouwen. Daarna heeft hij de auto als ondernemer aan zichzelf als particulier verkocht en meteen daarna doorverkocht en heb ik hem gekocht.

Toch waren deze twee extra beveiligingen (de S heeft ook nog het security pack) voor geen enkele verzekering genoeg. Vind ik nog steeds onbegrijpelijk.

Alleen insuremytesla accepteerde de S zonder 4/5 beveiliging en zij waren ook nog eens de goedkoopste. Ik kreeg zelfs premie terug toen ik AP liet activeren.
Vandaag blijkt Insuremytesla, net als Allianz 1855 euro per jaar te willen ontvangen.
Heel verrassend blijkt Centraal Beheer voor 97,50 euro per maand te willen verzekeren. Wel met 300 euro eigen risico en SCM/BVB. Ik heb 20 schadevrije jaren.
 
Alleen insuremytesla accepteerde de S zonder 4/5 beveiliging en zij waren ook nog eens de goedkoopste. Ik kreeg zelfs premie terug toen ik AP liet activeren.

Sinds dat REMOTE ACCESS een wachtwoord nodig heeft, er pin to drive is en vernieuwde keyfobs is het risico op diefstal echt zeer zeer klein. Maar als je pin 2 drive uit hebt staan loop je nog wel aardig risico. Het verbaasd me dat insuremytesla geen korting hanteert op PIn2drive ingeschakeld.
 
Vandaag blijkt Insuremytesla, net als Allianz 1855 euro per jaar te willen ontvangen.
Misschien moeten we verder gaan in het verzekering draadje :)

Maar bij mij is insuremy tesla nu per jaar 1722 EUR (144/m) bij 750 EUR eigen risico en dat is stukken goedkoper dan ik elders (zakelijk) kon. ABN ging van 163/m naar 206 EUR/m dus ik ben blij met insuremytesla.

Centraal Beheer kon ik niet zakelijk afsluiten (auto mag niet op de balans). Dat het prive elders goedkoper elders kan geloof ik wel.