100% Laden, max range, navigatie, SEC Rotterdam, Wie was waren het, Wintersport in 1
Ik heb nu twee keer 100% naar nul gedaan, en merk dat het even door de 0 heen rijden (ca 2km) goed gaat, en dat de
100% -> 0% -> 100% -> 0% er inderdaad schijnbaar een paar kms theoretische typical range bijgeeft.
Op de foto hieronder te zien wat 100% tot 0% in een S85D doet bij een vrij gevarieerd gebruik in warm December 2015:
359,9 km gereden en daar 71,8 kWh aan besteed. In 3 dagen, met ietwat frissere ochtenden en smart preconditioning aan. Dus 13 kWh niet kunnen gebruiken voor het maken van kms. Natuurlijk de circa 5% bricking protection buffer, de rest op aan (voor)verwarming en alle systemen doezelend wakker houden. Dus van de 396 typical range die hij aangaf bij 100% laden heb ik in 3 dagen tijd 360 km kunnen gebruiken. Als je hem in één keer zou leegrijden komt ie vast dicht in de buurt van die
MaxRange van nu 396 km.
Durf nu ook wel met 300km te plannen voor de
wintersport. De Pirelli Sottozero's doen het dus ook wel goed en heel efficient. (Dat is weer een onderwerp:
Banden en velgen).
De laatste kilometers leegrijden heb ik overigens gedaan via de net gisteravond geopende A4. Een mooie weg ook naar de
Opening SEC Rotterdam vanuit noordelijke richting. Op deze route helaas geen
SuperCharger in Nederland aangetroffen, hetgeen ik zo gehoopt had.
Wel een andere Tesla rijder.
Wie was/waren het? Iemand van hier? Een donkere (zwarte?) Tesla, op 19-12-2015 om 12:38 op de nieuwe A4 Schiedam richting Delft:
Overigens had de
navigatie het hier wel moeilijk mee. Op bovenstaande foto is dat op het kleine scherm ook te zien. Hieronder de foto van het grote scherm. Oordeelzelf.
Daarbij nog iets ontdekt wat wellicht licht kan doen schijnen op de in het
Autopilot draadje constateerde onverklaarbare vertragingen zou kunnen verklaren. Op het moment dat ik ongeveer weer op voor de navigatiesystemen (Navion én Google Maps) bekend terrein kwam, vertraagde de auto. Het zou goed kunnen de zij op dit punt en op dat moment niet dezelfde interpretatie van kaart en route hadden. Dat induceert de hypothese dat indien beide systemen het niet eens zijn, de AP/TACC uit een soort voorzorg gaat vertragen. Ik speculeer hier maar, maar het kan een heel bewuste keuze zijn in het meer fail safe ontwerpen van AP. En dat zou tevens verklaren waarom updates lang duren, want je moet beide systemen overeenstemmend en synchroon updaten. Anders wordt het alleen maar erger... Leg ik mezelf een beetje uit zo?
(ik heb alle relevante topics in
VET gemaakt; mocht iemand deze gemixte post willen linken vanuit andere topics please feel free. Anders moet deze post in het
Off Topic Draadje :scared: ).