Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vragen over 100% opladen.

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Sinds kerst hoor ik ook tot de Tesla familie nou heb ik alleen een vraag over het laden in Tilburg bij de instructie gaf men aan dat je niet te vaak je accu naar 100% moet laden. Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is ik zou het namelijk Max 4x in de week willen. Heeft dit dan bijvoorbeeld gevolgen voor de garantie?

De reden is dan ik per dag tussen de 270 en 300 km rij en dat zou ik het liefst met 1 load doen

ik hoop dat jullie je ervaringen willen delen.

groet

Jeroen
 
Het laden tot 100% is op zich niet direct schadelijk voor de accu. Wat wel invloed heeft op de degeneratie van de accu is hoe lang de accu op 100% verblijft, bij een hoge state-of-charge verlopen de schadelijke chemische processen het snelste.
Met andere woorden: als je vlak voor vertrek tot 100% oplaad en dan meteen gaan rijden dan heeft dat nauwelijks invloed op de "gezondheid" van de accu.
 
Hallo,

Sinds kerst hoor ik ook tot de Tesla familie nou heb ik alleen een vraag over het laden in Tilburg bij de instructie gaf men aan dat je niet te vaak je accu naar 100% moet laden. Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is ik zou het namelijk Max 4x in de week willen. Heeft dit dan bijvoorbeeld gevolgen voor de garantie?

De reden is dan ik per dag tussen de 270 en 300 km rij en dat zou ik het liefst met 1 load doen

ik hoop dat jullie je ervaringen willen delen.

groet

Jeroen

Laden tot 100% kan geen kwaad, wanneer je kort daarna ook gaat rijden. Het schijnt zo te zijn dat het laden tot 100% en dan de auto een tijdje laten staan voordat je op pad gaat een nadelige invloed op de batterij kan hebben.
Als ik een lange trip heb dan laad ik eerst tot 90% (dat kan altijd) en dan stel ik de tijd zo in dat hij vóór vertrek verder gaat laden zodat ik hem vol naar buiten kan rijden.

Die afstand moet op een dag kunnen, mits je het met dit weer niet te gek maakt. Het is het handigste om gewoon rustig te beginnen en dan krijg je vanzelf een beeld en meestal de mogelijkheid om wat te versnellen. Wanneer het weer wat beter wordt zal het geen enkel probleem meer zijn. Gaat het om een mix van snelweg en binnenwegen dan zal het nog meer meevallen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Straks ritje naar Groningen met tussenstop in Amsterdam. Ook al haal ik Amsterdam (zo'n 200km) zonder moeite, ik heb vannacht nog eens tot 100% opgeladen.
Nu staat er 384km klaar.
Een paar dagen nadat ik mijn Model S had (eind augustus) laadde ik uit nieuwsgierigheid ook eens tot 100% en toen kreeg ik 409km op de teller !

Op een paar maanden ben ik dus al 25km kwijt...

Elke nacht laad ik tot 80% en dan haalde ik in het begin 354km, elke maand zag ik dat verminderen waardoor ik nu op zo'n 347km zit.

Ik laad steeds in mijn zelfde huisgarage in dezelfde temperatuuromgeving en begin telkens om 1u 's nachts.
Waaraan ligt dit dan ?
 
100% Laden, max range, navigatie, SEC Rotterdam, Wie was waren het, Wintersport in 1

Ik heb nu twee keer 100% naar nul gedaan, en merk dat het even door de 0 heen rijden (ca 2km) goed gaat, en dat de 100% -> 0% -> 100% -> 0% er inderdaad schijnbaar een paar kms theoretische typical range bijgeeft.

Op de foto hieronder te zien wat 100% tot 0% in een S85D doet bij een vrij gevarieerd gebruik in warm December 2015:

kwh.jpg


359,9 km gereden en daar 71,8 kWh aan besteed. In 3 dagen, met ietwat frissere ochtenden en smart preconditioning aan. Dus 13 kWh niet kunnen gebruiken voor het maken van kms. Natuurlijk de circa 5% bricking protection buffer, de rest op aan (voor)verwarming en alle systemen doezelend wakker houden. Dus van de 396 typical range die hij aangaf bij 100% laden heb ik in 3 dagen tijd 360 km kunnen gebruiken. Als je hem in één keer zou leegrijden komt ie vast dicht in de buurt van die MaxRange van nu 396 km.

Durf nu ook wel met 300km te plannen voor de wintersport. De Pirelli Sottozero's doen het dus ook wel goed en heel efficient. (Dat is weer een onderwerp: Banden en velgen).

De laatste kilometers leegrijden heb ik overigens gedaan via de net gisteravond geopende A4. Een mooie weg ook naar de Opening SEC Rotterdam vanuit noordelijke richting. Op deze route helaas geen SuperCharger in Nederland aangetroffen, hetgeen ik zo gehoopt had.

Wel een andere Tesla rijder. Wie was/waren het? Iemand van hier? Een donkere (zwarte?) Tesla, op 19-12-2015 om 12:38 op de nieuwe A4 Schiedam richting Delft:

wie.JPG


Overigens had de navigatie het hier wel moeilijk mee. Op bovenstaande foto is dat op het kleine scherm ook te zien. Hieronder de foto van het grote scherm. Oordeelzelf.
Daarbij nog iets ontdekt wat wellicht licht kan doen schijnen op de in het Autopilot draadje constateerde onverklaarbare vertragingen zou kunnen verklaren. Op het moment dat ik ongeveer weer op voor de navigatiesystemen (Navion én Google Maps) bekend terrein kwam, vertraagde de auto. Het zou goed kunnen de zij op dit punt en op dat moment niet dezelfde interpretatie van kaart en route hadden. Dat induceert de hypothese dat indien beide systemen het niet eens zijn, de AP/TACC uit een soort voorzorg gaat vertragen. Ik speculeer hier maar, maar het kan een heel bewuste keuze zijn in het meer fail safe ontwerpen van AP. En dat zou tevens verklaren waarom updates lang duren, want je moet beide systemen overeenstemmend en synchroon updaten. Anders wordt het alleen maar erger... Leg ik mezelf een beetje uit zo?

map.jpg


(ik heb alle relevante topics in VET gemaakt; mocht iemand deze gemixte post willen linken vanuit andere topics please feel free. Anders moet deze post in het Off Topic Draadje :scared: ).
 
Last edited:
Mooie post! Het leukste zou natuurlijk zijn om nu ook eenzelfde afstand in 1x te rijden naar 100% te laden en kijken wat het verschil is. Ik heb zelf geen Tesla, maar als iemand hem uitleent rijd ik met alle plezier een uur of 4 door Nederland :)
 
Straks ritje naar Groningen met tussenstop in Amsterdam. Ook al haal ik Amsterdam (zo'n 200km) zonder moeite, ik heb vannacht nog eens tot 100% opgeladen.
Nu staat er 384km klaar.
Een paar dagen nadat ik mijn Model S had (eind augustus) laadde ik uit nieuwsgierigheid ook eens tot 100% en toen kreeg ik 409km op de teller !

Op een paar maanden ben ik dus al 25km kwijt...

Elke nacht laad ik tot 80% en dan haalde ik in het begin 354km, elke maand zag ik dat verminderen waardoor ik nu op zo'n 347km zit.

Ik laad steeds in mijn zelfde huisgarage in dezelfde temperatuuromgeving en begin telkens om 1u 's nachts.
Waaraan ligt dit dan ?
Vanaf nieuw gaat de degeneratie het snelst. Als je eenmaal 50.000km op de teller hebt gaat het al bijna niet meer achteruit.