Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Warmrijden? (Model3)

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens heb ik onwetenschappelijk onderzoek gedaan; met 11 kW laden zorgt er wel degelijk voor dat je je accu wat opwarmt en heb je sneller je regen terug. Het scheelt een yellow dot...
In de winter en bij kou start mijn laadproces rond 6:30 en verwarm ik de cabine vanaf 7:45 zodat ik om 8 in een verwarmde auto stap en de ergste kou uit de accu is...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Overigens heb ik onwetenschappelijk onderzoek gedaan; met 11 kW laden zorgt er wel degelijk voor dat je je accu wat opwarmt en heb je sneller je regen terug. Het scheelt een yellow dot...
In de winter en bij kou start mijn laadproces rond 6:30 en verwarm ik de cabine vanaf 7:45 zodat ik om 8 in een verwarmde auto stap en de ergste kou uit de accu is...
Mijn bron is @Wim S. Die vertrouw ik blind.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
A charging Tesla is a happy Tesla, dus ja, het is verstandig om hem gewoon aan de lader te hangen. Als hij (of is het een zij?) dan gaat verwarmen dan doet hij (of is het een zij?) dat niet vanuit de batterij.
Bedoel je niet: A charging Tesla owner is a happy Tesla owner?

Beetje flauw, maar wat je beschrijft is dat het beter is voor de range. En dat snap ik. Maar voor de auto is het toch niet perse beter? Conditionering gebeurt toch even goed wanneer de auto dat nodig vindt, aangesloten of niet? (uiteraard met een niet bijna lege accu)
 
Overigens heb ik onwetenschappelijk onderzoek gedaan; met 11 kW laden zorgt er wel degelijk voor dat je je accu wat opwarmt en heb je sneller je regen terug. Het scheelt een yellow dot...
In de winter en bij kou start mijn laadproces rond 6:30 en verwarm ik de cabine vanaf 7:45 zodat ik om 8 in een verwarmde auto stap en de ergste kou uit de accu is...

Klopt 100%, voel maar eens aan een batterij op de oplader, die wordt warmer. Doe het al jaren met de i3, later opladen starten en de accu is "iets" warmer. In de winter verwarmd die de accu ook als je interieurverwarming scheduled (optie in de i3) dat werkt gewoon erg goed, maar kost ook extra energie. Bmw i3 60AH heeft beperkte range dus dan wel handig.

Tesla mis ik het niet, rij die range zelden op een dag. En vraag me af hoeveel extra range het zal zijn (want de accu koelt ook flink af in de winter tijdens het rijden). Schijnbaar niet echt zinvol anders zat het er al lang in.
 
Bedoel je niet: A charging Tesla owner is a happy Tesla owner?

Beetje flauw, maar wat je beschrijft is dat het beter is voor de range. En dat snap ik. Maar voor de auto is het toch niet perse beter? Conditionering gebeurt toch even goed wanneer de auto dat nodig vindt, aangesloten of niet? (uiteraard met een niet bijna lege accu)

Het gaat natuurlijk over het verwarmen van het interieur. ;) Dat heeft niet zo heel veel met de range te maken.
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Wim kan inderdaad behoorlijk stellig zijn (de mens zijn grote kracht is tevens zijn grote zwakte;-). Zijn overtuiging strookte vorige winter niet met mijn ervaringen en toen ben ik het een paar weken gaan bijhouden... Conclusie zie bovenstaand.
Ik heb niet gezegd dat laden met 11 kW helemaal niks doet. Als jij 1,5 uur laadt met 11 kW is er zeker effect.
Het effect bij 22 kW is veel groter. In ruim een half uur tot 40 minuten is de re-gen volledig beschikbaar.
 
Ik heb niet gezegd dat laden met 11 kW helemaal niks doet. Als jij 1,5 uur laadt met 11 kW is er zeker effect.
Het effect bij 22 kW is veel groter. In ruim een half uur tot 40 minuten is de re-gen volledig beschikbaar.

Hangt waarschijnlijk ook nog van de accucapaciteit af. Een ca. 50-accu laden met 11 kW zal in gelijke omstandigheden hetzelfde effect zijn als een ca. 100-accu op 22 kW? (we vergelijken appels met peren -> SR Model 3 met een long Range S :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: Timmm
Ik heb niet gezegd dat laden met 11 kW helemaal niks doet. Als jij 1,5 uur laadt met 11 kW is er zeker effect.
Het effect bij 22 kW is veel groter. In ruim een half uur tot 40 minuten is de re-gen volledig beschikbaar.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Sorry.
Hoe dan ook, met het bereik van een model 3 zou ik hier niet eens aan gaan beginnen, dat voorverwarmen.
 
Je moet ook breder kijken: als je auto zijn eigen accupakket gaat voorverwarmen, moet die energie voor dat verwarmen ergens vandaan komen. Als je al ingeplugd bent, zal die energie dus (deels) van het net kunnen komen. Ben je niet ingeplugd, dan komt dat van de batterij. Is je batterij SOC op 89% en je hebt de limiet ingesteld op 90% dan gebruikt ie ook niet de energie van het net, maar van de batterij. Het is pas rond 87-86% SOC dat de lader terug aanspringt. Wil je dus je range maximaliseren 's ochtends, dan kan je dat helpen door te toveren dat je auto het laatste uur voor vertrek kan laden.
 
Hoe dan ook, met het bereik van een model 3 zou ik hier niet eens aan gaan beginnen, dat voorverwarmen.
Goh, in de winter heb je de eerste 40 kilometer toch een verhoogd verbruik door de koudere temperaturen. Als je dat kan terugbrengen tot 20km of zelfs niks, dan scheelt dat toch wat. Dat boeit niet als je maar 40 km op een dag doet, maar wel als je 400km moet doen.
 
Ik laad met 22 kW. Dan is na een half uur laden in de ochtend vrijwel de gehele regen beschikbaar. Zelfs een kwartier met 22 kW laden levert al een merkbare toename van de regen op. Met 11 kW, ik heb dat vier jaar gedaan, is het effect vrijwel nihil.
Deze was het. "Vrijwel". Wim, ik geloof je nog steeds!
Ik heb niet gezegd dat laden met 11 kW helemaal niks doet. Als jij 1,5 uur laadt met 11 kW is er zeker effect.
Het effect bij 22 kW is veel groter. In ruim een half uur tot 40 minuten is de re-gen volledig beschikbaar.
 
Goh, in de winter heb je de eerste 40 kilometer toch een verhoogd verbruik door de koudere temperaturen. Als je dat kan terugbrengen tot 20km of zelfs niks, dan scheelt dat toch wat. Dat boeit niet als je maar 40 km op een dag doet, maar wel als je 400km moet doen.
Ik heb nu 1 winter de MS bereden (huh?) en zonder wetenschappelijke onderbouwing denk ik dat het verlies op een lange afstand niet het gevolg is van een koude accu maar veeleer van de omgevingstemperatuur. Op korte stukken is het idd een ramp. Even op en neer naar de Lidl, 2 km, kost in de winter al snel 8 km. Rij ik naar het werk (90 km) dan is het gemiddelde 215 tegen nu 190. Tsja. Wie het weet mag het zeggen!
 
Ik heb al 2 winters met mijn Model X gereden met Teslafi, en daar zie je duidelijk dat het hogere verbruik vooral in het begin is en na een half uur het verbruik wat zakt.

Maar vervolgens reed ik vaak in een file, dus zie je het verbruik nog eens dalen. Het enige wat mijn theorie dan nog ondersteunt is dat de auto zelf aangaf dat de laatste 50km vlot verkeer aan 130 km/u zuiniger waren dan de eerste 50km aan 120 km/u.