Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dit is mij 1x overkomen.
Plotseling stond de auto in P en kwam er een hoop herrie van de duwband. De auto werd niet diagonaal geduwd, zoals die Duitser in het filmpje vertelt.
Ik had vrij snel door dat ik hem weer in N moest zetten (en dus de rem ook nog intrappen).
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dit kon gebeuren. Had ik per ongeluk de rem aangeraakt? Na dit filmpje begrijp ik pas dat dit vaker gebeurt als gevolg van AEB en andere sensoren. Sleepmodus dus voortaan aan zetten.

Het is mij maar 1x gebeurd en ben toch zeker 15x door de wasstraat geweest.
Mij ook een keer overkomen... dat kwam omdat ik iets van de achterbank wilde pakken en met mijn bips van de stoel af kwam, dan wordt automatisch de P-stand geactiveerd... ook bijna de achteropkomende auto geraakt! Gewoon rustig blijven zitten dus :)
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ik duw de mij enkel in de winter door de wasstraat, wanneer mijn 19 inch velgen er op zitten. In de lente en zomer doe ik het zelf omdat ik er dan ook meer genot van heb. Niet alleen aangenamer weer maar ook langer droog.

Ik kan mijn auto zelf niet vluchtig wassen, dat is altijd twee uren werk. En met het weer van de afgelopen weken is het frustrerend dat de dag nadien alles weer voor niets was.
 
Even een tip voor de mensen in Groningen die hun Tesla door de geling autowasstraat will halen. Don't do it.

Ik heb mijn MS occasion (2015) drie weken geleden opgehaald. Hij was vies, ik had zoiets ... autowas straat wel of niet doen. Dus ben even naar Tesla Groningen gereden en heb daar gevraagt, "kan de auto door Geling wasstraat", (de grootste van groningen). Verkoper: "Ja hoor, geen enkel probleem". Ik vraag nog even verder, gaat dit ook zonder problemen met de "21": Turbine velgen, die staan immer laag".

Verkoper, "echt geen probleem, ik afgelopen week nog een S door de wasstraat heen gehaald".

Nou erheen gereden, toch met een beetje een onderbuik gevoel van hmm "what if". De gok erop genomen, links voor zo ver mogelijk van de gelijder ingestruurd, en ja hoor tijdens het wassen een geluidje die je niet kun/wilt plaatsen.

Resultaat:

20180326_094518.jpg 20180326_094514.jpg

Echt he, ... doe het dus niet.
 
Even een tip voor de mensen in Groningen die hun Tesla door de geling autowasstraat will halen. Don't do it.

Ik heb mijn MS occasion (2015) drie weken geleden opgehaald. Hij was vies, ik had zoiets ... autowas straat wel of niet doen. Dus ben even naar Tesla Groningen gereden en heb daar gevraagt, "kan de auto door Geling wasstraat", (de grootste van groningen). Verkoper: "Ja hoor, geen enkel probleem". Ik vraag nog even verder, gaat dit ook zonder problemen met de "21": Turbine velgen, die staan immer laag".

Verkoper, "echt geen probleem, ik afgelopen week nog een S door de wasstraat heen gehaald".

Nou erheen gereden, toch met een beetje een onderbuik gevoel van hmm "what if". De gok erop genomen, links voor zo ver mogelijk van de gelijder ingestruurd, en ja hoor tijdens het wassen een geluidje die je niet kun/wilt plaatsen.

Resultaat:

View attachment 289238 View attachment 289239

Echt he, ... doe het dus niet.

Strange, heb mijn wagen nu al een x of 5 door de carwash bij AutoRadam Almere en Loogman Amsterdam.
Vooralsnog probleemloos.

Ik heb overigens "19 eronder hangen.
 
Ik snap al die wasstraat verhalen niet zo. Zelf de auto met hoge druk afspuiten, foamen, wassen, afspuiten en drogen, het is een half uur werk. Ik schat in dat iedereen die naar een wasstraat heenrijdt, kaartje koopt, in de rij aansluit, laat wassen en aan het eind van de wasbeurt weer naar huis rijdt, veel meer tijd kwijt is.
Ok, ik kan het op de oprit af, maar dat zal toch voor veel meer gebruikers van een wasstraat gelden.

Auto wassen op straat is in veel gemeenten verboden ivm. gescheiden riolering (hemelwater + grijs water), waarbij afvalwater/zeepresten van autowassen niet in de hemelwaterriolering mag komen. Vaak loopt de hemelwaterriolering een sloot/plas in.

Dan kun je nog kiezen voor een wasbox, maar dan vervalt de tijdbesparing wel.
 
Ik snap al die wasstraat verhalen niet zo. Zelf de auto met hoge druk afspuiten, foamen, wassen, afspuiten en drogen, het is een half uur werk. Ik schat in dat iedereen die naar een wasstraat heenrijdt, kaartje koopt, in de rij aansluit, laat wassen en aan het eind van de wasbeurt weer naar huis rijdt, veel meer tijd kwijt is.
Ok, ik kan het op de oprit af, maar dat zal toch voor veel meer gebruikers van een wasstraat gelden.
Veel mensen in de stad hebben geen oprit.
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Veel mensen in de stad hebben geen oprit.

Precies. En de wasstraat werkt voor mij ook niet omdat mijn spiegels niet meer inklapbaar zijn en de S dan te breed is. Dat de auto nog wel eens wordt gewassen is te danken aan het SeC. Momenteel wacht ik met smart op het moment dat er weer eens iets kapot is. Maar dat duurt maar en duurt maar...
 
Even een tip voor de mensen in Groningen die hun Tesla door de geling autowasstraat will halen. Don't do it.

Ik heb mijn MS occasion (2015) drie weken geleden opgehaald. Hij was vies, ik had zoiets ... autowas straat wel of niet doen. Dus ben even naar Tesla Groningen gereden en heb daar gevraagt, "kan de auto door Geling wasstraat", (de grootste van groningen). Verkoper: "Ja hoor, geen enkel probleem". Ik vraag nog even verder, gaat dit ook zonder problemen met de "21": Turbine velgen, die staan immer laag".

Verkoper, "echt geen probleem, ik afgelopen week nog een S door de wasstraat heen gehaald".

Nou erheen gereden, toch met een beetje een onderbuik gevoel van hmm "what if". De gok erop genomen, links voor zo ver mogelijk van de gelijder ingestruurd, en ja hoor tijdens het wassen een geluidje die je niet kun/wilt plaatsen.

Resultaat:

View attachment 289238 View attachment 289239

Echt he, ... doe het dus niet.

Ai, pijnlijk.
Ben zelf al een keer of 5 door de Geling wasstraat geweest, maar inderdaad met 19", gelukkig geen issues.
Wel onderstreep ik het verhaal van SmoothCriminal, even een knuffel van de achterbank pakken voor mijn zoontje is geen goed idee als de auto in "N" staat ;)
Gelukkig kon ik op tijd herstellen.
 
Is iemand al met een X door een wasstraat in de buurt van Rotterdam gegaan? Ik heb geen zin en tijd (meer) om het met de hand te doen...

Bob autowas Schiedam?

Of een plek waar men haar even met de hand wil wassen is natuurlijk ook goed, zo niet beter.
 
Last edited:
Ben ook een paar keer bij Loogman Amsterdam geweest met 21", geen probleem met de velgen.

Wel een vreemd gezicht toen ik de kofferbak opende, er zat overal schuim.. iemand dit ooit gezien? Wellicht een lekkage bij het dakraam/achterraam?
View attachment 295312 View attachment 295313

Geen ervaring met wasstraten, was 'm altijd met de hand, maar het lijkt me normaal te zijn... .
Tussen de body en de kofferklep zit bovenaan een ganse verborgen strook, dus dat schuim zal er bij het inzepen zeker tussen kruipen en met het afspoelen zal er maar beperkt water in geraken waardoor het schuim achterblijft.
Ik zie geen water of schuim in de koffer zelf, dus je dichtingen doen het correct... .

Xavier ;)
 
Ben ook een paar keer bij Loogman Amsterdam geweest met 21", geen probleem met de velgen.

Wel een vreemd gezicht toen ik de kofferbak opende, er zat overal schuim.. iemand dit ooit gezien? Wellicht een lekkage bij het dakraam/achterraam?

Is normaal,dat vindt je ook bij de frunk en bij de deuren - overigens ook als je met de hand wast en er een straal op zet. Gewoon alles open doen, doekje er langs om het schoon te maken en drogen met een tweede.
 
  • Like
Reactions: Daniel-RedS
Ik zit ook in dubio. Tot nu toe steeds met de hand gewassen, maar door de wasstraat is wel zo praktisch. Er zit een relatief grote en professionele wasstraat in de buurt, XL Indoor Carwash Heerenveen, waar men zegt dat er al diverse MS'en en MX'en probleemloos zijn geweest. Maar op een groot bord aan de voorkant staat 2,05m. Volgens de specs is een MX bijna 2,3m breed (2271mm). Te breed voor wat aan de voorkant staat. Iets klopt er dus niet zou je zeggen...