Jawel, de laadsnelheid. Ik ben wellicht strak in de leer maar men komt niet meer weg met een autootje bouwen terwijl het op dit moment echte EV merk het met succes over de boeg van klantbeleving heeft gegooid en daar primair aandacht voor heeft.
Het voordeel merk ik dagelijks, ben nogal veel op de weg.
Morgenochtend voor roadtrip naar Zwitserland met twee stops voordat we bij hotel zijn. Daar SuC aan de overkant van de weg (Fluelen) zodat we vrijdag een mooie tour door de Alpen kunnen maken. Geen seconde nadenken nodig over laadniveau en laden en ook geen langere reistijd (ook met de ICE nam ik wel eens pauze).
Dat gun ik elke EV rijder maar de missie van een autofabrikant (transactiemodel) is niet vergelijkbaar met het model (membership) van Tesla.
Dat neem ik de autoindustrie best wel kwalijk. Ze hebben een goed voorbeeld dat ze zo kunnen kopieëren of samenwerking zoeken in het belang van de klant.
De rest is bekend.
Ik denk toch dat de andere merken goed nadenken over hun EV’s die ze uitbrengen en niet over 1 nacht ijs gaan. Anders was de Etron er allang geweest bijvoorbeeld.
Je bent juist de hele tijd aan het nadenken over je laadniveau, anders wist je nu niet al dat je 2x moet laden om in Zwitserland te komen, en een hotel uit te zoeken tegenover een SuC. Zou je “normaal” een hotel uitzoeken tegenover een tankstation en dat vervolgens voor je vertrek al plannen?
Ook heb je wel degelijk een langere reistijd, je maakt mij niet wijs dat je in de ICE tijd 2x 40-50 minuten stil ging staan als dat niet hoefde. Daarnaast pas je morgen je snelheid aan aan de afstand naar de volgende SuC.
Al deze dingen zijn niet erg, maar het gaat mij wat te ver te verkondigen dat er al “bijna” geen verschil meer is.
Het is prachtig dat Tesla al zo ver is, met goede range en laden, maar er zijn meer afwegingen die mensen maken. Zo blijkt ook uit de verkoop van de Jaguar. Misschien zijn er wel veel mensen die het prima vinden om een Jaguar te hebben die 300km kan rijden en helemaal geen ambitie hebben om er mee op vakantie te gaan, omdat ze dat met of een andere auto doen of gaan vliegen. Of de mensen die een Etron bestellen die pas volgend jaar uit komt, misschien hebben ze wel gekeken bij Tesla en de kwaliteit te laag bevonden, dan is het allemaal leuk dat je de beste van de klas bent, maar je loopt op andere vlakken vet achter.
Wie weet wat er achter de schermen allemaal speelt qua afspraken. Daar komen we pas de komende jaren achter.
Ik begrijp dat je de EV evangelie graag verkondigt maar met sommige dingen spreek je niet helemaal de waarheid of realiteit, of zwak je bewust nadelen af.
Dat is prima maar als we willen dat iedereen elektrisch gaat rijden helpt dat niet. Beter eerlijk te zijn over de voor en nadelen, zodat iedereen weet waar hij aan begint.
Ik had hier een klant voor mijn model S, die denkt elke week van noord naar zuid Portugal te kunnen rijden op 1 lading. Theoretisch zal dat best lukken, maar heb de beste man toch maar verteld dat hij dan 50-60 moet rijden en dus beter 1x gratis kan laden bij een SuC onderweg. Zijn verwachtingen zijn nu bijgesteld en hij weet dus waar hij eventueel aan begint.