Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Jawel, de laadsnelheid. Ik ben wellicht strak in de leer maar men komt niet meer weg met een autootje bouwen terwijl het op dit moment echte EV merk het met succes over de boeg van klantbeleving heeft gegooid en daar primair aandacht voor heeft.
Het voordeel merk ik dagelijks, ben nogal veel op de weg.

Morgenochtend voor roadtrip naar Zwitserland met twee stops voordat we bij hotel zijn. Daar SuC aan de overkant van de weg (Fluelen) zodat we vrijdag een mooie tour door de Alpen kunnen maken. Geen seconde nadenken nodig over laadniveau en laden en ook geen langere reistijd (ook met de ICE nam ik wel eens pauze).

Dat gun ik elke EV rijder maar de missie van een autofabrikant (transactiemodel) is niet vergelijkbaar met het model (membership) van Tesla.

Dat neem ik de autoindustrie best wel kwalijk. Ze hebben een goed voorbeeld dat ze zo kunnen kopieëren of samenwerking zoeken in het belang van de klant.

De rest is bekend.

Ik denk toch dat de andere merken goed nadenken over hun EV’s die ze uitbrengen en niet over 1 nacht ijs gaan. Anders was de Etron er allang geweest bijvoorbeeld.

Je bent juist de hele tijd aan het nadenken over je laadniveau, anders wist je nu niet al dat je 2x moet laden om in Zwitserland te komen, en een hotel uit te zoeken tegenover een SuC. Zou je “normaal” een hotel uitzoeken tegenover een tankstation en dat vervolgens voor je vertrek al plannen?

Ook heb je wel degelijk een langere reistijd, je maakt mij niet wijs dat je in de ICE tijd 2x 40-50 minuten stil ging staan als dat niet hoefde. Daarnaast pas je morgen je snelheid aan aan de afstand naar de volgende SuC.

Al deze dingen zijn niet erg, maar het gaat mij wat te ver te verkondigen dat er al “bijna” geen verschil meer is.

Het is prachtig dat Tesla al zo ver is, met goede range en laden, maar er zijn meer afwegingen die mensen maken. Zo blijkt ook uit de verkoop van de Jaguar. Misschien zijn er wel veel mensen die het prima vinden om een Jaguar te hebben die 300km kan rijden en helemaal geen ambitie hebben om er mee op vakantie te gaan, omdat ze dat met of een andere auto doen of gaan vliegen. Of de mensen die een Etron bestellen die pas volgend jaar uit komt, misschien hebben ze wel gekeken bij Tesla en de kwaliteit te laag bevonden, dan is het allemaal leuk dat je de beste van de klas bent, maar je loopt op andere vlakken vet achter.

Wie weet wat er achter de schermen allemaal speelt qua afspraken. Daar komen we pas de komende jaren achter.

Ik begrijp dat je de EV evangelie graag verkondigt maar met sommige dingen spreek je niet helemaal de waarheid of realiteit, of zwak je bewust nadelen af.
Dat is prima maar als we willen dat iedereen elektrisch gaat rijden helpt dat niet. Beter eerlijk te zijn over de voor en nadelen, zodat iedereen weet waar hij aan begint.
Ik had hier een klant voor mijn model S, die denkt elke week van noord naar zuid Portugal te kunnen rijden op 1 lading. Theoretisch zal dat best lukken, maar heb de beste man toch maar verteld dat hij dan 50-60 moet rijden en dus beter 1x gratis kan laden bij een SuC onderweg. Zijn verwachtingen zijn nu bijgesteld en hij weet dus waar hij eventueel aan begint.
 
Bij lage SoC ? Zou toch wel boven de 100 moeten kunnen komen hoewel de hoge temperatuur in Portugal dat misschien niet toelaat ?
Ja was ook verbaasd maar is me de hele reis van NL naar hier niet gelukt. Tussen de 0 en 10% gaat het sowieso slecht, met terug val naar 0 en dan weer 8kW en dan weer 0, daarboven gaat het rap naar 90-94 kW tot ongeveer 50-60% en daarna bouwt hij weer af.

Temperatuur hier lager dan in NL de afgelopen weken ;-)))
 
Ik denk toch dat de andere merken goed nadenken over hun EV’s die ze uitbrengen en niet over 1 nacht ijs gaan. Anders was de Etron er allang geweest bijvoorbeeld.

Je bent juist de hele tijd aan het nadenken over je laadniveau, anders wist je nu niet al dat je 2x moet laden om in Zwitserland te komen, en een hotel uit te zoeken tegenover een SuC. Zou je “normaal” een hotel uitzoeken tegenover een tankstation en dat vervolgens voor je vertrek al plannen?

Ook heb je wel degelijk een langere reistijd, je maakt mij niet wijs dat je in de ICE tijd 2x 40-50 minuten stil ging staan als dat niet hoefde. Daarnaast pas je morgen je snelheid aan aan de afstand naar de volgende SuC.

Al deze dingen zijn niet erg, maar het gaat mij wat te ver te verkondigen dat er al “bijna” geen verschil meer is.

Het is prachtig dat Tesla al zo ver is, met goede range en laden, maar er zijn meer afwegingen die mensen maken. Zo blijkt ook uit de verkoop van de Jaguar. Misschien zijn er wel veel mensen die het prima vinden om een Jaguar te hebben die 300km kan rijden en helemaal geen ambitie hebben om er mee op vakantie te gaan, omdat ze dat met of een andere auto doen of gaan vliegen. Of de mensen die een Etron bestellen die pas volgend jaar uit komt, misschien hebben ze wel gekeken bij Tesla en de kwaliteit te laag bevonden, dan is het allemaal leuk dat je de beste van de klas bent, maar je loopt op andere vlakken vet achter.

Wie weet wat er achter de schermen allemaal speelt qua afspraken. Daar komen we pas de komende jaren achter.

Ik begrijp dat je de EV evangelie graag verkondigt maar met sommige dingen spreek je niet helemaal de waarheid of realiteit, of zwak je bewust nadelen af.
Dat is prima maar als we willen dat iedereen elektrisch gaat rijden helpt dat niet. Beter eerlijk te zijn over de voor en nadelen, zodat iedereen weet waar hij aan begint.
Ik had hier een klant voor mijn model S, die denkt elke week van noord naar zuid Portugal te kunnen rijden op 1 lading. Theoretisch zal dat best lukken, maar heb de beste man toch maar verteld dat hij dan 50-60 moet rijden en dus beter 1x gratis kan laden bij een SuC onderweg. Zijn verwachtingen zijn nu bijgesteld en hij weet dus waar hij eventueel aan begint.

Na dik 200k km met een Tesla, waarbij ik de groei van het SuC laadwerk heb meegemaakt vanaf 3 tot het aantal van nu, weet ik best wel hoe het zit. Als je het forum volgt weet je dat ik met het gezin minstens één keer per jaar naar Hongarije ga en dat een trip of twee terug het keerpunt is geweest, dat de uiteindelijke reistijd korter was dan de laatste keren met de Voyager. Ook daarmee maakten we pauzes maar die waren minder functioneel. Daarnaast is een hogere kruissnelheid mogelijk door de auto en de dichtheid van het netwerk.
Mensen die zeggen dat ze zonder stoppen van Amsterdam naar München rijden liegen en zijn ook niet helemaal goed bij hun hoofd. Anno 2018 mogen we wat volwassenheid veronderstellen op dat gebied. Daarnaast heeft het gezin er ook recht op dat de reis niet een noodzakelijke gruwel is door het doorjakkeren maar gewoon de eerste dag van de vakantie is.

Wie bekend is in Zwitserland weet dat daar, ondanks dat het een klein land is, erg veel SuC's staan. De reden dat we een hotel op loopafstand van de SuC hebben gekozen is omdat we met vijf of zes auto's daar zijn (er komen ook locale Tesla's bij) en dat het dan niet handig is om te gaan staan wachten onderweg. Nu kunnen we rustig gedurende de avond vast allemaal volladen. Duidelijk een uitzonderingssituatie. Als ik alleen ben maakt het allemaal niet uit.

Een ander aspect dat niet onderschat mag worden is het feit dat het SuC net een identiteit heeft. Het is ingebakken in de auto en je hoeft door de grootste delen van Europa niet meer na te denken of je wel kunt laden. Laat staan hap snap moeten zoeken naar laders met onzekerheid of ze het doen en of ze niet bezet zijn.

Ik zet, dat heb je goed gezien, duidelijke kanttekeningen bij de aanpak van andere fabrikanten. Ook in die zin dat men bij de Etron nu al in de maag zit met de luchtweerstand (zeg tegen een Duitse Audi-rijder maar eens dat hij niet boven de 110 moet komen) en druk aan het zoeken is naar verbeteringen. Een groot nadeel is dat men het concept van de ICE niet wil loslaten (of dat niet durft).

Om het kort samen te vatten, andere fabrikanten komen met iets omdat ze moeten, maar even doorpakken tot iets dat op gelijk niveau kan staan met een Tesla en het daarbij niet moet hebben van veel knopjes en polsters en wat verder als afwerking wordt genoemd, is iets dat ze best zouden kunnen maar gewoon (nog) niet willen want ze hebben veel liever dan men voorlopig de voorkeur blijft geven ook ICE's van hun merk.
Het gevolg is dat goedwillende kopers, die niet weten wat wij weten, grote kans lopen op teleurstellingen wat wellicht ook de bedoeling is.
 
EV rijden wekt veel emoties op: geloof me, bij iedereen. Velen worden pleitbezorgers van EV-rijden en proberen andere ervan te overtuigen dezelfde keuze te maken.
Sommigen zijn daarin wat heviger dan anderen.
Een enkeling vindt het totaal onbegrijpelijk dat een ander automerk met iets komt dat niet exact hetzelfde is als wat Tesla doet, vindt het onoverkomelijk dat de vormgeving wat toegeeft op aerodynamiek ten voordele van merkeigen designkenmerken en ergert zich zelfs aan het gebruiken van knopjes omdat Tesla dat dan weer niet doet. Een enkeling kan zich niet voorstellen dat iemand een andere auto zou kopen dan de modellen van Tesla en ziet het als een persoonlijke missie om iedereen die hieraan denkt van het tegendeel te overtuigen, om in z'n eentje de verkoop van elke niet-Tesla EV te verhinderen. Ik vermoed dat we elkaar ondertussen voldoende kennen om dergelijke reacties te plaatsen. Het nijgt soms wat naar fundamentalisme IMHO ;-)

Ik vind de I-Pace een geslaagd ontwerp dat heel wat gebruikersplezier zal opleveren. Een functioneel probleem zou inderdaad het laden kunnen zijn. De (snel)laadinfrastructuur is in volle ontwikkeling maar is op dit ogenblik al erg bruikbaar, onder meer omdat het aantal laadpalen sneller toeneemt dan het aantal EV's. Wat meer 100 kW CCS laders zou handig zijn.
Ik stel vast dat bijna alle nieuwe EV's worden aangeboden met een enkelfasige on board lader, net zoals de Tesla's in de US. Laat dat nu vooral in België en Nederland een probleem zijn omdat daar ook huishoudens een driefasige aansluiting hebben. Ik vind het zelf ook een ongelukkige keuze, vooral omwillle van de driefasige publieke laadpalen. De kans is reëel dat na een update de driefasige lader optioneel of standaard wordt aangeboden.
 
Last edited:
Ik vind de enkelfase oplossing in de I-Pace ook een misser, maar moet toegeven dat ik zelf nog niet er ben gekomen om mijn laadinfrastructuur thuis te verbeteren en al een jaar aan 3,5kW een Model X zit te laden.

Dus blijft de enige zorg het uitgebreide en eenvoudige snellaadnetwerk, waar ikzelf ook maar zelden passeer omdat mijn verplaatsing nooit meer dan 100km is, of ik na 170km enkele rit een dag aan de lader kan hangen.

Ik vind het enkel jammer voor I-Pace kopers dat ze voor Model S geld een auto kopen die overeen komt met een vage en krappere pre-autopilot Model S.
 
Het blijkt maar weer dat iedereen (gelukkig) een eigen mening heeft. Ik heb met veel plezier Tesla gereden (160.000km in een P85 en nu 90.000km in een 90D), maar ben sterk in dubio om te switchen naar de Jaguar I-Pace en heb morgen een bezoek aan de dealer geplanned.

Natuurlijk heeft de I-Pace ook nadelen w.b.t. het opladen; maar sommige dingen zijn al relatief simpel op te lossen. Ik zie op marktplaats bijvoorbeeld een thuislader die van 3x16 1x32A maakt. Het is niet ideaal, maar voor mij zou 6kW thuisladen prima zijn (https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...ipace-zonder-capaciteitstarief-aanpassin.html) en het scheelt een verhoging naar 3x35A.

In 2013 was het pioneren met de Tesla, ook toen waren er nog nauwelijks Superchargers in Europa. Ook toen was het plannen, net als in 2014. Het Supercharger netwerk is pas sinds 3 jaar echt fantastisch te noemen, maar ook de wet van de remmende voorsprong komt hier om de hoek te kijken. Ik verwacht dat IONITY namelijk Europa binnen 1 a 2 jaar volgooid met 350kW laders. Of dat er nu 200 of 400 zijn dat maakt inprincipe niets uit: roadtrips zijn dan makkelijk te doen (of wintersport).
Daarnaast heb je ook nog andere iniatieven zoals https://www.ultra-e.eu/ en natuurlijk FastNed. Persoonlijk vind ik 100kW (net als 120kW Superchargers) laden nog steeds te traag, het is jammer dat de i-Pace niet 150kW ondersteund, maar het is te doen.

Als je een paar roadtrips hebt gedaan is het wachten bij de Superchargers niet bepaald leuk meer te noemen. Bijvoorbeeld op de wintersport zakt de Tesla praktijk range ook gigantisch, mijn 90D haalt dan nog maar 310-330km uit een 100% lading. Het Superchargen is vervolgens eerder 30/40 minuten dan 20/30 minuten en op een gegeven moment is dat wachten niet leuk meer. Een Tesla doet er gewoon 2 a 3 uur langer over (vanuit Groningen, Kaprun als voorbeeldwintersport) dan een ICE. Je hebt natuurlijk ook de optie om te verwisselen van bestuurder na 3 uur. :)
De vraag is dan ook wat het verschil in winterrange is, aangezien de I-Pace (volgens mij) een warmtepomp gebruikt. Het range-plaatje zou er dan ineens totaal anders uit kunnen zien.

Zo veel mensen, zoveel meningen. Ik heb erg veel respect voor wat Tesla de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen, de drive unit en de batterij zijn fantastisch: maar de rest is gewoon (naar mijn mening) niet perfect. Het interieur is matig tot slecht voor de prijsklasse (geen 360-graden view, geen CarPlay) daarnaast de matige bouwkwaliteit/afwerking en de vele service center bezoeken die ik al heb moeten doen.
Het interieur (weer persoonlijk) is naar mijn mening echt stukken beter in de Jaguar en aangezien je 99% van de tijd in de auto doorbrengt is dat voor mij een doorslaggevend punt. Of je nou 300km (I-Pace) of 350km (model X?) praktijk range hebt, het grootste verschil zit hem uiteindelijk in de laadtijd op roadtrips - 100kW (IONITY) vs 110kW (Superchargen) maakt dan het verschil niet.

Ik zie dat sommige mensen de IPACE proberen te vergelijken met een 100D, maar vergeet niet dat de IPace echt een stuk goedkoper is dan de 100D. De First Edition is alleen al meer dan €20.000 goedkoper dan een full options Model S 100D.

Ik verwacht dat de komende 2 jaar de boel flink opgeschud gaat worden, met auto's zoals de IPace, E-Tron en natuurlijk de KONA, NIRO, LEAF 3.0 (?) en misschien een IONIQ met dubbele accucapaciteit - en daarnaast nog de gigantische investeringen in laadinfrastructuur.
 
Na dik 200k km met een Tesla, waarbij ik de groei van het SuC laadwerk heb meegemaakt vanaf 3 tot het aantal van nu, weet ik best wel hoe het zit. Als je het forum volgt weet je dat ik met het gezin minstens één keer per jaar naar Hongarije ga en dat een trip of twee terug het keerpunt is geweest, dat de uiteindelijke reistijd korter was dan de laatste keren met de Voyager. Ook daarmee maakten we pauzes maar die waren minder functioneel. Daarnaast is een hogere kruissnelheid mogelijk door de auto en de dichtheid van het netwerk.
Mensen die zeggen dat ze zonder stoppen van Amsterdam naar München rijden liegen en zijn ook niet helemaal goed bij hun hoofd. Anno 2018 mogen we wat volwassenheid veronderstellen op dat gebied. Daarnaast heeft het gezin er ook recht op dat de reis niet een noodzakelijke gruwel is door het doorjakkeren maar gewoon de eerste dag van de vakantie is.

Wie bekend is in Zwitserland weet dat daar, ondanks dat het een klein land is, erg veel SuC's staan. De reden dat we een hotel op loopafstand van de SuC hebben gekozen is omdat we met vijf of zes auto's daar zijn (er komen ook locale Tesla's bij) en dat het dan niet handig is om te gaan staan wachten onderweg. Nu kunnen we rustig gedurende de avond vast allemaal volladen. Duidelijk een uitzonderingssituatie. Als ik alleen ben maakt het allemaal niet uit.

Een ander aspect dat niet onderschat mag worden is het feit dat het SuC net een identiteit heeft. Het is ingebakken in de auto en je hoeft door de grootste delen van Europa niet meer na te denken of je wel kunt laden. Laat staan hap snap moeten zoeken naar laders met onzekerheid of ze het doen en of ze niet bezet zijn.

Ik zet, dat heb je goed gezien, duidelijke kanttekeningen bij de aanpak van andere fabrikanten. Ook in die zin dat men bij de Etron nu al in de maag zit met de luchtweerstand (zeg tegen een Duitse Audi-rijder maar eens dat hij niet boven de 110 moet komen) en druk aan het zoeken is naar verbeteringen. Een groot nadeel is dat men het concept van de ICE niet wil loslaten (of dat niet durft).

Om het kort samen te vatten, andere fabrikanten komen met iets omdat ze moeten, maar even doorpakken tot iets dat op gelijk niveau kan staan met een Tesla en het daarbij niet moet hebben van veel knopjes en polsters en wat verder als afwerking wordt genoemd, is iets dat ze best zouden kunnen maar gewoon (nog) niet willen want ze hebben veel liever dan men voorlopig de voorkeur blijft geven ook ICE's van hun merk.
Het gevolg is dat goedwillende kopers, die niet weten wat wij weten, grote kans lopen op teleurstellingen wat wellicht ook de bedoeling is.
Ik weet dat je veel ervaring hebt maar zie ook dat je af toe zo enthousiast bent dat de realiteit voorbij gelopen wordt.
Je maakt mij niet wijs dat de rit morgen sneller is dan met een ICE. Dit heeft niks met jakkeren te maken maar gewoon met je snelheid en hoe vaak je nu moet stoppen en hoe lang. In Duitsland kan je met een vergelijkbare ICE (als ik je verhaal hierboven goed begrijp, dus niet met een Voyager) prima 150 continue rijden op de stukken waar dit is toegestaan. Je hoeft je dan niet aan te passen aan waar de volgende SuC is, wat je nu wel doet. Blijkbaar heb je een snelheid uitgerekend waarmee je nu in 2 stops naar Zwitserland rijdt, als je harder gaat rijden moet je 3 stops maken en verlies je nog meer tijd tov een ICE.

Als je wil kunnen we een keer een test doen, rijden we met 5 Tesla’s en 5 ICE auto’s naar Zwitserland en kijken we wie er sneller is. Of naar Portugal, maar dan duurt de test wat langer. Dat de vakantie in een Tesla al begint op de dag van vertrek ben ik helemaal met je eens maar dit komt ook omdat het moet. Niet iedereen wil dat en mijn punt is dat dit nog niet (in de toekomst wel) hetzelfde is als met een ICE.

Je schrijft dat je nergens meer over hoeft na te denken, ik bestrijd dat, want je hebt er al over nagedacht. Als ik je nu vraag waar je gaat stoppen, dan kan je me dat precies vertellen. Ook de situatie bij aankomst heeft er voor gezorgd dat je er al over nagedacht hebt, wat blijft uit het feit dat je al had bedacht dat jullie anders op elkaar moeten wachten. Had je met 5 ICE afgesproken dan had iedereen zijn tank vol gegooid en klaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een prachtige manier van reizen, maar ik zou hier niet verkondigen dat het sneller/beter is dan reizen met een ICE van hetzelfde bedrag, die tijd komt nog wel, maar nu nog niet. Mijn gezin heeft er ook recht op niet 15 uur in de auto te zitten terwijl het in 12 kan.

Ik denk dat iemand die 100k uitgeeft aan een elektrische auto van een concurrent heus wel een paar vragen heeft gesteld over hoe de auto werkt, ik vind het kortzichtig om te denken dat er nu 4000 domme mensen een Jaguar hebben gekocht die straks allemaal teleurgesteld zijn.

Daarnaast is de kwaliteit voor mij bij Tesla echt een issue, ik zou niet zo snel een Tesla zonder garantie kopen met de ervaringen die ik nu heb met 3 Tesla’s. Zelfs de X die ik nu net heb met maar 20k kilometer moet naar het service center voor mankementen en ik vind dat voor een auto van deze prijsklasse gewoon slecht.
Wat fijn is bij Tesla dat het meteen wordt opgelost, maar speling op een achterstoel waar bijna nooit iemand op zit vind ik echt rommelen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik weet dat je veel ervaring hebt maar zie ook dat je af toe zo enthousiast bent dat de realiteit voorbij gelopen wordt.
Je maakt mij niet wijs dat de rit morgen sneller is dan met een ICE. Dit heeft niks met jakkeren te maken maar gewoon met je snelheid en hoe vaak je nu moet stoppen en hoe lang. In Duitsland kan je met een vergelijkbare ICE (als ik je verhaal hierboven goed begrijp, dus niet met een Voyager) prima 150 continue rijden op de stukken waar dit is toegestaan. Je hoeft je dan niet aan te passen aan waar de volgende SuC is, wat je nu wel doet. Blijkbaar heb je een snelheid uitgerekend waarmee je nu in 2 stops naar Zwitserland rijdt, als je harder gaat rijden moet je 3 stops maken en verlies je nog meer tijd tov een ICE.

Als je wil kunnen we een keer een test doen, rijden we met 5 Tesla’s en 5 ICE auto’s naar Zwitserland en kijken we wie er sneller is. Of naar Portugal, maar dan duurt de test wat langer. Dat de vakantie in een Tesla al begint op de dag van vertrek ben ik helemaal met je eens maar dit komt ook omdat het moet. Niet iedereen wil dat en mijn punt is dat dit nog niet (in de toekomst wel) hetzelfde is als met een ICE.

Je schrijft dat je nergens meer over hoeft na te denken, ik bestrijd dat, want je hebt er al over nagedacht. Als ik je nu vraag waar je gaat stoppen, dan kan je me dat precies vertellen. Ook de situatie bij aankomst heeft er voor gezorgd dat je er al over nagedacht hebt, wat blijft uit het feit dat je al had bedacht dat jullie anders op elkaar moeten wachten. Had je met 5 ICE afgesproken dan had iedereen zijn tank vol gegooid en klaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een prachtige manier van reizen, maar ik zou hier niet verkondigen dat het sneller/beter is dan reizen met een ICE van hetzelfde bedrag, die tijd komt nog wel, maar nu nog niet. Mijn gezin heeft er ook recht op niet 15 uur in de auto te zitten terwijl het in 12 kan.

Ik denk dat iemand die 100k uitgeeft aan een elektrische auto van een concurrent heus wel een paar vragen heeft gesteld over hoe de auto werkt, ik vind het kortzichtig om te denken dat er nu 4000 domme mensen een Jaguar hebben gekocht die straks allemaal teleurgesteld zijn.

Daarnaast is de kwaliteit voor mij bij Tesla echt een issue, ik zou niet zo snel een Tesla zonder garantie kopen met de ervaringen die ik nu heb met 3 Tesla’s. Zelfs de X die ik nu net heb met maar 20k kilometer moet naar het service center voor mankementen en ik vind dat voor een auto van deze prijsklasse gewoon slecht.
Wat fijn is bij Tesla dat het meteen wordt opgelost, maar speling op een achterstoel waar bijna nooit iemand op zit vind ik echt rommelen.

Let's agree to disagree.
 
Je schrijft dat je nergens meer over hoeft na te denken, ik bestrijd dat, want je hebt er al over nagedacht.
Ik ga hier even op inhaken.

Vorig jaar na een maand bezit van mijn Model X reed ik naar Oostenrijk. Natuurlijk met abetterrouteplanner wat zitten uitrekenen.

In de realiteit heb ik niks van abetterrouteplanner gevolgd en ben ik gewoon mijn navi achterna gegaan, langs 5 superchargers want dat is wat het was als je thuis met 60% batterij vertrok. Ter plaatse kunnen genieten van een gratis 17kW lader, en op terugweg ook de navi gevolgd.

Ik heb maar 1 dag met abetterrouteplanner gereden toen we een lange rondrit gingen doen, maar eens op terugweg wist ik wel dat we het ruimschoots gingen halen.

En dit was nog voor dat er de supercharger in Flachau was. Dit jaar ga ik zelfs niet omkijken naar abetterrouteplanner.

En ik ben nog nooit zo relax onderweg geweest. Op heenweg 14 uur langer onderweg, maar we hadden stevig wat file. Op terugweg 12 uur onderweg. Vroeger met mijn ouders in de benzine auto reden ze ook 12 uur, en hadden ze hun boterhammen zelf mee. Ik zal het ooit wel op 10 uur gedaan hebben, maar aan 220 km/u kruissnelheid, en doodop bij aankomst.

Dan vind ik 150 op autopilot veel relaxer en ontegensprekelijk veiliger.

Dus ja, met een ICE zal je sneller zijn, maar dat boeit me niet meer. Ik kom op zo een afstanden op een redelijke tijd aan, en ben niet zo vermoeid. En voor de dagdagelijkse afstanden volstaat de batterij ook.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik zie dat sommige mensen de IPACE proberen te vergelijken met een 100D, maar vergeet niet dat de IPace echt een stuk goedkoper is dan de 100D. De First Edition is alleen al meer dan €20.000 goedkoper dan een full options Model S 100D.
Qua netto aanschaf wel, maar operational lease?
En what about free supercharging vs commerciële netwerken?
 
Het blijkt maar weer dat iedereen (gelukkig) een eigen mening heeft. Ik heb met veel plezier Tesla gereden (160.000km in een P85 en nu 90.000km in een 90D), maar ben sterk in dubio om te switchen naar de Jaguar I-Pace en heb morgen een bezoek aan de dealer geplanned.

Natuurlijk heeft de I-Pace ook nadelen w.b.t. het opladen; maar sommige dingen zijn al relatief simpel op te lossen. Ik zie op marktplaats bijvoorbeeld een thuislader die van 3x16 1x32A maakt. Het is niet ideaal, maar voor mij zou 6kW thuisladen prima zijn (≥ 6kw thuislader voor IPace zonder capaciteitstarief aanpassin - Jaguar - Marktplaats.nl) en het scheelt een verhoging naar 3x35A.

In 2013 was het pioneren met de Tesla, ook toen waren er nog nauwelijks Superchargers in Europa. Ook toen was het plannen, net als in 2014. Het Supercharger netwerk is pas sinds 3 jaar echt fantastisch te noemen, maar ook de wet van de remmende voorsprong komt hier om de hoek te kijken. Ik verwacht dat IONITY namelijk Europa binnen 1 a 2 jaar volgooid met 350kW laders. Of dat er nu 200 of 400 zijn dat maakt inprincipe niets uit: roadtrips zijn dan makkelijk te doen (of wintersport).
Daarnaast heb je ook nog andere iniatieven zoals Home en natuurlijk FastNed. Persoonlijk vind ik 100kW (net als 120kW Superchargers) laden nog steeds te traag, het is jammer dat de i-Pace niet 150kW ondersteund, maar het is te doen.

Als je een paar roadtrips hebt gedaan is het wachten bij de Superchargers niet bepaald leuk meer te noemen. Bijvoorbeeld op de wintersport zakt de Tesla praktijk range ook gigantisch, mijn 90D haalt dan nog maar 310-330km uit een 100% lading. Het Superchargen is vervolgens eerder 30/40 minuten dan 20/30 minuten en op een gegeven moment is dat wachten niet leuk meer. Een Tesla doet er gewoon 2 a 3 uur langer over (vanuit Groningen, Kaprun als voorbeeldwintersport) dan een ICE. Je hebt natuurlijk ook de optie om te verwisselen van bestuurder na 3 uur. :)
De vraag is dan ook wat het verschil in winterrange is, aangezien de I-Pace (volgens mij) een warmtepomp gebruikt. Het range-plaatje zou er dan ineens totaal anders uit kunnen zien.

Zo veel mensen, zoveel meningen. Ik heb erg veel respect voor wat Tesla de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen, de drive unit en de batterij zijn fantastisch: maar de rest is gewoon (naar mijn mening) niet perfect. Het interieur is matig tot slecht voor de prijsklasse (geen 360-graden view, geen CarPlay) daarnaast de matige bouwkwaliteit/afwerking en de vele service center bezoeken die ik al heb moeten doen.
Het interieur (weer persoonlijk) is naar mijn mening echt stukken beter in de Jaguar en aangezien je 99% van de tijd in de auto doorbrengt is dat voor mij een doorslaggevend punt. Of je nou 300km (I-Pace) of 350km (model X?) praktijk range hebt, het grootste verschil zit hem uiteindelijk in de laadtijd op roadtrips - 100kW (IONITY) vs 110kW (Superchargen) maakt dan het verschil niet.

Ik zie dat sommige mensen de IPACE proberen te vergelijken met een 100D, maar vergeet niet dat de IPace echt een stuk goedkoper is dan de 100D. De First Edition is alleen al meer dan €20.000 goedkoper dan een full options Model S 100D.

Ik verwacht dat de komende 2 jaar de boel flink opgeschud gaat worden, met auto's zoals de IPace, E-Tron en natuurlijk de KONA, NIRO, LEAF 3.0 (?) en misschien een IONIQ met dubbele accucapaciteit - en daarnaast nog de gigantische investeringen in laadinfrastructuur.
Die lader is precies wat ik een al een tijdje zoek voor onze Fiat 500e’s! Die kunnen ook 6,6 kW op 1 fase maar de meeste aansluitingen kunnen dat niet helaas.
Thanks daarvoor. Ga nu alleen even kijken of ik hem via een andere leverancier voor een schappelijkere prijs kan krijgen...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik ga hier even op inhaken.

Vorig jaar na een maand bezit van mijn Model X reed ik naar Oostenrijk. Natuurlijk met abetterrouteplanner wat zitten uitrekenen.

In de realiteit heb ik niks van abetterrouteplanner gevolgd en ben ik gewoon mijn navi achterna gegaan, langs 5 superchargers want dat is wat het was als je thuis met 60% batterij vertrok. Ter plaatse kunnen genieten van een gratis 17kW lader, en op terugweg ook de navi gevolgd.

Ik heb maar 1 dag met abetterrouteplanner gereden toen we een lange rondrit gingen doen, maar eens op terugweg wist ik wel dat we het ruimschoots gingen halen.

En dit was nog voor dat er de supercharger in Flachau was. Dit jaar ga ik zelfs niet omkijken naar abetterrouteplanner.

En ik ben nog nooit zo relax onderweg geweest. Op heenweg 14 uur langer onderweg, maar we hadden stevig wat file. Op terugweg 12 uur onderweg. Vroeger met mijn ouders in de benzine auto reden ze ook 12 uur, en hadden ze hun boterhammen zelf mee. Ik zal het ooit wel op 10 uur gedaan hebben, maar aan 220 km/u kruissnelheid, en doodop bij aankomst.

Dan vind ik 150 op autopilot veel relaxer en ontegensprekelijk veiliger.

Dus ja, met een ICE zal je sneller zijn, maar dat boeit me niet meer. Ik kom op zo een afstanden op een redelijke tijd aan, en ben niet zo vermoeid. En voor de dagdagelijkse afstanden volstaat de batterij ook.
Mooie beschrijving van praktijk gebruik, en ik heb hetzelfde gevoel. Wat ik alleen probeer duidelijk te maken is dat het nog niet hetzelfde is als onderweg zijn met een auto die je gewoon in 5 minuten kan tanken. Je rijdt in een ICE ook je navi achterna, waarschijnlijk nog een betere navi ook, en je hoeft dus niet na te denken. Ik vind dat Hans hieraan voorbij loopt en te positief af spiegelt hoe reizen met een Tesla is. Vandaar mijn opmerking laten we eens een test doen.
 
Qua netto aanschaf wel, maar operational lease?
En what about free supercharging vs commerciële netwerken?
Bij Jaguar zit het onderhoud bij de prijs in begrepen dus dat kan nog best wel eens tegen vallen dit vergelijk. En hoeveel % van de tijd laadt men bij de SuCs en hoeveel % thuis, waar de Jaguar ook opgeladen wordt? Ik denk dat dat voor een veel gebruiker misschien 100-200 euro scheelt per jaar aan brandstof (stroom) kosten?
 
Had dit niet te maken met het 75kW pack? mijn 85 start (met lage SOC) altijd rond de 118
Ja na het terug kijken van dat filmpje over verschillende accu packs en de manier van laden zie ik dat ook. Wel jammer, met een 85 was het juist zo leuk laatste stuk de accu leeg te maken omdat hij dan toch super snel weer op niveau kwam. Helaas verlies je met een 75 accu daar wat tijd.