Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het elektriciteitsnet is overbelast, dus gaan we maar een compleet nieuw netwerk uitrollen met een heel scala aan nieuwe uitdagingen waar we nog geen grootschalige ervaring mee hebben, maar waarvan je van te voren al kan zeggen dat er genoeg risico's aan zitten. Kostentechnisch, maar ook op het gebied van veiligheid. En nee, aardas is een heel ander goedje dan waterstof. Veel minder gevoelig voor lekkage om maar wat te noemen. En minder explosief.

Hey jongens, kan niet iemand even een rekenmachientje erbij pakken om uit te rekenen of het misschien veel goedkoper is om wat knelpunten in het elektriciteitsnet te upgraden? Uiteindelijk moet dat toch echt eens gebeuren, of je nou eerst een hoop geld in de waterstofhype giet of niet.
Dit levert gegarandeerd veel subsidie op dus er zijn vast wel een paar lobbyisten te vinden die overheidsdienaren een rad voor de ogen kunnen draaien.
 
Even uitleggen hoe dat werkt:
  • BMW (en anderen) lobbyen dat de EU ook moet kijken naar andere alternatieve brandstoffen, en brengt daarvoor een case voor waterstof
  • EU wordt gelobbyd, en geraakt overtuigd dat investeringen in waterstof nodig zijn
  • EU schrijft subsidies uit waar partijen op kunnen antwoorden, met ook een lijst van vragen die in het gesubsidieerde project moeten beantwoord worden (kostprijs, efficiëntie, toekomstperspectieven, etc)
  • BMW antwoordt die subsidievraag
  • BMW wint de subsidievraag, en krijgt subsidie
  • BMW moet binnen dit project uitvoeren wat de EU vraagt, en de resultaten presenteren, in ruil voor die subsidie
Het is dus niet losweg wat geld geven. Er is een resultaatsverbintenis tussen degene die de subsidie beschikbaar stelt en toekent, en degene die de subsidie wint en het resultaat moet opleveren.

Dat natuurlijk subsidiewinnaar zelf het project bijeen gelobbyd heeft, is wel kwalijk, maar sommige dingen moet je natuurlijk proberen om te achterhalen of ze wel haalbaar zijn. Kijk ook bv naar groenestroomcertificaten en salderingsregeling om de markt van zonnepanelen en windturbines aan te jagen. Een installatie die nu 5K kost, kostte 15 jaar terug 25K, en dat is deels doordat er een markt gecreëerd werd. Idem voor EV's, die vroeger ook duurder waren dan nu en je er je voordeel mee kon halen door subsidies te ontvangen, of korting op je bijtelling.
 
Lezing van Michael Liebreich: Global Energy Transition Trends and Hydrogen. Duurt 50 minuten plus 40 minuten discussie.
Onnavolgbaar helder uitgelegd hoe "we" met waterstof bedonderd worden. :p Hoe weinig echte toepassing er voor groene waterstof is. o_O
Aanbevolen lezing, ondanks zijn lengte.

Wat plaatjes eruit:
1. De personenauto op waterstof is op sterven na dood:
1718817633232.png

Verkoop aantallen elektrisch versus waterstof personenauto’s (rechts is niet vergeten, maar onzichtbaar door de kleine aantallen)

2. Verkoop waterstof personenauto is ingestort, in ’23 nog maar 9000 wereldwijd verkocht
1718817723260.png



3. soms iets demagogisch uitgelegd, zoals 15 liter benzine vergelijken met 15 kg vloeibare waterstof. Terwijl waterstof 2,5 x meer energie bevat.
Hier een plaatje van als H2 vloeibaar is (-253 gr. C), maar als gas (@700 atmosfeer) is het nog twee keer zoveel (4 m3)
1718817959243.png


Lezing te zien op: Michael Liebreich. Global Energy Transition Trends and Hydrogen
 
Last edited: