Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er binnen 30 dagen afgenomen moet worden. Dus als je medio November een telefoontje krijgt dat eea klaar is dan MOET er volgens mij uiterlijk medio December afgenomen worden.
Mocht dat zo zijn dan is de vraag hoeveel tijd er mag/kan zitten tussen moment aflevering en moment op kenteken zetten. En hoe dat dan logistiek met de auto gaat.(kan de auto tijdje bij Tesla blijven staan zodat ze voor de boeken wel de auto kunnen uitleveren maar pas in 2016 op kenteken zetten}
 
1. Heeft iemand ervaring met de uitstel van de levering ivm specifieke opties? en zo ja, welke opties zijn de vertragende opties?

Als ik zou moeten gokken bij jouw configuratie zou ik de 90 kWh batterij en de Next Gen zetels als kandidaten naar voor schuiven.

2. Omdat de levering waarschijnlijk in November - December plaatsvindt overweeg ik ivm mijn eigen beschikbaarheid in deze maanden de auto in Januari 2016 uit te laten leveren/op kenteken te laten zetten. Fiscaal maakt het m.i. niet uit maar wellicht voor de restwaarde wel-toch?

Als ik een Tesla 2dehands zou kopen, zou ik naar de VIN kijken. Daarin is het jaar van productie opgenomen. Of je hem nu op kenteken zet in 2015 of 2016, het blijft een wagen geproduceerd in 2015.

- - - Updated - - -

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er binnen 30 dagen afgenomen moet worden. Dus als je medio November een telefoontje krijgt dat eea klaar is dan MOET er volgens mij uiterlijk medio December afgenomen worden.
Mocht dat zo zijn dan is de vraag hoeveel tijd er mag/kan zitten tussen moment aflevering en moment op kenteken zetten. En hoe dat dan logistiek met de auto gaat.(kan de auto tijdje bij Tesla blijven staan zodat ze voor de boeken wel de auto kunnen uitleveren maar pas in 2016 op kenteken zetten}

Volgens mij kan je dat wel afspreken met Tesla. Als je hem hebt betaald kan ik mij niet voorstellen dat ze moeilijk zouden doen over de formaliteiten. Zorg gewoon dat je voor het einde van het kwartaal een document gaat ondertekenen "voor ontvangst maar in afwachting van ophaling / levering" of iets dergelijks. Dan mogen zij jouw betaling mee tellen in de resultaten en kan je hem toch na het kwartaal ophalen.

By the way, naar afschrijving dacht ik dat het net interessanter is om hem eind 2015 te ontvangen. Bij ons in België is dat toch zo want dan mag je hem al een jaar afschrijven in 2015.
 
Last edited:
Een andere insteek is rekening houden met de MIA (voor NL....)
Indien de auto in 2015 op kenteken komt en met afschrijving in 2016 verkocht wordt, dan "dempt" de MIA de afschrijving (MIA over 50K = 18K en dan bij bijv. 90% verkoopprijs hoeft maar 90% van die 18K bijgeteld te worden)... Bij vervreemding binnen hetzelfde jaar mag de MIA niet worden toegepast....
Daarnaast (maar dit is het verhaal van de klok en de klepel, dus moet nog wel even door een deskundige worden uitgezocht / ondersteund) meen ik begrepen te hebben dat de bijtellingsverplichting bij verkoop binnen 5 jaar niet datum + 5 Jaar is, maar 5 kalender jaren, en dan zou 2015, 2016, 2017, 2018, 2019... er voor kunnen zorgen dat lev. dec 2015 bij verkoop (bijv. naar privé) in Jan 2019 (dus iets meer dan 3 jaar) geen MIA "bijtelling" plaatsvindt.... en bij jan 2016 zou dat jan 2020 worden, dus een jaar later. Nogmaals, ik ben geen fiscalist en ben zelf ook wel benieuwd naar de wetstekst die hierover gaat :)...
En dat de restwaarde ook door de fiscus (vanwege bouwjaar) dus lager wordt ingeschat (waarde economisch verkeer) is toch sowieso niet zo'n slechte zaak?
 
Daarnaast (maar dit is het verhaal van de klok en de klepel, dus moet nog wel even door een deskundige worden uitgezocht / ondersteund) meen ik begrepen te hebben dat de bijtellingsverplichting bij verkoop binnen 5 jaar niet datum + 5 Jaar is, maar 5 kalender jaren, en dan zou 2015, 2016, 2017, 2018, 2019... er voor kunnen zorgen dat lev. dec 2015 bij verkoop (bijv. naar privé) in Jan 2019 (dus iets meer dan 3 jaar) geen MIA "bijtelling" plaatsvindt.... en bij jan 2016 zou dat jan 2020 worden, dus een jaar later. Nogmaals, ik ben geen fiscalist en ben zelf ook wel benieuwd naar de wetstekst die hierover gaat :)...
En dat de restwaarde ook door de fiscus (vanwege bouwjaar) dus lager wordt ingeschat (waarde economisch verkeer) is toch sowieso niet zo'n slechte zaak?

Helaas, ... zo werkt het niet. Van de site van de Belastingdienst
"
Bijtelling privégebruik auto 2015

Hoe lang geldt het verlaagde percentage?[/h] Valt u in een verlaagd bijtellingspercentage (4%, 7%, 14% of 20%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden".

Dus bijtellingspercentage is 60 maanden geldig vanaf de 1e dag van de maand volgend op de maand van kentekenregistratie. Wel logisch eigenlijk.
 
Dank voor de reakties. Even snel wat reakties van mij

- Afschrijving dit jaar ipv 2016 zou mij max 5000 euro vpb voordeel brengen in NL (ik ga daarbij uit van enkele optimale zaken zoals - dat ook in NL de auto wanneer geleverd in Nov/Dec voor een heel jaar mag worden afgeschreven, dat de restwaarde van de Tesla 20 K is na 5 jaar bij een aanschaf van 100 K (ex BTW) - (100 K - 20 K = 80 K afschrijving is 16 K per jaar = 4 K vpb uitgaande van 25%)
Gezien de prijsstelling van tweedehands Model S van 2013 en 2014 lijkt me dat het VpB voordeel niet opweegt tegen de meerwaarde van jaar jonger. Daarnaast zijn er wel trucs te verzinnen om meer af te schrijven op de auto in 2015 maar normaalgesproken gaat de afschrijving in NL gebaseerd worden op maanden niet jaren. Conclusie is dat levering 2016 beter is voor me.

- Jpet, Ik begrijp overigens jouw check op VIN in Belgie wel omdat daar de leeftijd van de auto niet afleesbaar is uit het kenteken. In Nl kun je de leeftijd wel uit kenteken aflezen (meestal) en opvragen bij de Nederlandse RDW

- MIA demping begrijp ik niet maar weet wel dat MIA gemeld/aangevraagd wordt op moment van aangaan verplichting, niet op moment levering

- Ik heb mijn contact bij Tesla al gevraagd hoe we eea gaan regelen want heb de auto eigenlijk liever zsm dit jaar
 
- Jpet, Ik begrijp overigens jouw check op VIN in Belgie wel omdat daar de leeftijd van de auto niet afleesbaar is uit het kenteken. In Nl kun je de leeftijd wel uit kenteken aflezen (meestal) en opvragen bij de Nederlandse RDW

Zal volledig afhangen van de potentiële koper en eigenlijk is het jaar op zich niet voldoende om bij Tesla te weten wat je in handen krijgt. Tesla werkt niet met modeljaren en gaat voor continuous improvement. Je moet dus al bijna de week kennen dat hij van de lijn is gerold om een aantal, al dan niet subtiele, verschillen te weten.

Een voorbeeld is de sportophanging van de P85D. De wagens geproduceerd na april 2015 hebben de standaard ophanging zoals de S85D. De wagens geproduceerd voor april 2015 hebben de harde sportophanging vergelijkbaar met die onder de P85+
 
Vandaag contact gehad met Thomas van Tesla.
De auto wordt in week 3 of 4 van Oktober geleverd. Mocht eea toch later worden (November of December) dan regelt Tesla dat mijn auto pas in 2016 op kenteken gezet wordt. Auto moet dan al wel betaald zijn overigens hetgeen oke is wat mij betreft.
Hoogstwaarschijnlijk dus toch dit jaar in Tesla rijden!
 
85D bevestigd op 22 juli. Stond eerst op september maar is later veranderd naar oktober/begin november. De auto staat al een week of 3 ïn transit"Hij staat nog niet op de boot. Een bestelling van 13 juli, 9 dagen voor mijn bestelling, wordt volgende week al uitgeleverd. Kennelijk letterlijk de boot gemist. Helaas.
 
amaai, plezier dat ik gehad heb in die 15 maanden en 3 dagen:crying:

Mijn 8 maanden mochten gerust nog wag langer geduurd hebben. Ik kwam net goed op dreef. :biggrin:
Nu is er geen fun meer aan als ze al leveren na 2 a 3 maand. Dat is tegenwoordig enkel nog voorspel, geen ...

By the way, ik ben nu weer aan het wachten op Ludicrous mode. Dat belooft precies ook een zware en lange bevalling te worden. We heffen het gewoon over de winter en zien dan wel.
 
Mijn 8 maanden mochten gerust nog wag langer geduurd hebben. Ik kwam net goed op dreef. :biggrin:
Nu is er geen fun meer aan als ze al leveren na 2 a 3 maand. Dat is tegenwoordig enkel nog voorspel, geen ...

By the way, ik ben nu weer aan het wachten op Ludicrous mode. Dat belooft precies ook een zware en lange bevalling te worden. We heffen het gewoon over de winter en zien dan wel.


Klopt... Het wachten begint te wennen maar ik heb natuurlijk geen 8-15 maanden moeten wachten :crying:. Respect mensen met zoveel

geduld. Veel keuze hadden jullie natuurlijk niet :tongue:
 
Zoals vermeld wordt de wagen volgende week woensdag geleverd. In My Tesla staat hij nog steeds als "in transit from factory".
Ik neem dus aan dat hij nog niet gescand is in Tilburg en dus nog niet geassembleerd is? Hoelang hebben ze daar voor nodig? Hij moet dan tenslotte nog op transport richting Aartselaar. Zijn al deze procedures wel haalbaar op 1 week? Pick-up staat op Wo 23 september om 10u

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Zoals vermeld wordt de wagen volgende week woensdag geleverd. In My Tesla staat hij nog steeds als "in transit from factory".
Ik neem dus aan dat hij nog niet gescand is in Tilburg en dus nog niet geassembleerd is? Hoelang hebben ze daar voor nodig? Hij moet dan tenslotte nog op transport richting Aartselaar. Zijn al deze procedures wel haalbaar op 1 week? Pick-up staat op Wo 23 september om 10u

Wat zijn jullie ervaringen?

Dat het met momenten wel eens last minute kan zijn bij Tesla, zeker in deze periode (einde kwartaal). Ik zou me niet meteen zorgen maken. Bel anders maandag nog eens met Aartselaar als je helemaal zeker wil zijn. Of nog beter, wip eens binnen als je in de buurt bent. Misschien kan/mag je hem al aanraken. :rolleyes:
 
Dat het met momenten wel eens last minute kan zijn bij Tesla, zeker in deze periode (einde kwartaal). Ik zou me niet meteen zorgen maken. Bel anders maandag nog eens met Aartselaar als je helemaal zeker wil zijn. Of nog beter, wip eens binnen als je in de buurt bent. Misschien kan/mag je hem al aanraken. :rolleyes:

hi jan,

Dat zijn geruststellende woorden :). Verzekering is in ieder geval reeds in orde, zelf de nummerplaat is ondertussen onderweg!
Gelukkig is het professioneel zeer druk nu en hoef ik er tijdens de dag niet zoveel over te denken :eek: haha.

We kijken uit naar de 2.0 driving experience!!