Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De grote lijn, de rode draad.

This site may earn commission on affiliate links.
Post nummer 9 is van mij, en ik dacht dat dit bij de rode draad hoorde maar misschien ook niet.

Musk heeft met Tesla zich voorgenomen een markt te veranderen waar duizenden miljarden in om gaan gebaseerd op ICE’s. Als je die markt wilt veranderen moet je een beter business model aanbieden. De EV’s van Tesla zijn geen hobby maar een disruptief business model. En dit model ondersteunt het verhaal van Hans.

Voorbeelden:
Tesla is niet begonnen met de Roadster omdat dit zo’s leuk autootje was maar omdat in dit segment de waarde van performance meer toevoegt dan de kosten van de batterij. Dit geld ook voor de S en de X, dure modellen waarmee toch geld verdient wordt omdat de kosten van de batterij geen rol spelen tov van het totaal bedrag. Dat dit goed gezien is blijkt uit de TCO-vergelijking. Een Passaat kost inmiddels meer dan een S.

Waarom zijn de aankondigen spectaculair, neemt Tesla publiciteit risico’s? Met alle gratis publiciteit kan Tesla honderden miljoenen besparen op advertentie budgetten.

Waarom rust Tesla elke auto uit met de AP2.0 hardware? Omdat daar mee verdient wordt. Waar Google miljoenen kwijt is aan het zinloos laten rond tijden van auto’s betalen wij een hoop geld(met plezier) voor een S of een X om dit voor Tesla te doen.

Waarom is het SuC netwerk er? Zonder SuC’s kun je de EV niet gebruiken als reiswagen en wordt het een leuk autootje voor erbij zoals de Bolt voor Steve Wozniak. De echte auto van de familie is de Tesla. En voor een tweede auto betalen de meeste mensen een stuk minder dan voor hun echte auto.

Waarom steekt Tesla geen geld in een 400kW lader? De toegevoegde waard speelt bij misschien 1 op de 100 keer dat geladen wordt en levert weinig tot niets op tov een 145kW lader. En Tesla is zuinig met geld. Natuurlijk komt erop een dag een 400kW lader maar Tesla lift dan mee op de investeringen van anderen.

Waarom kan neemt Tesla de adviezen van sommige van de forum leden over? Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht.

Tesla is een mooi maar ook angstaanjagend bedrijf. Ik support de grote lijn en de rode draad. De manier waarop ze dit met financiële ratio’s laten sturen is vrijwel niet te overtreffen. Dit voorspelt niet veel goeds voor de in gekakte Europese auto-industrie.

Het afdwaal duiveltje ligt altijd op de loer en graag hoor ik wanneer dit speelt. Maar het kan geen kwaad te discussiëren over de financiële ratio’s onder de grote lijn van Tesla. En dit is een amateur forum, geen promotieonderzoek.

Goed gezegd en de in de twee daarop volgende posts getoonde publicaties onderschrijven dit.

In de lijn van Elon gaat het er, en dat is het bijzondere en waarin ik hem alle credits geef, niet om om de grootse autofabrikant te worden. De doelstelling is duidelijk, we moeten zo snel mogelijk af van fossiel rijden. Wil je dat doen dan is een ware aardverschuiving nodig en dat zien we ook gebeuren.

Het Masterplan 2 geeft hun pad aan en dit pad is niet het pad van een gemiddelde autofabrikant. Ze pakken alles aan wat te maken heeft met (auto)mobiliteit en werken op elk onderdeel aan een zo krachtig mogelijke vooruitgang.

Zonder volledig te zijn of in herhaling te willen vervallen noem ik de aandacht voor de klant door een begerenswaardige auto te maken die, als hij niet elektrisch was, net zo gewild zou zijn. Dat kun je van andere EV's niet zeggen.

Door de geslaagde samenvoeging van Tesla en Solar City en de samenwerking met Panasonic hebben ze een ijzersterke combinatie voor het maken van de batterijen voor de auto, de lokale opslag en het opwekken van energie door zonnesystemen.

Waar anderen de laadinfra aan de markt en overheid (belastinggeld) overlaten bouwt Tesla heel bewust aan een infra die de inzetbaarheid van een EV op hetzelfde niveau brengt als die van de ICE. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Men is al drie jaar hard aan het bouwen aan het Supercharger netwerk en dat is een gigantisch succes.
Even een opmerking over de laadsnelheid. J.B. Straubel heeft uitgedragen dat ze werken naar een laadtijd van 10 minuten aan de SuC. Wanneer je het afrekenen, een toiletbezoek en/of een bekertje koffie meerekent bij de ICE rijder is er geen verschil meer in de benodigde (tank)tijd tussen een EV en een ICE.

Dus ze werken wel degelijk aan veel hogere laadsnelheden maar zullen dat op hun manier doen.
Ik ben benieuwd wanneer SuC 3 wordt gepresenteerd maar ook dat zal wel weer een totale verrassing gaan worden. We kunnen van alles gissen, doen we ook, maar tot nu toe overtroffen ze de verwachtingen.

De kern is thuisladen. Op dit moment leveren ze de Wallcharger tegen een concurrerende prijs maar we wachten nog op de Wallcharger 2. Ikzelf, maar dat is wat gissen, verwacht een combi-aanbod, wellicht extra aantrekkelijk bij aankoop van een auto, waarmee men een Powerwall 2 (of 3) combineert met DC laden.

Naast het thuisladen werken ze hard aan het Destination Chargers Netwerk. Door de commerciële belangen van ondernemers (die afhankelijk zijn van aanloop) in te schakelen groeit er razendsnel een laadnetwerk. Hebben jullie wel eens op de kaart gekeken bij wat er in Manhattan is gebeurd? Omdat daar bijna niemand een eigen laadlokatie heeft maar men is aangewezen op parkings heeft men een regiment destinationchargers opgehangen waar men, overigens op niet te hoge laadsnelheid, kan laden.

Schermafbeelding 2017-01-17 om 21.19.34.png
Ook in Nl zie je er steeds meer. Hier in Tilburg is er een restaurant bijgekomen en ik zag vandaag ook een parkeergarage in het centrum. Nu zijn deze niet voor mij neergezet maar als iemand van ver komt en hier kan bijladen hoeft hij niet meer naar Oosterhout, Eindhoven of Dordrecht. En doet men dat in bijv. Groningen dan kunnen wij op één lading van huis naar Groningen rijden en daar tijdens het verblijf een aantal uren bijladen zodat ook Zwolle als SuC kan worden overgeslagen en deze beschikbaar komt voor echte reizigers die snel verder willen.
Dat is ook een stukje van de rode draad. (long distance travelling)
Ik ben zelf betrokken (als aanbrenger en motivator) bij een viertal van die projecten en zie de intensiteit toenemen.
Recent, maar of dat een succes wordt weet ik nog niet want heb nog geen reactie gekregen, heb ik een winkelcentrum hier aangemeld (momenteel wordt dat geheel verbouwd) en als het lukt trekt men EV rijders die een uurtje komen shoppen en daarbij globaal 50 km aan de batterij toevoegen. Dat heb ik aan de voorzitter van de winkeliersvereniging kunnen overbrengen.
Ik denk dat we het belang van het destination charger netwerk tot nu toe onderschatten.

Verder kunnen we hoopvol uitzien naar een volgende onthulling.

Ik noem als laatste de kracht van Elon om enerzijds iedereen uit te nodigen mee te doen, mits men bereid is om dezelfde koers te varen (waar nog niets van terecht komt terwijl deze toch wel de juiste lijkt te zijn) en anderzijds vast te houden aan zijn eigen koers en zich niet laat ontmoedigen door het feit dat anderen het tot nu toe een beetje laten afweten.

Is het draadje al sterk genoeg om sticky te worden?
 
Last edited:
Post nummer 9 is van mij, en ik dacht dat dit bij de rode draad hoorde maar misschien ook niet.

Waarom steekt Tesla geen geld in een 400kW lader? De toegevoegde waard speelt bij misschien 1 op de 100 keer dat geladen wordt en levert weinig tot niets op tov een 145kW lader. En Tesla is zuinig met geld. Natuurlijk komt erop een dag een 400kW lader maar Tesla lift dan mee op de investeringen van anderen.
.

Wanneer je de OP niet meerekent, kom je precies op 9 ;).

Tesla heeft als doel de doorbraak van de EV mogelijk te maken en te versnellen...met minimaal 10 jaar als ik het me goed herinner :).

Uiteindelijk uit hun herziene doelen maak ik op dat Automotive wordt gebruikt om een schaalgrootte te krijgen voor het ontwikkelen en produceren van accu(pack/cel) techniek voor energieopslag en -opwek. Dat ontwikkelen zowel op technisch vlak als economisch vlak (schaalgrootte) moet de doorbraak betekenen van "duurzaam opwekken, opslaan en gebruiken van energie". Een ware energie-revolutie. Veel groter dan "slechts" de automarkt. :cool:

Voor de doorbraak van de EV hebben Elon en JB al meermaals aangegeven dat men een doel heeft het laden van de auto te verkorten naar 5-10 minuten. Daarnaast is afgelopen jaar door Elon aangegeven dat 100kWh waarschijnlijk ongeveer het juiste capaciteit accu zal zijn. Zeker wanneer het laaddoel van 5-10 minuten gehaald wordt.

10 minuten laden tijdens een lange trip, betekent:

Gemiddeld 60% bijladen tijdens een sessie (van 10 naar 70%). Dat is ongeveer 60kWh. Dat houdt in dat er met een gemiddelde van 360kW geladen moet worden. Tesla zal dus naar mijn mening op zeker met SuC3.0 richting die vermogens gaan om het strategische doel te halen van 10 minuten laadtijd voor een SuC sessie. Als kers op de taart zouden ze dan recht hebben op extra ZEV credits in de VS

Hoop overlap met laatste post van @Hans Noordsij

DC laden thuis...Een WallCharger(2) direct aan de Powerwall 2 prikken. Waarom ook niet? Ik voel het bekende duiveltje op de schouder mij influisteren om een klein zijpad te nemen.... Dus beperk ik me tot de opmerking dat de huidige Powerwall 5kW kan leveren en max 14kWh capaciteit heeft (installatie € 7k ongeveer). Het is met een kleine Powerwall2-installatie niet de meest voor de hand liggende optie om een EV zo te laden, maar ik zie niet in waarom dit als concept in de toekomst niet goed ingezet zou kunnen worden.
 
Last edited:
DC laden thuis...Een WallCharger(2) direct aan de Powerwall 2 prikken. Waarom ook niet? Ik voel het bekende duiveltje op de schouder mij influisteren om een klein zijpad te nemen.... Dus beperk ik me tot de opmerking dat de huidige Powerwall 5kW kan leveren en max 14kWh capaciteit heeft (installatie € 7k ongeveer). Het is met een kleine Powerwall2-installatie niet de meest voor de hand liggende optie om een EV zo te laden, maar ik zie niet in waarom dit als concept in de toekomst niet goed ingezet zou kunnen worden.
Omdat bijna niemand het nodig heeft?
Dit is een zelfde discussie is we drie jaar geleden voerden over het verzwaren van je aansluiting naar 3x32A, dat kost honderden Euros per jaar meer aan vastrecht en blijkt voor 99% van de mensen helemaal niet nodig te zijn. Hoe vaak kom je bijna leeg thuis, waarna je weer snel helemaal vol moet zijn omdat je nog 200 km of meer moet rijden?
 
Omdat bijna niemand het nodig heeft?
Dit is een zelfde discussie is we drie jaar geleden voerden over het verzwaren van je aansluiting naar 3x32A, dat kost honderden Euros per jaar meer aan vastrecht en blijkt voor 99% van de mensen helemaal niet nodig te zijn. Hoe vaak kom je bijna leeg thuis, waarna je weer snel helemaal vol moet zijn omdat je nog 200 km of meer moet rijden?

Zoals ik al probeerde aan te geven is een discussie hierover een zijstraat van dit topic en daardoor eigenlijk offtopic. Los daarvan...

Wanneer thuis met DC geladen kan worden, is een AC lader in de auto niet meer nodig. Dat zou een overweging kunnen zijn. Of het is efficiënter. Of in de toekomst is het zo mogelijk sneller dan met 11kW te laden (zonder het verzwaren van je aansluiting). Of "omdat het kan". Ik zie het ook niet snel gebeuren. vandaar ook dat ik zei:

Het is met een kleine Powerwall2-installatie niet de meest voor de hand liggende optie om een EV zo te laden

Ik zie alleen geen reden waarom het percé NIET zou kunnen. Ik wacht gewoon af wat Tesla denkt dat ik nodig zou hebben/of zou moeten willen en dan kijk ik wel verder. Ze hebben me wel vaker verrast en gezien de geruchten van aankomende producten en ontwikkelingen, blijft dat wel even zo :D
 
Als kers op de taart zouden ze dan recht hebben op extra ZEV credits in de VS
Tja, extra ZEV credits zetten de financiële logica in een ander perspectief. Daarnaast kan 400kW ook marketing technisch leuk zijn. Maar meer dan 200kW laden lijkt mij weinig functioneel.

Wanneer thuis met DC geladen kan worden, is een AC lader in de auto niet meer nodig. Dat zou een overweging kunnen zijn. Of het is efficiënter. Of in de toekomst is het zo mogelijk sneller dan met 11kW te laden (zonder het verzwaren van je aansluiting).
Dat is een interessante gedachte. Het past ook bij de grote lijn om SolarCity over te nemen. PV direct naar een Powerwall scheelt inverters en verhoogt de efficiëntie. Direct door sturen naar een EV op DC lijkt een consistente aanpak.
 
Door het systeem van het forum en het grote aantal draadjes verdwijnt een draadje al snel buiten beeld. Dat is jammer.

Maar het zal hier niet gebeuren.

In een ander draadje waarin dit werd genoemd heb ik deze toelichting gezet, die echter bij uitstek past in dit draadje.

We kunnen zeer intensief bezig zijn met het aantal en de lokaties van SuC's in Nederland en zo vaststellen dat het aantal voor de huidige populatie krap wordt en natuurlijk komen er nog wel wat SuC's bij, maar we hebben nu tussen de 6 en 7k Tesla's in Nederland. Als de gereserveerde Model 3's zijn uitgeleverd, denkelijk toch echt wel medio of in de tweede helft van 2018, zitten we waarschijnlijk boven de 30k Tesla's.
We hebben de neiging om onze mening te baseren op de huidige situatie maar die verandert ook snel. We hebben nu een realistisch bereik van tussen de 350 en 450 km, op het moment wat minder maar als het straks warm wordt dan springt het bereik omhoog.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van batterijen (ruw gezegd kan men met hetzelfde volume 2 x zoveel kWh'tjes kwijt) zal er al in de volgende series, na de Unveil2 van Model 3, een omschakeling komen naar de nieuwe batterijen. Dan krijgen we over de gehele linie een vergroting van de range en voor de grotere (en duurdere) batterijen zal een realistisch range van boven de 600 km mogelijk zijn.
Als je dat hebt dan kun je in Nederland, wanneer je vol van huis gaat, in bijna alle gevallen op diezelfde lading weer thuis komen en valt de noodzaak voor binnenlands SuC gebruik nagenoeg volledig weg.
Dan gaan we in de richting dat de SuC's meer het karakter krijgen van, laten we zeggen, een International Airport, waar de echte "long distance drivers" snel kunnen bijladen en weer opstijgen. En dat is wat Elon wil. En hij doet het niet door onsympathieke dwingende maatregelen (zou een koud kunstje zijn om elke Tesla op basis van zijn overwegende lokatie uit te sluiten van gebruik van SuC's in de regio) maar werkt ernaar toe dat het vanzelf zo zal gaan op de lange(re) termijn en in de tussentijd vraagt hij ons om mee te werken.

Want daarnaast hanteert Tesla de geniale formule om lokale ondernemers mee te nemen in een win win situatie met de DeC's. Nu al meer dan 1000 in Europa en dat aantal zal enorm gaan stijgen. Straks hebben we de 30k EV's, wat nog een statische benadering is want door enerzijds de aantrekkende werking van Unveil2 en het duidelijk worden dat er voorlopig geen echte alternatieven zijn zal de wachtlijst, het aantal, alleen maar blijven groeien. Wat nu als Hotel A ziet dat Hotel B meer bezoekers krijgt en positieve reviews door iets simpels en goedkoops als een DeC dan doet hij dat ook en voor we het weten is het net zo vanzelfsprekend als een gratis kopje koffie in een showroom. Het rode draadje legt dan die verbinding. Zo kun je het ook zien.

Binnenkort komt ook wel Wallcharger2 en een aangepaste Powerwall die samenwerkt met de auto. Ik ben echt benieuwd wat er dit jaar aan nieuws bij komt.
Dan nog een stukje realisme. Zeg dat er nu 200k Tesla's zijn (cijfers kloppen hooguit als je een ruime marge aanhoudt maar dat geeft hier niet) dan zijn er wellicht 80k zonder AP hardware, 100k met HW1 en 20k met HW2. Als dit en volgend jaar samen 700k Tesla's gebouwd worden (incl. Model 3) dan liggen die verhoudingen ook spectaculair anders en dat gaat dan maar door. Elon heeft dit recent nog eens benadrukt door te zeggen dat je ermee rekening moet houden dat er elke anderhalf jaar een hardware aanpassing te verwachten zal zijn die niet te retrofitten zal zijn. Gelukkig kan via de software ook nog wel veel gedaan worden voor de bestaande. Hopelijk eens de gewenste perfecte navigatie (die voor straks met HUD of wellicht holografische projectie dan nog eens heel mooi kan worden geïntegreerd in samenwerking met de autonomie).
 
Last edited:
Ik snap het concept van Elon Musk en de SuC bijzonder goed. In principe zou dat ook redelijk goed moeten werken. Echter ben ik niet super positief over de bezettingsgraad van de stalls. Ondanks de logische "beperkingen" van een idle fee en het kleine bedrag per kWh dat je moet betalen nadat je jaarlijkse tegoed op is, zal het waarschijnlijk erg druk worden met al die drietjes die erbij komen.

Wanneer ik kijk naar mensen die het zich kunnen veroorloven om met een € 100k+ auto te rijden, dan wonen die doorgaans in een tweekapper woning met parkeren op eigen terrein, of in een vrijstaande woning waar dat ook mogelijk is.

De meer betaalbare 3 zal zeker voor enkelen de vervanger worden van de S en in de toekomst een X...echter het "rijtjeshuisvolk" waar ik ook bij hoor, komt nu meer in beeld. Wanneer zij (en ik) op het werk kunnen laden, wordt het probleem natuurlijk al veel minder groot. Echter geniet je optimaal van je EV wanneer je deze "voor de deur" kunt laden tot het niveau wat voldoende is voor je dagelijkse reis, dan wel roadtrip. Het zou heel goed kunnen dat de nieuwe Teslafielen niet vaak genoeg in staat zijn voor de deur te laden of op het werk en dan genoodzaakt zijn een meer "tankstation" strategie erop na te houden. Het is even afwachten hoe dat zal lopen. In NL hebben we nog de mazzel dat Fastned een behoorlijk netwerk heeft uitgerold, welke nog verder zal groeien.

De accupack grootte. Dat is toch een punt waarover Elon (Elon Musk on Twitter) zelf heeft gezegd dat hij verwacht dat 100kWh wel ongeveer genoeg moet zijn voor een auto. De ontwikkelingen van de accucellen en accupacks zorgen voor goedkopere en minder zware packs. Gezien de opmerkingen van Elon in reactie op CCS3.0 (350kW+), lijkt het erop dat snel laden belangrijker is dan percé een veel grotere pack.

Als je in 10 minuten voldoende hebt om weer een kleine 3 uur te rijden, dan is het minder noodzakelijk "onnodig" veel massa mee te nemen met een grotere pack. Zeker wanneer je voor het standaard gebruik van de auto voldoende hebt aan het thuis(werk)laden. Al verwacht ik wel dat wanneer er een auto met een grotere pack in productie gaat, Elon graag haasje over zal willen spelen. ;)

Voorlopig lijkt het erop dat de concepts die zijn getoond (productie 2018-2022) beschikken over een pack van 90-100kWh (Audi, VW, etc). FF91 zou 130kWh moeten krijgen, maar het is de vraag of deze "Teslakiller" voor 2020 überhaupt in productie zal gaan.

Het levert Tesla voorlopig geen extra voordeel op een pack (ver) boven de 100kWh te produceren. In ieder geval niet voor 2021. Ook heeft Tesla voorlopig een dikke voorsprong op celltechniek. Gezien het feit dat een reus zoals Samsung pas in 2021 een vergelijkbare cell gaat maken dan Tesla al vanaf 4 januari jl. doet (Samsung unveils its own ‘2170’ battery cell to compete with Tesla/Panasonic and new battery enabling 370-mile EV range & 20 mins charging).

Het is voor Tesla van levensbelang dat de accupack voor een Model 3 zo goedkoop mogelijk wordt. De schaalgrootte, de nieuwe 2170s, packdesign 3.0 (zoals de 100kWh accupacks momenteel) en de mogelijkheid (hopelijk) om de cellen dik boven de 4V te kunnen laden (go Jeff Dahn!), zullen ervoor zorgen dat een pack inderdaad zomaar per kg 1.5-2.0x de hoeveelheid kWh's bevat dan nu met de 75/90kWh packs. Een 50kWh pack zou dan zomaar eens rond de 200kg kunnen wegen. Een spectaculair voorruitzicht!!

Zou Tesla een basismodel 3 produceren met een kleinere capaciteit pack dan de basis GM Bolt?

Bij het toepassen van het EPA verbruik van de Bolt op de minimale range waar Tesla op mikt met de 3, dan zou de pack van de 3 55kWh kunnen worden. Maar de verwachting is dat het verbruik van de 3 beter is dan van de Bolt door de ver superieure aerodynamica (cw van <= 0.20 vs 0.32), een mogelijk efficiëntere drivetrain en minder massa door veel aluminium en lichter accupack.

"Even" 5-10kWh erbij stoppen om maar geen kleinere accu te hebben t.o.v. een "concurrent" (20-30k units per jaar voor de Bolt is verre van de door Tesla geplande 400-500k per jaar voor de 3), kan zomaar €500-$1000 toevoegen aan de productiekosten per unit. En op de geplande productieschaal, tikt dat heel hard aan.

Een 50kWh Model 3 is bijna net zo makkelijk bruikbaar voor standaard ritjes (forenzen, etc) bij thuisladen en werkladen, als een Bolt/Ampera-e. Een EPA range van 380 of 345 km maakt in de praktijk weinig uit. Het grote voordeel bij de roadtrip/vakantie (of even "noodladen"), blijft het SuC netwerk. Zeker wanneer je de accu tot 60-70% kunt laden rond de 3C. Ik hoop dus dat de SuC versie 3, slaat op kunnen laden met 3C voor de nieuwe 2170 accupacks :). Al zou het al super zijn om met de 3.50D rond de 100kW te halen tot 60% SoC.

De voorsprong van AP wordt op zeker spectaculair steeds groter. Geen enkel bedrijf heeft voor 2020 zo ontzettend veel auto's die data vergaren voor het neurale net. Als het een beetje redelijk gaat met Tesla, zullen er minimaal 1.7-2.0 miljoen(!) auto's het netwerk vullen met broodnodige data tegen die tijd.

- technische voorsprong
- verticale integratie
- fantastische laadinfra (ook overigens de thuis te gebruiken WallConnector; elegantie in eenvoud en betaalbaarheid)
- innovatiekracht welke door geen ander bedrijf kan worden gevolgd

Dat moet een spectaculair succes worden. Zolang er geen financiële (en tegenwoordig ook politieke) kinken in de kabel komen.