Post nummer 9 is van mij, en ik dacht dat dit bij de rode draad hoorde maar misschien ook niet.
Musk heeft met Tesla zich voorgenomen een markt te veranderen waar duizenden miljarden in om gaan gebaseerd op ICE’s. Als je die markt wilt veranderen moet je een beter business model aanbieden. De EV’s van Tesla zijn geen hobby maar een disruptief business model. En dit model ondersteunt het verhaal van Hans.
Voorbeelden:
Tesla is niet begonnen met de Roadster omdat dit zo’s leuk autootje was maar omdat in dit segment de waarde van performance meer toevoegt dan de kosten van de batterij. Dit geld ook voor de S en de X, dure modellen waarmee toch geld verdient wordt omdat de kosten van de batterij geen rol spelen tov van het totaal bedrag. Dat dit goed gezien is blijkt uit de TCO-vergelijking. Een Passaat kost inmiddels meer dan een S.
Waarom zijn de aankondigen spectaculair, neemt Tesla publiciteit risico’s? Met alle gratis publiciteit kan Tesla honderden miljoenen besparen op advertentie budgetten.
Waarom rust Tesla elke auto uit met de AP2.0 hardware? Omdat daar mee verdient wordt. Waar Google miljoenen kwijt is aan het zinloos laten rond tijden van auto’s betalen wij een hoop geld(met plezier) voor een S of een X om dit voor Tesla te doen.
Waarom is het SuC netwerk er? Zonder SuC’s kun je de EV niet gebruiken als reiswagen en wordt het een leuk autootje voor erbij zoals de Bolt voor Steve Wozniak. De echte auto van de familie is de Tesla. En voor een tweede auto betalen de meeste mensen een stuk minder dan voor hun echte auto.
Waarom steekt Tesla geen geld in een 400kW lader? De toegevoegde waard speelt bij misschien 1 op de 100 keer dat geladen wordt en levert weinig tot niets op tov een 145kW lader. En Tesla is zuinig met geld. Natuurlijk komt erop een dag een 400kW lader maar Tesla lift dan mee op de investeringen van anderen.
Waarom kan neemt Tesla de adviezen van sommige van de forum leden over? Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht.
Tesla is een mooi maar ook angstaanjagend bedrijf. Ik support de grote lijn en de rode draad. De manier waarop ze dit met financiële ratio’s laten sturen is vrijwel niet te overtreffen. Dit voorspelt niet veel goeds voor de in gekakte Europese auto-industrie.
Het afdwaal duiveltje ligt altijd op de loer en graag hoor ik wanneer dit speelt. Maar het kan geen kwaad te discussiëren over de financiële ratio’s onder de grote lijn van Tesla. En dit is een amateur forum, geen promotieonderzoek.
Goed gezegd en de in de twee daarop volgende posts getoonde publicaties onderschrijven dit.
In de lijn van Elon gaat het er, en dat is het bijzondere en waarin ik hem alle credits geef, niet om om de grootse autofabrikant te worden. De doelstelling is duidelijk, we moeten zo snel mogelijk af van fossiel rijden. Wil je dat doen dan is een ware aardverschuiving nodig en dat zien we ook gebeuren.
Het Masterplan 2 geeft hun pad aan en dit pad is niet het pad van een gemiddelde autofabrikant. Ze pakken alles aan wat te maken heeft met (auto)mobiliteit en werken op elk onderdeel aan een zo krachtig mogelijke vooruitgang.
Zonder volledig te zijn of in herhaling te willen vervallen noem ik de aandacht voor de klant door een begerenswaardige auto te maken die, als hij niet elektrisch was, net zo gewild zou zijn. Dat kun je van andere EV's niet zeggen.
Door de geslaagde samenvoeging van Tesla en Solar City en de samenwerking met Panasonic hebben ze een ijzersterke combinatie voor het maken van de batterijen voor de auto, de lokale opslag en het opwekken van energie door zonnesystemen.
Waar anderen de laadinfra aan de markt en overheid (belastinggeld) overlaten bouwt Tesla heel bewust aan een infra die de inzetbaarheid van een EV op hetzelfde niveau brengt als die van de ICE. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Men is al drie jaar hard aan het bouwen aan het Supercharger netwerk en dat is een gigantisch succes.
Even een opmerking over de laadsnelheid. J.B. Straubel heeft uitgedragen dat ze werken naar een laadtijd van 10 minuten aan de SuC. Wanneer je het afrekenen, een toiletbezoek en/of een bekertje koffie meerekent bij de ICE rijder is er geen verschil meer in de benodigde (tank)tijd tussen een EV en een ICE.
Dus ze werken wel degelijk aan veel hogere laadsnelheden maar zullen dat op hun manier doen.
Ik ben benieuwd wanneer SuC 3 wordt gepresenteerd maar ook dat zal wel weer een totale verrassing gaan worden. We kunnen van alles gissen, doen we ook, maar tot nu toe overtroffen ze de verwachtingen.
De kern is thuisladen. Op dit moment leveren ze de Wallcharger tegen een concurrerende prijs maar we wachten nog op de Wallcharger 2. Ikzelf, maar dat is wat gissen, verwacht een combi-aanbod, wellicht extra aantrekkelijk bij aankoop van een auto, waarmee men een Powerwall 2 (of 3) combineert met DC laden.
Naast het thuisladen werken ze hard aan het Destination Chargers Netwerk. Door de commerciële belangen van ondernemers (die afhankelijk zijn van aanloop) in te schakelen groeit er razendsnel een laadnetwerk. Hebben jullie wel eens op de kaart gekeken bij wat er in Manhattan is gebeurd? Omdat daar bijna niemand een eigen laadlokatie heeft maar men is aangewezen op parkings heeft men een regiment destinationchargers opgehangen waar men, overigens op niet te hoge laadsnelheid, kan laden.
Ook in Nl zie je er steeds meer. Hier in Tilburg is er een restaurant bijgekomen en ik zag vandaag ook een parkeergarage in het centrum. Nu zijn deze niet voor mij neergezet maar als iemand van ver komt en hier kan bijladen hoeft hij niet meer naar Oosterhout, Eindhoven of Dordrecht. En doet men dat in bijv. Groningen dan kunnen wij op één lading van huis naar Groningen rijden en daar tijdens het verblijf een aantal uren bijladen zodat ook Zwolle als SuC kan worden overgeslagen en deze beschikbaar komt voor echte reizigers die snel verder willen.
Dat is ook een stukje van de rode draad. (long distance travelling)
Ik ben zelf betrokken (als aanbrenger en motivator) bij een viertal van die projecten en zie de intensiteit toenemen.
Recent, maar of dat een succes wordt weet ik nog niet want heb nog geen reactie gekregen, heb ik een winkelcentrum hier aangemeld (momenteel wordt dat geheel verbouwd) en als het lukt trekt men EV rijders die een uurtje komen shoppen en daarbij globaal 50 km aan de batterij toevoegen. Dat heb ik aan de voorzitter van de winkeliersvereniging kunnen overbrengen.
Ik denk dat we het belang van het destination charger netwerk tot nu toe onderschatten.
Verder kunnen we hoopvol uitzien naar een volgende onthulling.
Ik noem als laatste de kracht van Elon om enerzijds iedereen uit te nodigen mee te doen, mits men bereid is om dezelfde koers te varen (waar nog niets van terecht komt terwijl deze toch wel de juiste lijkt te zijn) en anderzijds vast te houden aan zijn eigen koers en zich niet laat ontmoedigen door het feit dat anderen het tot nu toe een beetje laten afweten.
Is het draadje al sterk genoeg om sticky te worden?
Last edited: