Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Totale wachttijd, 3 maanden en 10 dagen.

Geweldig @pvandamcom, veel plezier met je S.

Mag ik vragen of er een verschil zat tussen de estimated delivery date die je te zien kreeg na je confirmation (op 6 mei) en de echte delivery date (16 augustus)?
Ben ik verkeerd te denken dat hij uiteindelijk sneller is afgeleverd dan in het begin verwacht?

- - - Updated - - -

Weet iemand hoeveel shipments er zijn per maand en waar die aankomen? Wordt de hele Europese markt vanaf 1 punt bevoorraad?
Als er 1 shipment per maand is kan je je wagen dus potentieel ongeveer een maand vroeger of een maand later ontvangen, afhankelijk van de lag tussen het finaliseren van de productie en de shipment.
 
Zoersel prov. Antwerpen

Ik had een testrit 19/07/14
Besteld + bevestigd op 22/07/14
23/07/14 Kwamen ze op het idee voor 2 weken productie te stoppen. :cursing:
Momenteel : We zijn begonnen met kopen van onderdelen voor uw model S.
Verwachte levering : Eind Oktober
 
Is die productie eigenlijk alweer gestart? Het stoppen van de productie voor de uitbreiding van de fabriek werd aardig goed bekend gemaakt, maar er is volgens mij nooit gemeld dat de productie weer is gestart. Ik vind het zelf wel vrij optimistisch om maar 2 weken te sluiten voor een vrij grote uitbreiding. Bij mijn werk in de ICT komt Murphy meestal om de hoek kijken.
 
Mag ik vragen of er een verschil zat tussen de estimated delivery date die je te zien kreeg na je confirmation (op 6 mei) en de echte delivery date (16 augustus)?
Ben ik verkeerd te denken dat hij uiteindelijk sneller is afgeleverd dan in het begin verwacht?

Bij mij was de allereerste datum "eind augustus". Na een paar weken veranderde dat in "augustus", om vervolgens weer een paar weken later terug op "eind augustus" te springen en daar te blijven tot ongeveer een week voor delivery. Pas toen ik de mondelinge afspraak bevestigde werd het dashboard geupdate.

Al met al een behoorlijk goede inschatting en setting the right expectations van Tesla, want 16 augustus is toch wel iets beter dan eind augustus.
 
Is die productie eigenlijk alweer gestart? Het stoppen van de productie voor de uitbreiding van de fabriek werd aardig goed bekend gemaakt, maar er is volgens mij nooit gemeld dat de productie weer is gestart. Ik vind het zelf wel vrij optimistisch om maar 2 weken te sluiten voor een vrij grote uitbreiding. Bij mijn werk in de ICT komt Murphy meestal om de hoek kijken.

In mei had Elon aangekondigd dat de productielijn in juli ongeveer 10 dagen zou moeten stilgelegd worden voor een upgrade met 2 doelstellingen:
- de productiecapaciteit 25% verhogen en
- de mogelijkheid voorzien op dezelfde productielijn zowel de Model S als de Model X te kunnen bouwen.

Hier is een stukje uit een Bloomberg persbericht van 22/7:

"Work to reconfigure the production floor at the facility in Fremont began yesterday and vehicle assembly will resume in two weeks, with a goal of boosting production by 25 percent, said Simon Sproule, a spokesman for the carmaker. The $100 million upgrade will add 25 robots and modify the factory’s body and general assembly lines, he said."

Uit een ander persbericht uit de San Jose Mercury News leren we:

"We'll be back at regular production Aug. 4," Simon Sproule, Tesla's vice president of communications, said in an interview. "We'll be down for 128 hours of regularly scheduled production time."

Ik heb geen berichten gelezen dat de productie werd hervat maar ook niet het omgekeerde.
Als kleine aandeelhouder volg ik alles op de voet en indien er ook maar het minste fout zou zijn gegaan vermoed ik dat dat meteen voor spanning zou gezorgd hebben en dat is niet gebeurd.

Mbt de impact op de levertermijn was te lezen in de shareholder letter van 31/7 dat de impact minimaal zou zijn omdat van een productiecapaciteit van ongeveer 800 stuks per week vóór de aanpassing overgegaan werd naar een productiecapaciteit van ongeveer 1000 stuks na de aanpassing. In elk geval zou de vooropgestelde productie van 35.000 stuks voor 2014 gehaald worden.
Voor 2015 werd een cijfer van minstens 50.000 stuks aangekondigd en voor 2016 van minstens 100.000 stuks. Dit indien er geen macro economische events zijn die de vraag doen stagneren. Omdat deze cijfers boven de verwachtingen van de analysten zaten is het aandeel opgeveerd van ongeveer $225 naar nu $260 / $265.

Ter illustratie nog eens een foto uit de factory in Fremont:
Productie Tesla Fremont.jpg
 
Kan je die subsidie al aanvragen voordat de auto geleverd is en dus voordat je een factuur hebt?

Je moet volgens mij eerst de subsidie aanvragen en pas daarna overgaan tot de investering.
Je kan dus niet retroactief een subsidie aanvragen voor een investering die je al hebt gedaan.
Maar de aanvraag kan on-line ingebracht worden en de wagen is nog niet geleverd dus best meteen werk van maken.

Laat ons dit verplaatsen naar een andere thread zodat we het onderwerp hier clean houden mbt de levertijd.
Zoek anders eens op het keyword "subsidies" via de link "Search forum" in de grijze balk bovenaan rechts wanneer je in de root van "Belgium and the Netherlands" zit.
 
Je moet volgens mij eerst de subsidie aanvragen en pas daarna overgaan tot de investering.
Je kan dus niet retroactief een subsidie aanvragen voor een investering die je al hebt gedaan.
Maar de aanvraag kan on-line ingebracht worden en de wagen is nog niet geleverd dus best meteen werk van maken.

Laat ons dit verplaatsen naar een andere thread zodat we het onderwerp hier clean houden mbt de levertijd.
Zoek anders eens op het keyword "subsidies" via de link "Search forum" in de grijze balk bovenaan rechts wanneer je in de root van "Belgium and the Netherlands" zit.


Alright, daar zal ik me volgend weekend dan eens mee bezig houden. Als we hier in België iets kunnen krijgen, ga ik dat vast en zeker niet laten liggen. Ik zal me ook eens verdiepen in die ecologiepremie plus in de andere draadjes... en op de website zelf.
 
Ben nieuw op dit forum. Vorige week besteld (P85) en levertijd voorzien 'late november' - dus wrschl dezelfde periode als die van jou... Wil ook graag overleggen over mogelijke subsidies... En over nog veel meer andere dingen om de komst van mijn 'Tessie' zo goed mogelijk voor te bereiden - hopelijk maakt dit het wachten aangenamer..
 
Ben nieuw op dit forum. Vorige week besteld (P85) en levertijd voorzien 'late november' - dus wrschl dezelfde periode als die van jou... Wil ook graag overleggen over mogelijke subsidies... En over nog veel meer andere dingen om de komst van mijn 'Tessie' zo goed mogelijk voor te bereiden - hopelijk maakt dit het wachten aangenamer..

voor de Belgen, volgende tips : meteen na de aankoop (=bestelling)

1. controleer je electrisch net. Ben je niet op een 3*380V-net, met neuter, aangesloten : lees dan het vaste draadje door, zeker post 1.
2. vraag meteen de subsidie aan (indien bedrijfswagen)
 
Is die productie eigenlijk alweer gestart? Het stoppen van de productie voor de uitbreiding van de fabriek werd aardig goed bekend gemaakt, maar er is volgens mij nooit gemeld dat de productie weer is gestart. Ik vind het zelf wel vrij optimistisch om maar 2 weken te sluiten voor een vrij grote uitbreiding. Bij mijn werk in de ICT komt Murphy meestal om de hoek kijken.

Vandaag bericht gehad van de DS dat mijn Model-S deze week gebouwd gaat worden :love:. Op de nieuwe lijn dus. Levering staat nog altijd op eind september.
 
Vandaag bericht gehad van de DS dat mijn Model-S deze week gebouwd gaat worden :love:. Op de nieuwe lijn dus. Levering staat nog altijd op eind september.

Erik, ik weet niet of het samen gaat met de nieuwe lijn maar als je een alcantara headliner hebt kan je nu ook het voorste deel van je dashboard in alcantara krijgen (zonder meerprijs).
Men kon dat uiteraard nog niet laten zien in het service center en het was hierdoor een moeilijke beslissing of ik deze optie nu wel of niet (gratis) wilde.
Voor jou en anderen waar de wagen nog niet is geproduceerd misschien iets wat je zou kunnen vragen om aan te passen...

Ben benieuwd of er op de nieuwe lijn nog andere aanpassingen / verbeteringen zullen zijn.
Die 2 weken stilstand was immers een ideaal moment om verbeteringen te introduceren (zoals de aangepaste vulling van de zetels).
 
Erik, ik weet niet of het samen gaat met de nieuwe lijn maar als je een alcantara headliner hebt kan je nu ook het voorste deel van je dashboard in alcantara krijgen (zonder meerprijs).
Men kon dat uiteraard nog niet laten zien in het service center en het was hierdoor een moeilijke beslissing of ik deze optie nu wel of niet (gratis) wilde.
Voor jou en anderen waar de wagen nog niet is geproduceerd misschien iets wat je zou kunnen vragen om aan te passen...

Ben benieuwd of er op de nieuwe lijn nog andere aanpassingen / verbeteringen zullen zijn.
Die 2 weken stilstand was immers een ideaal moment om verbeteringen te introduceren (zoals de aangepaste vulling van de zetels).

Oeh, lastige call inderdaad. Ik zal het eens overwegen, dank voor de tip! Verder kan ik hopelijk over 6 weken vertellen of er aanpassingen en/of verbeteringen zijn...