Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zal ik mijn Red Horse deze maand nog inruilen?

Moet ik mijn Model S deze maand nog inruilen?

  • Nee, verkoop 'm over twee jaar aan privé

  • Ja, gewoon 60K bijlappen en in een gloednieuwe gaan rijden


Results are only viewable after voting.
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit echt te twijfelen. De auto is pas 3 jaar oud, doet het fantastisch maar heeft natuurlijk lang niet de range van een nieuwe 100D. Daar tegenover staat wel dat ik unlimited supercharging heb. Voor onder de 120K heb je een inventory model met alles erop en eraan. De verleiding is groot.
Dus doe ik een beroep op de aanwezige kennis hier. Zeg het maar.
 
Ik zit echt te twijfelen. De auto is pas 3 jaar oud, doet het fantastisch maar heeft natuurlijk lang niet de range van een nieuwe 100D. Daar tegenover staat wel dat ik unlimited supercharging heb. Voor onder de 120K heb je een inventory model met alles erop en eraan. De verleiding is groot.
Dus doe ik een beroep op de aanwezige kennis hier. Zeg het maar.
Een inventory model waar je straks een adapter bij nodig hebt om bij CCS stations te kunnen laden.
Ik gok dat over een paar maanden er een update van de S/X komt.
 
  • Informative
Reactions: widodh and PaulusdB
Ik zit echt te twijfelen. De auto is pas 3 jaar oud, doet het fantastisch maar heeft natuurlijk lang niet de range van een nieuwe 100D. Daar tegenover staat wel dat ik unlimited supercharging heb. Voor onder de 120K heb je een inventory model met alles erop en eraan. De verleiding is groot.
Dus doe ik een beroep op de aanwezige kennis hier. Zeg het maar.
Met de winst op mijn aandelen Tesla kan ik, vandaag in elk geval, zonder in de portemonnee te hoeven graven wel een nieuwe P100D gaan rijden.
Toch doe ik dat niet. Ook een nieuwe auto wordt weer oud. Met onze huidige 10.000 kilometer per jaar wordt een uitgave van een kleine ton, ook al is die makkelijk verdiend, irrelevant. En met de huidige S ben ik heel heel tevreden.

Per saldo kan niemand die vraag voor je beantwoorden. Als je ruim een halve ton hebt liggen en uitgeven deert je op geen enkele manier, dan gewoon doen.
Als je een hoog inkomen hebt, dan doet de bijtelling je over twee jaar wel flink pijn. Dan kan het profijtelijk zijn nieuw te kopen. Heb je een laag inkomen dan kun je mogelijk beter de auto naar privé halen. Dat laatste doe ik.
Maar nogmaals, dit zijn allemaal individuele persoonlijke overwegingen.
Horen we wel wat het is geworden?
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Paul,

Ik denk er ook over na en moet toegeven dat ik hoe langer hoe meer overtuigd ben om de S ( de onze is 4 weken 'ouder' dan de jouwe ) te houden. Niet alleen o.w.v. het Superchargen, maar ook omdat tot op heden het een auto is zonder problemen. Als ik dan zie hoeveel pietluttigheden tot grotere problemen optreden met de recente versies is het voor mij duidelijk aan het worden... .
Bij mij valt de beslissing hieromtrent eind volgend jaar, maar het zal wellicht "houden" worden. Er is tenslotte dan nog steeds 4 jaar waarborg op accu en drivetrain te gaan.

Xavier
 
Wim, mijn jaarlijkse inkomen is 4000 euro :cool:. Die bijtelling valt in het laagste tarief.
Pas maar op dat de inspecteur je niet verplicht om de auto privé te gaan rijden.
Mijn eerste Tesla kocht ik op mijn beheer bv die na de beurscrash in 2008 alleen maar verliezen aan het compenseren was.
Daar zat ook geen btw belaste omzet in. De inspecteur wees mijn verzoek om teruggave van BTW - terecht - af.
Kwestie van een fout advies van mijn accountant. Is gelukkig, maar wel pas na 1,5 jaar, rechtgetrokken.
Mijn inkomen is ook heel beperkt maar 36,55% belasting over 22% van 70.000 euro is 5.628 euro. Komt ook nog 4% over 50.000 euro bij. 2000 euro tegen diezelfde 36,55% is 731 euro. Totaal dus 6.359 euro aan belasting direct uit je portemonnee. Komt ook nog 2,7% btw voor persoonlijk gebruik bij en je betaalt al gauw 10.000 euro per jaar privé voor je Tesla. Dat pleit voor het kopen van een nieuwe.
Maar ....
Als je weinig inkomsten hebt kun je ook niet veel aftrekken noch afschrijven.
Dan is de aanschaf en afschrijving een groot offer.
Misschien dan toch de auto naar privé halen. Als je dat gunstig doet is er nog heel weinig afschrijving.
Je betaalt dan het onderhoud en verzekering, maar dat zal waarschijnlijk wel los lopen. Brandstofkosten zijn er ook haast niet.
 
Prima analyse Wim. De BV, waar de Tesla in zit, verdient genoeg. De BTW is daar ook netjes aftrekbaar, er staan genoeg met BTW belaste inkomsten tegenover de aftrekpost van de nieuwe auto. Over de fiscus maak ik me dus geen zorgen. De vraag is echt of het de moeite waard is om een AP1 pre-facelift S 90D te vervangen door een AP2.5 S 100D.
Daarbij hang ik ongeveer 50 keer per jaar aan een supercharger, een combinatie van reisjes naar Frankrijk en roadtripjes. Misschien moet ik gratis superchargen bij een nieuwe auto uitonderhandelen bij SeC Den Haag.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Prima analyse Wim. De BV, waar de Tesla in zit, verdient genoeg. De BTW is daar ook netjes aftrekbaar, er staan genoeg met BTW belaste inkomsten tegenover de aftrekpost van de nieuwe auto. Over de fiscus maak ik me dus geen zorgen. De vraag is echt of het de moeite waard is om een AP1 pre-facelift S 90D te vervangen door een AP2.5 S 100D.
Daarbij hang ik ongeveer 50 keer per jaar aan een supercharger, een combinatie van reisjes naar Frankrijk en roadtripjes. Misschien moet ik gratis superchargen bij een nieuwe auto uitonderhandelen bij SeC Den Haag.

Het is inderdaad de vraag of dat grotere bereik je echt helpt. De dichtheid van het SuC netwerk is inmiddels zo groot dat dat eigenlijk nooit een echt probleem vormt.
Op dit moment geef ik nog heel duidelijk de voorkeur aan AP1. De soepelheid en betrouwbaarheid daarvan heeft echt een hoog niveau bereikt. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat AP2/2.5 verder zou zijn, maar als ik nu met AP 2/2.5 rij, in de X van mijn zoon, dan ben ik blijer met mijn AP1. Vooral het onmiddellijke van baan wisselen en weer terug is heel fijn. Zelfs heel ingewikkelde wegwerkzaamheden met afwisselend witte en gele belijning en krappe bochten doet AP1 inmiddels echt heel goed.

50x Superchargen, zeg 50 kWh per keer, is 2500 kWh. Is helemaal 500 euro, waar praten we over.

Ik zou zelfs kosteloos, even naar de aandelenkoers kijken, 359 euro :), kunnen overstappen naar bijv. een 100D.
Maar het heerlijke stille rijden in een achterwiel aangedreven S met AP1 wil ik simpelweg niet prijsgeven.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Tja, iedereen zal zijn eigen afweging moeten maken, P.
Persoonlijk houd ik een 2013 P85+ zonder AP en met achterwielaandrijving (een fossiel vergeleken met jouw 90D) gewoon in privé. Voor die 20K km per jaar is me dat mooi genoeg. Zakelijke aanschaf van een nieuwe zat er om precies de reden van geen BTW belast inkomen sowieso niet meer in.
Aan het gemaakte rendement op $TSLA ligt het ook niet, dat ik geen nieuwe heb gekocht. Het gewoon voelt als kapitaalsvernietiging om de auto na hooguit de helft van de economische levensduur en € 75K zakelijke afschrijving af te danken. Daar rijd ik nog wel vijf jaar in en als het even meezit tegen heel lage kosten.
Daarom mijn advies in @ebullio-stijl: koop lekker die blinkende inventarisaanbieding en onderhandel het alleronderste uit de kan. De 31e is gewoon een maandag en de honger naar de bal moet dan enorm zijn bij de verkoopstaf. De 29e ook al wel, denk ik.
(Moet ook een beetje aan mijn aandelen denken; die showrooms moeten leeg! Zou niet best zijn als iedereen in zijn eerste Tesla bleef rijden.)
 
Hij is rood en heeft een zwarte neus. Emotioneel is er niet veel eer aan te beleven.
Hij?; en niet veel emotie? @Xfrank

Maar goed, daar gaat je vraag niet over.
3 maanden geleden had ik dezelfde vraag, met ongeveer dezelfde auto.
Onze uitkomst was; een nieuwe.
En we hebben daarbij de looks van de S ingeleverd alsook de extra range. Zijn dus gegaan voor meer auto; een met debiele achterdeuren, zonder open dak. Maar de rest is zo geweldig!
X

PS, dat gratis SuC’en: daardoor hadden wij bijna een niet optimaal gewenste besteld.
Pff, die paar honderd euro per jaar, en dan niet volledig gewenst die dikke ton uitgeven?

(Helpt dit?)
 
Ik heb een maand lang geprobeerd mijn S 100D (2017-06) te verkopen op Marktplaats (voor 90k). Geen reactie gehad, wel bijna 5000 views. Mijn motivatie was:
  • Verbeterde snelheid centraal scherm (factor 3 bij routeberekening)
  • 16,5 kW laden (i.p.v. 11 kW)
  • Mooier vormgegeven achterbank
Ik had het gratis superchargen er wel voor in willen leveren.

De doorslag voor de verkooppoging gaf de aanblik van de gloednieuwe S van mijn overbuurman...