Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Krachtdoppen kun je overal kopen. Ik kocht ze bij HBM machines
Hazet Lange krachtdoppen 903 / 904 SLG
Let er wel op dat de diameter van de dop maximaal 29 mm is. Is ie dikker dan moet je er wat afslijpen.
De Hazet dop van 9,99 incl. btw lijkt mij wat slanker dan de eerder aangeschafte dop die ik van hen kocht.
De moeren levert Tesla voor 20 euro per set van 20. De hoge plastic kapjes ook. Als je die bestelt bij Tesla zeg dan dat ze moeten kijken bij de leverbare producten voor de Model X. Gek genoeg staan de hogere plastic kapjes niet als leverbaar bij de Model S.

Dat de Güde je moeren niet loskrijgt ligt niet aan de Güde, maar aan de dop die je gebruikt heb. Die loopt gewoon vast in de velg. Ik heb ook geprobeerd met de meegeleverde 21 dop de moeren los te krijgen, maar dat lukt inderdaad niet.
Ik heb mijn wielen nu enkele keren met de Güde gewisseld en de moeren gaan zonder uitzondering al na enkele seconden los. Maar wel met de goede krachtdop.

Wim bedoel je dus dat de

Hazet 21 mm Lange krachtdop voor Hyundai, Kia Wielbouten - 905-SLG-21 Artikelnummer: 8609 | EAN: 1000000132076 van 9,99

Beter passen op Tesla ? Ik ga binnenkort ook aan de slag met mijn eerste bandenwissel en ga dus even bij HBM shoppen.
 
Wim bedoel je dus dat de

Hazet 21 mm Lange krachtdop voor Hyundai, Kia Wielbouten - 905-SLG-21 Artikelnummer: 8609 | EAN: 1000000132076 van 9,99

Beter passen op Tesla ? Ik ga binnenkort ook aan de slag met mijn eerste bandenwissel en ga dus even bij HBM shoppen.
Je moet een zuivere zeskant hebben. Het zou kunnen zijn dat de goedkopere Hyundai versie meer een stervorm heeft. Mogelijk heb je toch de duurdere versie nodig.
Je kunt HBM mailen en de vraag stellen.
 
Hazet 21 mm Lange krachtdop voor Hyundai, Kia Wielbouten - 905-SLG-21 Artikelnummer: 8609 | EAN: 1000000132076 van 9,99

Ik heb de volgende krachtdoppen set omdat ik ook een dop voor de andere voiture wilde hebben:

AOK 4 Delige Professionele 1/2

Mooi setje en voldoet prima. Zowel op m'n 19" als 21" velgen. Voordeel is dat de kunstof omhulzing eenvoudig er af te halen is. Iets waarvan Wim aangaf dat dit niet mogelijk is bij zijn Hazet krachtdop.

Nog een paar tips:

1. Koop een zo zwaar mogelijke krik! Niet vanwege de belasting maar vanwege het mechaniek en de hefboom. Afgelopen weekend heb ik mijn wintersloffen eronder gezet en ik verbaasde me hoe ontzettend veel zwaarder het was de auto op te krikken.
2. Neem een lange momentsleutel. Die geadviseerd werd door Wim is echt perfect! Lang ding en je zit niet te kloten om super veel kracht te zetten.
 
Tja die Hyundai krachtdop is dus duidelijk geen zeskant en geen optie. Ik heb dus de standaard
3E3EB4EF-DC6C-43CD-B70C-03F733CF8E65.jpeg
Hazet krachtdop gekocht en de proxxon microclick. Bij Hbm hadden ze ook een elektrische slagmoersleutel maar die is 450Nm. Een beetje veel van het goede. Heb nu de gude 350 elders besteld
 
Na het lezen van dit draadje heb ik ook de Güde ESS 350 besteld met bijbehorende krachtdoppen. Die zijn 30mm breed en passen prima op de moeren van mijn 19" LM velgen. Het losdraaien werkt zonder problemen. Nu nog een mooie set winterwielen uitzoeken..
@Wim S. bedankt voor de tip! Dit werkt toch een stuk makkelijker dan eerst losdraaien met de momentsleutel en daarna de accuboormachine gebruiken.
 
@Wim S. : Dank je wel, voor de duidelijke uitleg van het zelf wielen wisselen. Vele jaren lease-auto gereden en eigenlijk nooit zelf gedaan. Gister voor het eerst en het was makkelijk en goed te doen. Uurtje werk met schoonmaken van de wielen die er vanaf kwamen. Het enige waarvan ik even schrok is dat tijdens het rijden, de eerste 5 a 6 minuten allerlei meldingen (5 stuks) op het scherm kwamen als: regenereren is uitgeschakeld, Autopliot is uitgeschakeld ed. Blijkt dat na het verwisselen van de wielen de auto eerst opnieuw moet kalibreren.

Wat heb ik gehaald:
- Gude 350ESS 49 euro
- HBM 2 ton krik extra laag 120 euro
- HBM momentsleutel 24 euro
- AOK 4 delige krachtdoppenset 24 euro

Die laatste is wel handig omdat de zomerwielen 19 inch wieldoppen heeft en de winterwielen 21 inch.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Superendo
@Wim S. : Dank je wel, voor de duidelijke uitleg van het zelf wielen wisselen. Vele jaren lease-auto gereden en eigenlijk nooit zelf gedaan. Gister voor het eerst en het was makkelijk en goed te doen. Uurtje werk met schoonmaken van de wielen die er vanaf kwamen. Het enige waarvan ik even schrok is dat tijdens het rijden, de eerste 5 a 6 minuten allerlei meldingen (5 stuks) op het scherm kwamen als: regenereren is uitgeschakeld, Autopliot is uitgeschakeld ed. Blijkt dat na het verwisselen van de wielen de auto eerst opnieuw moet kalibreren.

Wat heb ik gehaald:
- Gude 350ESS 49 euro
- HBM 2 ton krik extra laag 120 euro
- HBM momentsleutel 24 euro
- AOK 4 delige krachtdoppenset 24 euro

Die laatste is wel handig omdat de zomerwielen 19 inch wieldoppen heeft en de winterwielen 21 inch.
Dank voor het compliment Maurice. Ik heb nu een keer of acht mijn wielen gewisseld. Tot nu toe geen meldingen gehad, behalve dat de auto vaststelt dat er andere wielen omzitten. Ik moet dan even aangeven of ik met 19 of 21" onderweg ben.
Je zegt dat je een verschillende krachtdop gebruikt bij 19 en 21"? Bij mijn velgen gebruik ik dezelfde wielmoeren zowel voor 19" als voor 21".
 
Bij het wijzigen van de wielconfiguratie van "Carbon Cyclone (donkere turbine)" naar "Silver base (Classic)", beide 19 inch gaat de MCU rebooten en komen die meldingen. Waarschijnlijk is dat de trigger. A.d.a.k. is dat hetzelfde als wiselen van 19" naar 21"... denk ik

Omdat de zomervelgen van Tomason zijn, is de maat van de wielmoer kleiner. Ik selecteer Carbon Cyclone in de configuratie omdat die het meeste lijkt op de Tomason velg.
 
Last edited:
Beste allemaal, ik ben sinds afgelopen maandag de trotse bezitter van een Model X. Ben er heel blij mee. Er is echter een ding dat ik graag zou willen laten aanpassen en dat is de kleur van de velgen. Bij mijn vorige auto heb ik de velgen laten poedercoaten en dat is me goed bevallen. Ik wil dat nu graag weer laten doen. Dat zou ik mooi kunnen doen als de auto van de zomerbanden over gaat op de winterbanden. Ik ben de velgen dan 1 werkdag kwijt en dat is dan ook gelijk het probleem/de uitdaging, want ik heb maar één set wielen. En kan de auto natuurlijk niet op de remschijven op de oprit zetten. Ik ben benieuwd of jullie tips/ oplossingen zien. Zou ik de auto tijdelijk op houten blokken oid kunnen zetten? En hoe zou ik dit praktisch kunnen uitvoeren? Mijn vaste bandenman wil me wel twee krikken lenen.

Zien jullie mogelijkheden? Alvast bedankt voor de reacties!
 
Beste allemaal, ik ben sinds afgelopen maandag de trotse bezitter van een Model X. Ben er heel blij mee. Er is echter een ding dat ik graag zou willen laten aanpassen en dat is de kleur van de velgen. Bij mijn vorige auto heb ik de velgen laten poedercoaten en dat is me goed bevallen. Ik wil dat nu graag weer laten doen. Dat zou ik mooi kunnen doen als de auto van de zomerbanden over gaat op de winterbanden. Ik ben de velgen dan 1 werkdag kwijt en dat is dan ook gelijk het probleem/de uitdaging, want ik heb maar één set wielen. En kan de auto natuurlijk niet op de remschijven op de oprit zetten. Ik ben benieuwd of jullie tips/ oplossingen zien. Zou ik de auto tijdelijk op houten blokken oid kunnen zetten? En hoe zou ik dit praktisch kunnen uitvoeren? Mijn vaste bandenman wil me wel twee krikken lenen.

Zien jullie mogelijkheden? Alvast bedankt voor de reacties!
Het lijkt mij verstandiger om er een set velgen bij aan te schaffen. Het wisselen van dit formaat banden is wel te doen maar zeker niet aan te bevelen om ieder jaar te doen. Je hebt dan meteen de tijd om ze te laten spuiten en even te laten uitharden voordat de banden er weer op gaan. Weet je dat poedercoating veel poreuzer is dan lak? Het is dan ook niet makkelijker schoon te houden als je ze laat spuiten. Je hebt dan ook de keus om elke gewenste glansgraad te kiezen waarin je bij poedercoating beperkter bent.
 
Beste allemaal, ik ben sinds afgelopen maandag de trotse bezitter van een Model X. Ben er heel blij mee. Er is echter een ding dat ik graag zou willen laten aanpassen en dat is de kleur van de velgen. Bij mijn vorige auto heb ik de velgen laten poedercoaten en dat is me goed bevallen. Ik wil dat nu graag weer laten doen. Dat zou ik mooi kunnen doen als de auto van de zomerbanden over gaat op de winterbanden. Ik ben de velgen dan 1 werkdag kwijt en dat is dan ook gelijk het probleem/de uitdaging, want ik heb maar één set wielen. En kan de auto natuurlijk niet op de remschijven op de oprit zetten. Ik ben benieuwd of jullie tips/ oplossingen zien. Zou ik de auto tijdelijk op houten blokken oid kunnen zetten? En hoe zou ik dit praktisch kunnen uitvoeren? Mijn vaste bandenman wil me wel twee krikken lenen.

Zien jullie mogelijkheden? Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb ook 2 krikken, waarbij je bij 1 krik wel even moet testen of er voldoende olie in zit. Tevens mag je ook de lift-pads lenen zodat de auto onbeschadigd blijft. Geef maar een PM bij interesse
 
  • Like
Reactions: Clemensa
Het lijkt mij verstandiger om er een set velgen bij aan te schaffen. Het wisselen van dit formaat banden is wel te doen maar zeker niet aan te bevelen om ieder jaar te doen. Je hebt dan meteen de tijd om ze te laten spuiten en even te laten uitharden voordat de banden er weer op gaan. Weet je dat poedercoating veel poreuzer is dan lak? Het is dan ook niet makkelijker schoon te houden als je ze laat spuiten. Je hebt dan ook de keus om elke gewenste glansgraad te kiezen waarin je bij poedercoating beperkter bent.

Ik ben ook van plan om een tweede set velgen te kopen. Dit wordt mijn winterset. De velgen die ik wil kopen (The Razor, 22”, matte stealth) komen echter pas weer op voorraad in het voorjaar. Vandaar deze kunstgreep.

De keuze bij spuiten is inderdaad veel groter en de glansgraad inderdaad hoger. Ik ga echter voor mat zwart, dus deze overwegingen spelen voor mij geen rol. Het is mijn ervaring dat een gepoedercoate velg minder kwetsbaar voor kleine beschadigingen en ingevreten remstof e.d.
 
Ik ben ook van plan om een tweede set velgen te kopen. Dit wordt mijn winterset. De velgen die ik wil kopen (The Razor, 22”, matte stealth) komen echter pas weer op voorraad in het voorjaar. Vandaar deze kunstgreep.

De keuze bij spuiten is inderdaad veel groter en de glansgraad inderdaad hoger. Ik ga echter voor mat zwart, dus deze overwegingen spelen voor mij geen rol. Het is mijn ervaring dat een gepoedercoate velg minder kwetsbaar voor kleine beschadigingen en ingevreten remstof e.d.
Wat kost poedercoating en waar laat je dat doen?
 
Ik ben ook van plan om een tweede set velgen te kopen. Dit wordt mijn winterset. De velgen die ik wil kopen (The Razor, 22”, matte stealth) komen echter pas weer op voorraad in het voorjaar. Vandaar deze kunstgreep.

De keuze bij spuiten is inderdaad veel groter en de glansgraad inderdaad hoger. Ik ga echter voor mat zwart, dus deze overwegingen spelen voor mij geen rol. Het is mijn ervaring dat een gepoedercoate velg minder kwetsbaar voor kleine beschadigingen en ingevreten remstof e.d.
Het standaard zwart op Tesla velgen is niet mat maar eiglans. Mat is 10% en eiglans 30% glans.
 
Wat kost poedercoating en waar laat je dat doen?
Ik laat het doen bij Renoblast and Coatings in Mijdrecht:
Velgen Coatings

Mat zwart en Anodic mat zwart kost respectievelijk EUR 84,- / EUR 85,- exclusief btw per velg. Dat is volgens mij inclusief een spoedtoeslag, omdat ik de velgen binnen een werkdag weer nodig heb. Normaal gesproken ben je ze een paar dagen kwijt.

Ik durf 'm eigenlijk niet te posten hier, omdat het geen Tesla is ;). Dit is mat antraciet:
 

Attachments

  • 98157677-3BA2-41B2-B32C-2317F9BCFC9F_1_201_a.jpeg
    98157677-3BA2-41B2-B32C-2317F9BCFC9F_1_201_a.jpeg
    371.2 KB · Views: 47
  • Like
Reactions: Maurice1