Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Bedoeling was om EV te promoten. En er is nog te weinig aanbod van kleinere en goedkopere all-electric auto's. Te vroeg ja. Daarnaast kun je je altijd wel de vraag stellen wat wel en wat niet gesubsidieerd moet worden.
Ik was ook blij geweest met een 3. Maar ja, die is er niet.
 
Ik heb op zich ook niet veel bezwaar tegen het hanteren van een 50k grens voor nieuwe auto’s, hoewel ik wel denk dat deze beperking nog iets te vroeg komt.

Wat ik mis is de ratio achter het stellen van een grens. Waarom 50? - waarom dan geen 40% of 80%. Waarom überhaupt een cap? Als een lagere bijtelling wordt gehanteerd om EV-verkopen te stimuleren waarom dan niet voor alle EV's? Waarom zouden mensen die in staat zijn om een duurdere (EV-)auto te kopen daar niet in een verhoudingsgewijs vergelijkbare mate gebruik van mogen maken? Dat ze in absolute zin een hoger voordeel hebben is een non-argument - ze betalen immers in absolute zin doorgaans ook meer belasting. Mes snijdt aan twee kanten zeg maar.
Bovenstaande versterkt mijn beeld dat de hele 50K grens uit de koker van de adviserende/ lobbyende ICE -auto-industriue is gekomen - puur om Tesla als concurrent een hak te zetten. Ze hebben immers zelf geen EV-alternatief in die klasse en zien hun omzet van het hogere segment ICE teruglopen agv de Tesla verkopen.
 
Wat ik mis is de ratio achter het stellen van een grens. Waarom 50? - waarom dan geen 40% of 80%. Waarom überhaupt een cap? Als een lagere bijtelling wordt gehanteerd om EV-verkopen te stimuleren waarom dan niet voor alle EV's? Waarom zouden mensen die in staat zijn om een duurdere (EV-)auto te kopen daar niet in een verhoudingsgewijs vergelijkbare mate gebruik van mogen maken? Dat ze in absolute zin een hoger voordeel hebben is een non-argument - ze betalen immers in absolute zin doorgaans ook meer belasting. Mes snijdt aan twee kanten zeg maar.
Bovenstaande versterkt mijn beeld dat de hele 50K grens uit de koker van de adviserende/ lobbyende ICE -auto-industriue is gekomen - puur om Tesla als concurrent een hak te zetten. Ze hebben immers zelf geen EV-alternatief in die klasse en zien hun omzet van het hogere segment ICE teruglopen agv de Tesla verkopen.
Dat en het feit dat nivelleren de norm is in NL
 
Vind het niet meer dan normaal dat het uitzonderlijk gunstige regime aangepast gaat worden. De bedoeling is electrisch rijden te stimuleren, niet electrisch rijden in te dure auto's. Tegen 2019 heb je keuze uit 3 modellen die redelijk geprijsd zijn (nieuwe Nissan, de Ampera en de Model 3). Dus dan hoeft die subsidie voor de S en de X echt niet meer. Ik snap ook niet goed de opmerkingen over betrouwbare overheid? Onbetrouwbaar zou zijn als ze met terugwerkende kracht dingen zouden aanpassen. Nu geven ze meer dan een jaar op voorhand aan wat er verandert.
Nivellering in Nederland doen we in principe gewoon via de belastingen. Het is ook niet zo dat je procentueel meer moet betalen voor een duurder huis. Of dat je extra BTW betaald omdat je bij de ah boodschappen doet.
 
Het is duidelijk wie er aan de touwtjes trekt. Zou er in de politiek ook maar één iemand zijn die eens kijkt wat er werkelijk speelt dan zou het balletje de andere kant oprollen. Al zes jaar is Tesla de enige auto die bruikbaar is voor de zakelijke rijder, de kilometervreter, en zij zorgen voor 80 of wellicht zelfs 90% van het aantal elektrisch gereden kilometers.

Er hangt een prijskaartje aan die auto, niet omdat hij zo duur is, maar omdat hij dient als financieringsbron voor de ontwikkeling van de zo gewenste EV van rond de 50k. Daarom betaalt de Tesla rijder vanaf 25k extra. Daar profiteert straks de Model 3 rijder van en dat hebben we er allemaal voor over.

Tegelijkertijd wordt hieruit een laadinfra gefinancieerd waar je U tegen zegt en zonder dat er ook maar één cent uit de belastingpot naar toe hoeft te gaan. Terwijl de anderen jammeren en kermen dat de overheid het zo laat afweten en er links en rechts met subsidies wordt gestrooid is er nergens iets te zien van een visie.

Die visie heeft Tesla wel, al meer dan 10 jaar en die is helder vastgelegd in twee elkaar opvolgende masterplannen waar eigenlijk geen speld tussen is te krijgen en waarvan iedereen hoopt dat de vertragingen bij de realisatie zo beperkt mogelijk zullen zijn.

Vraag je mij wat er moet gebeuren dan heb ik heus wel het antwoord. Ga zo snel mogelijk beginnen met de CO2 tax. Ofwel via de brandstofheffing maar dan ben je afhankelijk van het buitenland ofwel via een kilometerheffing die wat hoogte betreft afhankelijk is van de uitstoot van de auto. De daardoor extra ontvangen inkomsten zijn er dan niet om de schatkist te spekken maar om het rijden met een emissieprijs auto te bevorderen. Dan kun je de bijtelling gelijktrekken maar op de aanschaf een substantiele premie verstrekken waardoor het straks ook voor particulieren te doen is om een EV te kopen.

Maar ja, dan krijg je de bedrijven die het voor het zeggen hebben tegenover je en dus gebeurt het niet.
 
Uiteindelijk is de auto een luxe product en voor de overheid een melkkoe. Het is dus niet meer dan logisch dat er een eind komt aan het goedkoop zakelijk rijden. Nu is de verhouding voor besteedbaar maandbedrag voor een particulier, elektrisch leaserijder en een leaserijder met conventionele motor zoek. De huidige instap Tesla is net zo duur als een BMW 540i. Als je het op het werk goed doet kan je een BMW 520i/520d of Audi A6 2.0tfsi/TDI. Maar een A6 3.0tdi biturbo of 540i is toch niet zomaar een standaard auto. Nu kijk je al niet meer op (in ieder geval ieder op dit forum) als de prijs >100.000 euro aanschaf is. Dat zijn prijzen van een Audi A8, Mercedes S klasse of BMW 7 serie. Fiscale bijtelling (bruto) van een auto van 100.000 euro zijn 333 euro vs 1833 euro. Dus je bijtelling van een Tesla is gelijk aan de bijtelling over een auto van 18.000 euro (Opel Corsa bijv). Oftewel de baas betaald net zo veel bijtelling als de jongste bediende... Stel je rijdt particulier, dan kan je voor 200 euro per maand een oude auto rijden. Neem je je leasebedrag erbij is het nog niet veel meer dan een 3 jaar oude Golf.

Dat de prikkel om een Tesla te kopen kleiner wordt is logisch met deze maatregel. Maar dat is uiteindelijk toch een selecte groep, zeker als de bijtelling niet meer zo gesubsidieerd wordt. De grootste groep werknemers/lease rijders rijdt een Golf, Megane, Passat. Eventueel een A4 of BMW 3 serie. Deze rijden nauwelijks elektrisch, want er is nog niet veel aanbod. Als er in de groep <40/50.000 Euro een goed alternatief elektrische auto te leasen is denk ik dat de switch snel gemaakt wordt voor een grote groep. Ik denk dat een Ampera-e of de nieuwe Leaf goede potentie hebben. Als de Golf-e wat meer range heeft idem dito.

Voor de Model S of Model X is het jammer dat deze straks niet meer zo aantrekkelijk is, maar dit zal voor het halen van 1 miljoen elektrische auto’s niet de druppel zijn.

Ho even, een selecte groep?

Bij elkaar zijn ze wel goed voor 80 tot 90% van de elektrisch gereden kilometers.

En als het een selecte groep is, wat is dan de winst om het te veranderen?

En wat wil men eigenlijk? Dat er geen Tesla's S en X meer verkocht worden? En zoja, waarom? Zijn er dan toch duistere krachten met andere belangen?

Waarom niet zo laten? De meeste, waaronder ik, rijden S en X vanwege het ontbreken van goedkopere (voor ons bruikbare) alternatieven. Komen die er wel dan gaat vanzelf al een groep daarheen. Het effect bereikt men dus al op natuurlijke wijze.

Nu rest alleen het zure mondje van de fabrikanten die klanten zien overstappen. Welnu, ze kunnen gerust zijn, een BMW, Audi, Mercedes of wat dan ook van een ton heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan en dat zal ook nooit gebeuren.
 
Het gaat ook niet om nivellering. Het gaat hem erom dat een overheid zo zuinig mogelijk een doel kan bereiken, dus met zo weinig mogelijk subsidie, dus met enkel belastings(jaja)korting op een kleinere schijf.
Als dat werkelijk het doel is, dan moet je volgens mij een heel andere structuur toepassen, namelijk per gereden km. Waarom iemand een flinke korting geven op zijn auto als hij minder dan 10.000 km per jaar rijdt (veel leaf's). Dan kan je beter het 3 voudige subsidiëren op 1 persoon die met zijn Tesla 50k km rijdt. Per vermeden ton CO2 en vermeden fijnstofuitstoot heeft dat een groter effect. Dat is het doel. Niet het subsidiëren van het mogen rijden in een nieuwe duurzame auto.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Om dezelfde reden dat Rutte destijds bij de opening van de tesla fabriek in Tilburg geen proefrit wilde maken in een tesla en ook niet zelf wilde rijden. Waar zou al het geld van de VVD vandaan komen? Tja Alu hoedje misschien.
Als alle kabinetsleden nu eens in een S (ministers) of 3 (staatssecretarissen) zouden gaan rijden. Op de eerste plaats geven ze dan het goede voorbeeld en op de tweede plaats komt die nieuwe fabriek dan zeker in Nederland!!
 
Als alle kabinetsleden nu eens in een S (ministers) of 3 (staatssecretarissen) zouden gaan rijden. Op de eerste plaats geven ze dan het goede voorbeeld en op de tweede plaats komt die nieuwe fabriek dan zeker in Nederland!!
Goed dat je daar nog even op wijst.
Met een officiële anti-Tesla-tax wordt de kans op dergelijke fabrieken in ons land natuurlijk niet groter. Evenmin in Duitsland trouwens, waar men iets soortgelijks heeft bedacht voor de aanschafsubsidie op BEV (en PHEV) voertuigen.
 
  • Like
Reactions: HWS and Exiteer
Ik zal wel de boeman zijn, maar ik heb als loonslaaf gewoon de volle mep betaald voor mijn tesla. Niks subsidie, toeslag of wat dan ook. Vind ik ook niet eerlijk. Dus als ik heel eerlijk ben snap ik best wel dat de subsidie op een hele mooie luxe tesla ergens aan banden gelegd wordt. Niet leuk, snap ik ook wel, maar ook niet heel gek toch?
 
  • Like
Reactions: Gerard60
Ik zal wel de boeman zijn, maar ik heb als loonslaaf gewoon de volle mep betaald voor mijn tesla. Niks subsidie, toeslag of wat dan ook. Vind ik ook niet eerlijk. Dus als ik heel eerlijk ben snap ik best wel dat de subsidie op een hele mooie luxe tesla ergens aan banden gelegd wordt. Niet leuk, snap ik ook wel, maar ook niet heel gek toch?

Je hebt wel vrijstelling van BPM gekregen toch?
 
Ik zal wel de boeman zijn, maar ik heb als loonslaaf gewoon de volle mep betaald voor mijn tesla. Niks subsidie, toeslag of wat dan ook. Vind ik ook niet eerlijk. Dus als ik heel eerlijk ben snap ik best wel dat de subsidie op een hele mooie luxe tesla ergens aan banden gelegd wordt. Niet leuk, snap ik ook wel, maar ook niet heel gek toch?
Maar je profiteert toch wel van het feit dat je geen BPM hebt betaald. Ook rij je wegenbelastingvrij en is het 'tanken' ook een heel stuk goedkoper.