Daniel 74
Active Member
Ik heb op zich ook niet veel bezwaar tegen het hanteren van een 50k grens voor nieuwe auto’s, hoewel ik wel denk dat deze beperking nog iets te vroeg komt.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb op zich ook niet veel bezwaar tegen het hanteren van een 50k grens voor nieuwe auto’s, hoewel ik wel denk dat deze beperking nog iets te vroeg komt.
Dat en het feit dat nivelleren de norm is in NLWat ik mis is de ratio achter het stellen van een grens. Waarom 50? - waarom dan geen 40% of 80%. Waarom überhaupt een cap? Als een lagere bijtelling wordt gehanteerd om EV-verkopen te stimuleren waarom dan niet voor alle EV's? Waarom zouden mensen die in staat zijn om een duurdere (EV-)auto te kopen daar niet in een verhoudingsgewijs vergelijkbare mate gebruik van mogen maken? Dat ze in absolute zin een hoger voordeel hebben is een non-argument - ze betalen immers in absolute zin doorgaans ook meer belasting. Mes snijdt aan twee kanten zeg maar.
Bovenstaande versterkt mijn beeld dat de hele 50K grens uit de koker van de adviserende/ lobbyende ICE -auto-industriue is gekomen - puur om Tesla als concurrent een hak te zetten. Ze hebben immers zelf geen EV-alternatief in die klasse en zien hun omzet van het hogere segment ICE teruglopen agv de Tesla verkopen.
Je bedoelt de Wet uitwerking Autobrief II die in 2016 is aangenomen? Waarom zou die niet doorgaan?Is het nu al volledig zeker dat de regeling echt doorgaat? Ik heb nog tot 2021 en zie dan wel weer, maar als het doorgaat dan wordt het of de opt-out regeling of km-admin en een oude diesel erbij -![]()
Nivellering in Nederland doen we in principe gewoon via de belastingen. Het is ook niet zo dat je procentueel meer moet betalen voor een duurder huis. Of dat je extra BTW betaald omdat je bij de ah boodschappen doet.Vind het niet meer dan normaal dat het uitzonderlijk gunstige regime aangepast gaat worden. De bedoeling is electrisch rijden te stimuleren, niet electrisch rijden in te dure auto's. Tegen 2019 heb je keuze uit 3 modellen die redelijk geprijsd zijn (nieuwe Nissan, de Ampera en de Model 3). Dus dan hoeft die subsidie voor de S en de X echt niet meer. Ik snap ook niet goed de opmerkingen over betrouwbare overheid? Onbetrouwbaar zou zijn als ze met terugwerkende kracht dingen zouden aanpassen. Nu geven ze meer dan een jaar op voorhand aan wat er verandert.
Nivellering in Nederland doen we in principe gewoon via de belastingen.
En tegelijk de stakeholders te vriend houden.Het gaat ook niet om nivellering. Het gaat hem erom dat een overheid zo zuinig mogelijk een doel kan bereiken, dus met zo weinig mogelijk subsidie, dus met enkel belastings(jaja)korting op een kleinere schijf.
Uiteindelijk is de auto een luxe product en voor de overheid een melkkoe. Het is dus niet meer dan logisch dat er een eind komt aan het goedkoop zakelijk rijden. Nu is de verhouding voor besteedbaar maandbedrag voor een particulier, elektrisch leaserijder en een leaserijder met conventionele motor zoek. De huidige instap Tesla is net zo duur als een BMW 540i. Als je het op het werk goed doet kan je een BMW 520i/520d of Audi A6 2.0tfsi/TDI. Maar een A6 3.0tdi biturbo of 540i is toch niet zomaar een standaard auto. Nu kijk je al niet meer op (in ieder geval ieder op dit forum) als de prijs >100.000 euro aanschaf is. Dat zijn prijzen van een Audi A8, Mercedes S klasse of BMW 7 serie. Fiscale bijtelling (bruto) van een auto van 100.000 euro zijn 333 euro vs 1833 euro. Dus je bijtelling van een Tesla is gelijk aan de bijtelling over een auto van 18.000 euro (Opel Corsa bijv). Oftewel de baas betaald net zo veel bijtelling als de jongste bediende... Stel je rijdt particulier, dan kan je voor 200 euro per maand een oude auto rijden. Neem je je leasebedrag erbij is het nog niet veel meer dan een 3 jaar oude Golf.
Dat de prikkel om een Tesla te kopen kleiner wordt is logisch met deze maatregel. Maar dat is uiteindelijk toch een selecte groep, zeker als de bijtelling niet meer zo gesubsidieerd wordt. De grootste groep werknemers/lease rijders rijdt een Golf, Megane, Passat. Eventueel een A4 of BMW 3 serie. Deze rijden nauwelijks elektrisch, want er is nog niet veel aanbod. Als er in de groep <40/50.000 Euro een goed alternatief elektrische auto te leasen is denk ik dat de switch snel gemaakt wordt voor een grote groep. Ik denk dat een Ampera-e of de nieuwe Leaf goede potentie hebben. Als de Golf-e wat meer range heeft idem dito.
Voor de Model S of Model X is het jammer dat deze straks niet meer zo aantrekkelijk is, maar dit zal voor het halen van 1 miljoen elektrische auto’s niet de druppel zijn.
Als dat werkelijk het doel is, dan moet je volgens mij een heel andere structuur toepassen, namelijk per gereden km. Waarom iemand een flinke korting geven op zijn auto als hij minder dan 10.000 km per jaar rijdt (veel leaf's). Dan kan je beter het 3 voudige subsidiëren op 1 persoon die met zijn Tesla 50k km rijdt. Per vermeden ton CO2 en vermeden fijnstofuitstoot heeft dat een groter effect. Dat is het doel. Niet het subsidiëren van het mogen rijden in een nieuwe duurzame auto.Het gaat ook niet om nivellering. Het gaat hem erom dat een overheid zo zuinig mogelijk een doel kan bereiken, dus met zo weinig mogelijk subsidie, dus met enkel belastings(jaja)korting op een kleinere schijf.
vooral valt het dan mee als je de auto hebt afgeschreven na 5 jaar.... anders heb je toch nog een flinke post afschrijving die je mee moet tellen bij de werkelijke kosten.Voor ondernemens onder ons zou het wel eens mee kunnen vallen die bijtelling: maximum-bijtelling-auto-van-de-zaak-alleen-voor-ondernemers
Als alle kabinetsleden nu eens in een S (ministers) of 3 (staatssecretarissen) zouden gaan rijden. Op de eerste plaats geven ze dan het goede voorbeeld en op de tweede plaats komt die nieuwe fabriek dan zeker in Nederland!!Om dezelfde reden dat Rutte destijds bij de opening van de tesla fabriek in Tilburg geen proefrit wilde maken in een tesla en ook niet zelf wilde rijden. Waar zou al het geld van de VVD vandaan komen? Tja Alu hoedje misschien.
Goed dat je daar nog even op wijst.Als alle kabinetsleden nu eens in een S (ministers) of 3 (staatssecretarissen) zouden gaan rijden. Op de eerste plaats geven ze dan het goede voorbeeld en op de tweede plaats komt die nieuwe fabriek dan zeker in Nederland!!
Als dat werkelijk het doel is, dan moet je volgens mij een heel andere structuur toepassen, namelijk per gereden km..
Ik zal wel de boeman zijn, maar ik heb als loonslaaf gewoon de volle mep betaald voor mijn tesla. Niks subsidie, toeslag of wat dan ook. Vind ik ook niet eerlijk. Dus als ik heel eerlijk ben snap ik best wel dat de subsidie op een hele mooie luxe tesla ergens aan banden gelegd wordt. Niet leuk, snap ik ook wel, maar ook niet heel gek toch?
Maar je profiteert toch wel van het feit dat je geen BPM hebt betaald. Ook rij je wegenbelastingvrij en is het 'tanken' ook een heel stuk goedkoper.Ik zal wel de boeman zijn, maar ik heb als loonslaaf gewoon de volle mep betaald voor mijn tesla. Niks subsidie, toeslag of wat dan ook. Vind ik ook niet eerlijk. Dus als ik heel eerlijk ben snap ik best wel dat de subsidie op een hele mooie luxe tesla ergens aan banden gelegd wordt. Niet leuk, snap ik ook wel, maar ook niet heel gek toch?