Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat er niemand van de Belgische regering dit leest, dit soort van goede ideeën kunnen we hier wel missen.
Ik betaal ongeveer 3500 Euro/jaar (bruto) om met mijn bedrijfs-Tesla te rijden. En ik dacht dan nog dat dat toch wel erg veel was, dan toch met het gemiddelde in Belgie dat zo rond de 1500-2000 Euro/jaar schommelt.
Hoe komt jullie regering aan dat soort van wansmakelijke bedragen van 1500 Euro/maand?
Nu ja, dat is dan waarschijnlijk de enige belasting die in Nederland hoger ligt.
 
Wat mij persoonlijk vooral frustreert is dat de bijtelling dus gelijk gesteld wordt aan een fossiele auto. Een gemiste kans en juist een averechts effect om te vergroenen en het aantal EV's te laten groeien. De bijtelling mag best hoger worden dan nu, maar maak dan op z'n minst een onderscheid. Net als wegenbelasting op basis van gewicht in plaats van gebruik (km's) - een achterhaald uitgangspunt.

Ik heb nog een klein beetje hoop dat er nog een klimaatagenda komt met een plan van aanpak. De gestelde doelen (100% elektrisch in 2030) gaan op deze manier nooit lukken.
 
De hele autobrief is door een sterke lobby van de Bovag een stuk minder milieuvriendelijk gemaakt (Samenvatting wetsvoorstel Autobrief II). De idioterie is dat waterstofauto’s wel boven de 50k op 4% bijtelling blijven. Dus er wordt gewoon gestuurd op meer uitstoot....

Ik ben in de prettige positie dat mijn S inmiddels ruim 3 jaar oud is en dit jaar best een goed moment is voor een nieuwe, met nog eens 5 jaar de 4% over het hele bedrag.
 
Als hij nu ruim 3 jaar is dan is het geen 0%. Levering eind 2018, dan is hij rond 4 jaar oud en dan weer 5 jaar 4% is niet onhandig bekeken.
Inderdaad, maar we moeten wel 'oppassen', want de levertijd van een S kan eind 2018 wel eens gaan oplopen.

Op tijd bestellen is denk ik wel verstandig, ik wil mijn nieuwe S eigenlijk wel in September hebben zodra die van mij 5 wordt.

Ik wil niet het risico lopen per ongeluk de auto pas in 2019 te krijgen.

Maarja, heeft Model S dan al CCS? Ik hoop het!
 
  • Informative
Reactions: Rqcg
Inderdaad, maar we moeten wel 'oppassen', want de levertijd van een S kan eind 2018 wel eens gaan oplopen.

Op tijd bestellen is denk ik wel verstandig, ik wil mijn nieuwe S eigenlijk wel in September hebben zodra die van mij 5 wordt.

Ik wil niet het risico lopen per ongeluk de auto pas in 2019 te krijgen.

Maarja, heeft Model S dan al CCS? Ik hoop het!

(Benieuwd of Elon iets zegt). Maar het is inmiddels geen geheim meer dat Model 3 op de Europese versies de nieuwe laadpoort krijgt (tenminste ABB heeft dit naar buiten gebracht en zij zullen het wel weten), waarbij zowel SuC laden als CCS (twee extra pinnen) als AC Type 2 mogelijk is.
De vraag die ik niet kan beantwoorden is of dan gelijk ook de S en X hem zal krijgen of dat men dat combineert met de nieuwe batterijpacks (2170 cells). Als het dat laatste is, wat wellicht denkbaar is gezien de veel betere laadmogelijkheden van de nieuwe packs, zal het nog we wat langer duren, ik schat eind 2019 of begin 2020.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: EddieW
(Benieuwd of Elon iets zegt). Maar het is inmiddels geen geheim meer dat Model 3 op de Europese versies de nieuwe laadpoort krijgt (tenminste ABB heeft dit naar buiten gebracht en zij zullen het wel weten), waarbij zowel SuC laden als CCS (twee extra pinnen) als AC Type 2 mogelijk is.
De vraag die ik niet kan beantwoorden is of dan gelijk ook de S en X hem zal krijgen of dat men dat combineert met de nieuwe batterijpacks (2170 cells). Als het dat laatste is, wat wellicht denkbaar is gezien de veel betere laadmogelijkheden van de nieuwe packs, zal het nog we wat langer duren, ik schat eind 2019 of begin 2020.
Geeft weer een hoop stress zo. Ik wil ook eind 2018 een nieuwe X. Maar niet dat-ie na een jaar alweer ernstig verouderd is (lees: CCS, 120kwh of AP3). En wel dat-ie in december geleverd wordt en niet in januari 2019 want dan kan ik beter de S oprijden. Moeilijk moeilijk moeilijk.
 
  • Like
Reactions: widodh
Ik schrik toch nogal van het hijgerige gejaag op vervanging van de huidige auto’s.
Voortijdige vervanging, in mijn ogen.
Ja, een nieuwer model zal een toetertje of belletje anders of meer hebben, maar kost ook opnieuw een sloot euro’s. En die zullen wel zakelijk te absorberen zijn, doorgaans. Of niet al te ongunstig gefinancierd. En misschien wat gunstiger is de bijtelling voor privégebruik.
Toch rijden we, een enkeling daargelaten, nog in de jeugdjaren van deze generatie Tesla modellen met die paar honderdduizend kilometer op de tellers.
Voor de leuk heb ik nog twee auto’s van Duitse makelij uit de vorige eeuw. Die zijn 32 resp. 25 jaar oud, met alle onderdelen en reparatiekennis nog steeds volop beschikbaar. De beschikbaarheid daarvan was mijn belangrijkste angst bij de eenmalige uitspatting (YOLO) met de Model S in 2013.
Inmiddels maak ik me daar geen zorgen meer over; Tesla is uit de kinderschoenen en ik verwacht dat de opkomst van genoeg onafhankelijke reparatie- en onderhoudsbedrijven nabij is.
De Model S P85+ is dus nog wel even in bezit. Wel dit jaar van de bv naar privé, om financiële redenen.

Maar laat dat niemand weerhouden om voortijdig nieuwe Tesla’s te blijven kopen. De volgende eigenaars van je oude exemplaar zijn er minstens zo blij mee als jij dat ooit was. En de andere $TSLA-aandeelhouders net zo blij als ik, toch?
 
Geeft weer een hoop stress zo. Ik wil ook eind 2018 een nieuwe X. Maar niet dat-ie na een jaar alweer ernstig verouderd is (lees: CCS, 120kwh of AP3). En wel dat-ie in december geleverd wordt en niet in januari 2019 want dan kan ik beter de S oprijden. Moeilijk moeilijk moeilijk.
Dat zal meevallen. Mocht hij CCS hebben dan zul je dat nauwelijks missen met de dekking dan van de Superchargers. Voorlopig moeten ze nog beginnen met het CCS netwerk. 120 kWh batterij zal er dan ook nog niet zijn, daar kunnen we op rekenen straks als de nieuwe packs (met 2170 cellen) komen. Ik schat in dat dat begin 2020 zal zijn (dus persoonlijke inschatting). AP3 (beter te noemen AP2.01) kan (alleen bij FSD) betekenen dat je een andere (krachtiger) computer boven je handschoenenkastje krijgt (en wat bekabeling), maar dat kan reftrofit. Dus spectaculair zal het niet worden, denk ik.
 
Maar laat dat niemand weerhouden om voortijdig nieuwe Tesla’s te blijven kopen. De volgende eigenaars van je oude exemplaar zijn er minstens zo blij mee als jij dat ooit was. En de andere $TSLA-aandeelhouders net zo blij als ik, toch?
Precies! Tesla blij, jij blij, ik blij, nieuwe eigenaar blij. En onderaan de keten weer een ICE naar de schroothoop recycling,planeet ook blij!
 
Dat zal meevallen. Mocht hij CCS hebben dan zul je dat nauwelijks missen met de dekking dan van de Superchargers. Voorlopig moeten ze nog beginnen met het CCS netwerk. 120 kWh batterij zal er dan ook nog niet zijn, daar kunnen we op rekenen straks als de nieuwe packs (met 2170 cellen) komen. Ik schat in dat dat begin 2020 zal zijn (dus persoonlijke inschatting). AP3 (beter te noemen AP2.01) kan (alleen bij FSD) betekenen dat je een andere (krachtiger) computer boven je handschoenenkastje krijgt (en wat bekabeling), maar dat kan reftrofit. Dus spectaculair zal het niet worden, denk ik.
Allemaal natuurlijk volstrekte luxeproblemen, ik zal eens een smiley meeposten ;). Ik zou ook best nog een jaartje willen wachten maar dan is het fiscale voordeel dus grotendeels weg en krijg ik het thuis niet meer goed uitgelegd, een auto van 1,3 ton...
 
Ben me ook aan het verdiepen in de consequenties van de plannen tav bijtelling. Mijn MS is van september 2014.
Op de site van Tesla staat:

Bijtellingstarieven de komende jaren
Uitgangspunt van de plannen van de overheid is dat van 2017 t/m 2020 alle benzine- en dieselmotoren volgens een eenzelfde tarief van 22% bijtelling worden belast en auto’s zonder CO2-uitstoot op 4% te houden, waarbij bij eerste registratie vanaf 2019 dit percentage geldt tot een aanschafwaarde van € 50.000 en het deel daarboven tegen 22% wordt berekend.


Tot en met 2020 blijft de bijtelling 4% voor auto's met registratie voor 2019. Dit betekent toch dat mijn MS dan 4% blijft (tot en met 2020)? Lijkt me dat ik niet met de 'Tesla-tax' (>50k) te maken heb.

Of legt Tesla dat verkeerd uit op hun website?

De autobrief is wat onduidelijk vindt ik maar deze passages lijken van belang:

Nulemissievoertuigen blijven tot en met 2020 op hetzelfde niveau gestimuleerd. Dat houdt in dat het bijtellingspercentage van 4 gehandhaafd blijft.
en

Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen.

De interpretatie van Tesla van de autobrief lijkt te zijn dat het om eerste registratie vanaf 2019 gaat. Wel een belangrijke interpretatie. Is deze juist? Heeft iemand hier het antwoord op?

Groet, Remko
 
Ben me ook aan het verdiepen in de consequenties van de plannen tav bijtelling. Mijn MS is van september 2014.
Op de site van Tesla staat:

Bijtellingstarieven de komende jaren
Uitgangspunt van de plannen van de overheid is dat van 2017 t/m 2020 alle benzine- en dieselmotoren volgens een eenzelfde tarief van 22% bijtelling worden belast en auto’s zonder CO2-uitstoot op 4% te houden, waarbij bij eerste registratie vanaf 2019 dit percentage geldt tot een aanschafwaarde van € 50.000 en het deel daarboven tegen 22% wordt berekend.


Tot en met 2020 blijft de bijtelling 4% voor auto's met registratie voor 2019. Dit betekent toch dat mijn MS dan 4% blijft (tot en met 2020)? Lijkt me dat ik niet met de 'Tesla-tax' (>50k) te maken heb.

Of legt Tesla dat verkeerd uit op hun website?

De autobrief is wat onduidelijk vindt ik maar deze passages lijken van belang:

Nulemissievoertuigen blijven tot en met 2020 op hetzelfde niveau gestimuleerd. Dat houdt in dat het bijtellingspercentage van 4 gehandhaafd blijft.
en
Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen.

De interpretatie van Tesla van de autobrief lijkt te zijn dat het om eerste registratie vanaf 2019 gaat. Wel een belangrijke interpretatie. Is deze juist? Heeft iemand hier het antwoord op?

Groet, Remko
Het verhaal op de site van tesla ziet, niet onbegrijpelijk, op nieuw aangeschafte auto's. In jouw geval loopt de 60 maanden termijn waarvoor de initiële bijtelling geldt af in oktober 2019. Vanaf dat moment gelden de dan actuele regels, maar dan slechts voor een periode van 12 maanden, waarna weer de dán actuele regels gelden voor weer 60 maanden.

Kortom, vanaf oktober oktober 2019 zit je met jouw auto aan een pijnlijk hoge bijtelling.
 
Het verhaal op de site van tesla ziet, niet onbegrijpelijk, op nieuw aangeschafte auto's. In jouw geval loopt de 60 maanden termijn waarvoor de initiële bijtelling geldt af in oktober 2019. Vanaf dat moment gelden de dan actuele regels, maar dan slechts voor een periode van 12 maanden, waarna weer de dán actuele regels gelden voor weer 60 maanden.

Euh, nee. Er gaat na de initiële periode van 60 (eigenlijk 61) maanden geen nieuwe periode in. Er geldt daarna gewoon de dan geldende regels die per kalenderjaar zijn vastgesteld. Zie ook de info in dit draadje.
Kortom, vanaf oktober oktober 2019 zit je met jouw auto aan een pijnlijk hoge bijtelling.
Daar heb je helemaal gelijk in behalve dat het november 2019 is. ;-)
 
Euh, nee. Er gaat na de initiële periode van 60 (eigenlijk 61) maanden geen nieuwe periode in. Er geldt daarna gewoon de dan geldende regels die per kalenderjaar zijn vastgesteld. Zie ook de info in dit draadje.

Daar heb je helemaal gelijk in behalve dat het november 2019 is. ;-)
Je hebt helemaal gelijk, geen 12 maanden maar per kalenderjaar en deze regeling gaat een volle maand na het verlopen van de 60 maanden periode in. Ik heb de eigen situatie met onze S uit november 2013 te veel in mijn achterhoofd, daar komt nu een kalenderjaar overeen met 12 maanden.
 
Vind het niet meer dan normaal dat het uitzonderlijk gunstige regime aangepast gaat worden. De bedoeling is electrisch rijden te stimuleren, niet electrisch rijden in te dure auto's. Tegen 2019 heb je keuze uit 3 modellen die redelijk geprijsd zijn (nieuwe Nissan, de Ampera en de Model 3). Dus dan hoeft die subsidie voor de S en de X echt niet meer. Ik snap ook niet goed de opmerkingen over betrouwbare overheid? Onbetrouwbaar zou zijn als ze met terugwerkende kracht dingen zouden aanpassen. Nu geven ze meer dan een jaar op voorhand aan wat er verandert.

Toch nog even een reactie op deze post. Er wordt aangegeven dat een Nissan, Opel Ampera of Model 3 een alternatief is.

Dat klopt voor de model 3 maar niet voor de Leaf of Ampera E, ik leg uit waarom.

1. Belangrijkste is de manier van laden. Alleen de Renault Zoe heeft ook 3-fase laden (maar te klein en te beperkte actieradius en simpelweg te simpel). De Leaf en Ampera alleen 1-fase wat er voor de meesten op neer zal komen dat je max. 1x 16A (of indien je e.e.a. om kunt bouwen max. 1x32A) kunt laden. Daarmee heb je dus geen volle Accu als je deze zeg om 23.00 thuis aansluit en om 07.00 weer weg wilt.
2. Geen SUC. Je bent dus in het algemeen overgeleverd aan publieke laadpalen die wel sneller worden maar het nu nog niet zijn. Daarvoor geldt dan weer zie 1. Alternatief is natuurlijk Fastned (o.i.d.) maar dat kost onderweg dan elke dag behoorlijk wat tijd, je wilt namelijk eigenlijk dat terwijl je aan het werk bent de auto ondertussen aan de lader hangt.
3. Leaf is net nieuw (40KW) en zal in de loop van het jaar leverbaar worden en relatief het slimste alternatief maar .. (Zie 1). De Ampera E is simpelweg effectief niet leverbaar want een levertijd momenteel (Door perikelen GM en PSA) van meer dan 1 jaar.

De eerlijkheid gebied dat ik nu op dit moment geen alternatief meer zie. De MS is te duur gemaakt (in een poging het gat tussen de MS en de M3 te vergroten) door Tesla en valt daarmee nu af. De model 3 is echter nog niet leverbaar en voor de rest van auto's geldt dat deze (nog) niet voldoen aan de eisen (Zie 1 en 2) die ik er aan stel.

Ik kan dus helaas (met spijt in het hart) niet anders dan terug naar een beetje potente auto met verbrandingsmotor.

Groeten,
GVW
 
Ok dank iedereen. Had ergens de hoop dat de regering bestaande situaties zo zou houden. Begrijp het niet helemaal, de enige stimulans die hier van uit gaat is dat er voor eind 2018 veel nieuwe Tesla’s tegen 60 maanden 4% verkocht gaan worden...
Dat gaat toch compleet in tegen alles wat met een beter milieu te maken heeft?
Groet. Remko