vdvoorde
1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric
Vele jaren nieuwe auto's gereden van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. Gemiddeld elke 1,5 à 2 jaar een nieuwe. Mijn limiet lag bij max. 100K in/in. Altijd een auto die IK wilde hebben, niet 1 die de overheid me in de strot wilde duwen. Dus nooit een bijtellingskanjer. 25% bijtelling was mijn deel, de prijs die mijn duidelijke persoonlijke keuze met zich mee bracht.
In 2016 koos ik voor een Tesla, uit overtuiging en gebaseerd op het sjoemelsoftware-schandaal. Dank u VAG, mijn ogen gingen open. Die nieuwe Tesla kostte ook 100K, maar dan ex. Prettige bijkomstigheid, maar niet meer dan dat, was de slechts 4% bijtelling. Na al die jaren de bijtelling-hoofdprijs te hebben betaald, naast de hoogste belastingschaal tijdens het grootste gedeelte van mijn tot-dan-toe werkzame leven, vond ik dat ook wel eerlijk.
Terug naar een ICE, omdat de bijtelling versobert wordt? Nooit! Er is namelijk geen enkele benzine die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele diesel die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele ICE die zo laag in brandstofkosten is. En dan heb ik het nog niet over uitstoot gehad. Of over mens- en dierproeven (weer VAG ...). En een Tesla van 100K blijft ook financieel aantrekkelijker dan een ICE van 100K.
My ol' daddy used to say: 'doe wat je kan'. En dat is precies wat ik binnen mijn mogelijkheden doe. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan wordt het een Leaf, Ionic of Model 3. Daar voel ik me niet te groot voor. En wat de buurt zal zeggen, interesseert me al helemaal niets. Hele volksstammen (man, vrouw, 2 kindjes) verplaatsen zich dagelijks en op vakantie in Polo's, Golf's etc. Waarom zou dat dan niet in een Leaf, Ionic of Model 3 kunnen? En die BEV blijft onder aan de streep de beste financiële keus. Een no-brainer, toch?
Natuurlijk is het voor sommigen niet fijn als bijtellingsregels versoberen. De manier waarop al helemaal niet. Typisch Nederlands. Zonder enige lange-termijn visie. Voor visie moet je immers bij de opticien zijn (quote Mark Rutte, de premier die ook vind dat ronduit liegen geen doodzonde is ...). Natuurlijk zal hierdoor een groep kopers afhaken. Een dat is te betreuren. Maar een veel grotere groep kopers komt in beeld. Op korte termijn wellicht een stapje terug, maar op langere termijn 3 stappen vooruit.
In 2016 koos ik voor een Tesla, uit overtuiging en gebaseerd op het sjoemelsoftware-schandaal. Dank u VAG, mijn ogen gingen open. Die nieuwe Tesla kostte ook 100K, maar dan ex. Prettige bijkomstigheid, maar niet meer dan dat, was de slechts 4% bijtelling. Na al die jaren de bijtelling-hoofdprijs te hebben betaald, naast de hoogste belastingschaal tijdens het grootste gedeelte van mijn tot-dan-toe werkzame leven, vond ik dat ook wel eerlijk.
Terug naar een ICE, omdat de bijtelling versobert wordt? Nooit! Er is namelijk geen enkele benzine die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele diesel die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele ICE die zo laag in brandstofkosten is. En dan heb ik het nog niet over uitstoot gehad. Of over mens- en dierproeven (weer VAG ...). En een Tesla van 100K blijft ook financieel aantrekkelijker dan een ICE van 100K.
My ol' daddy used to say: 'doe wat je kan'. En dat is precies wat ik binnen mijn mogelijkheden doe. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan wordt het een Leaf, Ionic of Model 3. Daar voel ik me niet te groot voor. En wat de buurt zal zeggen, interesseert me al helemaal niets. Hele volksstammen (man, vrouw, 2 kindjes) verplaatsen zich dagelijks en op vakantie in Polo's, Golf's etc. Waarom zou dat dan niet in een Leaf, Ionic of Model 3 kunnen? En die BEV blijft onder aan de streep de beste financiële keus. Een no-brainer, toch?
Natuurlijk is het voor sommigen niet fijn als bijtellingsregels versoberen. De manier waarop al helemaal niet. Typisch Nederlands. Zonder enige lange-termijn visie. Voor visie moet je immers bij de opticien zijn (quote Mark Rutte, de premier die ook vind dat ronduit liegen geen doodzonde is ...). Natuurlijk zal hierdoor een groep kopers afhaken. Een dat is te betreuren. Maar een veel grotere groep kopers komt in beeld. Op korte termijn wellicht een stapje terug, maar op langere termijn 3 stappen vooruit.
Last edited: