Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Vele jaren nieuwe auto's gereden van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. Gemiddeld elke 1,5 à 2 jaar een nieuwe. Mijn limiet lag bij max. 100K in/in. Altijd een auto die IK wilde hebben, niet 1 die de overheid me in de strot wilde duwen. Dus nooit een bijtellingskanjer. 25% bijtelling was mijn deel, de prijs die mijn duidelijke persoonlijke keuze met zich mee bracht.

In 2016 koos ik voor een Tesla, uit overtuiging en gebaseerd op het sjoemelsoftware-schandaal. Dank u VAG, mijn ogen gingen open. Die nieuwe Tesla kostte ook 100K, maar dan ex. Prettige bijkomstigheid, maar niet meer dan dat, was de slechts 4% bijtelling. Na al die jaren de bijtelling-hoofdprijs te hebben betaald, naast de hoogste belastingschaal tijdens het grootste gedeelte van mijn tot-dan-toe werkzame leven, vond ik dat ook wel eerlijk.

Terug naar een ICE, omdat de bijtelling versobert wordt? Nooit! Er is namelijk geen enkele benzine die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele diesel die kan wat een Model S kan. Er is namelijk geen enkele ICE die zo laag in brandstofkosten is. En dan heb ik het nog niet over uitstoot gehad. Of over mens- en dierproeven (weer VAG ...). En een Tesla van 100K blijft ook financieel aantrekkelijker dan een ICE van 100K.

My ol' daddy used to say: 'doe wat je kan'. En dat is precies wat ik binnen mijn mogelijkheden doe. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan wordt het een Leaf, Ionic of Model 3. Daar voel ik me niet te groot voor. En wat de buurt zal zeggen, interesseert me al helemaal niets. Hele volksstammen (man, vrouw, 2 kindjes) verplaatsen zich dagelijks en op vakantie in Polo's, Golf's etc. Waarom zou dat dan niet in een Leaf, Ionic of Model 3 kunnen? En die BEV blijft onder aan de streep de beste financiële keus. Een no-brainer, toch?

Natuurlijk is het voor sommigen niet fijn als bijtellingsregels versoberen. De manier waarop al helemaal niet. Typisch Nederlands. Zonder enige lange-termijn visie. Voor visie moet je immers bij de opticien zijn (quote Mark Rutte, de premier die ook vind dat ronduit liegen geen doodzonde is ...). Natuurlijk zal hierdoor een groep kopers afhaken. Een dat is te betreuren. Maar een veel grotere groep kopers komt in beeld. Op korte termijn wellicht een stapje terug, maar op langere termijn 3 stappen vooruit.
 
Last edited:
Vele jaren nieuwe auto's gereden van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. Gemiddeld elke 1,5 à 2 jaar een nieuwe. Mijn limiet lag bij max. 100K in/in. Altijd een auto die IK wilde hebben, niet 1 die de overheid me in de strot wilde duwen. Dus nooit een bijtellingskanjer. 25% bijtelling was mijn deel, de prijs die mijn duidelijke persoonlijke keuze met zich mee bracht.

In 2016 koos ik voor een Tesla, uit overtuiging en gebaseerd op het sjoemelsoftware-schandaal. Dank u VAG, mijn ogen gingen open. Die nieuwe Tesla kostte ook 100K, maar dan ex. Prettige bijkomstigheid, maar niet meer dan dat, was de slechts 4% bijtelling. Na al die jaren de bijtelling-hoofdprijs te hebben betaald, naast de hoogste belastingschaal tijdens het grootste gedeelte van mijn tot-dan-toe werkzame leven, vond ik dat ook wel 'eerlijk'.

Terug naar een ICE omdat de bijtelling versobert wordt? Nooit! Er is namelijk geen enkele benzine die kan wat een elektrische auto kan. Er is namelijk geen enkele diesel die kan wat een elektrische auto kan. Er is namelijk geen enkele ICE die zo laag in brandstofkosten is. En dan heb ik het nog niet over uitstoot gehad. Of over mens- en dierproeven (weer VAG ...). En een Tesla van 100K blijft ook financieel aantrekkelijker dan een ICE van 100K.

My ol' daddy used to say: 'doe wat je kan'. En dat is precies wat ik binnen mijn mogelijkheden doe. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan wordt het een Leaf, Ionic of Model 3. Daar voel ik me niet te groot voor. En wat de buurt zal zeggen, interesseert me al helemaal niets. Hele volksstammen (man, vrouw, 2 kindjes) verplaatsen zich dagelijks en op vakantie in Polo's, Golf's etc. Waarom zou dat dan niet in een Leaf, Ionic of Model 3 kunnen? En die BEV blijft onder aan de streep de beste financiële keus. Een no-brainer, toch?

Natuurlijk is het niet fijn als bijtellingsregels versoberen. De manier waarop al helemaal niet. Typisch Nederlands. Zonder enige lange-termijn visie. Voor visie moet je immers bij de opticien zijn (quote Mark Rutte, de premier die ook vind dat ronduit liegen geen doodzonde is). Natuurlijk zal hierdoor een groep kopers afhaken. Een dat is te betreuren. Maar een veel grotere groep kopers komt in beeld. Op korte termijn wellicht een stapje terug, maar op langere termijn 3 stappen vooruit.

Grote verschil is dat jij gewoon was om auto's van een ton te kopen. Het merendeel van de Tesla rijders was dat niet en heeft alles bij elkaar moeten schrapen om het bedrag, dat in de regel het dubbele was van wat men gewoon was, op tafel te leggen.

Die groep haakt af. "Natuurlijk zal een groep kopers afhaken" vind je heel gewoon. Ik niet. Die grotere groep kopers (van wat?) moeten we ook eerst maar eens afwachten. Gewoon te snel en in de geest van "de huid verkopen voordat de beer geschoten is".

En ieder maakt voor zich uit of hij genoegen neemt met een Ionic of welke dan ook.

Het gaat ook niet over teruggaan naar een ICE, wat verdraaid moeilijk is omdat we nu weten hoe het anders kan, maar alles draait om degene die nu Audi, BMW, Mercedes etc. rijdt en de keuze zal moeten maken. De nieuwe rijders en dat zullen er wat Tesla betreft verdraaid weinig zijn. Maar als we dat willen.
 
Ach, ik heb altijd geleerd om 2ehands te kopen, dan kun je voor 5000 euro en een opknapbeurt á nog eens 5000 euro een meer dan prima auto krijgen, met elektrische auto's echter wordt dat waarschijnlijk anders en dat vind ik ergens wel jammer, voor een 20 jarige die met een paar vrienden met de auto naar Spanje wil is een benzine renault waarschijnlijk veel gemakkelijker te regelen dan een Tesla, of zelfs een leaf. Dat is wel iets dat ik de komende jaren jammer vind, aan de andere kant, als Tesla daadwerkelijk zijn autopilot voor elkaar kan krijgen en een soort taxi/autoverhuur actie op kan zetten voor een betaalbaar bedrag, dan gaat mijn petje af en zal ik ze een groot applaus geven.
 
als Tesla daadwerkelijk zijn autopilot voor elkaar kan krijgen en een soort taxi/autoverhuur actie op kan zetten voor een betaalbaar bedrag, dan gaat mijn petje af en zal ik ze een groot applaus geven.

Ik denk dat anderen die wedstrijd gaan winnen als ik zie hoe ver Waymo al is. Dat zal voor veel mensen het einde zijn voor hun 2e auto. En dat juich ik van harte toe! Alle Taxi chauffeurs kunnen dan wat anders gaan doen en ook het openbaar vervoer zal dan geduchte concurrentie krijgen. Maar het prijspeil zal dan van flink belang zijn. Van een plek waar ik ben naar de plek waar ik naar toe wil op mijn tijdstip tegen een aantrekkelijke prijs! Dat is wat anders dan het huidige OV, van een plek waar ik niet ben naar een plek waar ik niet naartoe wil op een tijdstip waarop het mij niet uitkomt tegen een te hoge prijs en een te lange reistijd.
 
Ach, ik heb altijd geleerd om 2ehands te kopen, dan kun je voor 5000 euro en een opknapbeurt á nog eens 5000 euro een meer dan prima auto krijgen, met elektrische auto's echter wordt dat waarschijnlijk anders en dat vind ik ergens wel jammer, voor een 20 jarige die met een paar vrienden met de auto naar Spanje wil is een benzine renault waarschijnlijk veel gemakkelijker te regelen dan een Tesla, of zelfs een leaf. Dat is wel iets dat ik de komende jaren jammer vind, aan de andere kant, als Tesla daadwerkelijk zijn autopilot voor elkaar kan krijgen en een soort taxi/autoverhuur actie op kan zetten voor een betaalbaar bedrag, dan gaat mijn petje af en zal ik ze een groot applaus geven.

Of ze gaan lekker met de trein :)
 
Ach, ik heb altijd geleerd om 2ehands te kopen, dan kun je voor 5000 euro en een opknapbeurt á nog eens 5000 euro een meer dan prima auto krijgen, met elektrische auto's echter wordt dat waarschijnlijk anders en dat vind ik ergens wel jammer, voor een 20 jarige die met een paar vrienden met de auto naar Spanje wil is een benzine renault waarschijnlijk veel gemakkelijker te regelen dan een Tesla, of zelfs een leaf. Dat is wel iets dat ik de komende jaren jammer vind, aan de andere kant, als Tesla daadwerkelijk zijn autopilot voor elkaar kan krijgen en een soort taxi/autoverhuur actie op kan zetten voor een betaalbaar bedrag, dan gaat mijn petje af en zal ik ze een groot applaus geven.

Wat dat betreft kun je gerust zijn. Zodra de beschikbaarheid van Model 3 goed op gang is gekomen krijg je op diverse plekken een vloot van Model 3's waar je dan een abonnement kunt nemen en via de app de auto kunt reserveren en op de afgesproken tijd ophalen en terugbrengen (en tegen hoger tarief wordt hij gebracht en gehaald). Leuk is dan ook dat als je in één auto op jouw account zaken als stoelinstelling, temperatuurkeuze, muziekstations hebt ingesteld dit bij de volgende auto waar je instapt al automatisch zal zijn ingesteld.

En ja, als ik mijn Model 3 niet nodig heb dan rijdt hij gewoon mee in de vloot en verdien ik weer iets terug. Dat is het mooie van gestandaardiseerde auto's.

Dat hoeft allemaal niet te wachten tot volledig zelfrijden er is. Zodra dat wel het geval is dan wordt het nog leuker.

Dit is voor dit draadje wel iets off topic en dat zijn reacties hierop ook :)
 
Ik zou wel eens willen weten uit welke auto's, in welke prijsklasse, de Tesla rijders komen.

Hiervoor had ik een, schrik niet, volkswagen fox. In 2011 reed ik daarmee naar Tesla (toen nog in eindhoven) om een proefrit te maken in de roadster. Uiteindelijk durfde ik het toch niet aan en heb toen een paar jaar gewacht op de S. Met toen nog 0% bijtelling, 36% mia, vamil, KIA en geen wegenbelasting was je eigenlijk gek als je het als zzp’er niet deed.

Hij rijdt nu in een Audi van zeg 50 mille en heeft bijtelling van 22%, ook al fors. Stel dat hij een Tesla wil dan moet hij om te beginnen 50k meer op tafel leggen. Voorheen was de lage bijtelling een verzachtende omstandigheid, nu een pita.

Voor hem is er tot 2019 de Model S tegen 4% bijtelling en vanaf 2019 is er voor hem de Model 3.
 
Hiervoor had ik een, schrik niet, volkswagen fox. In 2011 reed ik daarmee naar Tesla (toen nog in eindhoven) om een proefrit te maken in de roadster. Uiteindelijk durfde ik het toch niet aan en heb toen een paar jaar gewacht op de S. Met toen nog 0% bijtelling, 36% mia, vamil, KIA en geen wegenbelasting was je eigenlijk gek als je het als zzp’er niet deed.



Voor hem is er tot 2019 de Model S tegen 4% bijtelling en vanaf 2019 is er voor hem de Model 3.

Dat laatste is de vraag. Voor een Audi A6 (vanaf 51 mille) is Model 3 toch een stapje terug. Ik had hem graag in een S zien rijden.
 
Volgens mij kom je uit de Randstad!

Kijk eens waar je buiten de Randstad met de trein juist niet kunt komen!

Ik kom uit omgeving Wageningen. Geen randstad ;)
Voor jongeren op vakantie is het OV prima. Ik heb een aantal autovakanties meegemaakt met vrienden en dat hadden stuk voor stuk prima vakanties kunnen zijn met OV.

We zullen wel zien wat er gebeurt als de bijtelling aangepast wordt. Ik denk dat het maar een tijdelijk issue zal zijn. Inmiddels heeft Tesla een aardige reputatie opgebouwd en zijn er zat mensen die graag in een Tesla willen rijden. Het is toch echt even iets heel anders dan de zoveelste ICE. Dat speelt ook mee natuurlijk. Mensen willen ook eens iets anders proberen.
 
Ik kom uit omgeving Wageningen. Geen randstad ;)
Voor jongeren op vakantie is het OV prima. Ik heb een aantal autovakanties meegemaakt met vrienden en dat hadden stuk voor stuk prima vakanties kunnen zijn met OV.

We zullen wel zien wat er gebeurt als de bijtelling aangepast wordt. Ik denk dat het maar een tijdelijk issue zal zijn. Inmiddels heeft Tesla een aardige reputatie opgebouwd en zijn er zat mensen die graag in een Tesla willen rijden. Het is toch echt even iets heel anders dan de zoveelste ICE. Dat speelt ook mee natuurlijk. Mensen willen ook eens iets anders proberen.

Olivier, het is geen kwestie reputatie en iets anders dan een ICE.
Het is gewoon een kwestie van te duur. Nu 200 per maand netto bijtelling, straks 700 nadat je al eerst die ton op tafel hebt moeten leggen, zal killing zijn voor S en X. En 3 zal voor nieuwe bestellers een zaak van lange adem zijn. Er zijn er al 450k vóór hen, zodra hij echt op de weg verschijnt, of in de shops, gaat de wachtlijst weer met sprongen omhoog (zoals nu in US het geval is) en sluit dan maar eens aan.
 
ik vind het allemaal wat zwaar aangezet hoor. Ik ben ook niet blij met de verhoging van de bijtelling. Maar er blijft een flink voordeel voor EV-rijders. En er komt zeker meer aanbod de komende jaren.
Inderdaad, veel Tesla rijders komen uit het 40-60K segment, en nu kwam die auto van een ton binnen bereik door de gunstige fiscale voorwaarden. Maar ik heb altijd gevonden dat de overheid wel heel sterk bijdroeg aan die aanschaf. Was ik wel blij mee.
Maar als die voordelen minder worden, dan nog blijft het interessant:
- Kopers van een BMW 3-serie, Audi A4 etc (en de klasse erboven wellicht ook) kunnen over op de Tesla model 3 (vrijwel het enige EV alternatief in 2019, hoezo Tesla Tax?). Ze genieten dan van 4% bijtelling over 50K in plaats van 22%.
- Kopers van auto's tussen 50K en 100K hebben nog steeds een flinke financiele impuls vanuit de overheid om EV te gaan rijden. In plaats van 22% over het hele bedrag, betalen ze nu tussen 5 en 13 procent bijtelling over hun model S. Weliswaar is de aanschaf iets duurder (10-20K) maar dan nog is EV-rijden een stuk goedkoper (nog afgezien van onderhoud en brandstof waarop flink wordt bespaard).

Prima toch? We waren verwend. Was nodig om fabrikanten te stimuleren om EV's te produceren. Maar dat gaat nu gebeuren, dus de stimulans kan wat worden afgebouwd.

(wat dan wel weer vreemd is, is dat de bijtelling over 2013 modellen per 1 januari 2019 hoger is dan voor nieuw aangeschafte modellen. Dat lijkt me een foutje in de wetgeving dat gecorrigeerd zou moeten worden).
 
ik vind het allemaal wat zwaar aangezet hoor. Ik ben ook niet blij met de verhoging van de bijtelling. Maar er blijft een flink voordeel voor EV-rijders. En er komt zeker meer aanbod de komende jaren.
Inderdaad, veel Tesla rijders komen uit het 40-60K segment, en nu kwam die auto van een ton binnen bereik door de gunstige fiscale voorwaarden. Maar ik heb altijd gevonden dat de overheid wel heel sterk bijdroeg aan die aanschaf. Was ik wel blij mee.
Maar als die voordelen minder worden, dan nog blijft het interessant:
- Kopers van een BMW 3-serie, Audi A4 etc (en de klasse erboven wellicht ook) kunnen over op de Tesla model 3 (vrijwel het enige EV alternatief in 2019, hoezo Tesla Tax?). Ze genieten dan van 4% bijtelling over 50K in plaats van 22%.
- Kopers van auto's tussen 50K en 100K hebben nog steeds een flinke financiele impuls vanuit de overheid om EV te gaan rijden. In plaats van 22% over het hele bedrag, betalen ze nu tussen 5 en 13 procent bijtelling over hun model S. Weliswaar is de aanschaf iets duurder (10-20K) maar dan nog is EV-rijden een stuk goedkoper (nog afgezien van onderhoud en brandstof waarop flink wordt bespaard).

Prima toch? We waren verwend. Was nodig om fabrikanten te stimuleren om EV's te produceren. Maar dat gaat nu gebeuren, dus de stimulans kan wat worden afgebouwd.

(wat dan wel weer vreemd is, is dat de bijtelling over 2013 modellen per 1 januari 2019 hoger is dan voor nieuw aangeschafte modellen. Dat lijkt me een foutje in de wetgeving dat gecorrigeerd zou moeten worden).

Die BMW-3 en Audi A4 rijders zullen, als ze in 2019 een EV gaan overwegen, in 2019 een Model 3 kunnen bestellen maar moeten daar verschrikkelijk lang op wachten, dus nemen ze gewoon een nieuwe BMW of Audi.

Bestuurders van de duurdere versies, zeg rijders van 50 tot 60k hebben dan helemaal geen alternatief in hun prijsklasse en een S en X valt ook af, want te duur.
Jaguar ligt wat prijs betreft op niveau Model S dus valt ook af.

Verder is er nog helemaal niets wat tot gevolg heeft dat er niets verandert en BMW en Audi nog goede jaren zullen krijgen en (in NL) niets meer te vrezen hebben van Tesla.

Laat ze wachten tot er in de klasse van 70 k een met de S vergelijkbare EV gaat komen en dan nog eens kijken. Nu is het van dik hout zaagt men planken en verder niets. Of vinden we het goed dat er straks nagenoeg geen Tesla's meer op de weg bijkomen terwijl dit de auto's zijn die zorgen voor een enigszins positief imago van de EV en ook nog eens de EV's zijn die de grootste bijdrage aan CO2 terugdringing leveren.
 
Last edited:
Die BMW-3 en Audi A4 rijders zullen, als ze in 2019 een EV gaan overwegen, in 2019 een Model 3 kunnen bestellen maar moeten daar verschrikkelijk lang op wachten, dus nemen ze gewoon een nieuwe BMW of Audi.

Bestuurders van de duurdere versies, zeg rijders van 50 tot 60k hebben dan helemaal geen alternatief in hun prijsklasse en een S en X valt ook af, want te duur.
Jaguar ligt wat prijs betreft op niveau Model S dus valt ook af.

Verder is er nog helemaal niets wat tot gevolg heeft dat er niets verandert en BMW en Audi nog goede jaren zullen krijgen en (in NL) niets meer te vrezen hebben van Tesla.

Laat ze wachten tot er in de klasse van 70 k een met de S vergelijkbare EV gaat komen en dan nog eens kijken. Nu is het van dik hout zaagt men planken en verder niets. Of vinden we het goed dat er straks nagenoeg geen Tesla's meer op de weg bijkomen terwijl dit de auto's zijn die zorgen voor een enigszins positief imago van de EV en ook nog eens de EV's zijn die de grootste bijdrage aan CO2 terugdringing leveren.
Het valt inderdaad te hopen dat de onzalige 50k grens nog wordt bijgesteld/uitgesteld wanneer blijkt dat de model 3 verdere vertraging oploopt. De kans acht ik helaas niet erg groot. Politiek en flexibiliteit zijn onverenigbare zaken.
 
idealiter wordt de wet inderdaad een jaartje opgeschoven. Helaas duurde het net wat langer dan verwacht voordat er een redelijk aanbod van goed bruikbare EV's beschikbaar is. Maar zo flexibel zal de wetgever niet zijn. Met als gevolg dat aanschaf van EV's deels verplaatst naar voor (2018) of achter (2020) en dat er in 2019 een dip in de verkopen zal zitten. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
 
Sluit ook maar niet uit dat met het wijzigen van de bijtelling Tesla de prijzen voor de S en de X neerwaarts gaan bijstellen. Tesla kan ook goed rekenen en de huidige prijs zal voor een groot deel gestoeld zijn op de ruimte die ons fiscale klimaat biedt. Zo ff rand van de krant levert een Tesla van €100k tov een ICE van €60k een bijtellingsvoordeel over 5 jr van €25.000 op. Dat kun je dus als Tesla zijnde rustig extra vragen voor je auto. Dus niks aan de hand. Straks gaan gewoon de prijzen omlaag.

Op het forum lees ik verder regelmatig dat er zoveel winst op deze modellen wordt gemaakt dat die de ontwikkeling van nieuwe modellen sponsoren. Dat zal dan een stukje minder worden. Niks mis mee.
 
  • Like
Reactions: basvk
idealiter wordt de wet inderdaad een jaartje opgeschoven. Helaas duurde het net wat langer dan verwacht voordat er een redelijk aanbod van goed bruikbare EV's beschikbaar is. Maar zo flexibel zal de wetgever niet zijn. Met als gevolg dat aanschaf van EV's deels verplaatst naar voor (2018) of achter (2020) en dat er in 2019 een dip in de verkopen zal zitten. Jammer, maar niet onoverkomelijk.

Niet onoverkomelijk? Eerst een ongewenste marktbeweging waarbij door een oneigenlijke druk er zoveel wagens als mogelijk is moet worden afgeleverd vóór 1 januari 2019 en dan nu al weten dat er in 2019, terwijl juist de EV een enorme push zou moeten maken, er een dip (reken maar een flinke dip) in de verkopen zal zitten. En we weten ook best al zeker dat er in 2019 nog niet veel alternatieven zullen zijn dus alle hoop op 2020. De autofabrikanten lachen zich een bult nu de bedreigende Tesla uit de verkopen gaat.
Voor mij is het wel onoverkomelijk en ik zal me met hand en tand blijven verzetten tegen deze ridicule maatregel. In Noorwegen is de regering ook tot het inzicht gekomen dat het (nog) niet het moment is voor terugschroeven fiscale maatregelen en zijn deze teruggedraaid.
Dat kan hier ook mits we laten zien waarom.
Bijvoorbeeld doordat in 2019 er nog maar weinig alternatieven zijn en men dus nog niet bang hoeft te zijn voor een grote aanspraak op de incentives, integendeel, door de blijvende, en waarschijnlijk weer groeiende verkoop van iCE's zal de BPM opbrengst aanmerkelijk gaan stijgen.
 
Sluit ook maar niet uit dat met het wijzigen van de bijtelling Tesla de prijzen voor de S en de X neerwaarts gaan bijstellen. Tesla kan ook goed rekenen en de huidige prijs zal voor een groot deel gestoeld zijn op de ruimte die ons fiscale klimaat biedt. Zo ff rand van de krant levert een Tesla van €100k tov een ICE van €60k een bijtellingsvoordeel over 5 jr van €25.000 op. Dat kun je dus als Tesla zijnde rustig extra vragen voor je auto. Dus niks aan de hand. Straks gaan gewoon de prijzen omlaag.

Op het forum lees ik verder regelmatig dat er zoveel winst op deze modellen wordt gemaakt dat die de ontwikkeling van nieuwe modellen sponsoren. Dat zal dan een stukje minder worden. Niks mis mee.

Denk je dat? Tesla gaat in Nederland de S en X enkele tienduizenden euro's goedkoper maken dan in andere EU landen vanwege de fiscus? Dat zou me verbazen (en tegenvallen) en daarnaast is het ook onzinnig want voorlopig blijft de investering in de ontwikkeling van o.a. Model 3 hard nodig. Eerder zal men het verlies accepteren en Nederland zal een groot aantal plaatsen dalen op de ranglijst van EV minded landen.
 
Sluit ook maar niet uit dat met het wijzigen van de bijtelling Tesla de prijzen voor de S en de X neerwaarts gaan bijstellen. Tesla kan ook goed rekenen en de huidige prijs zal voor een groot deel gestoeld zijn op de ruimte die ons fiscale klimaat biedt. Zo ff rand van de krant levert een Tesla van €100k tov een ICE van €60k een bijtellingsvoordeel over 5 jr van €25.000 op. Dat kun je dus als Tesla zijnde rustig extra vragen voor je auto. Dus niks aan de hand. Straks gaan gewoon de prijzen omlaag.

Op het forum lees ik verder regelmatig dat er zoveel winst op deze modellen wordt gemaakt dat die de ontwikkeling van nieuwe modellen sponsoren. Dat zal dan een stukje minder worden. Niks mis mee.
Dat zou me verbazen. Tot nu toe heeft Tesla één prijs in geheel Europa gehanteerd. Die kun je zien voor de S en X als je op de Tesla site als land 'Other Europe' invoert. Dat is de ex BTW-prijs voor heel Europa. De consumentenprijzen per land krijg je door de BTW erbij op te tellen. Een differentiatie per land is er niet. Gaat in de VS ook zo, $35k voor de base versie is daar ex BTW, niet gedifferentieerd per staat.
 
  • Like
Reactions: HWS