Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
optie 4: nu iedereen een Tesla wil hebben schaamteloos inruilen tegen (bijna) de nieuwwaarde, lekker weer benzine of hybride rijden en over 5 jaar kijken of de adoptie naar elektrisch wat verder gevorderd is dan nu. Zeker nu de energieprijzen zo ongunstig zijn. Probeer eens een 5-serie, en ervaar Duitse premium, ben je de model 3 snel vergeten. ;););)
 
  • Like
Reactions: JeePee
optie 4: nu iedereen een Tesla wil hebben schaamteloos inruilen tegen (bijna) de nieuwwaarde, lekker weer benzine of hybride rijden en over 5 jaar kijken of de adoptie naar elektrisch wat verder gevorderd is dan nu. Zeker nu de energieprijzen zo ongunstig zijn. Probeer eens een 5-serie, en ervaar Duitse premium, ben je de model 3 snel vergeten. ;););)
BMW 5 is inderdaad een premium ICE, alleen achterhaalde techniek (niks beters aan).
 
Het verschil tussen een ‘19 usa 3 en een nieuwe Chinese Y is echt enorm (maar echt). Ik was voorbereid op een verschil maar dat het zo groot zou zijn!? Materiaalgebruik, fitting, unkaputtbar-gehalte, stilte in de auto, het is echt een andere klasse.

De 3 levert nu nog geld op, zodra de ‘vloot’ loskomt zie ik de prijzen wel (fors) inzakken. Kortom: ik heb de 2 zakelijke 3’s eind 22 omgeruild voor Y RWD
 
  • Like
Reactions: MvN.on.Tour
optie 4: nu iedereen een Tesla wil hebben schaamteloos inruilen tegen (bijna) de nieuwwaarde, lekker weer benzine of hybride rijden en over 5 jaar kijken of de adoptie naar elektrisch wat verder gevorderd is dan nu. Zeker nu de energieprijzen zo ongunstig zijn. Probeer eens een 5-serie, en ervaar Duitse premium, ben je de model 3 snel vergeten. ;););)
Als iedereen in het verleden zo gedacht zou hebben zouden er nog steeds paard en wagens op de snelweg hebben gelopen.
Wat mij betreft moet je vooruit denken en geen stap terug doen.
 
  • Like
Reactions: Vova
voor mij is meneer Musk het grote dilemma geworden. Welke onzin dat die man allemaal uitkraamt of re-tweet) dat tart alle verbeelding. Of weg bij Tesla of hij moet zich serieus gaan herpaklen
Ik zou mijn keuze niet van Musk laten afhangen. Met of zonder Musk, Tesla zal blijven bestaan. Als het slechter zou gaan met Tesla zijn er vele bedrijven die een overname willen doen.
 
Als iedereen in het verleden zo gedacht zou hebben zouden er nog steeds paard en wagens op de snelweg hebben gelopen.
Wat mij betreft moet je vooruit denken en geen stap terug doen.
Meer geschiedenis lezen zou ik zo zeggen:

In 1888 hadden ze al elektrische auto's, sterker nog: in 1900 waren er meer elektrische auto's dan benzine modellen. Pas in 1912, toen de startmotor uitgevonden werd, deed het de elektrische auto de das om.
 
Het verschil tussen een ‘19 usa 3 en een nieuwe Chinese Y is echt enorm (maar echt). Ik was voorbereid op een verschil maar dat het zo groot zou zijn!? Materiaalgebruik, fitting, unkaputtbar-gehalte, stilte in de auto, het is echt een andere klasse.

De 3 levert nu nog geld op, zodra de ‘vloot’ loskomt zie ik de prijzen wel (fors) inzakken. Kortom: ik heb de 2 zakelijke 3’s eind 22 omgeruild voor Y RWD
Denk je? Ik denk dat de meeste leasemaatschappijen er de voorkeur aan geven in het buitenland te verkopen waar particuliere elektrische auto’s meer gesubsidieerd worden dan massaal de lease m3s op de Nederlandse markt te ‘dumpen’. Verwacht dat de prijzen daardoor nog hoog blijven.

Desalniettemin, eens dat een nieuwe Y of 3 weer een grote stap voorwaarts is ten opzichte van 2019.
 
Meer geschiedenis lezen zou ik zo zeggen:

In 1888 hadden ze al elektrische auto's, sterker nog: in 1900 waren er meer elektrische auto's dan benzine modellen. Pas in 1912, toen de startmotor uitgevonden werd, deed het de elektrische auto de das om.
Denk eerder omdat de batterijen ruk en vooral zwaar waren. Als we toen ons verstand hadden gebruikt en wat doorgezet hadden, was er misschien wel de correcte keuze gemaakt 🤓
 
Probeer eens een 5-serie, en ervaar Duitse premium, ben je de model 3 snel vergeten. ;););)
moewa…na van werk te veranderen, mocht ik ineens in een schapje hoger gaan shoppen, A6, E-klasse en 5-reeks waar het ervoor eerder 3 serie, a4 en c klasse was. Ben dan ook een afgeladen 5 serie gaan proefrijden nu het eindelijk kon.….boring! Ik denk dat ik de gepaste leeftijd nog niet mee heb. 😉
 
  • Like
Reactions: Blackbelt and Vova
Meer geschiedenis lezen zou ik zo zeggen:

In 1888 hadden ze al elektrische auto's, sterker nog: in 1900 waren er meer elektrische auto's dan benzine modellen. Pas in 1912, toen de startmotor uitgevonden werd, deed het de elektrische auto de das om.
Precies wat je zegt… Als er in 1912 door mensen andere keuzes zouden zijn gemaakt zou vanaf dat moment iedereen elektrische gaan rijden, maar dat is toen dus niet gebeurt.
Als je nu dus weer dezelfde fout maakt door weer voor een ICE te kiezen ipv electrisch dan stel je de transitie dus weer uit. Vandaar dat je vooruit moet kijken en niet meer terug naar een ICE als je eenmaal de EV stap hebt gemaakt.
 
Vandaar dat je vooruit moet kijken en niet meer terug naar een ICE als je eenmaal de EV stap hebt gemaakt.
Een hybride is een halve ICE en een halve EV. Ik rij 80% elektrisch en ervaar nu de voordelen van gratis rijden op zonnepanelen en de geweldige infra van benzinestations. Het gemak van twee brandstoffen is dat je kunt kiezen. En er komen steeds meer PHEV's met een leuk bereik van 70km+, waardoor de volgende auto misschien wel 90% elektrisch gereden kan worden.

Verre vakanties zijn op benzine gewoon veel comfortabeler, je kunt 600 km rijden voordat je eens om je heen hoeft te kijken naar een pomp. Zeker in het buitenland is het laden in dorpjes gewoon een drama. Rondrit door Europa, 14 dagen gereden, en maar 2 keer een parkeerplaats tegengekomen met laadpalen. Had ik in de Tesla gereden, was ik de hele dag aan het omrijden geweest om laadpalen te zoeken. Een soort geocaching dus.

Zo lang dat niet voor elkaar is, hoef ik geen EV meer. Teveel geplan, onduidelijke kosten, niet werkende laadpalen (deze week al twee keer). Of dat je aan een laadpaal staat met een koude accu en 1 uur moet laden met de hoogste piek op 70kWh. Pas als de infra echt op orde is ga ik weer een EV kopen. En tot die tijd is een hybride voor mij de keuze...
 
  • Like
Reactions: The Boss
Denk toch echt dat je tot de uitzondering behoort met deze opvatting Arri, maar op een forum over Duitse bolides ga je vast veel bijval krijgen!
Voor mij nooit maar ook nooit meer een benzine of dieselauto. De problemen die jij ervaart met laden heb ik met mijn kilometers (regelmatig langere zakelijke ritten, vakanties naar zuid europa) totaal niet.

Toevallig afgelopen weekend een keer een niet werkende paal in centrum den haag, maar dat was echt de eerste keer in zeker 1 1/2 jaar en ik hoefde ook eigenlijk helemaal niet te laden.
 
Goed en relevant nieuw draadje T-Rob!

Ik zou het liefst de 5 jaar volmaken in de M3 LR AWD FSD die ik nu heb. Zalige reisauto. Maar vanwege gezinsuitbreiding mocht ik nu eerder van mijn werkgever een grotere auto kiezen.

Dus: Tesla MY RWD met trekhaak en zonder EAP/FSD besteld. Liefst zou ik weer voor een LR AWD gaan, maar de EUR 16.000 meer kon ik niet aan mezelf verkopen. Zowel het leasebedrag als de bijtelling is dan flink hoger (samen ~ EUR 300 netto / maand hoger).

Van 1 ding spijt als ik kijk naar mijn M3: ik had nooit de FSD moeten nemen 4 jaar geleden. Zeer beperkte meerwaarde.

Als ik de MY een tijdje gereden heb zal ik een vergelijkingsreview plaatsen.
Bestelling ingetrokken na het nieuws van vandaag. Ik ga nu tóch voor de LR AWD :)
 
Ik hoop dat het in dit draadje mag… Ik had zojuist ikwilvanmijnautoaf.nl aan de lijn. Niemand wil meer een model 3 kopen, ze hebben moeten leuren en bellen om 1 bedrijf te vinden die mijn model 3 uit 2020, LR met FSD met 40.000km op de teller zou willen kopen. En wel voor 35.000 euro. Dat is toch onzin, of ligt dat aan mij?
 
Een hybride is een halve ICE en een halve EV. Ik rij 80% elektrisch en ervaar nu de voordelen van gratis rijden op zonnepanelen en de geweldige infra van benzinestations. Het gemak van twee brandstoffen is dat je kunt kiezen. En er komen steeds meer PHEV's met een leuk bereik van 70km+, waardoor de volgende auto misschien wel 90% elektrisch gereden kan worden.

Verre vakanties zijn op benzine gewoon veel comfortabeler, je kunt 600 km rijden voordat je eens om je heen hoeft te kijken naar een pomp. Zeker in het buitenland is het laden in dorpjes gewoon een drama. Rondrit door Europa, 14 dagen gereden, en maar 2 keer een parkeerplaats tegengekomen met laadpalen. Had ik in de Tesla gereden, was ik de hele dag aan het omrijden geweest om laadpalen te zoeken. Een soort geocaching dus.

Zo lang dat niet voor elkaar is, hoef ik geen EV meer. Teveel geplan, onduidelijke kosten, niet werkende laadpalen (deze week al twee keer). Of dat je aan een laadpaal staat met een koude accu en 1 uur moet laden met de hoogste piek op 70kWh. Pas als de infra echt op orde is ga ik weer een EV kopen. En tot die tijd is een hybride voor mij de keuze...
Ik heb net 2 weken in het buitenland gezeten met een benzine huurwagen. 5,3l V8, 600km op een tank en de benzine aanzienlijk goedkoper dan in Europa. Ook 8 zitplaatsen, en ruime parkeerplaatsen overal.

Maar veel herrie, en vermogen dat je absoluut niet met een Tesla kan vergelijken. De Google Automotive had bugs en had geen bijgeleverde connectivity dus moest je telkens handmatig met je hotspot verbinden. Het dashboard had ook een scherm, maar daar kon je maar erg rudimentaire navigatie-instructies op krijgen. Geen automatische noodremfunctie, maar wel een toeter en rode LEDs die je telkens nodeloos verwittigden als het verkeer voor je ging vertragen.

Oh, en wisselende benzineprijzen en moeten tanken in de regen, waarbij je de hele tijd het pistool moest vast houden. En dat moest je elke paar dagen doen!
 
……
Verre vakanties zijn op benzine gewoon veel comfortabeler, je kunt 600 km rijden voordat je eens om je heen hoeft te kijken naar een pomp. Zeker in het buitenland is het laden in dorpjes gewoon een drama. Rondrit door Europa, 14 dagen gereden, en maar 2 keer een parkeerplaats tegengekomen met laadpalen. Had ik in de Tesla gereden, was ik de hele dag aan het omrijden geweest om laadpalen te zoeken. Een soort geocaching dus.

Zo lang dat niet voor elkaar is, hoef ik geen EV meer. Teveel geplan, onduidelijke kosten, niet werkende laadpalen (deze week al twee keer). Of dat je aan een laadpaal staat met een koude accu en 1 uur moet laden met de hoogste piek op 70kWh. Pas als de infra echt op orde is ga ik weer een EV kopen. En tot die tijd is een hybride voor mij de keuze...
Afgelopen zomer in 4 weken bijna 8000km gereden met fietsendrager, dus meer verbruik dan normaal. In het binnenland van Spanje Portugal geweest tot aan de zuidkust van Spanje. Nooit hoeven zoeken, nooit hoeven wachten, nooit hoeven omrijden, overal kunnen laden.

Om maar weer on-topic te komen, na 4 jaar blijft ik mijn M3 rijden of wordt het een nieuwe EV en ga ik niet terug naar de vorige eeuw.
 
  • Like
Reactions: Vova and NielsA
Ik hoop dat het in dit draadje mag… Ik had zojuist ikwilvanmijnautoaf.nl aan de lijn. Niemand wil meer een model 3 kopen, ze hebben moeten leuren en bellen om 1 bedrijf te vinden die mijn model 3 uit 2020, LR met FSD met 40.000km op de teller zou willen kopen. En wel voor 35.000 euro. Dat is toch onzin, of ligt dat aan mij?
Probeer eens: wijverkopenuwautowel, goede ervaring mee.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Ik hoop dat het in dit draadje mag… Ik had zojuist ikwilvanmijnautoaf.nl aan de lijn. Niemand wil meer een model 3 kopen, ze hebben moeten leuren en bellen om 1 bedrijf te vinden die mijn model 3 uit 2020, LR met FSD met 40.000km op de teller zou willen kopen. En wel voor 35.000 euro. Dat is toch onzin, of ligt dat aan mij?
Sluit wel aan bij mijn ervaring met mijn '19 M3LR met FSD, rode lak/wit interieur en een soortgelijke kilometerstand, deze raakte ik ook niet kwijt via dergelijke partijen (incl wijverkopenuwautowel). Tesla bood uiteindelijk (in december) nog het meeste met 44.300 euro incl btw. Wel aardig offtopic maar de auto stond (een staat) vervolgens voor 49.500 te koop als occasion, geeft een idee van hun prijsopslag. Met de prijsverlagingen van vandaag gaan ze daar nog wel wat op afschrijven denk ik.