Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Die forse prijsverlaging geeft toch een dilemma. Wat inruil/verkoop prijzen opgevraagd (moet ze nog zien te verwezelijken). Heb een M3 LR RWD (wltp 600km) uit 2019.
Als ik zie wat ik zou moeten bijleggen op een nieuwe model Y LR, dan valt dat erg mee. Bijtellingsverlies is z'n 2,5K (netto over resterende maanden) tov de Y. Daarna moet ik de M3 toch eruit doen of naar prive trekken. Vennootschapbelasting is 19% (ik koop), als ik niet investeer is dat gewoon aftikken bij de staat (bijna 11K).

Ook deel MIA kwijt (moet ik nog even uit rekenen, is zo paar K). Natuurlijk teveel afgeschreven en daar mag ik dan weer over aftikken, door de nieuwe investering "verschuif" ik dat deels.

Enige is de wltp, die is 533km bij de Y, maar die heeft wel warmtepomp. Dus verwacht in de winter niet echt veel verschil (wintersport, nu in 3 stops op 1000km zonder al teveel problemen, rij dan 140-150 kmh). Zomer maakt me niet zoveel uit.

Waarom wel doen: nieuw, met trekhaak (nu aftermarket), hw3 (ipv hw2), meer ruimte, moderner, stiller, weer volle garantieperiode, 5 jaar 16% tot 30K (als ik wacht ben ik dat kwijt). Krijg nu nog mooi bedrag voor de LR RWD.

De Y RWD....... die is echt "goedkoop" geworden, maar ga dan toch voor meer range (gewoon luxe probleem).
Ook nog even naar een nieuwe M3 gekeken, maar die is relatief gezien duurder en schiet ik weinig mee op.

Kleur, liefst quicksilver. Maar dat is weer effe 3K !? (maar goede kleur is belangrijk, dus die zal ik dan toch nemen).

Ben ik nog wat vergeten ? Ben na het rekenen toch sterk aan het twijfelen.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Heb twijfels. M3LR is eigendom van de eenmanszaak. Dus post-4% bijtelling is geen issue. Kan nooit hoger worden dan de werkelijke kosten en die zijn inmiddels minimaal. Is dus geen reden voor verandering. Daarnaast moet inderdaad deel MIA worden terugbetaald.

Ik zou graag de MYLR willen. Trek een paardentrailer en kan de extra kilogrammen goed gebruiken. Daarnaast is de kwaliteitsbeleving echt 100x beter. De prijsdaling van 12k maakt het ook aantrekkelijk. Echter dan wel een hogere bijtelling want forse afschrijving. En weer een forse cash-out natuurlijk. In economisch uitdagende tijden.

Tenslotte het Musk argument. Dat speelt voor mij wel degelijk. De man profileert zich als een enorme eikel. Heeft dat effect op de rijbeleving en de waarde van de auto? Volgens mij wel. Ik beschouw in ieder geval mijn grote irritaties over de auto (auto high beam, grote afstand tot voorliggers en verplicht over droge ruiten wissende automatische wissers op AP, wegvallen van AP bij regen, mist of tegenlicht, geen Apple Car Play maar afgeknepen versie van Spotify, de constante kolereherrie van de alarmerende toeters en bellen, direct uitvallen en definitief uitschakelen van AP als je een seconde boven de 140 km/u komt, praktisch zinloze FSD en zo nog een heel lijstje) als direct uitvloeisel van zijn totaal irrationele gedrag en keuzes (lidar!).

Ik heb het al eerder gezegd, de M3 is de fijnste auto die ik ooit gehad heb, maar het is ook een bron van irritaties en een verschrikkelijk oud wijf soms. Andere autos hebben dat niet, omdat ze gewoon veel dommer zijn en sowieso niets kunnen dat een Tesla kan (of liever: zou kunnen). Maar om dan toch weer een nieuwe te kopen… ik denk dat ik nog een paar jaar wacht en dan voor een tweedehands MY ga. Dat was vanwege de timing van de M3 en de bijtellingssituatie in 2019 geen optie, maar dat is nu helemaal anders.
 
Die forse prijsverlaging geeft toch een dilemma. Wat inruil/verkoop prijzen opgevraagd (moet ze nog zien te verwezelijken). Heb een M3 LR RWD (wltp 600km) uit 2019.
Als ik zie wat ik zou moeten bijleggen op een nieuwe model Y LR, dan valt dat erg mee. Bijtellingsverlies is z'n 2,5K (netto over resterende maanden) tov de Y. Daarna moet ik de M3 toch eruit doen of naar prive trekken. Vennootschapbelasting is 19% (ik koop), als ik niet investeer is dat gewoon aftikken bij de staat (bijna 11K).

Ook deel MIA kwijt (moet ik nog even uit rekenen, is zo paar K). Natuurlijk teveel afgeschreven en daar mag ik dan weer over aftikken, door de nieuwe investering "verschuif" ik dat deels.

Enige is de wltp, die is 533km bij de Y, maar die heeft wel warmtepomp. Dus verwacht in de winter niet echt veel verschil (wintersport, nu in 3 stops op 1000km zonder al teveel problemen, rij dan 140-150 kmh). Zomer maakt me niet zoveel uit.

Waarom wel doen: nieuw, met trekhaak (nu aftermarket), hw3 (ipv hw2), meer ruimte, moderner, stiller, weer volle garantieperiode, 5 jaar 16% tot 30K (als ik wacht ben ik dat kwijt). Krijg nu nog mooi bedrag voor de LR RWD.

De Y RWD....... die is echt "goedkoop" geworden, maar ga dan toch voor meer range (gewoon luxe probleem).
Ook nog even naar een nieuwe M3 gekeken, maar die is relatief gezien duurder en schiet ik weinig mee op.

Kleur, liefst quicksilver. Maar dat is weer effe 3K !? (maar goede kleur is belangrijk, dus die zal ik dan toch nemen).

Ben ik nog wat vergeten ? Ben na het rekenen toch sterk aan het twijfelen.
Mooie samenvatting waar ik nu ook in zit :)
 
De M3 gaat waarschijnlijk eind dit jaar naar prive (en vervangt dan een 2012 LPG auto waar weinig mee gereden wordt)
Grote overschot aan PV kan dan mooi in de M3 gestopt worden als saldering vervalt (en daardoor kan de eventuele thuisaccu een stuk kleiner worden omdat deze niet zozeer voor pieken PV maar meer voor nachtverbruik ingezet kan worden).

Voor vervanging denken we aan een MY of een MS. De MS wellicht alleen zakelijk rijden ivm bijtelling. Een MY waarschijnlijk wel in de bijtelling, eventueel van jaar tot jaar een keuze maken (we hebben tenslotte de 2019-M3 ook voor prive gebruik)

De recente prijsverlagingen ondersteund bovenstaande keuzes. De huidige M3 kan wat gunstiger naar prive en een volgende MY of MS is goedkoper in aanschaf.

Door de jaren heen erg veel km gereden maar altijd een ander merk (1x uitzondering / nooit Franse merken). Op basis van de huidige markt een grote kans dat de volgende weer een Tesla wordt ;)
 
geen Apple Car Play maar afgeknepen versie van Spotify
Ik heb 2 weken Car Play gehad in een huurwagen, en je mist niks. Ik gebruikte zelfs Apple Maps omdat dat beter werkte dan Waze. En dan moest je vaak nog de kabel terug in- en uitsteken omdat de verbinding niet lekker werkte. Tesla MCU is echt zoveel beter door de betere integratie en it just works.
 
  • Funny
Reactions: Dan84
Die forse prijsverlaging geeft toch een dilemma. Wat inruil/verkoop prijzen opgevraagd (moet ze nog zien te verwezelijken). Heb een M3 LR RWD (wltp 600km) uit 2019.
Als ik zie wat ik zou moeten bijleggen op een nieuwe model Y LR, dan valt dat erg mee. Bijtellingsverlies is z'n 2,5K (netto over resterende maanden) tov de Y. Daarna moet ik de M3 toch eruit doen of naar prive trekken. Vennootschapbelasting is 19% (ik koop), als ik niet investeer is dat gewoon aftikken bij de staat (bijna 11K).

Ook deel MIA kwijt (moet ik nog even uit rekenen, is zo paar K). Natuurlijk teveel afgeschreven en daar mag ik dan weer over aftikken, door de nieuwe investering "verschuif" ik dat deels.

Enige is de wltp, die is 533km bij de Y, maar die heeft wel warmtepomp. Dus verwacht in de winter niet echt veel verschil (wintersport, nu in 3 stops op 1000km zonder al teveel problemen, rij dan 140-150 kmh). Zomer maakt me niet zoveel uit.

Waarom wel doen: nieuw, met trekhaak (nu aftermarket), hw3 (ipv hw2), meer ruimte, moderner, stiller, weer volle garantieperiode, 5 jaar 16% tot 30K (als ik wacht ben ik dat kwijt). Krijg nu nog mooi bedrag voor de LR RWD.

De Y RWD....... die is echt "goedkoop" geworden, maar ga dan toch voor meer range (gewoon luxe probleem).
Ook nog even naar een nieuwe M3 gekeken, maar die is relatief gezien duurder en schiet ik weinig mee op.

Kleur, liefst quicksilver. Maar dat is weer effe 3K !? (maar goede kleur is belangrijk, dus die zal ik dan toch nemen).

Ben ik nog wat vergeten ? Ben na het rekenen toch sterk aan het twijfelen.
Mezelf even corrigeren (boekhouder even gesproken om het goed te berekenen)......... 19% en 11K bespaar je niet. Je schrijft af (bv. 10K/jaar) en dat zijn uiteraard je kosten waar de 19% over telt.

Maar denk dat ik de knoop doorhak......
 
Mezelf even corrigeren (boekhouder even gesproken om het goed te berekenen)......... 19% en 11K bespaar je niet. Je schrijft af (bv. 10K/jaar) en dat zijn uiteraard je kosten waar de 19% over telt.

Maar denk dat ik de knoop doorhak......
Zit zelf met dezelfde dilemma’s. Maar inruil van de 2019 M3 LR is toch echt flink minder geworden in een maand tijd. Naast nog een jaar 4% bijtelling ook MIA desinvesteren. Ben er nog niet over uit of een nieuwe Y goed te praten is nu. Toch weer rond de 13k cash out.
 
Zit zelf met dezelfde dilemma’s. Maar inruil van de 2019 M3 LR is toch echt flink minder geworden in een maand tijd. Naast nog een jaar 4% bijtelling ook MIA desinvesteren. Ben er nog niet over uit of een nieuwe Y goed te praten is nu. Toch weer rond de 13k cash out.
13k op 4 jaar...... dat valt mee. Ik reken op max 15K (verwacht minder) en dan is het een goede deal. Heb al besteld.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Yep, wel even flink getwijfeld of ik die kleur zou nemen (3K is best prijzig). Maar wou geen witte, dus moest toch al extra betalen, dan maar een Duitse quicksilver.
Voordeel is dat je 100% zeker bent dat deze uit Berlijn komt met deze kleur. Ik begreep dat de voorstoelen van de long range uit Berlijn dezelfde zijn als in de performance (brede wanden en dubbele stiksels). Althans alle in Berlijn geproduceerde auto’s hebben deze voorstoelen. Deze zien er niet alleen beter uit, ze zitten ook beter.
 
Yep, wel even flink getwijfeld of ik die kleur zou nemen (3K is best prijzig). Maar wou geen witte, dus moest toch al extra betalen, dan maar een Duitse quicksilver.
Is wrappen geen optie?

Mijn M3 is origineel zwart (kleur zonder bijbetaling). Naderhand gewrapped wat een stuk goedkoper was dan kiezen voor een andere kleur (bijbetalen bij Tesla). Gaf mij ook de kans de auto een persoonlijk tintje te geven.