Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

75 en 100 worden sneller / Model X met 7 neerklapbare stoelen

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij maximaal de helft van dat bedrag.

Het is ietsje minder erg. In de EU kost de 7-zitter nog 4600 Euro meer, maar dan krijg je blijkbaar nog altijd de vaste 3 stoelen. In de US is dat niet meer verkrijgbaar en koop je eigenlijk 2 neerklapbare zitjes extra tov de 5-zitter met neerklapbare achterbank. Dat kost $3000. Omgerekend met de Tesla koers wordt dat dan ongeveer 3500 Euro. Nog altijd meer als BMW, maar toch al iets goedkoper.
 
Prijselasticiteit...

Heb een kalme periode op het werk - dus even een excelsheetje gemaakt...
Zelfde config gemaakt in de US en op Belgische site.

Als je de $ koers van nu aanneemt ( 1 US$ = 0.86665 EUR) - voor dezelfde config - is het verschil in aankoop enorm.

Voor US config kom ik uit op 114.250 US$ - wat omgerekend in EUR 99.036,47 EUR hoort te zijn.
Dezelfde config in Europa is 132.340 EUR....

Ik begrijp dat je transportkosten moet maken om de MS naar europa te brengen - maar 33.303 EUR verschil is er toch royaal over,...

Waarom moeten wij voor hetzelfde 33% meer betalen ? is dit importtax ?
 
Die meerprijs bestaat uit het volgende:

- transportkosten tot hier (1000-1500 euro)
- 5% importtaks
- daarop nog eens 21% BTW

En dat komt in totaal neer op een verhoging van 28%, dus zo overdreven is die meerprijs van 33% helaas niet...


Prijselasticiteit...

Heb een kalme periode op het werk - dus even een excelsheetje gemaakt...
Zelfde config gemaakt in de US en op Belgische site.

Als je de $ koers van nu aanneemt ( 1 US$ = 0.86665 EUR) - voor dezelfde config - is het verschil in aankoop enorm.

Voor US config kom ik uit op 114.250 US$ - wat omgerekend in EUR 99.036,47 EUR hoort te zijn.
Dezelfde config in Europa is 132.340 EUR....

Ik begrijp dat je transportkosten moet maken om de MS naar europa te brengen - maar 33.303 EUR verschil is er toch royaal over,...

Waarom moeten wij voor hetzelfde 33% meer betalen ? is dit importtax ?
 
  • Like
Reactions: HWS and dvroegop
Wat ik mn jammer vind is dat de prijs wel omhoog ging bij het zakken van de Euro tov de Dollar maar nu de Dollar juist weer ah zakken is het omgekeerde niet gebeurd.
Dollar vs Euro.jpg
 
  • Like
Reactions: HWS
Is vooral van belang als je van plan bent weer een nieuwe te kopen....
De classic gaat zijn 5e jaar in en zoals zoveel van de in 2013 geleverde Classic eigenaren ben ik ook aan het bedenken wat en wanneer de opvolger moet worden cq komen. Leek eerst mn een vraagstuk van wanneer maar er zijn nu best wat zaken die ik 'onhandig / minder' vind. Grote prijsverschil tussen de 75 en 100, de donkerblauwe kleur is minder chique nu (beetje kinder blauw voor Nissan Micra), vind de beperking van de interieur pakketten niet van deze tijd en niet passend bij een auto van > € 100.000. Dus ben er op dit moment nog niet. Een serieus alternatief is er echter nog niet (Audio etron sportback komt te laat in 2019 pas).
 
Last edited:
Ben zelf ook van donkerblauw met grijze stoelen 2013 naar lichterblauw (90D, maart 2017) gegaan. Had vooraf ook dat gevoel van minder chique - maar ervaar dat helemaal niet meer. Donkerblauw 2013 lijkt in de praktijk vaak zwart. De combi die ik nu heb - Deep Blue Metallic met witte bekleding - ervaar ik eigenlijk als veel chiquer, vrolijker en aantrekkelijker. Afgelopen weekend auto in de wax gezet - wagen straalt gewoon. Merk het ook aan reactie van omstanders, voetgangers etc. Daarnaast ben ik heel blij met de AP - ondanks de nog bestaande beperkingen. Reed vorige week noodzakelijkerwijs een dag in een 2013 auto - vond het ontbreken van AP echt een gemis.
 
  • Informative
Reactions: SofaSogo
Ja, en op vandaag is prijsverschil tss MX 75D en MX 100D exact op 20.000 euro gezet. Lijkt me nu echt wel veel. In februari was het nog ongeveer 12.000.
Neerklapbare tweede rij voor 7-zit zou (voorlopig) enkel voor de USA markt zijn.
De andere opties die niet meer apart te kiezen zijn zitten nu in het Premium pakket (wat hiermee wel ferm aantrekkelijker wordt).
En nog slechts 3 types velgen ipv 5.
 
Ja, en op vandaag is prijsverschil tss MX 75D en MX 100D exact op 20.000 euro gezet. Lijkt me nu echt wel veel. In februari was het nog ongeveer 12.000.

Kan nog erger. Verschil 75D en 100D bij de S is € 27.000,-... Lijkt me ongeveer de prijs voor een heel accupakket. Vind het verschil ook niet stroken met de uitlatingen van Elon dat de batterijpakketten steeds goedkoper zullen worden.
 
Heeft misschien toch iets te maken met batterijkrapte op de markt? Met kleinere battery packs kun je meer auto's verkopen:rolleyes:.
Denk dat je daarmee de spijker op kop slaat. Voor de show wordt het aangeboden maar dan wel tegen de absolute hoofdprijs. Met huidige superchargerdichtheid is de 100 niet helemaal een must meer. Wel lekker als je een langer stuk op tempo in Duitsland wil doorkachelen...