Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

75 en 100 worden sneller / Model X met 7 neerklapbare stoelen

This site may earn commission on affiliate links.
Nou moe. Ik dacht dat het Belgische auto belasting systeem complex was. Maar bij onze noorderburen kunnen ze er ook iets van zeg. Bijtelling? MIA? IB ondernemer?
Nou, wat ik begrijp hebben jullie ook nog verschillen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel... Dat lijkt mij dan meer een soort discriminatie gevoel ipv bij ons, iedereen wordt hier gewoon even hard gen...t uiteindelijk ;)
 
Als ik nu configureer zoals ik zou willen kom ik voor een X100D op 135k. Velgen doe ik dan wel later en die self driving optie komt wel als het zover is (ooit). Het verschil met de showroom modellen die in aanmerking komen wordt nu wel klein. Toch maar nieuw bestellen dan?
J*zus, ik ben mezelf echt aan het overtuigen geloof ik...ga ik nou een auto kopen ter waarde van een koopflat? En erger nog, die over vier jaar nog de waarde heeft van een knap tuinhuis (met buitenkeuken, dat dan wel). Zucht.
Ik weet een betere. Koop een jonge gebruikte S uit 2016 met AP1, veel beter dan AP2. Je betaalt met inruil van je Classic waarschijnlijk rond 35 mille toe.
Een nieuwe X maakt je 85 mille armer. Het verschil in inruil over 4 jaar is rond 20 mille.
De moraal van dit verhaal is dat je in vier jaar 40.000 euro minder uitgeeft. Je rijdt dan niet in de auto waar je eigenlijk niet in gezien wil worden. Die S is zoveel mooier, je vergeeft het jezelf echt niet.
Maar ... ik heb een vermoeden dat je inmiddels in het wellustige moeras van de koopstress aan het verzuipen ben. ;)
 
@pvh, ja weet ik :) vind ik leuk om te zeggen, BTW als je als IB ondernemer geen winst maakt zou ik snel een andere hobby gaan zoeken. Wanneer is er duidelijkheid over de MIA voor BEV in 2018 eigenlijk?

@RudiDL ja lekker complex en daarnaast is er elk jaar wel weer iets dat anders wordt. Zou houden we onze accountants in Nederland aan de gang.

Nou, niet helemaal. Ik denk juist als ZZP moet je proberen zo min mogelijk winst te maken, anders ben je al snel beter af in een BV. (ja, veel roepen pas bij 200.000 winst, maar dat slaat echt nergens op) Als je door o.a. MIA, KIA, kleine ondernemersregeling, reguliere aftrek, aftrek rente woonhuis etc al enorm je winst hebt gedrukt, dan heb je eigenlijk alleen nog maar de mogelijkheid om te middelen met voorgaande of toekomstige jaren. Ik als ondernemer met VPB verplichtingen heb dit al een aantal keer voor elkaar gekregen hoor, lage winst uiteindelijk. Ik kan alleen niet middelen, dus moet ik maar een soort middelen tussen BV's..

En wanneer bekend? 31 december om 12:00... (dit jaar 29 ivm weekend) Dat is voor mij altijd een druk moment. Moet ik nog even snel bellen met een aantal mensen om mondeling overeen te komen dat ik zaken ga afnemen/kopen/laat installeren. Zo heb ik dat al 2 jaar met LED verlichting gedaan, laadpalen, WTW installaties en zonnepanelen.. Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst zonder dat je deze dus op 31 december op papier hoeft te hebben. Gewoon aantonen dat je hebt gebeld als ze er om komen is afdoende. Schriftelijk kan je later regelen...
 
@pvh, IB v.s. BV discussie kun je inderdaad nog een boompje over opzetten, en ja ik zit in het kamp onder de 180K winst gewoon IB ondernemer blijven, maar niet echt een discussie hier maar meer voor bij een goed glas wijn (fles uit Kroatië al ontvangen? ;)) of een goede whiskey.

Dus gewoon een bestelling plaatsen laatste week van december 2017 en lekker annuleren als de MIA voor BEV blijft bestaan...Dank je voor de uitleg!
 
  • Like
Reactions: basvk
@pvh, IB v.s. BV discussie kun je inderdaad nog een boompje over opzetten, en ja ik zit in het kamp onder de 180K winst gewoon IB ondernemer blijven, maar niet echt een discussie hier maar meer voor bij een goed glas wijn (fles uit Kroatië al ontvangen? ;)) of een goede whiskey.

Dus gewoon een bestelling plaatsen laatste week van december 2017 en lekker annuleren als de MIA voor BEV blijft bestaan...Dank je voor de uitleg!

:) Wijn ga ik in oktober in ontvangst nemen... Zijn er inmiddels 6 geworden. 2x nog double or nothing na de eerste win... Ik de double, hij de nothing...Nu durft hij het niet meer te zeggen.. gerucht gaat overigens dat de burgemeester van Otočac tegen de SuC zou zijn.. waarom weet geen mens... (sst, hij krijgt 3 flessen nu van mij, die burgemeester)
 
  • Funny
Reactions: shoot72
Ik weet een betere....
Bemoei je er verdorie niet mee Wim! Je verstoort mijn gewenningsproces.
Maar zonder dollen, mijn hart gaat alleen van de S sneller kloppen, niet van de X. En de S scheelt me drie KIA Picanto's, om een dwarsstraat te noemen. Maar met mijn gezin moet ik ook aan het praktische aspect denken. Toen ik achterin jouw auto zat bij die dag in Almere ben ik wel geschrokken van de beperkte hoofdruimte en er zit geen rek meer in mijn kapsel. Bovendien moet ik van meneer Rutte mijn geld in auto's steken.
 
Bemoei je er verdorie niet mee Wim! Je verstoort mijn gewenningsproces.
Maar zonder dollen, mijn hart gaat alleen van de S sneller kloppen, niet van de X. En de S scheelt me drie KIA Picanto's, om een dwarsstraat te noemen. Maar met mijn gezin moet ik ook aan het praktische aspect denken. Toen ik achterin jouw auto zat bij die dag in Almere ben ik wel geschrokken van de beperkte hoofdruimte en er zit geen rek meer in mijn kapsel. Bovendien moet ik van meneer Rutte mijn geld in auto's steken.
Waarom denk je dat we je bij Maurice in de auto hebben gezet bij Herbert. Anders moest ik achterin.
 
  • Funny
Reactions: Zuid5.nl and jm71
Ik weet een betere. Koop een jonge gebruikte S uit 2016 met AP1, veel beter dan AP2. Je betaalt met inruil van je Classic waarschijnlijk rond 35 mille toe.
Een nieuwe X maakt je 85 mille armer. Het verschil in inruil over 4 jaar is rond 20 mille.
De moraal van dit verhaal is dat je in vier jaar 40.000 euro minder uitgeeft. Je rijdt dan niet in de auto waar je eigenlijk niet in gezien wil worden. Die S is zoveel mooier, je vergeeft het jezelf echt niet.
Maar ... ik heb een vermoeden dat je inmiddels in het wellustige moeras van de koopstress aan het verzuipen ben. ;)
Het ligt (voor een ondernemer) eerder in de buurt van de 50 a 60k€ dan 85k€, en je kunt de MIA niet toepassen bij een gebruikte... (toch?)
(voor een X van 115k€ die je inruilt op een S 85 van om en nabij de 95k€)

Althans, ik heb al mijn (beperkte) kennis hieromtrent in een spreadsheet gestopt die ik al in het inruilprijsdraadje gepost heb: Leaseauto: doorrijden of inruilen?
en daar kwamen toch wel interessantere cijfers uit.
Let wel even op de kanttekeningen die Keezje geplaatst heeft in het draadje (vanaf hier ongeveer: #161)

@RudiDL ja lekker complex en daarnaast is er elk jaar wel weer iets dat anders wordt. Zou houden we onze accountants in Nederland aan de gang.

Het kostte me als programmeur aanzienlijke moeite om alle regeltjes enigszins correct in de sheet te krijgen... De formules zijn harig...

Nou moe. Ik dacht dat het Belgische auto belasting systeem complex was. Maar bij onze noorderburen kunnen ze er ook iets van zeg. Bijtelling? MIA? IB ondernemer?

  • bijtelling: soort van drempel die ervoor zorgt dat je een minder groot deel van de kosten kunt aftrekken als je de auto privé gebruikt
  • MIA: Milieu Investerings Aftrek, een bedrag dat je eenmalig bij aankoop van de EV van je winst mag aftrekken
  • IB ondernemer: een ondernemer die Inkomsten Belasting betaalt (dus een eenmanszaak ipv een vennootschap).
@pvh, IB v.s. BV discussie kun je inderdaad nog een boompje over opzetten, en ja ik zit in het kamp onder de 180K winst gewoon IB ondernemer blijven
180k€ winst is bij een doorsnee ZZP IT-er zonder veel kosten zo'n beetje het omslagpunt is ook mijn mening. Daaronder is het (mede door zelfstandigenaftrek en mkb regeling en vele malen simpelere en goedkopere boekhouding) interessanter om IB ondernemer te blijven...
Maar waarschijnlijk doel jij op een mooie constructie met meerdere BV's waarbij de constructie al bij lagere winst aantrekkelijk is, en hebben shoot72 en ik het over de overgang van eenmanszaak naar simpele holding + werkmaatschappij?
Heb je evt. een paar steekwoorden waar ik op kan zoeken?

Dus gewoon een bestelling plaatsen laatste week van december 2017 en lekker annuleren als de MIA voor BEV blijft bestaan...Dank je voor de uitleg!
Yep idem dito hier (mits ik een beetje fatsoenlijk van mijn huidige lease afkom).
 
  • Like
Reactions: shoot72
Bemoei je er verdorie niet mee Wim! Je verstoort mijn gewenningsproces.
Maar zonder dollen, mijn hart gaat alleen van de S sneller kloppen, niet van de X. En de S scheelt me drie KIA Picanto's, om een dwarsstraat te noemen. Maar met mijn gezin moet ik ook aan het praktische aspect denken. Toen ik achterin jouw auto zat bij die dag in Almere ben ik wel geschrokken van de beperkte hoofdruimte en er zit geen rek meer in mijn kapsel. Bovendien moet ik van meneer Rutte mijn geld in auto's steken.
Ja nog zo'n kul argument. Hoe vaak zie jij achterin?
Een voordeel bij een nieuwe X, misschien koppelt ie via Bluetooth wel met je telefoon.
 
Ja nog zo'n kul argument. Hoe vaak zie jij achterin?
Een voordeel bij een nieuwe X, misschien koppelt ie via Bluetooth wel met je telefoon.
Hee, dat is inderdaad een goeie! Weer een argument.
Wat die hoofdruimte betreft, het is slechts een enkel argument dat op zichzelf staand geen belangrijke rol speelt. Maar het sloeg op mijn kinderen. Mijn zoon is bijna 13 en die wordt volgens verwachting minstens zo lang als ik. Ik wil deze auto minstens vier jaar rijden. Als hij 17 is, zit hij echt niet meer fatsoenlijk achterin. Enfin, zoals ik zeg is dit heus niet de belangrijkste reden waarom ik een X overweeg. Het zijn meerdere praktische redenen (ski's, hogere zit, enfin ik heb het in een ander draadje proberen toe te lichten). Geloof me, ik ga zelf liever voor een S die ik mooier vind en me duizenden euro's bespaart. Maar als ik nu toch een nieuwe Tesla wil aanschaffen dan verdient de X zonder meer een overweging en misschien moet ik dan maar voor de minder mooie gaan die voor mijn gezin wel prettiger is.
 
Als ik het zo lees, is uw keuze wel al gemaakt en zoek je nog bevestiging op het forum;)
Misschien wel, dat vraag ik mezelf ook af. Zoek vooral bevestiging bij mezelf. Normaal is het even de plussen en minnen op een rij zetten en dan een knoop doorhakken. Ben totaal geen twijfelaar. Is nu inderdaad wel anders, denk dat ik vooral niets moet overhaasten. Ik zal er nu over ophouden, back on topic!
 
Misschien wel, dat vraag ik mezelf ook af. Zoek vooral bevestiging bij mezelf. Normaal is het even de plussen en minnen op een rij zetten en dan een knoop doorhakken. Ben totaal geen twijfelaar. Is nu inderdaad wel anders, denk dat ik vooral niets moet overhaasten. Ik zal er nu over ophouden, back on topic!

Ik zal je de ultieme zet geven. 1000€ korting, ook voor jou! En levenslang supercharging. Dankzij mijn unieke referral. PM mij voor de code.
:):p:D
 
  • Funny
Reactions: pvh
Hee, dat is inderdaad een goeie! Weer een argument.
Wat die hoofdruimte betreft, het is slechts een enkel argument dat op zichzelf staand geen belangrijke rol speelt. Maar het sloeg op mijn kinderen. Mijn zoon is bijna 13 en die wordt volgens verwachting minstens zo lang als ik. Ik wil deze auto minstens vier jaar rijden. Als hij 17 is, zit hij echt niet meer fatsoenlijk achterin. Enfin, zoals ik zeg is dit heus niet de belangrijkste reden waarom ik een X overweeg. Het zijn meerdere praktische redenen (ski's, hogere zit, enfin ik heb het in een ander draadje proberen toe te lichten). Geloof me, ik ga zelf liever voor een S die ik mooier vind en me duizenden euro's bespaart. Maar als ik nu toch een nieuwe Tesla wil aanschaffen dan verdient de X zonder meer een overweging en misschien moet ik dan maar voor de minder mooie gaan die voor mijn gezin wel prettiger is.
Je kunt ook doen wat ik heb gedaan. Gewoon de S houden (je vrouw moet toch ook ergens in rijden?)..:)
 
  • Like
Reactions: is3